Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

lectron skrev for 7 timer siden:

Lagde en liten stresstest. Utelukkende bruk av "bottom of the barrel equipment"

:thumbsup:  De tålte jo litt de der. Nå har du ikke oppgitt hvor stor last du hang på, men hvis vi sier at det er en 120-130kg så er jo dette bra. (Ps: Egentlig me )st imponert over idrettsprestasjonen :giggle:

 

JRK skrev for 18 timer siden:

Den kabelskoen fra seatronic ville jeg aldri montert i min egen båt. ?

Enig i det! Eksempelet med sveisekabler var bare for å vise at måten å terminere på er i bruk, og det går stort sett bra.

 

KaRoBa skrev for 21 timer siden:

Det er imidlertid en grunnn for at det finnes forskjellige typer kabler og termineringsutstyr til forskjellig typer tilkobling.

Ja, det har vi fått med oss. Men vi venter fremdeles i spenning på hva som skiller sko for dorpress og andre sko, samt hvilke katastrofer som vil inntreffe om man mikser disse.

 

KaRoBa skrev On 29.4.2018 at 21.30:

Greia er at kabelsko som brukes må kunne brukes på mangetrådet kabel om det er det trådstarter har i tankene.

Dorpress på mangetrådet/multitrådet kabel blir katastrofe om ikke kabelsko er beregnet på dette.

Link to post
Share on other sites

Vel, idag ble det pressing med slagverktøy, og påfølgende lodding med propanbrenner, for å være på den sikre siden. Gikk inn litt loddetinn. Alt hermetisk lukket med krympestrømpe etterpå. Kabelen kommer til å ryke lenge før kabelskoen, tror nå jeg. Fortrinnet kabel ville kanskje vært en fordel, men 90kvadrats kabel er jaggu dyrt nok. Forvaring har jeg masse erfaring med dårlig krymping. Da er det særlig biltemas kabelsko i små dimensjoner, med tynt gods, også på selve ringen ytterst. Her kan man klemme seg gul og blå, men innimellom trekker man bare ut ledningen etterpå. Nå prøver jeg å være nøye med at ledningen skal fylle skoen i utgangspunktet, samt snur kabelskoen, og klemmer en ekstra gang. Er ihvertfall to kvaliteter ute å går hos Biltema. De med ferdig krympestrømpe på er best, faktisk ganske OK.

Link to post
Share on other sites

Vil med dette påstå at de fleste av båtplassene medlemmer er som hobbyelektrikkere å regne. Beklager feil valg av ord kanskje, men det er kun for å illustrere. En hobbyelektrikker som oss er så redd for å gjøre feil at vi både leser, spør, diskuterer og grubler før vi går i gang. Vil påstå at slike hobbyelektrikkere vil gjøre en bedre jobb en mange som har dette som yrke, for vi er så redd for å gjøre feil. Selvsagt finnes det folk som bare hiver seg til og kobler med cowboyhatten på, men inntrykket mitt er at disse ikke er her på båtplassen. Har sett mange av dem og man kjenner dem igjen med en gang. Men igjen, jeg synes båtplassene medlemer har en veldig fornuftig tilnærming til tingene. Har fulgt med fra starten av denne tråden og det er kommet flere advarsler fra fagfolk om hvor farlig dette er. Skal ikke undergrave at det kan være farlig, men kan det da ikke heller fortelles hvordan tingene skal gjøres, hva man absolutt ikke må gjøre og hva man må passe på? Vi er voksne folk og klarer helt sikkert å få det til..

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt (lånt) slagverktøyet fra BT flere ganger og har vært fornøyd med resultatet. 
Men...
Ofte gjør man ting som i utgangspunktet kan virke fornuftig og "mer enn godt nok" - og som regel er det godt nok... eller kanskje ikke.

