Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Popeye70 skrev 2 minutes ago:

Det er ikke bare den aktuelle fergen som bruker tåkeluren, det er minst to personer som i denne tråden har sagt at de hørte flere tåkelurer. Det er naturlig å anta at fergen(e) på vei vestover også brukte tåkeluren. Kanskje seilerne hørte flere av disse, men fordi de ikke så noen båter gjorde de det beste ut av situasjonen - holde fast kurs for å gi forutsigbarhet for de rundt seg.

 

For å sitere Regel 19 som det stadig henvises til

 

"Unntatt når man er kommet til at det ikke er fare for sammenstøt, skal ethvert fartøy som tilsynelatende forenom tvers hører tåkesignalet fra et annet fartøy eller som ikke kan unngå å komme i en nærsituasjon med et annet fartøy som er forenom tvers, redusere farten til minste styrefart. Om nødvendig skal det stoppe helt og i alle tilfelle navigere ytterst varsomt inntil faren for sammenstøt er over"

 

Mener du at dette ikke gjelder for seilbåtene, når de hører tåkelur, og at de burde fortsette for fulle seil for å "gi forutsigbarhet"?

 

Popeye70 skrev 4 minutes ago:

Her burde fergekapteinen ganske tidlig sett hva som kunne skje, tatt noen knepp mot styrbord, og gått bak de tre UFO'ene (Unidentified Floating Objects), uansett hvem som hadde retten på sin side. Hadde han gjort det hadde ikke passasjerene ant noe som helst, vi hadde ikke sittet her og diskutert og seilbåtkapteinene hadde kanskje sluppet skrekken med en ferge som "bråstopper" rett foran dem.

 

Så vidt jeg kan se, har kapteinen lang erfaring å har jobbet i Bastø Fosen i relativt mange år. Han er så vidt jeg kan forstå også yrkesfiske, å ser til og med ut til å seile.

Mener du at du har bedre kontroll på hvilke kursendringer Bastøfergen bør foreta, enn mannskapet ombord?

 

Alle gjør feil, men her tyder mye på at Bastøfergen har gjort akkurat det den skal. Det er fergen som skal holde kursen, å fritidsbåtene som skal endre kurs, ikke omvendt. Fergen er den som bør holde kursen for å skape forutsigbarhet, ikke sikksakke rundt alle fritidsbåtene i oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 42 minutes ago:

Her burde fergekapteinen ganske tidlig sett hva som kunne skje, tatt noen knepp mot styrbord, og gått bak de tre UFO'ene (Unidentified Floating Objects), uansett hvem som hadde retten på sin side. Hadde han gjort det hadde ikke passasjerene ant noe som helst, vi hadde ikke sittet her og diskutert og seilbåtkapteinene hadde kanskje sluppet skrekken med en ferge som "bråstopper" rett foran dem.

 

Selv om vi skulle legge all skyld på seilbåtene fordi de ikke skulle vært der de var under gjeldende forhold, så kunne fergekapteinen fjernet hele situasjonen med en liten håndleddsbevegelse. Og skulle vi lagt all skyld for situasjonen på fergen, så kunne han også da unngått alt med samme håndleddsbevegelse. Dette var en ikke-situasjon som ble en situasjon fordi fergekapteinen ikke forutså hva som kunne inntreffe (og som inntraff) selv om han hadde muligheten til å unngå hele greia.

 

Jeg siterer like gjerne fra COLREG, ettersom det du foreslår ser ut til å være stikk i strid med internasjonale regler


 

Sitat

 

Rule 17

(a)

(ii) Where one of two vessels is to keep out of the way, the other shall keep her course and speed.
(ii) The latter vessel may however take action to avoid collision by her manoeuvre alone, as soon as it becomes apparent to her that the vessel required to keep out of the way is not taking appropriate action in compliance with these Rules.


(b) When, from any cause, the vessel required to keep her course and speed finds herself so close that collision cannot be avoided by the action of the give-way vessel alone, she shall take such action as will best aid to avoid collision.


