Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Guest Balder..

Hadde en slik kinavarmer i forrige båten, den har gått perfekt i flere år.

Dette er bare ett av mange eksempel på att vi alt for ofte betaler alt for mye for det som kjøpes i norge, vi trenger slett ikke være så lojale ovenfor norske forhandlere, løft blikket å se over gjerdet, samme produkt kan ofte kjøpes for en brøkdel av prisen med ett lite nettsøk.

Hvor tror dere de dyre "merkene" produseres, selvsagt der det er billigest å få de produsert, å hvor er det.....

Vi nordmenn er ofte litt naive å lettlurte, mange tror pris alltid reflekterer kvaliteten, sånn er det ikke alltid.

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev 1 time siden:

Hadde en slik kinavarmer i forrige båten, den har gått perfekt i flere år.

Dette er bare ett av mange eksempel på att vi alt for ofte betaler alt for mye for det som kjøpes i norge, vi trenger slett ikke være så lojale ovenfor norske forhandlere, løft blikket å se over gjerdet, samme produkt kan ofte kjøpes for en brøkdel av prisen med ett lite nettsøk.

Hvor tror dere de dyre "merkene" produseres, selvsagt der det er billigest å få de produsert, å hvor er det.....

Vi nordmenn er ofte litt naive å lettlurte, mange tror pris alltid reflekterer kvaliteten, sånn er det ikke alltid.

Jeg har en viss forståelse for at det er dyrere å kjøpe i Norge. Varen går gjennom mange ledd, som tar påslag. 

I tillegg har vi gode rettigheter når man kjøper som privat person. 

Men det er klart at en Eber fort blir veeeldig dyr. ? 

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev 24 minutter siden:

Har du testet rekkevidde på fjernkontroll? 

Hvilken utgave er det? 2 eller 5 kW? 

 

Og til slutt, om den der ok ut. Vil du legge ut link? 

Kjøpte hos ALI ?

 

Holder på å montere den, men stoppet opp pga mørket. Skal prøve å bli ferdig i morgen. 

 

Testkjørte den i garasjen, så er usikker på rekkevidde. 

 

Jeg skal teste den mer grundig. ? 

 

Linken skal jeg klare å rote frem. 

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev for 5 timer siden:

, løft blikket å se over gjerdet, samme produkt kan ofte kjøpes for en brøkdel av prisen med ett lite nettsøk.

 

TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Jeg har en viss forståelse for at det er dyrere å kjøpe i Norge. Varen går gjennom mange ledd, som tar påslag. 

I tillegg har vi gode rettigheter når man kjøper som privat person. 

 

Men i dette eksempelet er det ikke fullt så enkelt. Dieselvarmerene man får fra ebay osv. er ikke komplette varmere til båtbruk i norsk farvann helt uten videre. Medfølgende rekvisita og montasjemateriell er også simplere og billigere enn det som følger med en Webasto eller Eber. Prisen på disse to er jo mye høyere enn for en kinavarmer, men det er ikke samme produkt man sammenligner. I tillegg kommer sikkerheten ved å kjøpe et anerkjent merke i Norge over disk. 

 

Når det er sagt har jeg ingen intensjoner om å forsvare prisnivået på Webasto og Eber. Jeg er enig i at de er priset hinsides over all fornuft!

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

 

Men i dette eksempelet er det ikke fullt så enkelt. Dieselvarmerene man får fra ebay osv. er ikke komplette varmere til båtbruk i norsk farvann helt uten videre. Medfølgende rekvisita og montasjemateriell er også simplere og billigere enn det som følger med en Webasto eller Eber. Prisen på disse to er jo mye høyere enn for en kinavarmer, men det er ikke samme produkt man sammenligner. I tillegg kommer sikkerheten ved å kjøpe et anerkjent merke i Norge over disk. 

 

Når det er sagt har jeg ingen intensjoner om å forsvare prisnivået på Webasto og Eber. Jeg er enig i at de er priset hinsides over all fornuft!

 

Det er jo rimelig klart at det som medfølger er tiltenkt for bil. Og inntrykket mitt er at de fleste som kjøper disse har satt seg en del inn i produktet. 

 

Jeg synes det er kjipt å ty til Kina, men når man priser seg såpass ut så kan man ikke forvente annet. 

 

Nå har jeg test kjørt den i noen timer og sjekket den relativt grundig(blandt annet med ir-kamera) så jeg anser disse som like trygge som noe annet. 

 

Link to post
Share on other sites

Philonica III skrev On 24.1.2018 at 20.36:

Hei

Det er en med aluminiums hus på 5kw med lcd panel og fjernkontroll på nettet. Har noen av dere sett en 8kw med det samme utstyret. Her er linken til den i aluminium dersom noen er intressert   https://www.ebay.com/itm/302594746391?ul_noapp=true

Reidar

 

Den linken fungerte ikke hos meg. Fikk bilde av noe trillebager og melding om at linken ikke eksisterer. 

 

Uisolert eksosrør og lydpotte er vel bare å isolere. Potta til Eber er heller ikke annet enn en isolert enhet. Det som ikke er isolert hos Eber blir også glovarmt. Men en slik kinavarmer krever kanskje litt ekstra inovativ tenking og utførelse. Litt jobb er i hvertfall jeg villig til å legge inn i og med at varmeren koster omtrent 10 % av Eber.

Link to post
Share on other sites

No har eg kjørt min Kinavarmer i endel mnd i vinterhagen. Litt diesellukt på oppstart har eg aldri klart å bli kvitt. Men ellers er den konge, Går nesten døgnet rundt her, og aldri vært noe tull.

Et par ting: Ikke monter tank for høyt. Kan medføre at pumpa gir litt mye diesel. Sørg for litt eksospasta der du  kobler til eksosrør. Men pass på så du ikke får pasta i røret. Den minste struping så går den dårlig.

Åpnet brenner for å sjekke tilstand etter noen mnd's drift: Null koks og sjit. Veldig rein i brennkammer.

La den gå på fullt innimellom er lurt for å holde den rein.

Display er fryktelig dårlig(umulig å lese i dagslys). Sørg for å kjøpe en med fjernkontroll så er du ikke avhengig av display. Kan dog kjøpes et diplay som heter AFTERBURNER som lages i Australia tror eg. Det er dyrt men gir mange fler muligheter.

 

Totalt etter ca 100 ltr diesel: Fornøyd. Og MYE billigere enn strøm (som sikkert kommer opp i 2-3 kr nå som Acer trer i kraft). 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 53 minutter siden:

Har den bare fjernkontroll, og ikke fast panel?

Kun fjernkontroll, som erstatter panelet. Samt en fysisk bryter til mottakeren av fjernkontrollen. Ser ut til å fungere utmerket. 

 

 

Hulda skrev 49 minutter siden:

 

Den linken fungerte ikke hos meg. Fikk bilde av noe trillebager og melding om at linken ikke eksisterer. 

 

Uisolert eksosrør og lydpotte er vel bare å isolere. Potta til Eber er heller ikke annet enn en isolert enhet. Det som ikke er isolert hos Eber blir også glovarmt. Men en slik kinavarmer krever kanskje litt ekstra inovativ tenking og utførelse. Litt jobb er i hvertfall jeg villig til å legge inn i og med at varmeren koster omtrent 10 % av Eber.

Hos meg blir det test med 15m eksosbandasje, kjøpt på biltema og den med fulgte eksosslangen. 

Tar med termokamera og sjekker. 

 

Vurderte å handle inn ferdig slange, men den var jo 2m, som er alt for langt. Så nå prøver jeg denne løsningen først ☺️

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 53 minutter siden:

No har eg kjørt min Kinavarmer i endel mnd i vinterhagen. Litt diesellukt på oppstart har eg aldri klart å bli kvitt. Men ellers er den konge, Går nesten døgnet rundt her, og aldri vært noe tull.

Et par ting: Ikke monter tank for høyt. Kan medføre at pumpa gir litt mye diesel. Sørg for litt eksospasta der du  kobler til eksosrør. Men pass på så du ikke får pasta i røret. Den minste struping så går den dårlig.

Åpnet brenner for å sjekke tilstand etter noen mnd's drift: Null koks og sjit. Veldig rein i brennkammer.

La den gå på fullt innimellom er lurt for å holde den rein.

Display er fryktelig dårlig(umulig å lese i dagslys). Sørg for å kjøpe en med fjernkontroll så er du ikke avhengig av display. Kan dog kjøpes et diplay som heter AFTERBURNER som lages i Australia tror eg. Det er dyrt men gir mange fler muligheter.

 

Totalt etter ca 100 ltr diesel: Fornøyd. Og MYE billigere enn strøm (som sikkert kommer opp i 2-3 kr nå som Acer trer i kraft). 

Tja, om det er billigere enn strøm spørs. 

 

En liter diesel gir ca 10,4kw, så har du i tillegg en strømforsyning som krever litt strøm. 