Uten direkte relasjon til tidligere innlegg, kan jeg eksempelvis nevne: 
Hvermannsen kan koble topolede støpsler til og med 25 A (bevegelig ledning).
En kompis kjøpte induksjonstopp fra Ikea og kutta kabelen fordi den var for lang. Siden det ikke alltid er lett å holde kordelene samlet i en skrukobling, loddet han dem. Virket i utgangspunktet som en fornuftig ting å gjøre. Da ble det "mer enn godt nok". 
Men det har altså vært bannlyst i årevis. Det skal brukes niter fordi tinnet "smelter" og spennet i koblingen svekkes. 
Nevner dette fordi man ofte gjør ting som virker fornuftig, men som kanskje ikke er det likevel. Kanskje til og med ulovlig.

 

P.S. Nå vet jeg ikke om induksjontoppen fra Ikea skal ha 25 A eller 30 A kurs, men terskelen for å koble støpsel til bevegelig ledning er nok rimelig lav blant de fleste.

Link to post
Share on other sites

Interessant lesing.  :smiley:

Jeg må nok si at jeg er overrasket at de som vanligvis viser seg som forbilde

nå omsider viser seg som sløvete.

 

Når man i det hele tatt snakker om "alternativer"

er det vel allikevel KaRoBa og alle andre som forklarer meningen av ordentlig verktøy

de som fortjener minst støy.

Det er nemlig absolutt riktig, som de sier, og helt feil som alle andre sier.

 

Man kan nok bruke slagverktøy for å "klamre" en kabel,

men for å gjøre det riktig må det gjøres kun ved å følge foreskriftene av den som produserer kabelskoene.

 

Grunn for det er enkelt å forklare, og ble forklart allerede av andre lengre opp i tråden.

Pressing av kabelsko skal være både homogen, formgivende, og gasstett.

Dvs. pressingen skal gjøres kontrollert, ellers er pressingen bare lotteri.

 

Dette forhindrer at lederne blir skadet fysisk, også at den oksiderer innvendig,

og at den ikke kan løsne ved en tilfeldighet etter hvert.
Og det må man huske.
 

Alle (!) kabelsko har spesielle egenskaper, og det er kun produsenten som forteller hvordan den skal presses,

og da t.o.m. på hvilken type leder og med hvilken form.
 

...jeg lurer faktisk også om det faktisk finnes lengre noe som helst kabelsko som enten er laget
eller i det minste egnet for å kunne presses med slagverktøy ...korrekt (!) .

 

Alle kabelsko ellers må derfor presses med riktig og tilpasset verktøy,

enkelt siden det er bare den som kan garantere at pressingen blir utført slik kabelskoen krever det.
Å gjøre det omvendt er som å kjøpe salen før man kjøper hest.

 

Om Lectron kan henge seg opp i denne pressingen han utførte betyr altså teknisk sett absolutt ingenting,

selvfølgelig unntatt at "noe" klemmer på "noe" så kraftig at pressingen bærer 100kg.


Men når denne pressingen er for hard da vill de ytre lagene på lederne brekke på overgangen inn i kabelskoen siden de strekkes.

Er det for lite trykk kan lederne være fastklemt først, men kan løsne etter hvert når kompresjonen har fordelt seg.
 

Er pressingen oval, eller skeiv, eller skarp på kantene, eller negativ i kantene,

eller annet som ikke passer til symmetrien av denne kabelskoen

da er det dømt til å svikte etter en stund (hva enn det betyr tidsmessig sett).

 

Og har man nå litt erfaring med vibrasjoner da er dette det verste som finnes, nettopp på overganger mellom stiv og myk.
Da behøves det ikke 100kg som trekker, men kun regelmessig svinging i materialene av forskjellig hardhet og masse.
 

 

Det finnes altså den ene eller andre grunn for riktig verktøy som -ble laget- ekstra for å kunne klemme en bestemt kabelsko -riktig-.