(c) A power-driven vessel which takes action in a crossing situation in accordance with subparagraph (a)(ii) of this Rule to avoid collision with another power-driven vessel shall, if the circumstances of the case admit, not alter course to port for a vessel on her own port side.

 

(d) This Rule does not relieve the give-way vessel of her obligation to keep out of the way

 

 

Link to post
Share on other sites

Uavhenging av regler og hvem som burde gjort hva osv så ville jeg antagelig tenkt omtrent slik hvis jeg styrte skuta:

 

- hmmm.....  3 SB båter på kollisjonskurs i følge raderen og det er tett tåke. Ingen visuell kontakt. Ingenting på AIS.

- Jeg gir lydignaler

 

Noen endring? Nix. Fortsatt på kollisjonskurs

 

- prøver flere lydsignaler. Fortsatt Ingen endring

- Kan det tenkes at de ikke endrer kurs fordi de ikke vet hvor jeg er eller har misoppfattet hvor jeg er?

- Ikke umulig. Best jeg endrer litt på egen kurs og eventuelt slakker av på  farten for å unngå problemer

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 Hei

Sitter nattevakt for en 10. klasse som har filmkveld og har god tid til å fundere i natt.

Det ble til at jeg sendte understående mail til kystverket. Blir spennende å se hva de svarer.

 

Hei

Dagbladet skrev for noen dager siden om Bastøyferga som måtte bakke for tre seilbåter.

Dette har medført en større diskusjon på baatplasssen.no med 250 innlegg og 8500 lesinger.

Direktelink til diskusjonen her https://baatplassen.no/i/topic/134139-seilb%C3%A5ter-nektet-%C3%A5-vike-for-bast%C3%B8ferga/

 

Ettersom dette tydeligvis opptar svært mange hadde det vært fint hvis dere kunne lest diskusjonen og kommet med noen fasitsvar på hva som burde gjøres. Jeg har spurt Horten trafikksentral, og de har ikke annet svar enn at de forholder seg til reglene, så vil en rettsak etter evt kollisjon vise hva som er fasit.

 

Etter avisoppslaget og diskusjonen hadde det vært fint med svar på følgende spørsmål slik at vi kan oppføre oss riktig:

 

Har seilbåtene lov å seile i området uten radar og AIS i tett tåke?

 

Burde seilbåtene ha prøvd å endre kurs/fart når de hørte to lange støt med en stund mellomrom fra tåkelur til babord, eller burde de fortsette samme kurs og fart for å være forutsigbare?

 

Hvordan burde denne eksakte situasjonen vært løst?

 

Diskusjonen og oppslaget forutsetter at ekkoene (seilbåtene) er fritidsbåter. Hvilke kategorier defineres som nyttetrafikk av følgende - Charterseilere med betalende passasjerer, taxibåt, fiskesjark/tråler, båter over en viss lengde - for eksempel 24 meter.

 

Det er enkelt og gratis å opprette en profil på baatplassen.no for å svare rett i diskusjonen, men hvis dere ikke ønsker det kan jeg gjerne videreformidle et svar fra dere.

 

Vennlig hilsen

 

Steinar Monsen

 


 

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

 

Både fergekapteinen og VTS så etter hva jeg forstår tre båter på vei nordover på sine radarer.

 

Var 200 som seilte Skagen Race. Ingen aner hva som ellers befant seg i tåka andre enn de med radar. Kanskje kapteinen lå på den kursen han lå for ikke å komme på kollisjonskurs med andre. Men for the sake of the argument kan vi jo anta.

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke det kommer noe annet enn gnålet om Regel 44, fritidsfartøy osv.

Det er tett trafikk her. Det er seks ferger i drift. Det går en ferge fra Moss hvert 15. minutt og det samme fra Horten.

Og med tjukk tåke og mange fritidsfartøy som det er om sommeren kan nok stressnivået bli høyt hos den ene og den andre.

