Mulligan Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 hanto1 skrev 58 minutter siden: Angående levetid på el anlegg så svikter elektronikken lenge før mekanikken til sjøs. Nå tuller du fælt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 Førstefender skrev for 1 time siden: 100% enig, miljømessig er det ingenting å hente for en seilebåt. Motsatt vil jeg påstå. Klimamessig vil det ha lite å si fordi seilbåter bruker lite diesel. Miljømessig vil det ha en del å si fordi disse motorene bruker ganske mange liter giftige væsker osv utenom diesel hver eneste sesong. Men det er mer enn det. Hvor mange tusen seilbåter med dieselmotor er det feks i Oslofjorden? Så kan en gange de motorene med x liter olje (4-5), x liter glykol for konservering (oops, hvor ble den av?), x antall oljefilter, dieselfilter osv, osv. Jeg tipper det er ganske mange tonn spesialavfall på ville veier i Norges mest tettbefolkede område hvert år fra fritidsbåtflåten. Tenker en seilbåt med el- motor har andre typer utslipp som vil bli håndtert på en bedre måte enn hva som skjer i dag. Så en omlegging til el-drift på fritidsbåter vil ikke bare ha en klimakonsekvens ifht dieselforbrenning, men også en miljøkonsekvens ifht lokale utslipp. Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 2 hours ago, Førstefender said: Har venner som har kjøpt denne Mitsubishi el bilen, foreløpige reprasjoner er mer enn jeg har brukt på noen dieselbil siste 10år, men det blir vel litt på siden.. Hvis du med denne mener Miev så er det den bilen vi har hatt i 3,5 år nå uten å ha brukt en kroen utover et par servicer. Ville også ha trodd at en del reparasjoner ville ha vært dekket på reklamasjon? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 1 minute ago, Mouche said: Hvis du med denne mener Miev så er det den bilen vi har hatt i 3,5 år nå uten å ha brukt en kroen utover et par servicer. Ville også ha trodd at en del reparasjoner ville ha vært dekket på reklamasjon? Bilen fikk problemer rett utenfor garanti-tiden, reparert for mer en bilens verdi, men det var litt vanskelig å vite før man begynte... men dette blir veldig på siden ;) Link to post
dobsen62 Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 sap_2000 skrev On 17.01.2018 at 10.05: Det folk også ofte glemmer å ta med i regnestykket på fossil er hva som kreves av energi i forbindelse med å få olja opp fra nordsjøen, inn til land, raffinert til drivstoff og transportert ut i provinsene, såkalt "well to wheel/ pump". Bare raffineringen av 1 liter bensin krever ca 1,5 kWh energi, omtrent det samme som en elbil bruker på 1 mil. Det som folk glemmer, er vel det at det ikke er nok ren energi tilgjengelig i verden. Når man leser på dette forumet, at enkelte båter bruker opp til 25 liter diesel på milen (10 km), må man spørre seg selv om det er riktig å beklage seg over biler med ett forbruk på en halv liter på milen. Link to post
Bigmac Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 dobsen62 skrev 18 minutter siden: Det som folk glemmer, er vel det at det ikke er nok ren energi tilgjengelig i verden. Hæ? Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 Inntil As Norge starter batteriproduksjon er det nok bra at ikkje eit fleirtal kutter fosilt brennstoff. Det vesle forbruket eber'n ville hatt ombord i lystbåter skaffer neppe nødvendige kroner til velstandskassen vår Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
brs Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 Får vel momsfritak på elbåt sånn som elbil har det. Noen har oversikt på hvilke båter som leveres med el fremdrift? Link to post
Mulligan Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 Sjekk ut Siemens, Grenland Energy, PBES og ZEM er du snill. Link to post
brs Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 Hvilken båt leveres med ren eldrift? Link to post
LM 605 Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 brs skrev 1 time siden: Hvilken båt leveres med ren eldrift? Polar 20/22 - Skager 660 (hybrid). Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2018 Er vel flere seilbåter som leveres med det nå. Eneste jeg kommer på i farten er Acrona, de driver på med en nullutslippvariant som skal produsere all nødvendig strøm selv også. Blant annet vha solceller i seilene. Og ja, Hanse leverer vel allerede med el- motor. -- Tipper det er en haug andre produsenter i ebbingen. Link to post
Mouche Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 J/Boats. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whiskey Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 Tviler litt på om Scand Balticen vår går for el eller seil med det første, men det skjer jo ting innen energitetthet i batterier Og man ser jo også på batterier som kan fylles med væske (flow batterier) som inneholder energi, som muligens kan løse frakt av energien. Mitt poeng er ikke at dette nødvendigvis er det vi ender opp med, men det skjer så mye på denne fronten, at fossilt drivstoff i lystbåt om 20 år helt sikkert er meget uvanlig. Jeg investerer i alle fall ikke i ny båt med 300 diesel hester Baltic-pappa Link to post