 

Så tillater jeg meg å fordømme særlig slike helt ukontrollerbare slag-"verktøy" av hvilken som helst leverandør.
Da tror jeg at t.o.m. pressing i skrustikke er noe bedre løsning,

siden man da i alle fall kan presse bedre kontrollert enn med "hammer & meisel".

 

Bare min mening.

 

:seeya:

Jørg 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Joerg Becker said:

Så tillater jeg meg å fordømme særlig slike helt ukontrollerbare slag-"verktøy" av hvilken som helst leverandør.
Da tror jeg at t.o.m. pressing i skrustikke er noe bedre løsning,

siden man da i alle fall kan presse bedre kontrollert enn med "hammer & meisel".

 

Bare min mening.

Du fordømmer, men tror dog bare din mening?

Fortell mer om egenskapene til denne skrustikken din 

 

30 minutes ago, Joerg Becker said:

Og har man nå litt erfaring med vibrasjoner da er dette det verste som finnes, nettopp på overganger mellom stiv og myk.
Da behøves det ikke 100kg som trekker, men kun regelmessig svinging i materialene av forskjellig hardhet og masse.

Det er riktig nok, men en "gasstett" kopling med de komponentene vi snakker om her er langt i fra de samme som kaldsveising og loddet eller ei fremdeles bimetall som utsettes for temperatursvingninger og vibrasjoner

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 28 minutter siden:

Interessant lesing.  :smiley:

Jeg må nok si at jeg er overrasket at de som vanligvis viser seg som forbilde

nå omsider viser seg som sløvete.

 

Når man i det hele tatt snakker om "alternativer"

er det vel allikevel KaRoBa og alle andre som forklarer meningen av ordentlig verktøy

de som fortjener minst støy.

Det er nemlig absolutt riktig, som de sier, og helt feil som alle andre sier.....,,

 

Bare min mening.

 

:seeya:

Jørg 

 

Takker for et meningsfylt innlegg?

 

Når sant skal sies så får alle som vil gjøre som de vil, når de vil og med hva de vil så lenge det er deres eget uten at det plager meg.

Det som jeg sittet igjen med etter denne diskusjonen, er skepsisen til hvordan mange bruktbåter fremstår.

Noe er det med alle spørsmål om trøbbel og problem etter mange eierskifte av båt.

At det går over stokk og stein, eller sagt på et maritimt språk -over skvalpeskjær og svaberg..... noen ganger finner jeg ikke rart.

 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 44 minutter siden:

Interessant lesing.  :smiley:

Jeg må nok si at jeg er overrasket at de som vanligvis viser seg som forbilde

nå omsider viser seg som sløvete.

 

Når man i det hele tatt snakker om "alternativer"

er det vel allikevel KaRoBa og alle andre som forklarer meningen av ordentlig verktøy

de som fortjener minst støy.

Det er nemlig absolutt riktig, som de sier, og helt feil som alle andre sier.

 

Man kan nok bruke slagverktøy for å "klamre" en kabel,

men for å gjøre det riktig må det gjøres kun ved å følge foreskriftene av den som produserer kabelskoene.

 

Grunn for det er enkelt å forklare, og ble forklart allerede av andre lengre opp i tråden.

Pressing av kabelsko skal være både homogen, formgivende, og gasstett.

Dvs. pressingen skal gjøres kontrollert, ellers er pressingen bare lotteri.

 

Dette forhindrer at lederne blir skadet fysisk, også at den oksiderer innvendig,

og at den ikke kan løsne ved en tilfeldighet etter hvert.
Og det må man huske.
 

Alle (!) kabelsko har spesielle egenskaper, og det er kun produsenten som forteller hvordan den skal presses,

og da t.o.m. på hvilken type leder og med hvilken form.
 

...jeg lurer faktisk også om det faktisk finnes lengre noe som helst kabelsko som enten er laget
eller i det minste egnet for å kunne presses med slagverktøy ...korrekt (!) .

 

Alle kabelsko ellers må derfor presses med riktig og tilpasset verktøy,

enkelt siden det er bare den som kan garantere at pressingen blir utført slik kabelskoen krever det.
Å gjøre det omvendt er som å kjøpe salen før man kjøper hest.

 

Om Lectron kan henge seg opp i denne pressingen han utførte betyr altså teknisk sett absolutt ingenting,

selvfølgelig unntatt at "noe" klemmer på "noe" så kraftig at pressingen bærer 100kg.


Men når denne pressingen er for hard da vill de ytre lagene på lederne brekke på overgangen inn i kabelskoen siden de strekkes.

Er det for lite trykk kan lederne være fastklemt først, men kan løsne etter hvert når kompresjonen har fordelt seg.
 

Er pressingen oval, eller skeiv, eller skarp på kantene, eller negativ i kantene,

eller annet som ikke passer til symmetrien av denne kabelskoen

da er det dømt til å svikte etter en stund (hva enn det betyr tidsmessig sett).

 

Og har man nå litt erfaring med vibrasjoner da er dette det verste som finnes, nettopp på overganger mellom stiv og myk.
Da behøves det ikke 100kg som trekker, men kun regelmessig svinging i materialene av forskjellig hardhet og masse.
 

 

Det finnes altså den ene eller andre grunn for riktig verktøy som -ble laget- ekstra for å kunne klemme en bestemt kabelsko -riktig-.

 

Så tillater jeg meg å fordømme særlig slike helt ukontrollerbare slag-"verktøy" av hvilken som helst leverandør.
Da tror jeg at t.o.m. pressing i skrustikke er noe bedre løsning,

siden man da i alle fall kan presse bedre kontrollert enn med "hammer & meisel".

 

Bare min mening.

 

:seeya:

Jørg 

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 8 minutter siden:
Sitat

Du fordømmer, men tror dog bare din mening?
Fortell mer om egenskapene til denne skrustikken din

- Jeg tror ikke, jeg vet. :saint:

- Og jeg bruker ikke skrustikke men kalibrert verktøy i denne klasses som Komodo siterte i innlegg nummer 4.
...bare ikke flerehundretusen- men littovertitusenkronersklasses, per tang.

 

Sitat

Det er riktig nok, men en "gasstett" kopling med de komponentene vi snakker om her er langt i fra de samme som kaldsveising og loddet eller ei fremdeles bimetall som utsettes for temperatursvingninger og vibrasjoner

Gjør det riktig eller la være, er da min mening.
Mine pressinger er både gasstett og riktig utført mht. maksimal mulig bæreevne.

Så, jeg deler fortsatt ikke noe mening som preker at slagverktøy og tilpasset pressverktøy er like greit.

 

Men legg merke til at jeg peker mot fordømmelsen, ikke hva man kan gjøre rent praktisk sett når f.eks. materialet er rimelig overdimensjonert.
Bare at ikke det er spørsmålet her.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ved noen bilder av noen kabelskjøter og kabelsko;

 

Her ser du en kabelskjøt. Her er ste skjøtet en sektorformet (trekantet) flertrådet leder, med en rund mangetrådet leder.

Kabelskjøten ble laget som en test for å finne ut om det ble godt nok, så lenge begge kabeltyper var godkjent etter IEC norm XXXX (husker ikke navnet), så kunne Elpress (leverandør av skjøtesett med pressverktøy) gå god for pressen.

Som dere ser på bildet, så er ikke pressen helt korrekt, den er presset litt for langt inn på den ene siden, og for langt ut på andre. Den er også skjært i pressen for å kunne se kvaliteten av pressen.

(Alle kabler er 95mm2)

20180502_093200.jpg.e1b4a53b3ced9d53f93246de8882a835.jpg

 

Denne type press er 6-kant press og punktpress i ett. Denne type press er blant annet godkjent på tog (som sliter mye med vibrasjoner).

 

20180502_093127.jpg.3c351a0414fae432aadb8bef645748d9.jpg

Her ser dere snittet av den flertrådetet delen av skjøtehylsen. Denne skjøten er god nok, selv om det er litt luft noen steder. Dette kommer av at lederen er sektorformet, slik at kabelen med 3 ledere blir mindre i omkrets. Lederen er ikke rundpresset på forhånd.

20180502_093226.jpg.47347c85273ecf9eba80967ed0775bbc.jpg

Her ser dere pressen på dem mangetrådete delen av skjøten. Her er omtrent all luft klemt ut. Og skjøten er godkjent. Hvis man presser for hardt vil man kunne "skjære" eller brekke ledere og kabelskjøten vil da ikke tåle vibrasjoner og kan feile over tid. 

 

Her ser dere bilder av en kabelsko som er presset på en flertrådet 95mm2 kabel:

20180502_093120.jpg.e1e8932e62b38f789ce13573f8bf24b8.jpg

Denne pressen er ikke godkjent, det skal ikke være "vinger" på en kabelsko. Dette medfører at endel av pressmomentet forsvinner bort i å presse metall ut i disse vingene og klemme den sammen, fremfor at korrekt moment presses kabelskoen sammen rundt lederne. 

Har sett altfor mange tilfeller av dette, hvor vingene er klippet og filt bort for å skjule en dårlig press. Her er det også tvilsomt at pressbakken og kabelskoen hører sammen, det er forholdsvis lite av selve kabelskoen som faktisk er presset sammen. Det burde vært en breiere press, eller 3 press fordelt utover. Ved korrekt pressbakke (pressverktøy) og kabelsko, oppstår ikke disse uregelmessighetene.

 

Dette er vanskelig nok for fagfolk som driver med dette regelmessig, da det er store forskjeller på kabel, pressverktøy og kabelsko...:rolleyes:

 

Min mening er fortsatt at pressing av (spesielt store tverrsnitt) skal utførers skikkelig, og ikke etter hva man tror er bra nok! En dårlig utført press er ikke noe man ønsker på store effekter (eller noe annet sted)! Det er faktisk potensielt livsfarlig!:pray:

 

Link to post
Share on other sites

Må bare takke for alt jeg får vite, som jeg før ikke visste. 

 

Jeg er litt mer forståelsesfull nå, enn før, når det gjelder prisen på ferdig kabel med sko fra verksted. 

 

Når det allikevel går bra med en kabelsko som ikke er 100%, vil jeg tro dette har med den korte avstanden strømmen skal overføres å gjøre. Hvis man får ett bra, men skjevt trykk, må vel fortinning etterpå være bra.

Link to post
Share on other sites

Ja, prisen er dessverre rimelig avskrekkende på kabler og forøvrig annet elektrisk utstyr.

Men om det går bra med en kabelsko som ikke er 100%, så er det nok fordi kabelen sitter "godt nok" og det er liten nok ohmsk motstand i pressen. Det har ingenting med lengde på kabel å gjøre.

 

En korrekt presset kabelsko skal vare "evig" og er anse som en del av kabelen. Det å lodde en kabelsko på kabelen er ikke nødvendigvis en god løsning. Det er dessverre ikke rett frem å lodde slik... Man må passe på om kabelskoen er fortinnet eller ikke, det avgjør igjen hvilken type loddetinn man bruker pga type fluss middel...:rolleyes:

Man har heller ingen garanti for at loddingen har kontakt med alle ledere... og at den derfor er like mekanisk sterk.

 

Link to post
Share on other sites

re: lodding, jeg mener å ha lest at en loddet forbindelse ofte kan være mindre motstandsdyktig mot vibrasjon enn en presset.  Er det noe i det?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det spørs hva du lodder og hvordan. Har man en flertrådig kabel der enkelttådene ikke er fortinnet, kan det være fristende etter at en har avissolert enden, å fortinne den stumpen som skal inn i kabelskoen som så presses på. Dette er en DÅRLIG løsning. Loddetinn er mykt og over tid med vibrasjon vil det gi etter og kabelen kan løsne fra kabelskoen.

 

Da jeg jobbet i NRK, kjøpte vi en gang inn en splitter ny reportasjebuss fra Marconi iEngland. Men på den første turen til Vestlandet på reportasje, sviktet utrolig mye. Da viste det seg at endene på flertrådete kabler var blitt fortinnet etter avisoleringen før de ble skrudd inn i rekkeklemmer. Hundrevis av forbindelser løsnet etter risting på dårlige vestlandsveier på 70-tallet! Vi på lydservice fikk litt av en jobb, sammen med folk fra England med å rette opp dette.

 

Nå er ikke rekkeklemmer det samme som kabelskp, men prinsippet blir det samme, en kabel som presses fast inn i "et eller annet"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var hva panelet kom til en av de forrige gangene temaet var på banen. Vi husker kanskje det samme. Altså at lodding etter pressing og lodding av kabelsko uten pressing var klask på lanken med flat linjal.

 

Tror jeg fortsetter akkurat slik jeg har gjort de siste 50 årene. Godt nok for meg. Hulda er verken romfartøy eller tog.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

Hulda er verken romfartøy eller tog

 

Det er ikke Trudelutt heller. Men problemfritt er ikke alt likevel. Jeg monterte ny ekstern regulator til dynamoen idag da dynamoen sluttet å lade sist tur. Men hjalp det med ny regulator? Nix! Kan det være en dårlig kabelforbindelse inne i selve dynamoen? Det er jo et par flatstiftkontakter der som er presset på noen kabler der inne. Ny tur til båten imorgen for å sjekke om alt er presset godt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

300A på 12V er jo litt mindre dramatisk enn om det var i heimen på 230V. Effekten er som en litt "røslig" vannkoker tross alt.

 

At ioner skal hindres av krymping er jo en interessant teori - men tror man skal se på lærebøkene en gang til =)
Gasstett er vel også et spørsmål om tolkning...

 

Antar at de som jobber med dette profft må forholde seg til krav som hensyntar blant annet full spesifisert belastning - inklusive om dette er fulltid eller en gitt varighet.

 

En annen interessant vurdering som man kan tenke på er hva toleransene fra fabrikken er på både verktøyet, "press-doren" og kabelskoen. Pluss ledningen. Og legg til tidsfaktoren og hvilken batch ting er produsert i.

 

Teori er bra, men sunn fornuft kommen en også langt med. Gitt at en innehar det så klart.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Ventus 300A på 12V er faktisk 3600W, det er det samme som 16A på 230V. Blir motstanden høy nok på 12V anlegg (fks i en kabelsko med dårlig kontakt), så utvikler dette mer enn nok varme til å gi noen og enhver en dårlig dag....

 

Den store forskjellen på 12V og 230V anlegg er stort sett bare at all spenning over 50V er ansett som farlig berøringsspenning. Man burde ha like stor respekt for ett 12V eller 24V anlegg som for 230V anlegg.

 

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor kan du fritt skru på ting i hjemmet med løs ledning og 10-tommeltotter uten at det allerede har blitt radert ut av sikkerhetsgrunner? Og tenk på alle ledninger som behandles med hard hånd - les draes ut av stikket etter ledningen og ikke kontakten. For å ikke snakke om skjøtelednings-paddene....

 

Det er 1000 måter å få en dårlig dag både i hjemmet og båten... hvis man har litt sunn fornuft, gjør det på en skikkelig måte og ikke bare svimer avgårde, samt kanskje til og med hvis man skal være utrolig nøye stikker hodet innom en gang mens ting kjøres på full spiker og lukter etter svidd plast... så tror jeg at man skal sove veldig godt. Diffusjonstett, perfekt plastisk deformert kobbertråd eller ikke...

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...