Det ser ut til at alle handlet rett. Ingen ble skadet og Dagbla, bla, bla fikk noe å skrive om.

Bastø-Fosen kan nok være ekstra stressa. De har fått mye kjeft i det siste på grunn av elendig driftsikkerhet på de nye Tyrkiskbygde fergene.

Jeg ville ikke trekke inn Skagen Race. De fleste deltagerne lå i havn i Skagen når episoden inntraff.

At det skulle vært ei bru her er en annen sak. Men det kommer aldri til å skje. Dette er et fergesamband som ikke koster det offentlige et øre. Det er i sin helhet betalt av brukerne. 

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 6 timer siden:

Uavhenging av regler og hvem som burde gjort hva osv så ville jeg antagelig tenkt omtrent slik hvis jeg styrte skuta:

...

 

 

Om jeg var og seilte i en av disse båtene selv (nærmere bestemt en av de to siste) ville jeg nok kanskje gjort som følger: Oh der kom tåka og vi nærmer oss Bastøferga, best å være klar til unnamanøver. Starter motoren selv om den kanskje ikke trengs (antar vinden gjør det vanskelig å høre annet enn tåkelur uansett). Ber mannskap være klar på genoaskjøter og holde utkikk. Og dér ser vi plutselig ferga, inklusive skutesida, altså er vi ikke rett foran ennå. Dreier så mye jeg kan bbr for å komme inn i "dødsonen" ved siden av ferga og gå aktenom den, uten å miste vind i seilet, det blir godt over 90gr, siden jeg hadde vinden omtrent nesten rett aktenirfa (ser det ut som). Da vil ferga fortsatt ha rom til å dreie unna hvis de andre båtene ikke gjør samme unnamanøver.

 

På videoen er båtene godt synlig allerede når den som filmer kommer ut på dekk. Da må de allerede ha hatt litt tid på seg til å oppdage ferga, og utfra hvordan jeg synes det ser ut har de to siste fortsatt tid til å dreie unna og gå aktenom ferga. Den fremste båten gjør kanskje klokt i å bare fortsette rett fram. Uansett er avstand vanskelig å bedømme utfra denne videoen, og dermed hva som egentlig hadde vært best.

 

Uansett, hvis dette var båter fra Skagen Race og det blåste 12-14 ms ville de absolutt vært i stand til unnamanøver, de kunne gått opp mot vinden så mye som mulig uten å rulle inn genoa eller starte motor (hvis ferga hadde vinden inn ca 90 gr. fra stb, som det ser ut som for meg). Om ferga hadde vinden mer aktenfra kunne de sikkert gjort samme manøver mot stb. (og jibba genoa.)

Link to post
Share on other sites

da vi seilte Færdern i fjor var det en annen båt som kalte opp ferga da han skjønte at han kanskje ville være i dens vei. Husker ikke ordlyden eksakt, men det var noe slikt: "dette er seilbåten xx, er det mulig for deg å gå bak slik at jeg kan holde fart og kurs". De svarte han på ferja surt "du får se hvordan det går....". 

 

Når det er sagt, jeg opplever ofte at fergene tilpasser seg trafikkbildet, mistenker det hjelper at jeg har AIS-tranceiver. Da er det åpenbart for alle hvem som er hvor, og man kan i ettertid også se hvem som burde veket. 

 

Jeg skjønner ikke at folk med store båter som ferdes i tåke ikke tar seg råd til/bry med å montere AIS ombord. Til og med Marintraffic kan være til nytte når man skal passere Moss-Horten (men da må man sjekke tidspunkt for rapportene som formidles).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 11 minutes ago:

da vi seilte Færdern i fjor var det en annen båt som kalte opp ferga da han skjønte at han kanskje ville være i dens vei. Husker ikke ordlyden eksakt, men det var noe slikt: "dette er seilbåten xx, er det mulig for deg å gå bak slik at jeg kan holde fart og kurs".

