Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Mouche skrev 7 minutes ago:

 

Men sånn genrelt så skal man vel sånn i utgangspunktet (!) holde sin kurs hvis kryssende trafikk er den/de som skal vike i henhold til regelverket?

 

Selvfølgelig. Man bør stå på retten hvis man har den. Skulle alle begynne å vike når de ikke trenger det så ville vi mistet all forutsigbarhet og det ville blitt mye kaos rundt omkring..

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 4 timer siden:

Dessverre er det en del som ikke kan Regel 19........

både Styrmann på Stena Nautica og Kaptein på Joanna fikk bøter etter den ulykken

før att man ikke gjør den i regel 19 foreskrivne undanmanøvern

https://www.svd.se/boter-for-styrman-pa-stena-nautica

 

 

DET er ofte resultatet av en sjøforklaring, ja!

( Og hadde temmelig sikkert blitt resultatet av en evt sjøforklaring HVIS det hadde skjedd en ulykke her.

Pga. at flere regler KAN komme til anvendelse. Det er kun når INTET kan unnskyldes, at den ene parten "vinner" 100%. Rettsak og Sjøforklaring er to helt forskjellige ting.)

 

 

Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden:

 Aldeles feil.

Det er ikkje mulig å holde seg meir "av veien" enn mest mulig.  

Det er fullstendig, ensbetydende og absolutt deffinert. 

Du har feil. (Flisespikkeri men dog.)

Har sagt det lengre oppe i denne strengen: SKAL, BØR, KAN.

Dette er de ord som brukes i de noske Sjøveisreglene.

(Mest mulig = BØR.)

 

SKAL, er vel udiskutabelt.

BØR, er: mest mulig, alså så godt du kan. (Bør helst...)

KAN, da kan du velge...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
adeneo skrev 1 time siden:

 

Eller er skipperen vant til at fritidsbåtene holder seg unna, å ikke forsøker å krysse rett foran fergen slik at fergen må bråstoppe ?

 

 

 

Da tror jeg du misforstår det jeg mener. Jeg tipper ferjene til vanlig endrer kurs i god tid slik at situasjoner ikke oppstår. Å "plutselig krysse rett foran" forutsetter vel at fritidsbåtene endret kurs og så og si heiv seg foran baugen til ferja. Er vel ingenting som tyder på at det skjedde? De holdt vel stø kurs lenge, ble sett lenge av ferja, men allikevel endte ferja med å "kjøre seg inn i situasjonen"..?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

 

var de ikke manøvreringsdyktige? hvaslags problemer hadde de? alle tre mistet roret samtidig? det er ganske uvanlig ...

Det stod tidligere i tråden her. De seilte og det var noe med noe vind som gjorde at det ville være bortimot umulig (hvertfall svææært vanskelig) for disse tre båtene å gjøre noe annet enn å kjøre beint fram.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 44 minutes ago:

 

Selvfølgelig. Man bør stå på retten hvis man har den. Skulle alle begynne å vike når de ikke trenger det så ville vi mistet all forutsigbarhet og det ville blitt mye kaos rundt omkring..

 

Riktig, forutsigbarhet er særdeles viktig i slike situasjoner med tåke.. at seilbåtene holdt kursen, og stod på høyre regelen kan ingen klandre dem for.

Fergeskipperen er ene og alene skyld i denne situasjonen, han hadde det beste utstyr til rådighet, men klønet det til likevel ..

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 11 minutes ago:

Det stod tidligere i tråden her. De seilte og det var noe med noe vind som gjorde at det ville være bortimot umulig (hvertfall svææært vanskelig) for disse tre båtene å gjøre noe annet enn å kjøre beint fram.

 

En seilbåt som seiler i kraftig unnavind kan få problemer (og skader!) hvis den må vende opp i vinden med seilene oppe. Dette fordi det er store krefter i sving idet båten vender og ligger på tvers av vinden. Kommer det et kast og en litt uheldig timet bølge kan båten slås ned.

 

Når det er sagt så er sannsynligheten stor for at alle tre båter har rullegenoa, så det hadde ikke vært så veldig tidkrevende å rulle inn før de evt. vender opp i vinden. Problemet med dette er at de da fremdeles hadde befunnet seg i løypa foran fergen, men nå uten seil. De ville brukt lenger tid på å komme seg vekk, fordi motring mot vind og bølger ville gått tregere enn å bare holde kursen og fortsette å seile med vinden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

 

Selvfølgelig. Man bør stå på retten hvis man har den. Skulle alle begynne å vike når de ikke trenger det så ville vi mistet all forutsigbarhet og det ville blitt mye kaos rundt omkring..

