Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

Hulda skrev for 3 timer siden:

Om man dirver og gnukker og slår, så tar både kabelskoen og kopperet herding. Det blir sprøtt og holdfastheten (spennet i materialet) avtar.

...

Kalles vel 'settherding', om ikke glemselens slør har blitt for tett. 

Det kalles deformasjonsherding. Settherding er at man herder et stålemne med "for lavt" karboninnhold til at det strengt tatt er herdbart ved å pakke det inn i kull, slik at overflaten i stålet absorberer karbon. Man får da en hard overflate, men seig kjerne.

 

Litt usikker på husken her nå, men det stemmer vel ikke at holdfastheten avtar, den øker vel så vidt jeg husker (litt gyngende grunn når det gjelder kobber), men det blir veldig sprøtt, og man får lett sprekker. 

 

Det du tar opp er derfor veldig viktig i denne prosessen. Man oppnår en deformasjonsherding når kabelskoen presses sammen, som gjør at skoen får et forspenn på kobberkordellene. men om man fortsetter å smi vil kobberet bli for hardt og sprøtt, og man kan få sprekker. 

 

Lagt til:

Der kom Bitteliten med et innlegg akkurat i mellom :smiley: Men du må ta et nytt bilde som fokuserer på kobberet. Fingeravtrykket ditt kom derimot veldig godt fram :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe av grunnen til at jeg ikke liker denne metoden med å slå press på kabelskoen. Antall slag, tyngde på hammer, type ledning, type kabelsko, underlag å slå på etc... 

Skaff deg heller en presstang, om så biltema sin http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-2000031736/

Da får du ett mer nøyaktig press, og sjansen får å gjøre det mer "riktig" er betraktelig høyere!

 

 

Link to post
Share on other sites

Alekseolsen skrev 1 time siden:

Veldig enkelt å greit å være pirkete med andre vet du, kan vel innrømme at man har hatt akkurat det samme selv, uten å ta jobben med å få fatt på andre kabelsko:p

?

ble sånn på hylse nr 2 også ???

 

Trolig fordi jeg krymper 2 ganger. Først nærmest isolasjonen. Da tyter hylas litt ut innerst og det blir ører når jeg presser gang nr 2. 

 

Morsomme her er at jeg aldri trodde jeg skulle få bruk for den feite wiresaksa mi.

https://seatronic.no/baudat-wirekapper-10mm

Den er ombord i tilfelle rigghavari  Den var perfekt som kabeltang også. Takk til @lano2 for det tipset ?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 1 time siden:

Det er noe av grunnen til at jeg ikke liker denne metoden med å slå press på kabelskoen. Antall slag, tyngde på hammer, type ledning, type kabelsko, underlag å slå på etc... 

Skaff deg heller en presstang, om så biltema sin

Ja, deformasjonsherding kan være et problem,  men samtidig er det noe man ønsker å oppnå i en kontrollert form. 

 

Men blir det noe bedre med presstang?  på meg virker det som om det er like stor tjangs for at det blir feil da. Enten blir det for hardt press som gir vinger, eller så blir det for svakt press, og man får ikke den forspenningen på kordellene som man ønsker. 

 

Bruker man slagverktøyet fra BT kan man jule på til det bunner. Med litt innsikt i materialer og defomasjon er det bare å gi seg i tide. 

 

Hammervekt var nevnt lenger opp. Jeg tok meg derfor bryet med å veie noen av mine, noe jeg aldri har gjort før. 

 

 Hammeren jeg bruker som jeg kaller feisel veide 1600 g. Feiselen fra BT veide 1200 g. Den vil jeg si er i letteste laget for store sko. En snekkerhammer jeg hadde veide ca 900 gram. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

 

Men blir det noe bedre med presstang?  på meg virker det som om det er like stor tjangs for at det blir feil da. Enten blir det for hardt press som gir vinger, eller så blir det for svakt press, og man får ikke den forspenningen på kordellene som man ønsker. 

 

Det er ikke sikkert at det er for hardt press som lager vinger. Vingene kan også være forårsaket av at skoene som benyttes er beregnet på slike fin-fintråd kabler, med kordeller mellom 0,07 og 0,1mm. Disse kablene er bittelitt større i diameteren en en «vanlig» fintrådet kabel. Om du da bruker en tang for fintrådet kabel så vil du også få vinger. Kvaliteten på denne tanga burde være såpass at momentet blir riktig. Det stopper jo seg selv ved at tanga rett og slett stopper opp og ikke går lenger. Men jeg kan være enig at med feile sko og feil tang, så kan en som er vant og banke skoene fast oppnå et bedre resultat. Men det forutsetter at alt klaffer med bankingen og at pressing feiler pga feile sko eller tang.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Men det ble i allefall myyye bedre en med «sleggemetoden» ?