 

Kanskje ikke lurt å kringkaste på VHF at man ønsker å bryte seilingsbestemmelsene i regattaen ... deltagere i Færdern skal holde unna for all nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 34 minutes ago:

 

Om jeg var og seilte i en av disse båtene selv (nærmere bestemt en av de to siste) ville jeg nok kanskje gjort som følger: Oh der kom tåka og vi nærmer oss Bastøferga, best å være klar til unnamanøver. Starter motoren selv om den kanskje ikke trengs (antar vinden gjør det vanskelig å høre annet enn tåkelur uansett). Ber mannskap være klar på genoaskjøter og holde utkikk. Og dér ser vi plutselig ferga, inklusive skutesida, altså er vi ikke rett foran ennå. Dreier så mye jeg kan bbr for å komme inn i "dødsonen" ved siden av ferga og gå aktenom den, uten å miste vind i seilet, det blir godt over 90gr, siden jeg hadde vinden omtrent nesten rett aktenirfa (ser det ut som). Da vil ferga fortsatt ha rom til å dreie unna hvis de andre båtene ikke gjør samme unnamanøver.

 

På videoen er båtene godt synlig allerede når den som filmer kommer ut på dekk. Da må de allerede ha hatt litt tid på seg til å oppdage ferga, og utfra hvordan jeg synes det ser ut har de to siste fortsatt tid til å dreie unna og gå aktenom ferga. Den fremste båten gjør kanskje klokt i å bare fortsette rett fram. Uansett er avstand vanskelig å bedømme utfra denne videoen, og dermed hva som egentlig hadde vært best.

 

Uansett, hvis dette var båter fra Skagen Race og det blåste 12-14 ms ville de absolutt vært i stand til unnamanøver, de kunne gått opp mot vinden så mye som mulig uten å rulle inn genoa eller starte motor (hvis ferga hadde vinden inn ca 90 gr. fra stb, som det ser ut som for meg). Om ferga hadde vinden mer aktenfra kunne de sikkert gjort samme manøver mot stb. (og jibba genoa.)

 

 

Dette er ganske klart transportseilas med (raske?) regattabåter - dvs mest sannsynlig med begrenset mannskap ombord. Kanskje kun 1-2 personer? Ganske vanlig å seile med kun genoa. I tillegg var det altså meget sterk vind. Det er ikke "bare" å starte motoren, ta ned genoa eller manøvrere da. Jeg mener de tre gjør klokt i å holde seg samlet. Hvis båt nr 1 seiler videre og de andre prøver å "bremse", så legger de beslag på mer manøvreringsplass - altså ikke bra.

Hvis jeg hadde havnet i tåka, og hørte horn rundt baut - hvordan skulle jeg tolket det? Er jeg i veien der jeg er, eller dit jeg er på vei? Ikke enkelt å gjette! Hvordan skal jeg vite det? Å holde stabil kurs og hastighet er gjerne et klokt valg det og, når du ikke kan se din "motstander"...

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 50 minutes ago:

 

Kanskje ikke lurt å kringkaste på VHF at man ønsker å bryte seilingsbestemmelsene i regattaen ... deltagere i Færdern skal holde unna for all nyttetrafikk.

 

Etter mitt syn var det godt sjømannskap av seileren som i en situasjon med tvil kaller opp og spør. Det er ingenting som tyder på at han har brutt seilingsbestemmelsene fordi om han spør om det er OK at han beholder kurs. Husk at om man ligger en nautisk mil utenfor Horten så har man bare noen minutter på seg fra ferga legger fra til den er i leia.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

 

På videoen er båtene godt synlig allerede når den som filmer kommer ut på dekk. Da må de allerede ha hatt litt tid på seg til å oppdage ferga, og utfra hvordan jeg synes det ser ut har de to siste fortsatt tid til å dreie unna og gå aktenom ferga. Den fremste båten gjør kanskje klokt i å bare fortsette rett fram. Uansett er avstand vanskelig å bedømme utfra denne videoen, og dermed hva som egentlig hadde vært best.