 

Og derfor lurer jeg på hvordan fergekapteien vet, eller synes å vite, at kryssende trafikk fra hans styrbord side skal vike når han kun ser disse på radar grunnet tåke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg passerte området på omtrent samme tidspunkt i seilbåt. Det blåste 12 m/s fra SØ, bølgehøyde 1 - 1,5 meter og svært dårlig sikt (tykk tåke). Kystradioen meldte på VHF om skiftende bris, delvis pent vær, ubetydelig bølgehøyde og god sikt. Yr og Storm melde 3-4 m/s fra SW/W, og sol. Tåka og kulingen kom med andre ord overraskende på. Man hørte tåkelurer fra flere av Bastøferjene samtidig, samt at det kom cruisebåter og rutebåter ut Oslofjorden som også brukte tåkelur. Ikke mulig å orientere seg etter det. Det var så mye trafikk av stressede båtfolk på VHFen at Tjøme radio flere ganger brøt inn, og ba folk respektere kanal 16 som nød/kallekanal samt holde seg unna arbeidskanaler. Ikke lett å overholde lytteplikt da når kulingen i tillegg uler. Denne hendelsen oppsto altså under spesielle forhold. Uten radar eller AIS var det uforsvarlig å befinne seg i området i båt på dette spesifikke tidspunktet, men som sagt tåka og kulingen var ikke meldt. Ved passering av Bastøyfergen så jeg fergen på AIS, og kunne således holde av for den, men visuell kontakt var ikke mulig pga. tåka. Jeg mener derfor at denne spesifikke situasjonen helt klart faller inn under Sjøveisreglenes  Avsnitt III;

Regel 19. Fartøy som navigerer under nedsatt sikt
(a) Denne regel gjelder for fartøy som ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt.
(b) Ethvert fartøy skal gå med sikker fart avpasset etter de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold. Et maskindrevet fartøy skal ha sitt maskineri klar til øyeblikkelig manøver.
(c) Ethvert fartøy skal ta nøye hensyn til de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold når det etterkommer reglene i avsnitt I i denne del.
(d) Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.
(e) Unntatt når man er kommet til at det ikke er fare for sammenstøt, skal ethvert fartøy som tilsynelatende forenom tvers hører tåkesignalet fra et annet fartøy eller som ikke kan unngå å komme i en nærsituasjon med et annet fartøy som er forenom tvers, redusere farten til minste styrefart. Om nødvendig skal det stoppe helt og i alle tilfelle navigere ytterst varsomt inntil faren for sammenstøt er over.

 

Om seilbåtene hadde radar/AIS/VHF vites ikke, men Bastøyferjene og VTS har alt dette. Seilbåtene på videoen seiler samlet, og holder etter forholdene stabil kurs og fart på 7 - 8 knop. Det er åpenbart at styrmann på Bastøyfergen lenge har hatt muligheten til planlegge en unnamanøver basert på informasjon fra radar, kanskje til og med en manøver som ville vært mer skånsom for passasjerene enn å bakke opp. Horten VTS kunne også kalt opp Bastøyfergen på VHF for å advare dersom det ble nødvendig. Å fremstille situasjonen som at fritidsbåtene hadde all skyld i denne episoden er direkte feil, og jeg tror ikke styrmann/kaptein ville gått fri i en eventuell sjøforklaring. Jeg synes det er synd med denne typen sensasjonspregede artikler i media, denne gangen Dagbladet, som setter fritidsbåtfolk i et dårlig lys ved lite etterrettelig journalistikk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Faxen skrev 41 minutes ago:

Det der hørtes litt vel pessimistisk ut!

Det er vel bare å stramme opp litt på seilene og skjære på skrå vekk fra skipet, da vil farten også øke.

Dette er vel vanlig i enhver regatta. Jada, jeg vet at denne situasjon ikke er i regatta, men alikevel.

 

Nja, ser ut som de ligger veldig nær skrogfart disse, så jeg tviler litt på at farten vil øke vesentlig. Om det stemmer som det blir sagt at vinden lå opp mot 14-15 m/s, og med den kvapsesjøen en ser på bildet, og uten at vi vet noe om motorbestykning på båtene, så vil jeg tro at deres evne til å styre var begrenset til en del grader SB og noen grader BB. Å snu og gå opp mot vinden i den sjøen tror jeg ville gitt svært liten fremdrift, om noen. 

