Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

3 hours ago, Hafgufa said:


Jeg har til gode å ha sett knekkesko som man kan bruke muttertrekker på, men vil på ingen måte påstå at det ikke eksisterer. På de jeg bruker mest(95->300mm²) er det to forskjellige verktøy man kan bruke avhengig av hvilket kvadrat man velger på kabelen. Det er sekskant utv og innvendig på samme knekkeskrue, man bruker fastnøkkel opp til 185mm² og over dette skal unbrako brukes.  Informasjon om hvordan man skal bruke produktet står i bruksanvisningen.

Melbye er vel såvidt jeg vet den største aktøren innen for dette feltet. Og dette har jeg sjekket med dem. 

 

Momentet skruen knekker på blir jo lik, uavhengig av hva man skrur med. Men man er helt avhengig av å holde kabelsko+kabel i ro, dersom man skrur for hånd. (det er en stor fare for å få uønsket vridning) 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Melbye er vel såvidt jeg vet den største aktøren innen for dette feltet. Og dette har jeg sjekket med dem. 

 

Momentet skruen knekker på blir jo lik, uavhengig av hva man skrur med. Men man er helt avhengig av å holde kabelsko+kabel i ro, dersom man skrur for hånd. (det er en stor fare for å få uønsket vridning) 

 

Har prøvd en sånn alu skjøt på 95mm2. Hadde store problemer med å holde den fast, så jeg kan bare tenke meg hvordan større dimensjoner er. 

Link to post
Share on other sites

Må forøvrig si at jeg er helt enig i det jørg reflekterte over. Kan bare uttale meg for min egen del, men jeg er av natur veldig nysgjerrig og jeg må innrømme at elektro kan jeg ikke og kan heller ikke si at jeg skjønner det.  Men jeg har en veldig interesse for å lære meg litt om det. Om jeg blir oppfattet som kverulerende eller noe slikt, så beklager jeg det. Det er kun min interesse for å lære meg noe nytt som trer fram. Kunnskap synes jeg er viktig og ser jeg mitt snitt til å spørre fagfolk så er jeg rask til å utnytte muligheten :) I tillegg så synes jeg det er veldig morsomt :)

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 1 time siden:

Til dels minner denne tråden meg litt om følgende... er man av den mindre lure typen nytter engang ikke riktig verktøy, deler eller hva som helst . Ingenting er hittil funnet ut å være 100% idiotsikkert :lol:

God helg!

 

http://www.darwinawards.com/

Det kan du sei, men kor mange av dei mindre lure er sopass lur at dei veit at dei er mindre lure?

Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter jeg :yesnod:

 

Hva er den mest vanlige normen å gå for i mitt tilfelle, eller hva anbefaler dere? Jeg blir kun å crimpe kabler til batteri, dynamo etc. Har sett litt på de gjeldende normene, og etter det jeg kan se så er det tre forskjellige, DIN46234, DIN46235 og EURO. Er DIN46235 den mest fornuftige med tanke på kablene jeg skal crimpe og utvalg av sko? 

Link to post
Share on other sites

@Kjellghttp://www.jfk.no/verktoy/kabelsko-verktoy/ror-presskabelsko/fin-tradet&jfkmenu_exp=48778,48782,48783,49145

Ta gjerne å velg en type som ikke er åpen i begge ender, og uten "inspeksjonshull", da får du en tettere krymp, og mest sannsynlig unngår du at kabelen trekker vann (kapilæreffekt mellom lederene ved bruk av fler/mange trådet kabel).

Jeg ville ikke brukt DIN46234, da denne er åpen og ser noe "enkel" ut.

 

Her er en presstang til EURO serien:

http://www.jfk.no/verktoy/kabelsko-verktoy/verktoy-til-kabelsko/verktoy-til-euro-serien/presstang-man-wm-euro-serie-6-7508012372-8817425-1

Denne er forholdsvis billig og du vil da få med kabelsko som passer, så lenge du bestiller EURO sko.

 

 

Det er da også en fordel om du bruker vulkaniserende tape over "åpningen" mellom kabel og kabelsko, slik at eventuellt vann og smuss har tilgang til kobber, spesielt viktig hvis det ikke er brukt fortinnet kabel.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha. Innlegget mitt var litt pga oppgitthet. Selvsagt kan jeg litt, men ønsker samtidig å lære mere. Ikke bare at det er godt nok, jeg vil vite hvorfor det er godt nok :) Har sett meg ut DIN46235, da sekskantene var mest likt det jeg tidligere har presset :) Men euro er kanskje grei den også. Så litt på utvalg år kabelsko og førsteinntrykket var at det  ar mest til 45235 normen? I alle fall er det mest av disse hos Solar, Onninen, electroscandia og de andre her i Tromsø. JFK siden har lært meg mye om de forskjellige normene og det har faktisk Klauke også gjort. Fikk linken til Klauke på Mail av jørg. Det med inspeksjonshull er jeg faktisk blitt klar over det siste året, men det som er synd er at jeg har kjøpt sko hittil hos min lokale motor/batteri pusher som bare har dem med hull. Snakket med han om inspeksjonshullet men skjønte visst ikke hva jeg mente ei heller hvilken norm de var etter eller om de i det hele tatt var etter DIN. Det eneste han visste var at han fikk alt hos sønnak. Jeg Har også både røde og sorte krympestrømper med lim i alle forskjellige størrelser, og vulkaniseringstape i baggen min :)

 

Takk for at du tok deg tid til å svare meg :thumbsup:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Euro og 45235 virker temmelig like, og jeg hadde brukt en av dem. Eneste grunnen til at jeg ville tatt Euro, er tangen, som sikkert er litt billigere enn en hydraulisk presse.

Men ser at de har tang til de fleste normer, så da er det bare å ta den som du enklest vil få tak i.

 

Bare hyggelig @Kjellg

Det viktigste er at man er klar over alle momentene ved en så "simpel" greie som kabelpress:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du slår på ett sted uten å snu kabelskoen rundt. Ved behov kan du flytte kabelskoen i lengderetningen for å få press langs hele kabelskoen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Enig i det @Brigg sier, men jeg vil gjerne ikke flytte skoen mer enn en gang, og da flytter jeg den så mye at jeg får et helt nytt press. Flytter du den halvparten av stempelets størrelse blir det bare tull. Ikke vri den, den får en markant V-fasong av verktøyet. Bruk en tung hammer, eller feisel som vi kaller det, slik at du får tunge, kontante slag. Du vil da tydelig kjenne at kabelskoen deformerer seg helt til det blir massivt. Pass også på å bruke et solid og tungt underlag, helst en ambolt.

Link to post
Share on other sites

Godt presisert @Komodo.

 

Når det gjelder verktøy har jeg brukt dette verktøyet utelukkende med en vanlig snekkerhammer. Det må nok noen flere slag til med denne sammenlignet med en tyngre hammer, men det er mulig å få til et godt resultat også på denne måten. Og ambolt har jeg ikke ombord, men det finnes som regel en passelig stein på land et sted som kan tjene som underlag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvor mange gode slag er noen?  Snakker vi 5-10 eller 30-50?

 

og hvordan ser man om kontakten er godt utført? Dette er første test for meg. Bra eller dårlig? Ca 10 slag her. Flytta litt mellom slagene

 

C00993D6-77F2-4C93-9C63-705154BC3AB4.jpeg

2E28B54F-C895-444F-B5D0-3EEDAFBF183C.jpeg

Ser kompakt og fin utm sitter dønn fast. Et par tråder som ikke ble med inn, det må forbedres. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri telt slagene, men det høres/føles når skoen og ledningen er kompromert sammen. Og så har jeg som vane/uvane å slå noen slag ekstra for å være sikker. 

 

Skoen skal ha en markert trekantform når den er ferdig presset. Du kunne med fordel ha avisolert litt kortere slik at isolasjonen kommer nærmere skoen. Men dette skjules uansett med en krympestrømpe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke at jeg har flyttet kabelskoen i verktøyet. Til det er rett og slett kabelskoen for kort.

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Hvor mange gode slag er noen?  Snakker vi 5-10 eller 30-50?

 

og hvordan ser man om kontakten er godt utført?

Du hører på lyden når du er i mål. Det blir en annerledes dump lyd. Hvis du slår alt for mye videre etter det blir det et søkk etter stempelet, og materialet i kabelskoen flyter ut ved siden. På disse små som du viser her er det vel ikke plass til det. Men mishandler du kabelskoen for mye kan du jo ødelegge kordellene på innsiden.

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Dette er første test for meg. Bra eller dårlig? Ca 10 slag her. Flytta litt mellom slagene

Jeg har aldri telt antall slag, men 10 slag høres mye ut. Det høres ut som om du har for lett hammer, eller dårlig underlag.

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Ser kompakt og fin utm sitter dønn fast. Et par tråder som ikke ble med inn, det må forbedres. 

Nei, det skal nok litt til at den ramler av, selv om enkelte mener det er russisk rulett med fem patroner i tønna å bruke dette verktøyet. Men  du klarer nok å få det litt penere enn dette. Kordeller som stikker ut og synlig kobber er haram, det skal du unngå :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Syv patroner. Jeg vil tro at ett saftig slag burde holde. Men som sagt, jeg har aldri prøvd den metoden. Om det stikker ut en korrdel, så klipper jeg den av når ingen ser det. Og jeg inrømmer det i hvert fall ikke på baatplassen. Du må vel ha en hammer som minst er 1/4 kilo (mallet, på nynorsk). Jeg har en slik for å banke ned fjellbolter i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Jeg laget meg, en gang i steinalderen slikt verktøy, og brukte hammeren for fjellbolter til å slå med. Og de 16mm2 kabelskoene sitter fremdeles godt, sikkert etter 20 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om man dirver og gnukker og slår, så tar både kabelskoen og kopperet herding. Det blir sprøtt og holdfastheten (spennet i materialet) avtar. Derfor en saftig smekk. Eventuelt en presse på noen tonn for å klemme verktøyet sammen. Ta sammenligningen med å brekke av en ståltråd, slik vi drev med i barndommen. Etter en del bøy ble tråden varm, stivere og så brakk den. Det er effekten som man bør unngå. Kalles vel 'settherding', om ikke glemselens slør har blitt for tett. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Om man dirver og gnukker og slår, så tar både kabelskoen og kopperet herding. Det blir sprøtt og holdfastheten (spennet i materialet) avtar. Derfor en saftig smekk. Eventuelt en presse på noen tonn for å klemme verktøyet sammen. Ta sammenligningen med å brekke av en ståltråd, slik vi drev med i barndommen. Etter en del bøy ble tråden varm, stivere og så brakk den. Det er effekten som man bør unngå. Kalles vel 'settherding', om ikke glemselens slør har blitt for tett. 

Digresjon:
En grunn til av vi liker håndbankede messinginstrumenter (evt mekanisk hammer) istedet for spunnet eller hydro og hydraulisk formet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...