Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Dokker må bare huske å kjøre den endel timer på guffe for å brenne vekk plastluktene. De lukter litt første tiden. Anbefaler de med alu-hus som sagt. Hadde en plastversjon i bobilen. Den luktet lenge syns eg....

Sørg for litt eksospasta på tilkobling på eksosslange. IKKE FOR MYE! Da kan du få en plugg med pasta som blir en innsnevring inni eksosrøret.

Har kjørt min et par mnd. nå og er grisefornøyd. Null tull bortsett fra det revva lcd-displayet. Men bruker fjernkontrollen så betyr nada.

Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
jerognal skrev On 18.10.2019 at 9.10:

Dokker må bare huske å kjøre den endel timer på guffe for å brenne vekk plastluktene. De lukter litt første tiden. Anbefaler de med alu-hus som sagt. Hadde en plastversjon i bobilen. Den luktet lenge syns eg....

Sørg for litt eksospasta på tilkobling på eksosslange. IKKE FOR MYE! Da kan du få en plugg med pasta som blir en innsnevring inni eksosrøret.

Har kjørt min et par mnd. nå og er grisefornøyd. Null tull bortsett fra det revva lcd-displayet. Men bruker fjernkontrollen så betyr nada.

Monterte en i helgen,ikke lukt i de heletat.Fungerte perfekt:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Da har eg mer oppdatering.

Har jo kjørt min noen mnd. og har FRAMDELES kjent snek av diesel. Kona har finere nese enn meg og har klaget.

Leste at mange på FB gruppa har brukt Parafin med stort hell. Så dette måtte prøves. Med halv tank diesel fyllte eg opp med parafin. Kjørt i hele natt uten antydning til snek. VOILA! Selv kona var positiv.... (det skal litt til). Så fortsetter med parafin.

 

Har og lest en test på FB hvor man testet en brenner på to vis. Ene hvor tanken satt høyere enn pumpa og en med tanken under pumpenivå. Brenneren brukte 10-15% MER fuel når tanken stod over pumpa. Det tyder på at flowen blir for stor med tanken over pumpa. (kanskje derfor min har luktet litt). SÅ nå skal eg se om eg eg kan flytte tanken lavere.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jerognal skrev 4 minutter siden:

Er det forresten noen som vet om en parafinpumpe i Bergen? Er vel kanskje ikke å oppdrive lengre? Å kjøpe i kanner blir fort dyrt....

 

Mener å ha lest at siste parafinpumpa ble stengt i fjor. Og i Norge kalles alt mulig for "parafin" så vær forsiktig med hva du kjøper. Feil kvalitet vil sote ned varmeren din, særlig det som kalles "lampeolje" osv som er beregnet på vekebrennere. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det Jet A1 som er fyllt på da eg har noen 20 ltr dunker stående. Den skal vel være ren nok....:giggle:, men det er ikke noe eg får fatt i sånn uten videre. Var jo bare for å teste. 

Men iflg han Youtube fyren som tester alt mulig på disse brennerne så brenner de renere med Kerosene(er vel parafin det eller?), men varmeutbytte er større på diesel.....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jerognal skrev 19 minutter siden:

Men iflg han Youtube fyren som tester alt mulig på disse brennerne så brenner de renere med Kerosene(er vel parafin det eller?), men varmeutbytte er større på diesel.....

 

Kerosene er parafin ja. Og etter hva jeg har lest på nett så betyr det "faktisk parafin" i andre land. 

 

Parafin er/var et "rent" pertoliumsdestilat, det som selges på kanner i Norge under mange ulike navn i dag er mye rart. 

 

Den største ulempen med at vanlig parafin forsvant fra markedet er jo at prisene har blitt helt latterlige høye. Parafin var jo relativt "billig", nå er det rene grisepriser på alle alternativer. 

 

Selv kjører jeg kinavarmeren på diesel og kommer til å fortsette med det. Får evt bestille en varmer å ha i backup så jeg kan skfite fort over om den jeg har begynner å tulle, så kan jeg ta service på den og la den ligge i reserve. Å gå fra å brenne diesel til grisedyrt "parafin" på småflasker vil fort koste mer enn å betale for å ha en varmer i reserve. 

Link to post
Share on other sites

Ser fler sier att att det er puls pumpe,og att de må ha stiv slange.

Men di fleste varmerne på ebay nå leveres men myk grønn slange.

Noen som har erfaring ved bruk av denne slangen ?

Virker litt som den kan smelte lettere og ta fyr.Men er jo lettere og legge opp.

Se slangen til torbi over.

Lønner det seg bestille fra ett spesielt land men tanke på toll og fraktid ?

Er det noen selgere jeg burde styre unna evt ?

 

 

Vurderte denne pakken ?

Noen som vet om fjernkotrollen passer alle kina varmere ?

https://www.ebay.com/itm/5KW-12V-Air-Diesel-Heater-LCD-Remote-Tank-Vent-Thermostat-For-Caravan-Motorhome/153699203406

image.png.48e6e35bde24db43f6fcb2b00e7eaac1.png

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er en youtubevideo som viser hvordan pulspumper til dieselvarmere svikter om en går fra stiv slange med liten dimensjon til myk slange med større dimensjon. 

 

Det er en logikk i at det blir sånn når dieselen pumpes frem med små rykk så det blir bobler i drivstoffet pga kavitasjon. Om slangen flexer vil det ta opp kraften til pumpa og for stor dimmensjon så samler de små boblene seg i slangen til større og permanente luftbobler, og brenneren får problemer.

 

Kan vel tenkes at det "kanskje går" med andre slanger også, alt etter installasjonen (avstand pumpe og brenner) osv. 

 

Men det er jo ingen grunn til å ikke bruke større/mykere slange før pumpa. Så om en installerer pumpa nært nok brenneren så er vel problemet løst? 

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...