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 28 minutes ago:

Det der hørtes litt vel pessimistisk ut!

Det er vel bare å stramme opp litt på seilene og skjære på skrå vekk fra skipet, da vil farten også øke.

Dette er vel vanlig i enhver regatta. Jada, jeg vet at denne situasjon ikke er i regatta, men alikevel.

 

Strammer man opp i dette tilfellet så vil man vel skjære opp mot babord, og mot fergen? Da ville jeg heller slippet ut litt og gått litt mer mot Moss/Jeløya hvis jeg skulle endre på kursen.

 

Jeg tolker situasjonen dithen at seilbåtene og fergen får visuell kontakt når de er relativt nærme hverandre. Fergen har sett seilbåtene på radaren en stund og vet hvor de er, mens seilbåtene sannsynligvis har hørt tåkeluren fra fergen uten å vite nøyaktig hvor den befinner seg. Når de så får visuell kontakt velger seilbåtene å fortsette sin kurs, i stedet for å A) vende ~180 grader og gå sørover, B) dreie ~90 grader mot vest/sørvest, mot Bastøya, for å gå bak fergen eller C) slippe ut og gå mer mot Jeløya/Moss for å prøve å gi mer rom mellom seg og fergen.

 

Både A) og B) ville gitt "husketur" i stampesjø og med veldig lav fart, og kanskje ville det vært for sent hvis de allerede lå direkte i kursen til fergen. C) ville nok vært mer fornuftig, men slik jeg tolker det så har allerede fergen stoppet opp eller i hvert fall redusert farten sin såpass mye at seilbåtene går klar forenom uansett.

 

Men alt dette blir bare spekulasjoner fra min side - jeg var ikke der og kjenner ikke hele situasjonen. Før minst én av seilbåtkapteinene kommer på banen og forklarer hva de tenkte så er det vanskelig å skulle tillegge dem meninger og synspunkter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er klart seilbåtene burde ligget i havn, men det kan være flere grunner til at de ikke gjorde det. Jeg kunne vært ute for samme scenario når jeg skulle reise fra Koster for 14 dager siden. Søndagskvelden ble det tåke tykk som graut, jeg vil anslå sikten til maks 50-100 meter, Kosterbåten tutet i ett sett.Nå skulle ikke jeg avgårde før mandag og hadde heller ikke lagt fra kai da, hvis tåken fremdeles hadde ligget like tykk. Mandag var det betydelig lettere, men fremdeles tåke, allikevel grei sikt. Hva om det hadde tyknet til etterhvert. Kosterfjorden trafikkeres av båtene mellom Strømstad og Sandefjord, ellers er det vel sparsomt med nyttetrafikk. Båten min er ikke utstyrt med radar eller andre lignende hjelpemidler, kun en grei kartplotter. 

Min tanke var at hurtiggående båter sikkert hadde slike hjelpemidler og ville kunne manøvrere unna en saktegående farkost, andre saktegående farkoster uten slike hjelpemidler regnet jeg med å kunne ha tid til å manøvrere unna selv. Altså ikke umulig at en situasjon likt den diskuterte kunne oppstå.

 

Skal man aldri kunne krysse en trafikkert lei uten at man kan gå i 18-20 knop og ha radar? Skal man aldri kunne seile eller kjøre saktegående båt uten flere km sikt? Hva om man blir overrasket av tåke, kunne man hevde at dette var idiotkjøring uansett? Jeg krysset farvannet mellom Læsø i Danmark og Sverige/Gøteborg for 21/2 uke siden. Bra sikt, men rimelig mye bølger, 1 - 1,5 meterhøye. Fra svenskekysten kom det stadig store containerskip på kryssende kurs og skråt nordfra fikk jeg møte med Stena line. Det er ikke enkelt å avgjøre hvilken fart og retning slike skip har i forhold til eget, men jeg merket at selv store containerskip la om kursen for å gjøre det klart at de hadde sett meg og visste hvor lite manøvreringsdyktig jeg var. Om disse 3 seilbåtene i Oslofjorden hadde vært nyttetrafikk eller i havsnød, ville ikke ferga hatt vikeplikt da, eller kunne hatt det avhengig av avstand/vinkler? Skipperen måtte jo hatt tid til og kunnet gjøre en liten unnamanøver når han som nevnt hadde tutet i ganske lang tid uten at de 3 objektene virket å forandre kurs? Hvor mye forsinket ville ferga blitt om så var gjort? Noen sekunder, kanskje opp mot et minutt?

