JanS/EIR Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Sitater fra Suzuki:" Per sitter nå i gjeldsfengsel, fordi han nekter betale en faktura for å stå i et register med en båt han ikke lenger eier." Og: "Fiksjon ? Fantasi ? Historien er basert på autentiske & dokumenterbare hendelser, selv om navnene kan være endret." Trodde i min enfold at det eneste som kan bringe deg i gjeldsfengsel her til lands er skyldig moms og skattetrekk. Kan dette stemme da??? med hoderystende hilsen JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 (redigert) Eksempel I Per, får regning for eierskap av båten " Bankens Tvil" . Per, som ikke eier " Bankens Tvil" lengre, men derimot har byttet seg opp til "MS INSOLVENT" melder fra til RSSR. RSSR på sin side, krever kopi av papirer som Per ikke lengre har, det er 6 år siden " Bankens Tvil " ble avhendet, og i påfølgende skilsmisse og flytteprosess, er eierskiftespapirene kommet på avveie. Vel, vel Suzuki, jeg har litt vondt for å tro at det er så vanskelig å få fjernet en registrering i RSSR. Min erfaring fra for en uke siden, er at når jeg spurte om "Hvilken båt er dette nummeret (som står oppført å min faktura som båt nr 1..), er svaret slik (kopiert fra epostsvaret til meg): "CAS397 er en Rana 1980 mod, reg 1.3.99. Skal vi avregistrere denne, kreditere faktura og sende deg ny?" (SVAR FRA NN@nssr.no) Så å informere om at en bestemt båt ikke lenger skal stå i registeret , det er kun en liten email. Da får du faktisk også tilsendt en ny faktura :-) Redigert 27.April.2006 av fredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Alle som har båt over 10 meter og som vil ha båten i et offentlig register kan registrere båten sin i NOR. De som har veldig store båter kan registrere den i NIS. Jeg har hørt snakk om at det skal åpnes for å registrere båter ned til 7 meters lengde her også RSSR vil nok ha litt innkjøringsutfordringer fremover - det er først nå de virkelig får syretesten på kvaliteten på det materialet de overtok fra staten. Og det er nå de får renset registeret sitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Ja, og derfor er det i alles interesse å ha ett system som forhindrer tyveri og omsetning av tyvgods. Så lenge myndighetene har bestemt at registering skal være frivillig er det etter mitt skjønn mer tyveriforebyggende å benytte Securmark enn RSSR. Dette vises også ved at man får rabatt på forsikringen hvis båten er Securmerket. Når det gjelder dine kommentarer om pirater og private som skal sko seg kunne jeg til en viss grad vært enig hvis Securmark hadde dukket opp nå. Men de har drevet med dette i nærmere 20 år her i landet, og bevist at de klarer å drive registeret uten årsavgift. Men hvordan stiller det seg med Securmark og dokumentasjon på eierskap når man skal registrere en båt? Kan man stjele en båt og deretter få den registrert hos Securmark? Jeg ser på disse to registerne som to forskjellige ting: - RSSR (og spesielt tidligere TAD) er først og fremst for å dokumentere eierskap ved salg, slik at ny eier kan føle seg trygg på at han ikke kjøper tyvegods. - Securmark er først og fremst for å vanskeliggjøre et tyveri og for å lett finne tilbake til eier når tyveriet har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 (redigert) Bare så det er sagt. Jeg fikk i går det første livstegnet fra RSSR i form av en faktura som er helt korrekt i forhold til opplysningene som lå inne i småbåtregisteret. Og jeg som trodde at jeg var glemt til tross for at jeg bekreftet overføring til RSSR i god tid innen fristens utløp. Redigert 27.April.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Jan: Inlegget mitt skal dog ikke tolkes BOKSTAVELIG, selv om essensen i historien er sann. Per er herved benådet, og driver med nettverksbygging i Dubai. Fredriksen: hvem eier da båten, 5 år fra nå. Per har ikke papirene ( og er flyttet til Dubai, ) og Pål fjernet de gamle skiltene. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Fredriksen: hvem eier da båten, 5 år fra nå. Per har ikke papirene ( og er flyttet til Dubai, ) og Pål fjernet de gamle skiltene.Hvem som eier båten 5 år fra nå?? Ikke vet jeg, men det jeg vet, er at dersom du stryker den i registeret til RSSR, så vet de hverken om båten eller hvem som eier den. Med andre ord: De stryker den på direkten dersom du ber om det ("du" er her den som er oppført i registeret som eier). De ber heller ikke om grunn for fjerningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Forstår ikke problemet, Registrering/salg/ og bytte i registeret har funket fint for meg, registrerer at mye hylekoret består av dem samme som syntes at: - klistremerkene var for store for små for lange for glorete.. - At registeret burde legges ned når det var statlig og statligt når det var friviligt.. - at det å bevise at man eier båten med dokmumentasjon er tull.. dette er kos med misnøye...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 (redigert) Nei, nei, nei. Nå må du gi deg Jeg aksepterer ikke å bli kalt useriøs og uærlig, fordi jeg har sterke tvil til et register, som viser seg å ha åpenbare feil og mangler, og der mulighetene for å rette opp disse, ble skrotet med det gamle registeretHe, he, tror vi i bunn og grunn er enige. Bare for å oppklare, så mener jeg ikke at den som har mistro til RSSR har uerlige hensikter. Det jeg er opptatt av er at vi har et robust system som gjør det vanskelig for dem som vil prøve seg med denslags. Og da vil et obligatorisk register være tingen etter min mening. Redigert 27.April.2006 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Arnstein; DET er vi helt enige i. Det surrepatetiske greiene vi har i dag, som atpåtil er frivillig, og basert på et utdatert register som TAD greide å få aksept for å skrote / kaste underlaget til, er etter min mening en katastrofe deluxe. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 TAD registeret er vel ikke skrotet, men bare arkivert i pappesker i kjelleren. Det er der det gamle politi-registeret også er. Fikk ihvertfall tilsendt en kopi av en gammel registrering fra 1972 fra TAD. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
jonaslep Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 TAD registeret er vel ikke skrotet, men bare arkivert i pappesker i kjelleren.Tollvesenets småbåregister er ikke lenger i drift, men er fremdeles online. Mange av brukerne er slettet, men alle Tollvesenets infosentre (tlf: 03012) har tilgang til å søke i det gamle registeret, men kan av personvernhensyn ikke gi ut så mye informasjon, i hvert fall ikke skriftlig. I tillegg til alle registreringsnumre på den "nye" formen ABC123 har de også mange av A-, B- og C-numrene (Oslo, Østfold og Akershus) fra Politiets gamle kartotekregister på data. Hvert enkelt tolldistrikt har fått de gamle båtkortene til låns fra Politiet på ubestemt tid. I noen tilfeller er de pakket godt bort, i andre distrikter er det mulig å få kopier av gamle båtkort. -- Jonas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonaslep Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Fredrikstad Blad: "Stortingsrepresentant Svein Roald Hansen(Ap) vil at sikkerhets- og småbåtregisteret skal ha en nytte. Derfor foreslår han overfor Finansdepartementet at registeret blir pliktig." Les saken -- Jonas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Hei Moderskipet er registret i NOR og NSSR, jolla er med i forsikringen. Jeg burde vel egentlig ta moderskipet ut av NSSR og meldt inn bare jolla? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Har all mulig respekt for politikere. Det siste avisinnlegget tyder på at det er vanskelig å forutse hva politikere gjør for oss småbåteiere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 (redigert) Noe vanskelig å ha respekt for folk som i løpet av noen få år klarer å legge ned politiets register, opprette et nytt register, legge det ned, gi et nytt til NSSR for så å legge ned dette og lage et nytt obligatorisk. Joda...dette gir respekt. Redigert 4.Mai.2006 av Sebaldus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Det "kinkige" er at det er vi som har valgt politikerne! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Det "kinkige" er at det er vi som har valgt politikerne!Ikke jeg! Stemte noe helt annet enn de som sitter og regjerer, jeg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Han sier at Redn.Selskapet "fikk" registeret etter en "anbudsrunde"? Åja? Kan ikke være riktig, når anbydere som lå lavere ble forbigått... Eller har jeg misforstått? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Nei, men en anbudsrunde behøver nødvendigvis ikke bety det samme som at den men lavste pris får tilslaget. Det kan være andre kriterier som spiller inn også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Som at de andre ikke var seriøse, mener du? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 Som at de andre ikke var seriøse, mener du?Nei. Jeg vet ingenting om hvilke kriterier som lå til grunn for avgjørelsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Securmark nå akseptert av flere forsikringsselskaper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Hva er det som er så ille med det Securmark er da et veldig seriøst selskap og en dreven aktør i den bransjen. Nesten mer naturlig at de får det... Kanskje litt dumt (økonomisk sett) at de forlanger merking. Men man er da fortsatt ikke tvunget til å registrere hos dem. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.