 

 

 

Det er et godt poeng. De bør egentlig hatt Ok med tid til å legge om 90 grader. Greit det er en god del vind og at det vil bli ganske ubehagelig, men man kan jo ikke sette seil på en måte som gjør at man ikke kan manøvrere. Det virker som det er to parter her som begge mener de hverken kan eller vil legge om kursen. Da er det ikke rart det blir krøll.

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 7 minutes ago:

 

Det er et godt poeng. De bør egentlig hatt Ok med tid til å legge om 90 grader. Greit det er en god del vind og at det vil bli ganske ubehagelig, men man kan jo ikke sette seil på en måte som gjør at man ikke kan manøvrere. Det virker som det er to parter her som begge mener de hverken kan eller vil legge om kursen. Da er det ikke rart det blir krøll.

 

Essensen er at fergeskipperen hadde alle muligheter til å unngå situasjonen lenge før den oppstod, og det med et lite knepp på en joystick. Han hadde full kontroll på seilbåtenes kurs og hastighet. Seilbåtene hadde antakelig ingen annen indikasjon på at noe var forestående enn intens tuting fra "alle kanter". -Men, de burde så absolutt vært tilgjengelig på VHF.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 10 minutes ago:

 

Essensen er at fergeskipperen hadde alle muligheter til å unngå situasjonen lenge før den oppstod, og det med et lite knepp på en joystick. Han hadde full kontroll på seilbåtenes kurs og hastighet. Seilbåtene hadde antakelig ingen annen indikasjon på at noe var forestående enn intens tuting fra "alle kanter". -Men, de burde så absolutt vært tilgjengelig på VHF.

 

Det har vært min holdning også. Men når jeg ser videoen en gang til, så er der faktisk Ok sikt. Men vet ikke om det er representativt selvfølgelig. Tåke varierer jo. Fergen ser at de er på kollisjonskurs tidlig på radar og kunne lagt om tidlig. Men fergen og seilbåten burde også se hverandre visuelt en god stund før videoen begynner. Og det burde gi seilbåtene greit med tid til å legge om kursen. Og det kan være dette fergen forventer at skal skje. Og når det ikke skjer, så ender det med krøll. Er tåken så tykk at man ikke kan forvente at seilbåtene rekker å reagere når de har visuell kontakt så er saken en annen.

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 43 minutes ago:

 

Essensen er at fergeskipperen hadde alle muligheter til å unngå situasjonen lenge før den oppstod, og det med et lite knepp på en joystick. Han hadde full kontroll på seilbåtenes kurs og hastighet. Seilbåtene hadde antakelig ingen annen indikasjon på at noe var forestående enn intens tuting fra "alle kanter". -Men, de burde så absolutt vært tilgjengelig på VHF.

 

La oss for diskusjonens skyld si at Bastøfergen hadde mulighet til å endre kurs i god tid, å unngå situasjonen, hvorfor mener du fergen burde gjort noe slikt?

 

Regel 44 sier at seilbåtene burde holde seg unna, de er altså "give-way", slik at i utgangspunktet burde de ikke vært der, men siden de først er der, så sier...

Regel 19 at båter som er ute i tåke, å som hører tåkelur forenom tvers, skal redusere til minste styrefart, eventuelt stoppe helt, til de har kontroll på situasjonen....Dette gjelder altså seilbåtene.

 

COLREG (som er ratifisert av Norge i 1974, å så vidt jeg forstår gjelder her) som er sitert ovenfor, sier at stand-on fartøyet, som er fergen i dette tilfellet, skal holde kurs og fart så lenge som mulig, helt til det er innlysende at give-way fartøy(ene) ikke har tenkt til å følge reglene.