 

Skal man kunne ha et aktivt båtliv i Oslofjorden bør man slippe, som noen har nevnt, trikkeførere som ikke kan justere ørlite på kursen bare fordi man er stor og sterk og kan hevde sin rett som nyttetrafikk. At man holder seg unna leia ut/inn fjorden er greit nok, men man klarer ikke å holde seg unna leia til kryssende ferger som går i eninga. Det bør også mannskapet på fergene ha i bakhodet.

 

Enig med de som vil ha bru over fjorden, absolutt på tide.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 6 minutes ago:

 

 

 

Både A) og B) ville gitt "husketur" i stampesjø og med veldig lav fart, og kanskje ville det vært for sent hvis de allerede lå direkte i kursen til fergen. C) ville nok vært mer fornuftig, men slik jeg tolker det så har allerede fergen stoppet opp eller i hvert fall redusert farten sin såpass mye at seilbåtene går klar forenom uansett.

 

Men alt dette blir bare spekulasjoner fra min side - jeg var ikke der og kjenner ikke hele situasjonen. Før minst én av seilbåtkapteinene kommer på banen og forklarer hva de tenkte så er det vanskelig å skulle tillegge dem meninger og synspunkter.

 

Alt blir, som du sier, spekulasjoner men jeg tror du er veldig nær en sannsynlig forklaring. Fritidsbåtenes handlingsvalg var begrenset, og rent logisk, når ferja faktisk overholder vikeplikten og stopper for å slippe deg foran, da går man foran, ikke sant :-) Ferja overholder vikeplikten, alt er fint. Er det noe problem her i det hele tatt?

 

Er det ikke ferjeskipper som dreit seg ut her som mer eller mindre bevisst kjørte seg inn i og laget en situasjon? 

 

Det kan vel også handle om at skippern kanskje trodde dette var tre "vanlige" båter som bare kunne trø spaken i bånn og dundre på i 15 knop i ønsket retning... ikke tre båter med begrensede muligheter både ifht fart og retning. Og kan vel også hende at skippern kom litt for seint inn i situasjonen og også fikk begrenset sine muligheter. Men om han faktisk tutet på de tre konkrete båtene i flere minutter så virker det også rart. 

--

Om skippern betegner det som nestenulykke, skal ikke noen inn og granske da? Holder det at en av seilbåtene stiller et krav? Eller en ekstern aktør? Kunne feks Seilforbundet trø til her?

 

Det viktigste her må jo være en oppklaring både ut mot fritidsbåtbrukere i området inn i organisasjonen til fergene slik at et falskt bilde ikke blir stående igjen og skape ytterligere forvirring ved fremtidige hendelser. Det vil kunne være direkte livsfarlig om dette ikke blir avklart på en sånn måte at brukerne av området/fjorden har klare og enkle regler å forholde seg til. 

 

Jeg syns en eller flere av fritidsbåtorganisasjonene bør ta et initiativ og rett og slett kreve en seriøs dialog med Bastøfergene for å få en avklaring. Og så offentliggjøre resultatet etterpå. I mellomtiden må fritidsbåter forholde seg til påkjørsretten fergene mener de har. 

Link to post
Share on other sites

Seilbåtene gjorde det absolutt rette i denne situasjonen. Holdt kursen sin. Hadde de begynt med diverse manøver foran ferjen så hadde det kunne blitt kritisk. Kapteinen på ferja skulle nok bare lagt om kursen noen grader til styrbord i det han oppdaget de på radaren og passert bak seilbåtene for å unngå å lage denne situasjonen.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Bastøfergen går hvert 15. minutt i begge retninger midt på dagen. Det betyr at det på et vilkårlig sted i dette området i gjennomsnitt vil passere en ferge 8 ganger per time, dvs. at det er i gjennomsnitt 7.5 minutt mellom hver ferge, men de er ikke 100% punktlige og siden de dessuten går i begge retninger, er det ikke jevnt mellomrom mellom hver ferge. Jeg vet ikke hvor bred trasseen Bastøfergene følger er, men jeg vil anslå det til rundt en kilometer. Hvis man da kommer enten nordover eller sydover og skal krysse denne "trasseen" i 5 knop, vil man befinne seg i denne trasseen i omtrent 6.5 minutt (tiden det tar å seile en kilometer i 5 knop). Slik jeg oppfatter saken, burde dette danne grunnlag for hvordan man skal tolke hva som menes med "skal mest mulig holde av veien for nyttetrafikk, når de passerer en sterkt beferdet lei".