Ida Marie III Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 Whiskey skrev for 1 time siden: Tviler litt på om Scand Balticen vår går for el eller seil med det første, men det skjer jo ting innen energitetthet i batterier Og man ser jo også på batterier som kan fylles med væske (flow batterier) som inneholder energi, som muligens kan løse frakt av energien. Mitt poeng er ikke at dette nødvendigvis er det vi ender opp med, men det skjer så mye på denne fronten, at fossilt drivstoff i lystbåt om 20 år helt sikkert er meget uvanlig. Jeg investerer i alle fall ikke i ny båt med 300 diesel hester En filosofi jeg støtter... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 Whiskey skrev for 3 timer siden: Tviler litt på om Scand Balticen vår går for el eller seil med det første, men det skjer jo ting innen energitetthet i batterier Scand Baltic er vel en båt "av sin tid", produsert siden 82. Så om vi snakker om endringer innen 15 år så vil det være en konstruksjon/båt som er rundt 50 år gammel ish. Halvplanere er vel på mange måter en rase som er på vei til å dø ut... Det lages ikke seilbåter heller i dag som har samme skrog som konstruksjoner fra tidlig 80 tall. Dvs det lages jo noen som dagturseilere osv, men ikke i stort volum i hvertfall, nostalgi må det jo være plass for :-) At Scand har hatt braksuksess med sin konstruksjon så den har overlevd i evig tid er jo fint, men kanskje ikke det mest typiske i bransjen. Ettersom regimet endrer seg vil nok konstruksjonene komme etter slik at folk kan velge blant nye båter som vil være tilpasset de mulighetene og rammene som finnes. Lettdrevne langsmale skorg eller store katamaraner, overgang til seilbåt osv, tipper det finnes noe for veldig mange allerede, og det kommer sikkert mer. Men ja, noen vil nok "svi inne" med sine 80-90 og 00 tallere som vil være litt mindre adekvate båter etterhvert. Men sånn har det vel vært hele tiden? En seilbåt fra 80 tallet er, relativt sett, ofte en mer upraktisk, tregere, trangere osv båt enn en nyere seilbåt. Men folk seiler rundt like blide, kanskje enda blidere i sine "gamle" og "upraktiske" seilbåter. Jeg er sikker på folk med Scand Baltic vil være akkurat like fornøyde på sjøen i sine båter om 15 år selv om en batteridreven motorkatamaran glir forbi uten å bruke en dråpe diesel. I det minste kan en tenke litt på hvem som er gjeldsfri og si noe sånt som "får mye diesel fortsatt for x millioner som den båten koster" ;-) Link to post
GeirFrode Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. Ikke ofte jeg gjør dette, men i ferien kan det godt skje opptil flere ganger fordelt på noen dager. Vi ligger svært sjelden i gjestehavner, og da blir det fort problematisk med lading av en batteribank som nok må ha ganske stor kapasitet. Og bruk av aggregat i uthavn anser jeg som utelukket. I tillegg må det finnes nok reservekapasitet i batteriene til at en kan ligge og ri av dårlig vær, om en skulle forville seg ut i noe sånt. Eller kunne ligge 3 dager stille. Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten. Link to post
Mouche Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 Ville du ha vurdert en stopp halvveis for litt hurtiglading (30 minutter) og en iskrem? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mizar Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 -Har Elon Musk klart å hypnotiisere alle som tenker el-motor/eldrift, til å IKKE diskutere hydrogen som energibærer for fuel-cell nå, eller? Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mulligan Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 For å sitere nevnte Sørafrikaner. Kan noen forklare fornuften i å bruke en masse elektrisitet for å produsere hydrogen for deretter å bruke hydrogenet til å produsere elektrisitet? Link to post
Ida Marie III Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 (redigert) GeirFrode skrev for 5 timer siden: Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. Ikke ofte jeg gjør dette, men i ferien kan det godt skje opptil flere ganger fordelt på noen dager. Vi ligger svært sjelden i gjestehavner, og da blir det fort problematisk med lading av en batteribank som nok må ha ganske stor kapasitet. Og bruk av aggregat i uthavn anser jeg som utelukket. I tillegg må det finnes nok reservekapasitet i batteriene til at en kan ligge og ri av dårlig vær, om en skulle forville seg ut i noe sånt. Eller kunne ligge 3 dager stille. Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten. Jo, du skissere noen åpenbare problemstillinger...selv om jeg syns 12 timer i 8 knop minner lite om ferie.. Men med den raske utviklingen som tydeligvis kommer nå på elektrifisering, så er nok ikke muligheten du etterspør veldig langt vekke...tror jeg... For min del, tar en vekk 800 liters dieseltank...ca 800kg, samt 2 Yanmar klumper og erstatter det med batterier og EL motor, så tror jeg ikke vektforskjellen blir så veldig stor... om noen år i iallfall... Husk, deplasement fart krever forholdsvis lite energi... Redigert 20.Januar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