 

Dersom bastøfergen endret kurs ville det jo bare være forvirrende for båter som faktisk har til hensikt å følge reglene, å vike unna, samt at det ville være i strid med den oppførselen regelverket beskriver, og etter min mening hva man kan forvente (jeg forventer at nyttetrafikk, særlig da ferger i rute, holder kurs).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 6 minutes ago:

 

Dersom bastøfergen endret kurs ville det jo bare være forvirrende for båter som faktisk har til hensikt å følge reglene, å vike unna, samt at det ville være i strid med den oppførselen regelverket beskriver, og etter min hva man kan forvente (jeg forventer at nyttetrafikk, særlig da ferger i rute, holder kurs).

 

Hadde fergen lagt om tidlig, så er det jo bare snakk om å legge om et par grader. Og det kan da ikke forvirre noen?

 

Ellers mener jeg spørsmålet her er hvor dårlig sikt det faktisk var. Hvis seilbåtene hadde bra med tid til å legge om i det de fikk visuell kontakt, så er dette også fergen forventer at de gjør. Hvis det derimot er så tjukk tåke at de ikke forvente å rekke å legge om, er situasjonen en annen.

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 17 minutes ago:

Hadde fergen lagt om tidlig, så er det jo bare snakk om å legge om et par grader. Og det kan da ikke forvirre noen?

 

Man kan vel anta at fergen har båter på "kollisjonskurs" på den avstanden, altså mange minutter ut, relativt mange ganger om dagen, kanskje til og med flere ganger per avgang.

Dette løser seg vel nesten alltid ved at de andre båtene enten går så langt foran at det ikke er noe problem, eller går bak.

Fergen kan ikke endre kurs noen grader hit og dit hver gang de ser en båt på radaren, både fordi det er upraktisk og fordi fergen etter reglene skal holde fart og kurs.

Det er først når det er åpenbart for fergen at de andre båtene ikke vil følge reglene, og en fare for sammenstøt eksisterer, at fergen skal endre sin fart eller kurs.

 

Dersom det var så enkelt som et knepp på en jøystick, hvorfor tror du en kaptein som har kjørt bastøferge i over ti år, og som ser ut til å ha vært mer på havet enn på land, ikke forsto noe så enkelt, som du fant ut av bare ved å lese en avisartikkel ?

 

Sahara skrev 17 minutes ago:

Ellers mener jeg spørsmålet her er hvor dårlig sikt det faktisk var. Hvis seilbåtene hadde bra med tid til å legge om i det de fikk visuell kontakt, så er dette også fergen forventer at de gjør. Hvis det derimot er så tjukk tåke at de ikke forvente å rekke å legge om, er situasjonen en annen.

 

Fergen bør vel forvente at seilbåtene følger reglene uansett vær, intet mer, intet mindre, å bør vel fremdeles ikke endre kurs basert på hvor tett tåken er?

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 1 minute ago:

 

Man kan vel anta at fergen har båter på "kollisjonskurs" på den avstanden relativt mange ganger om dagen, sannsynligvis flere ganger per avgang.

Fergen kan ikke endre kurs noen grader hit og dit hver gang de ser en båt på radaren, både fordi det er upraktisk og fordi fergen etter reglene skal holde fart og kurs.

 

Dersom det var så enkelt som et knepp på en jøystick, hvorfor tror du en kaptein som har kjørt bastøferge i over ti år, og som ser ut til å ha vært mer på havet enn på land, ikke forsto noe så enkelt, som du fant ut av bare ved å lese en avisartikkel ?

 

Nyttefartøy, som alle andre fartøyer legger faktisk om kursen stadig vekk litt for å unngå situasjoner. Dette er normalt, godt sjømannskap som forventes av alle og selvfølgelig ikke brudd på noen regler. Tvert i mot. Men nå ser jeg som sagt muligheten for at kapteinens reaksjon er helt på sin plass. Var sikten god nok til at det må kunne forventes at seilbåtene rekker å legge om kurs i det de oppnår visuell kontakt, så skjønner jeg at han er irritert når de ikke gjør det. 