 

Dersom det er god sikt og helt forutsigbart når hver ferge vil passere, kan en seilbåt i 5 knop i beste fall sørge for å unngå fergene med rundt 500 meters margin. Større avstand enn dette på det minste er umulig å få til. I tåke hvor man ikke ser andre båter før de er vesentlig nærmere enn dette, må man selvsagt være forberedt på at denne marginen vil bli vesentlig mindre. Med andre ord, selv om man etterkommer kravet om å holde mest mulig av veien, risikerer man å havne ganske nær likevel, men det har visst ikke fergekapteinen reflektert noe særlig over.

 

Det jeg synes virker veldig rart i dette tilfellet er at fergekapteinen oppdaget disse båtene på et tidlig tidspunkt, men gikk så nær dem at det ble nødvendig å slå full revers. Og dette til tross for at disse tre seilbåtene, så vidt jeg forstår, har holdt stø kurs og hastighet hele tiden. Greit nok at man venter og ser an situasjonen når noen andre skal vike for deg, men jeg trodde det da var en selvfølge at man likevel fulgte med for å forsikre seg om at de som har vikeplikt faktisk viker. Dersom dette ikke skjer, må man selv i god tid treffe nødvendige tiltak for å unngå fare for sammenstøt. Slik jeg oppfater denne situasjonen, har fergekapteinen med åpne øyne latt være å treffe slike tiltak helt til det ble nødvendig å slå full revers. Dette er dårlig sjømannskap i mine øyne. Under slike forhold, i tett tåke, burde fergekapteinen på et tidlig tidspunkt tenkt tanken at det kunne være vanskelig for de tre seilbåtene å vike rett og slett fordi det var dårlig sikt. Det er vanskelig å vike for en båt man ikke ser. Til gjengjeld er det svært enkelt for fergen å vike, ettersom den har radar, slik at den kan se andre båter på lang avstand, og ikke minst siden den går mye raskere og dermed kan oppnå mye mer ved hjelp av en liten kursendring.

Link to post
Share on other sites

Åpenbart en fergeskipper med et patetisk markeringsbehov, der han på toppen av det hele rotet det til med å lage en unødvendig situasjon..

Som de fleste her sier, burde han forholdt seg til radarbildet han hadde, og handlet der etter..

Hadde egentlig vært en god ting om det ble en slags gjennomgang/høring av denne situasjonen..

Som sagt, seilbåtene gjorde det eneste rette, holdt kursen, og forholdt seg til vikeplikt reglene..

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LI4560 skrev for 1 time siden:

Jeg passerte området på omtrent samme tidspunkt i seilbåt. Det blåste 12 m/s fra SØ, bølgehøyde 1 - 1,5 meter og svært dårlig sikt (tykk tåke). Kystradioen meldte på VHF om skiftende bris, delvis pent vær, ubetydelig bølgehøyde og god sikt. Yr og Storm melde 3-4 m/s fra SW/W, og sol. Tåka og kulingen kom med andre ord overraskende på.

Kan bekrefte at været var uvanlig denne dagen. Kl. 16 var det i Holmestrandsfjorden, 8nm nordvest for Gullholmenvar, klarvær og ca 5m/s nordavind! Tåka sto som en hvit vegg ute i fjorden.

Forsøkte å gå mot Horten i 21 fot daycruiser, men valgte å snu på grunn av (for meg) grov sjø.

Sjekket app'en til Kystverket. Da blåste sydlig 14-15m/s på Gullholmen mens Færder hadde "bare" 8-9m/s.

Så man skal ikke se bort fra at været kan ha overrasket de som var der ute.

 

Er noe tilsvarende nå, 7 m/s på Strømtangen og Færder, 11,5 på Gullholmen.

 

Anbefaler app'en Kystvær fra Kystverket som viser vind på mange av fyrene langs kysten.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 1 time siden:

Det jeg synes virker veldig rart i dette tilfellet er at fergekapteinen oppdaget disse båtene på et tidlig tidspunkt, men gikk så nær dem at det ble nødvendig å slå full revers. Og dette til tross for at disse tre seilbåtene, så vidt jeg forstår, har holdt stø kurs og hastighet hele tiden. 

 

Jeg må innrømme at jeg er fullstendig uenig. Det er bastøfergene som holder stø kurs. De har fem båter som går samme strekning, på temmelig nøyaktig samme sted, hele dagen.

At man mener en ferge i rutetrafikk bør ta forholdsregler å endre kurs hver gang en båt dukker opp på radaren midt i oslofjorden, høres helt merkverdig ut.