sap_2000 Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 6 hours ago, GeirFrode said: Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. —————— Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten. Kan godt prøve å komme med et anslag. Først så er det nok en vesentlig forskjell på energimengden som kreves for å drive båten i 7 og 8 knop. Egen båt dobler forbruket fra 1 L/nm ved 6,7 knop til 2 l/nm i 7,5 kn. Ved 6,7 knop bruker jeg i underkant av 30 hester eller ca 20 kW. Skal man ha til 12 timers gange (240 kWh) pluss litt reserve, minst 20% (48 kWh) da man i praksis ikke kan kjøre et batteri ned til null så måtte man minimum hatt 300 kWh netto batterikapasitet. Ved litt vær, vind og strøm eller gå litt fortere kan man lett dobble forbruket i deplassementfart, så da hadde man trengt 600 kWh netto. Man måtte også lagt inn litt ekstra kapasitet for å drive plotter, autopilot, ekkolodd eventuell radar, samt kjøleskap, varme osv. Det er lagt inn en buffer i de fleste elbilbatterier for å beskytte cellene og øke levetiden, typisk 5-8% i topp og 7-10% i bunnen, si 15% så brutto (brosjyre) batterikapasitet hadde vært på nærmere 350 kWh. Ett 100 kWh Teslabatteri veier rundt 600 kg. På en dedikert 230v 16A kurs (3,6 kW) ville det med 8% ladetap tatt 91 timer eller over 3,5 døgn å lade opp et tomt batteri på 300 kWh netto. I praksis så kjører man jo ikke helt til tomt, dog. Om man ikke hadde har en dedikert 16A kurs med ladestasjon med jordfeilvern klasse B (som man absolutt burde ha) og regner med strømmen man bruker på lys, varme og kjøleskap i havn, så hadde man nok bare hatt rundt 10A (2300w) igjen til å lade batteriene og ladetiden ville økt med ca 50%. Vanskelig å si hva en slik installasjon ville kostet pr i dag, men over-disk prisen for et teslabatteri på 90 eller 100 kWh har jeg hørt er rundt en halv mill. Motor, frekvensregulator og øvrige ting til installasjonen er nok minst et par hundrelapper til. Hurtiglading er jo en god ide, men disse måtte vært plassert veldig beleilig i forhold til ruta da det ikke nytter å kjøre lange omveier i 7 kn for å lade. De måtte dessuten vært istand til å levere mange hundre kW effekt om hurtigladingen skulle vært noenlunde hurtig. Denne effekten (x 2-4 ladeplasser) må da være tilgjengelig i strømnettet lokalt der laderene står, så typisk tynt befolkede utkantstrøk der behovet ville vært hadde slitt tror jeg. Dette er ca tall for en 35-40 fots motorbåt i gunstig skrogfart. En båt i denne størelsen som skulle gått i plan ville krevd 10 gangeren minst på alle tallene og hadde nok gått rett til bunns av vekta Mvh. SAP Link to post
Mizar Svart 20.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2018 (redigert) Mulligan skrev for 3 timer siden: For å sitere nevnte Sørafrikaner. Kan noen forklare fornuften i å bruke en masse elektrisitet for å produsere hydrogen for deretter å bruke hydrogenet til å produsere elektrisitet? Rekkeviddeforlenger. Langsom oppsamling av energi som hydrogen, i stedet for overbelastning av elnettet. Der man har elnett da, og så vidt jeg vet har man ikke det på havet og fjellvidder. Noen land mangler helt elektrisk infrastruktur og har masse sol, der virkningsgrad ikke betyr så mye som når vi se3nder energien på ledninger. Man bytter overføringskapasitet med tid, og flytter den oppsamlede eneergien på gassform, klar til bruk. Ett poeng også energitettheten i lagringsmediet. Det er tross alt vkten du transporterer, som bestemmer energikravet totalt. -Har Sørfrikaneren hynotisert deg også, til å tro at batterier ikke veier noen ting, pr. lagret kWh? Redigert 20.Januar.2018 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2018 Tesla tar allerede imot bestilling på en Roadster for levering i 2010 som vil få en batteripakke på 200kWh. Fisker hevder deres faststoffbatterier vil ha 2,5 ganger energitettheten til litiumionebatterier, og det skal kunne gi elbiler med over 800 kilometer rekkevidde og som attpåtil kan lades på rundt ett minutt. Det skjer "ting" hele tiden. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 21.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2018 sap_2000 skrev for 10 timer siden: Hurtiglading er jo en god ide, men disse måtte vært plassert veldig beleilig i forhold til ruta da det ikke nytter å kjøre lange omveier i 7 kn for å lade. De måtte dessuten vært istand til å levere mange hundre kW effekt om hurtigladingen skulle vært noenlunde hurtig. Denne effekten (x 2-4 ladeplasser) må da være tilgjengelig i strømnettet lokalt der laderene står, så typisk tynt befolkede utkantstrøk der behovet ville vært hadde slitt tror jeg. Dette er ca tall for en 35-40 fots motorbåt i gunstig skrogfart. En båt i denne størelsen som skulle gått i plan ville krevd 10 gangeren minst på alle tallene og hadde nok gått rett til bunns av vekta Det har Tesla løst i Frankrike, med gedigne diesel generatorer som leverer til lade stasjonen deres på øde strekk langs motorveien.. En dårlig løsning i et miljø perspektiv, men dog en løsning... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn