Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

  • 3 år senere...

Med fare for å blåse liv i en lang og vond debatt 😅 Vedlagte bilder av monterte kabelhylser på 50mm2 kabel. Hylser fra Maritim og presstang yqk-300 fra VidaXL.no. Har ikke saget over for å sjekke men virker som de sitter som hånd i hanske. Den blå tanga fra Biltema har jeg benyttet på utallige kabelsko og aldri opplevd varmgang. Tenkte derfor det var litt jåleri å kjøpe den nye for å få fine sekskantpress men oppdaget utfra tråden her i går at det er mye meninger om emnet så da kan jeg ha enda litt bedre samvittighet for kjøp av nok en gadget som jeg strengt tatt kunne klart meg uten 😆 Har forøvrig tilgode å høre om en båtbrann som skyldes varmgang i kabelsko men det kan jo ha skjedd 🤔 Kjenner det kribler i kroppen nå foran kommende båtsesong og forsøker å korte ned ventetiden med all verdens små og store innkjøp. Ha en strålende og brannsikker sesong!20220216_192618.jpg.00dd0904459d89777c2ddd38f44b0b5a.jpg20220216_192626.jpg.9dacd7c0f6d648176e0a25b54f5d7eaf.jpg

Redigert av tlemme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er inspeksjonshull i skoene, så tett dem igjen med loddetinn. Har du ikke det så kjør inn litt syrefast vaselin. Ligger kobberet åpen for oksygen, så oksiderer det ganske raskt. Selv så bruker jeg utelukkende sko uten disse hullene. Er en fordel å gjøre alle crimp gasstette. 

Link to post
Share on other sites

tlemme skrev 1 time siden:

Med fare for å blåse liv i en lang og vond debatt 😅 Vedlagte bilder av monterte kabelhylser på 50mm2 kabel. Hylser fra Maritim og presstang yqk-300 fra VidaXL.no. Har ikke saget over for å sjekke men virker som de sitter som hånd i hanske.

Flott at du løfter denne tråden med erfaringene om den tanga, jeg har jo også tenkt å bestille den.

 

Men i motsetning til @HiWard ble ikke jeg like imponert over resultatet. Vanskelig å si uten å ha sett et snitt selvfølgelig, men jeg synes det ser ut som om skoen har blitt litt lite presset. Det ser rett og slett ut som om den er litt lite deformert. Kan det være at du presser til bakkene bunner i hverandre uten at presset på ledningen har blitt stort nok? Det hadde vært interessant om du kunne kappet opp en sko slik at vi ser om kordellene flyter i hverandre. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

Flott at du løfter denne tråden med erfaringene om den tanga, jeg har jo også tenkt å bestille den.

 

Men i motsetning til @HiWard ble ikke jeg like imponert over resultatet. Vanskelig å si uten å ha sett et snitt selvfølgelig, men jeg synes det ser ut som om skoen har blitt litt lite presset. Det ser rett og slett ut som om den er litt lite deformert. Kan det være at du presser til bakkene bunner i hverandre uten at presset på ledningen har blitt stort nok? Det hadde vært interessant om du kunne kappet opp en sko slik at vi ser om kordellene flyter i hverandre. 

Kommer nok til å kutte en sko etterhvert og sjekke. Kan gi tilbakemelding på resultatet da. Har forøvrig biltema kabelsko også, men med 10 mm skruehull i motsetning til Maritim sine som også har 8 mm hull som jeg hadde behov for nå. Samme utvendig og innvendig diameter på Biltema sine så burde gi samme forhåpentligvis gode resultat 🙂

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 58 minutter siden:

Dette ser jo flott ut må jeg si. Jeg har en tang lignende den til høyre i bildet ditt og inntrykket er at dette sitter. Jeg pleier i tillegg å tre en krympestrømpe over klemområdet. Det er nok mest kosmetisk selv om det reduserer faren for utilsiktet kontakt ytterligere.

Planen er krympestrømpe eller tape. Har ikke satt på hylse i andre enden så fortsatt mulighet for krympehylse. Tør jeg spørre om hvor du kjøper det? Biltema, eller kanskje Elektroimportøren? Forøvrig aldri hatt problemer med den Biltematangen heller men vil gjerne ha litt penere resultat så nå har jeg egentlig litt for mange 🙃🙂

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 57 minutter siden:

Om det er inspeksjonshull i skoene, så tett dem igjen med loddetinn. Har du ikke det så kjør inn litt syrefast vaselin. Ligger kobberet åpen for oksygen, så oksiderer det ganske raskt. Selv så bruker jeg utelukkende sko uten disse hullene. Er en fordel å gjøre alle crimp gasstette. 

Enig med deg, skulle gjerne sett at de var uten hull! Mulig det er der for å sjekke at kabelen kommer langt nok inn 🤔 Har loddeutstyr (med bly) men fikk inntrykk av at det kanskje kunne gi utfordringer da jeg leste gjennom denne tråden i går kveld, mulig jeg misforsto 🤔 Har pleid å teipe over med elektrikertape tidligere.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 1 minutt siden:

Utvendig så det veldig pent ut. 
Hadde vært artig å se hvem som tåler mest om man drar de fra hverandre.  Mange av de dyre tengene på markedet ser mer ut som den fra Biltema. 
Ser ikke så bra ut på utsiden, men mulig de sitter bedre. 

Dro så jeg så mannen med ljåen uten at de løsnet, så de sitter ihvertfall fast men om kordellene flyter i hverandre må jeg sjekke. Kan montere en biltemasko med samme dimmensjon og kutte av og sjekke men må ta det en annen dag 🙂

Link to post
Share on other sites

tlemme skrev 16 minutter siden:

Planen er krympestrømpe eller tape. Har ikke satt på hylse i andre enden så fortsatt mulighet for krympehylse. Tør jeg spørre om hvor du kjøper det? Biltema, eller kanskje Elektroimportøren? Forøvrig aldri hatt problemer med den Biltematangen heller men vil gjerne ha litt penere resultat så nå har jeg egentlig litt for mange 🙃🙂

Jeg har kjøpt på Biltema. Den føles litt stiv og tjukk i forhold til andre krympestrømper jeg har sett, men den gjør jobben.

Link to post
Share on other sites

En litt tykk krympehylse stiver av overgangen mellom isolasjon og kabelsko, antakelig det punktet som er mest utsatt for gjentatte bøyinger og vibrasjon. Bruker du krympehylse med lim blir det gasstett.

Krympehylsen reduserer diameter så mye ved krymping at du lett kan tre den inn over kabelskoen før den krympes hvis du kjøper rett størrelse.

Krympehylsen gjør også at man ikke kan se forskjell etter montering på de to typene tang.

Hullet pleier jeg å tette med en dråpe sika.

Mons

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 7 minutter siden:

Hadde vært gøy med en sammenligning mot kvalitetsbilligpressa fra Biltema...😉

 

En kan bare sammenlikne riktig og ikke-så-riktig, i så fall.
Korrekte tang og mekaniske/hydrauliske klemblokker arbeider kalibrert.
Dvs. at en også trenger kabelsko som passer til dem,
slik at de presses riktig og uten at verken kabel eller hylsa bare klemmes til grøt.

BT pressen presser også.
Men når en slår på den, da blir slagkraften enten for lite eller for mye.
Og det betyr rett og slett ukontrollert og aldri riktig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 16 timer siden:

En kan bare sammenlikne riktig og ikke-så-riktig, i så fall.
Korrekte tang og mekaniske/hydrauliske klemblokker arbeider kalibrert.
Dvs. at en også trenger kabelsko som passer til dem,
slik at de presses riktig og uten at verken kabel eller hylsa bare klemmes til grøt.

BT pressen presser også.
Men når en slår på den, da blir slagkraften enten for lite eller for mye.
Og det betyr rett og slett ukontrollert og aldri riktig.

:seeya:
Jørg

 

Swingswong skrev for 18 timer siden:

Utvendig så det veldig pent ut. 
Hadde vært artig å se hvem som tåler mest om man drar de fra hverandre.  Mange av de dyre tengene på markedet ser mer ut som den fra Biltema. 
Ser ikke så bra ut på utsiden, men mulig de sitter bedre. 

 

Komodo skrev for 18 timer siden:

Flott at du løfter denne tråden med erfaringene om den tanga, jeg har jo også tenkt å bestille den.

 

Men i motsetning til @HiWard ble ikke jeg like imponert over resultatet. Vanskelig å si uten å ha sett et snitt selvfølgelig, men jeg synes det ser ut som om skoen har blitt litt lite presset. Det ser rett og slett ut som om den er litt lite deformert. Kan det være at du presser til bakkene bunner i hverandre uten at presset på ledningen har blitt stort nok? Det hadde vært interessant om du kunne kappet opp en sko slik at vi ser om kordellene flyter i hverandre. 

Da har jeg tatt utfordringen fra Komodo og ofret et stk kabelsko fra Biltema (samme dimensjon som Maritim sine) og en drøy centimeter 50mm2 kabel for å sikre fremtidig nattesøvn for meg og andre her på forumet med tanke på potensiell varmeutvikling og påfølgende brann. Kalibrert eller ei, det ser for meg ut som det er evig nok kontakt mellom kabel og sko for mitt bruk! Gjør oppmersom på at jeg kun har sjekket for 50mm2 og kan derfor ikke si noe om de andre dimensjonene fra 10-300mm2 som tangen dekker. Ser at VidaXL også selger en mindre modell med åpen kjeft på ene siden. Jeg kom over en youtubevideo i går der kjeften på motsatt side ga tretthetsbrudd på første forsøk,20220217_145740.jpg.01dad6365baf9b62109f8352613366b7.jpg20220217_145714.jpg.3a3928519ebd82c111a848f89d6611b0.jpg20220217_131148.jpg.a22e050e7dd9b6bfd8c98565ca8a1862.jpg20220217_131134.jpg.427c590bf6c921e15bfc6b5f8bda5610.jpg20220217_131134.jpg.427c590bf6c921e15bfc6b5f8bda5610.jpg20220217_131134.jpg.427c590bf6c921e15bfc6b5f8bda5610.jpg så den ville jeg nok styrt unna selv om jeg ikke vet om det er samme produsent. Håper dette var nyttig for flere. Ha en fortsatt trivelig dag!