Det må da være seilbåtene som skal holde seg unna, å klarer de ikke det, så burde de holdt seg hjemme, eller i det minste få seg en radio.

 

At bastøfergen til slutt stoppet opp for å slippe frem seilbåtene som ikke overholdt reglene, betyr ikke at seilbåtene hadde retten på sin side, kun at fergen til slutt stanset for å unngå et sammenstøt, slik reglene krever.

Det betyr nødvendigvis heller ikke at fergen burde foretatt seg noe tidligere, det var tross alt seilbåtene som ikke burde vært der til å begynne med.

Bastøfergene måter nok fritidsbåttrafikk relativt ofte, å er nok vant til at de fleste ikke går på kollisjonskurs med fergene, tåke eller ikke.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 22 minutes ago:

 

Jeg må innrømme at jeg er fullstendig uenig. Det er bastøfergene som holder stø kurs. De har fem båter som går samme strekning, på temmelig nøyaktig samme sted, hele dagen.

At man mener en ferge i rutetrafikk bør ta forholdsregler å endre kurs hver gang en båt dukker opp på radaren midt i oslofjorden, høres helt merkverdig ut.

 

Det er du i din fulle rett til å mene  Adeno. Men det forandrer ikke på det faktum at det er beskrevet helt nøye (Sjøveisreglene regel 19 - referert her i tråden flere ganger)  hvordan et fartøy skal forholde seg når det "ser" et anner fartøt bare på radaren. Regelen beskriver ikke noe unntak for rutegående båter/ferger eller annet. Heldigvis - for alle parter - er det ikke en situasjon som oppstår særlig ofte skulle jeg tro.

 

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

@adeneo Du og andre er veldig uenig i at det er fergene som til enhver tid skal vike, men det er vel ikke så mange som hevder akkurat dét? det vi hele tiden snakker om er dette spesielle tilfellet hvor sikten er elendig og bare ferga har radar? ikke alle solskinnsdagene med fri sikt ...

Link to post
Share on other sites

FredT skrev 17 minutes ago:

Det er du i din fulle rett til å være Adeno. Men det forandrer ikke på det faktum at det er beskrevet helt nøye (Sjøveisreglene regel 19 - referert her i tråden flere ganger)  hvordan et fartøy skal forholde seg når det "ser" et anner fartøt bare på radaren. Regelen beskriver ikke noe unntak for rutegående båter/ferger eller annet.

 

Men Regel 44 gjelder for all seilas, man blir ikke fritatt fra alle de andre reglene selv om det nedsatt sikt,

Regel 19 kommer kun til anvendelse her fordi seilbåtene ikke har fulgt Regel 44.

Forøvrig bør du kanskje ta en titt på del 'e' av Regel 19 også.

 

quantumduck skrev 14 minutes ago:

det vi hele tiden snakker om er dette spesielle tilfellet hvor sikten er elendig og bare ferga har radar? ikke alle solskinnsdagene med fri sikt ...

 

Dersom det er uklart, noe jeg ikke helt kan forstå at det skulle være ut i fra mine innlegg, så snakker jeg også om dette spesifikke tilfellet, ikke alle andre tilfeller ?

I min verden faller ikke kravet om å holde seg unna ferger i rute bort, selv om det er tåke.

Seilbåtene bryter først Sjøveisreglene, deretter overholder fergen reglene ved å faktisk unngå et sammenstøt.

Hvordan Bastøfergen kan ha all skyld her, forstår ikke jeg ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Intuisjon, antakelsen om at all nyttetrafikk synes på AIS, samt at Horten VTS har kontroll på all nyttetrafikk i området all den tid det er rapporteringsplikt til disse kanskje?

 

Jeg kjøper alt bortsett fra intuisjon som for meg synes som en slags 50/50 eller ring en venn.:pray:

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Adeno: Meget mulig at seilerne kan klandres for at de var hvor de var. Men der var de altså, og de kunne  intet se - bare høre tåkelurer rundt forbi. De hadde altså der og da ingen mulighet til foreta noen unnvikende manøver. Fergen der i mot (når nå situasjonen er den den er) ser seilbåtene i god tid på radarene sine - og vet (burde vite hva de da skal gjøre - regel 19), og burde etter min menig ganske så enkelt har endret litt kurs til styrbord - i god tid. Da ville det vært null problem. Kun en skogsmatros vil fortsette så langt at han til sist må slå  full bakk for å unngå sammenstøt. Dårlig utvist sjømannsskap spør du meg (men ingen gjør det!)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...