Prisen på avgiftsfri diesel er i skrivende stund 10,76, som gir 0,96 kr/kW. 

Så er det vel ikke 100% av energien man får utnyttet, en god del går jo ut i form av varme i eksosen. 

 

Prisen på strøm er i dag 47,42 øre/kw+nettleie. 

 

Jeg har ikke fin regnet på det, men jeg tror strøm er billigst slik prisen er i dag. ?

 

 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 11 timer siden:

Mindre enn pumpen i hvertfall, så den ved en tilfeldighet på Maritim i dag.

Den kostet over 2000. :giggle:

Tenkte det samme, så jeg bestilte en ekstra pumpe. Tenkte rett og slett å teste den på en Webasto jeg har liggende som mangler pumpe. Det blir jo nesten latterlig når man får ei slik pumpe for en hundrelapp. Og akkurat pumpa ser jo ut til å være påfallende lik merkevarepumpene...

 

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Den linken fungerte ikke hos meg. Fikk bilde av noe trillebager og melding om at linken ikke eksisterer. 

Den linken er nok for gammel. Ta heller et søk selv, så ser du hva som tilbys der ute. Her er et eksempel på et søk på ebay:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=boat+diesel+heater&_sacat=0 

 

Som du ser et par linjer ned så tilbys det varmer for under tusenlappen med 36 kroner i frakt fra Kina :crazy: :

https://www.ebay.com/itm/12V-8KW-Diesel-Air-Heater-Remote-Control-Low-Noise-8000W-For-RV-Truck-Car-Boat/193237507805?hash=item2cfdda5edd:g:w40AAOSwhBFd5Kdp

 

Men at disse varmerene skal gi 8000W er jeg ekstremt skeptisk til. Til det synes jeg rett og slett de er for små. En slik dieselvarmer er jo i prinsippet en varmeveksler som veksler eksosvarme mot luft. Den fysiske dimensjoneringen av brennkammer og kjøleribber vil være en faktor som avgjør hvor mye varme man kan få ut. Øker man forbrenningen over et visst nivå vil virkningsgraden begynne å falle, og mer av varmen forsvinner ut i eksosen. Å få en varmer til å trekke høy effekt er jo ikke noe problem, det er jo bare å brenne mer diesel...

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Litt jobb er i hvertfall jeg villig til å legge inn i og med at varmeren koster omtrent 10 % av Eber.

Jeg tenkte det samme, og det er jo ikke noe problem for oss som ikke er født med tomlene midt inne i hånda. Man må regne med å fikse litt ekstra utstyr og deler for montasje. Både på eksossiden og varmluftsiden. Men hvis man har dreiebenk og sveiseapparat, og litt plater, rør og bolt i syrefast liggende og slenge så ordner det meste seg :yesnod: Poenget mitt lenger opp var at disse varmerene ikke er like komplette for installasjon som en "norsk" Webasto/Eber. Så for de som ikke kan fikse så mye selv så blir det fort litt ekstra pes med deler osv. 

 

Uansett, jeg kjøpte en slik varmer fra østen for et par år siden. Betalte mindre enn 1500 kroner, og den kom da rett i posten uten noe toll, frakt eller annet tull. Enkelt og greit. Satte den opp i garasjen og testet, og den fungerte helt topp. Men plutselig begynte den gamle Webastoen å virke igjen, så bytte av varmer ble lagt på is :lol: 

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev 1 minutt siden:

Hvilken bandasje brukte du? Hva er grunnen til at det ikke ble suksess? Er det pga lukt?

Brukte den med aluteip. Det røyk noe helt for for j*vlig. Jeg trodde først at det ikke ble  helt tett, så guffer på med litt eksospasta. 

 

Ble bare verre og verre. 

 

Etter nærmere inspeksjon med både nese og øyer så er det nok bandasjen som var synderen. 

Bandasjen ble stiv, som om den var brent. 

 

 

20191209_194934.jpg

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev 10 minutter siden:

Etter å ha fulgt denne tråden og andre er det ikke tvil om at mange her inne har vært grundige og gode, og testet disse Kina varmerene opp og ned. 

 

Er det noen som har merket bekymringsverdig høy temperatur i plastikken? 

 

Ref tidligere innlegg om metall chassis 

Plastikken er kald, sett bort i fra hvor det skal være varmt. (ved utblåsingen) 

 

Testet 50m med fjernkontrollen i dag. Var ikke så langt unna pga røyken ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...