 

Takk ?

viktigste for meg at jeg selv stoler på kabelen nå ?

det skal gå mye strøm gjennom disse. 100A lader under montering. 

 

Uten dette forumet hadde jeg aldri gjort det selv ??

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat

Bruker man slagverktøyet fra BT kan man jule på til det bunner. Med litt innsikt i materialer og defomasjon er det bare å gi seg i tide.

 

Den kunnskapen er det de færreste av oss båtfolk som har, noen av oss er spesialister, noen er kanskje en sogneprest, andere baker......

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 31 minutter siden:

 

Den kunnskapen er det de færreste av oss båtfolk som har, noen av oss er spesialister, noen er kanskje en sogneprest, andere baker......

Noen av oss har vel snippen bak /frem, Lars. Ei heller er de kunder på Systemet, slik vi er ? Snart nedover?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Ja, deformasjonsherding kan være et problem,  men samtidig er det noe man ønsker å oppnå i en kontrollert form. 

 

Men blir det noe bedre med presstang?  på meg virker det som om det er like stor tjangs for at det blir feil da. Enten blir det for hardt press som gir vinger, eller så blir det for svakt press, og man får ikke den forspenningen på kordellene som man ønsker. 

 

Bruker man slagverktøyet fra BT kan man jule på til det bunner. Med litt innsikt i materialer og defomasjon er det bare å gi seg i tide. 

 

Hammervekt var nevnt lenger opp. Jeg tok meg derfor bryet med å veie noen av mine, noe jeg aldri har gjort før. 

 

 Hammeren jeg bruker som jeg kaller feisel veide 1600 g. Feiselen fra BT veide 1200 g. Den vil jeg si er i letteste laget for store sko. En snekkerhammer jeg hadde veide ca 900 gram. 

At det blir "vinger" på en press betyr at pressverktøy og sko ikke passer sammen. 

Med pressverktøy, for eksempel BT sin, så er du sikret at det ikke blir for mye press. Det er ikke mulig (joda, helt sikkert noen som får dette til også?) å presse det mer sammen, fordi "gapet" i tangen lukker seg rundt kabelskoen. Det som skjer når du får "vinger" er at kobberet i kabelskoen flyter ut og legger meg mellom metallet i tangen som skal møtes når tangen er helt sammenpresset. En vinge vil derfor medføre at du ikke får klemt tangen skikkelig sammen, og derfor ikke får krympet kabelskoen godt nok sammen.

Litt vrient å forklare...men håper dere skjønner? Det blir litt som å klemme fingeren i nøtteknekkeren når du egentlig skal knekke mandelnøtta ved juletider?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette begynner å ta uante proporsjoner med tanke på hvor mye "vitenskap" det kan ligge i å feste en kabel.

Dette ser ikke spesielt high-teck ut, men fungerer også

polsko.jpeg.1f7414dae53522aabd400c40ed70a444.jpeg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Noen av oss har vel snippen bak /frem, Lars. Ei heller er de kunder på Systemet, slik vi er ? Snart nedover?

 

Sniipp? He he. Jeg har kun en skjorte med snipp, for begravelese og bryllupp. Håper rødvinsdunken holder til Sverige. Og ja, nå ligger vi i Son og "raser" nedover mot landet med alle problemene imorgen tidlig, se egen tråd om turen her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 10 minutter siden:

Jeg synes dette begynner å ta uante proporsjoner med tanke på hvor mye "vitenskap" det kan ligge i å feste en kabel.

Dette ser ikke spesielt high-teck ut, men fungerer også

polsko.jpeg.1f7414dae53522aabd400c40ed70a444.jpeg

Ikke når man skal koble seg inn på hovedstrømtavla slik jeg skal

eller det ikke er vanlige poler på battereien.. som jeg heller ikke har

 

inntill dette plutselig ble aktuelt for meg, anså jeg tråden som religionsstrid ?

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

??? "Religionsstrid", joda du er nok inne på noe der ?

 

Jeg tror for øvrig du skal nøye deg med å presse på et sted med tanga. Ved nytt tak på nytt sted kan det første presset åpne seg igjen vil jeg tro. Gjorde dette på forrige båt med innkjøpt tang fra Biltema og det er i hvert fall slik jeg husker det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

inntill dette plutselig ble aktuelt for meg, anså jeg tråden som religionsstrid 

Ikke sant ? ? 

 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å drive å kverulere noe på dette temaet som allerede har vært oppe før, men når det kommer opp ubegrunnede påstander klarer jeg ikke å dy meg. Venter fremdeles på enkelte svar. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...