Link to post
Share on other sites

Er litt forundret over at dette i det hele tatt er blitt så diskutert, en sak som burde være så klar og innlysende. Uten å ha studert denne hendelsen i detalj så kan man på generell basis si at dette koker ned til alminnelig folkeskikk og sunn fornuft. Regel 44 a,b er klare nok de, beferdet led etc...men det er unødvendig å nitolke disse reglene, det er helt soleklart at ALLE lystbåter må ha respekt og holde av veien for profesjonelle sjøfolk som er på sjøen fordi de må, har sin jobb der, fører folk og last trygt og sikkert frem, holder en stram ruteplan etc . I krevende situasjoner som f.eks tåke og nedsatt sikt så er det enda viktigere å holde langt av veien for folk som ikke er på sjøen for moro skyld. Å kvitte seg med sine begrensede evner til å manøvrere (låre seil og gå for motor) bør også være en selvfølge om tåka kommer brått på og det er annen trafikk i området. Det bør rett og slett ligge i ryggmargen på alle at ser man et nyttefartøy, ja så holder man seg klar og ikke fremprovoserer en evt. kritisk situasjon.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 55 minutes ago:

 

Fergen bør vel forvente at seilbåtene følger reglene uansett vær, intet mer, intet mindre, å bør vel fremdeles ikke endre kurs basert på hvor tett tåken er?

 

 

Fergen må jo også tilpasse seg til værforhold. Tilsier sikkerheten at hastighet eller kurs må tilpasses, så kommer rutetiden i andre rekke

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 1 time siden:

 

La oss for diskusjonens skyld si at Bastøfergen hadde mulighet til å endre kurs i god tid, å unngå situasjonen, hvorfor mener du fergen burde gjort noe slikt?

 

Regel 44 sier at seilbåtene burde holde seg unna, de er altså "give-way", slik at i utgangspunktet burde de ikke vært der, men siden de først er der, så sier...

Regel 19 at båter som er ute i tåke, å som hører tåkelur forenom tvers, skal redusere til minste styrefart, eventuelt stoppe helt, til de har kontroll på situasjonen....Dette gjelder altså seilbåtene.

 

COLREG (som er ratifisert av Norge i 1974, å så vidt jeg forstår gjelder her) som er sitert ovenfor, sier at stand-on fartøyet, som er fergen i dette tilfellet, skal holde kurs og fart så lenge som mulig, helt til det er innlysende at give-way fartøy(ene) ikke har tenkt til å følge reglene.

 

Dersom bastøfergen endret kurs ville det jo bare være forvirrende for båter som faktisk har til hensikt å følge reglene, å vike unna, samt at det ville være i strid med den oppførselen regelverket beskriver, og etter min mening hva man kan forvente (jeg forventer at nyttetrafikk, særlig da ferger i rute, holder kurs).

 

Adeneo har nå gjentatt dette til det nesten kjedsommelige, og jeg må si at jeg er helt enig. 

 

Poenget er ikke at fergeskapteinen kunne ha endret kurs tidligere, poenget er at seilbåtene ikke skulle ha vært der de var. Og når de først er der og oppdager situasjonen skal de senke farten og evt. stoppe. Om man har et seilbåt det ikke er mulig å stoppe som man virrer rundt i tåka med så har man jo flere problemer.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutes ago:

 

Adeneo har nå gjentatt dette til det nesten kjedsommelige, og jeg må si at jeg er helt enig. 

 

Poenget er ikke at fergeskapteinen kunne ha endret kurs tidligere, poenget er at seilbåtene ikke skulle ha vært der de var. Og når de først er der og oppdager situasjonen skal de senke farten og evt. stoppe. Om man har et seilbåt det ikke er mulig å stoppe som man virrer rundt i tåka med så har man jo flere problemer.

 

De fleste her en enig i at seilbåtene har gjort noe feil. Spørsmålet er om også fergen gjør noe feil. Og her kommer også 19d inn. For meg avhenger det av hvor dårlig sikten faktisk var. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...