20220217_131158.jpg

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bidra litt i forskningen her jeg også. 

 

i forbindelse med at jeg i fjor vår installerte både hekktruster og ankervinsj i båten fra bunnen av, ble det mye trekking av 35mm2 og 50mm2 kabel i båten.

 

Jeg kjøpte denne tangen på Biltema 

8CAC26B4-AB56-43AB-A64C-CC8B3B739064.jpeg.ee41220c3e6cfce0d57dd5f3f6c71b79.jpeg
 

Siden @tlemme testet med 50mm2 kabelsko, testet jeg med 35mm2.

 

8842CCCF-49CC-4F9A-97C7-35A2B0622D00.jpeg.4afb69bcd3084ea5587e1d146a528a59.jpeg
 

Tangen fra bt, lager ikke like fin press, som tidligere nevnt her. Det blir en liten tapp som presses ut mellom kjeftene. 
Jeg presset også konsekvent ned to press på hver sko, siden bredden på disse kjeftene ikke er så stor. 
 

8B496C48-B598-4427-A984-88CD938F4883.jpeg.491f5db7606741b8d51e60ec7ffbce9c.jpeg

F1B52DB0-1438-41BA-86E4-3DC60F5E3831.jpeg.51023ba4fd66d9898f6890db607b9207.jpeg

 

Slik så det ut når jeg kuttet kabelskoen. 
 

23A909F0-EE3B-4A81-B5AF-09D3F5701EEB.jpeg.2153cd56ff360f13f469638937091c70.jpeg

D238C8EE-B62F-4187-A57E-0464B8436F89.jpeg.2b1ed1723508159f1cdce726405edcbb.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

tlemme skrev for 2 timer siden:

Da har jeg tatt utfordringen fra Komodo og ofret et stk kabelsko fra Biltema (samme dimensjon som Maritim sine)

Strøkent! Går for ei slik tang jeg også :thumbsup:

 

 

VegJoh skrev 8 minutter siden:

23A909F0-EE3B-4A81-B5AF-09D3F5701EEB.jpeg.2153cd56ff360f13f469638937091c70.jpeg

 

Det der så ikke bra ut VegJoh. Og dobbelt krymp! Det er jo på linje med å ligge i 130 på E6 med bind for øya :lol:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Det der så ikke bra ut VegJoh. Og dobbelt krymp! Det er jo på linje med å ligge i 130 på E6 med bind for øya :lol:


Ja, jeg har fått med meg det. Jeg får heller tåle at jeg er en skikkelig rebell :cool:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 20 timer siden:

BT pressen presser også.
Men når en slår på den, da blir slagkraften enten for lite eller for mye.
Og det betyr rett og slett ukontrollert og aldri riktig.

Dette her er krisemaksimering Jørg. Det er ikke så snevre marginer på dette at det er helt umulig å banke en kabelsko med det slagverktøyet til BT. Det er snakk om å stuke kobber for å oppnå klemkraft på en ledning. Hvis man gir den for lite juling risikerer man at ledningen blir løs i skoen, det er ikke trygt. Skal man derimot banke den for mye slik at det blir et problem, må man gi kobberet så mye juling at det blir sprøtt og kan sprekke. Det er en reell risiko, da kobber er et metall som lett tar derformasjonsherding ved kaldsmioperasjoner, og det er akkurat det som skjer når man presser kabelsko. Det gjelder enten man bruker en kalibrert tang med sertfiserte kabelsko, eller slagverktøyet til BT med feisel. Men man skal banke ganske mye for at det skjer, så det er jeg ikke redd for. Kanskje en reell risiko for folk som ikke har noen erfaring med berarbeiding av metaller, men jeg mener uansett at risikoen er større for å få for løse krymper med vanlige tenger dersom man ikke har sko som passer akkurat til bakkene. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 55 minutter siden:

Strøkent! Går for ei slik tang jeg også :thumbsup:

 

 

Det der så ikke bra ut VegJoh. Og dobbelt krymp! Det er jo på linje med å ligge i 130 på E6 med bind for øya :lol:

Det ser jo tilsynelatende ut til å være bra kontaktflater her også om enn kanskje litt uskarpe bilder, eller er det brillene mine som må pusses 😆

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 11 minutter siden:

 

Her er også et bidrag.

Tanga er den grønne fra Biltema, og kabelsko er fra Solar.

Kabel er så vidt jeg husker 35mm2. Er en tid siden.

Jeg er meget fornøyd med denne tanga.

 

 

IMG_4117.JPG

IMG_4112.JPG

Biltema. Kabelskotang..PNG

Bra å få bekreftet at også den tanga gir tilsynelatende godkjente terminaler siden det er en slik tang jeg har benyttet på alle mine koblinger hittil. Litt synd at det er ingen som kommer til å se mine nye flotte sekskantpress når de først er montert og dermed godt skjult 😆

Redigert av tlemme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...