Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Jeg fikk vinger på krymp nr 2, ikke på første krymp med tanga. Har forklart det over også ?

 

holder det å presse en slik kabelsko en gang eller bør man ta 2 press på ulike steder slik jeg gjorde?

@Bitteliten Er det plass til flere press, så skal dette gå fint. På store kabelsko/kabelskjøt, har jeg måttet presse opptil 3 steder. 

20180502_093122.jpg.e4e5637d43eb3e21b1715d0c0afd56b1.jpg

Kabelskoen på bildet har blitt presset to ganger, og det er riktig. På denne typen en en press for liten og tre for mye.

Antall press er forresten det eneste som er korrekt med bildet... Bildet er tatt av etter en inspeksjon av en hovedtavle, og dette er en av avvikene som vi fjernet og utbedret. Nå ligger den på kontoret sammen med endel andre "ikke gjør det slik" eksempler.?

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke høre på de som mener dette er hightech, for de aner ikke hva de snakker om. Når man vet at det er flere typer sko, av forskjellige standarder, å få kjøpt over disk i Norge og feks en sko til en 35mm2 kan variere med 0,5mm innvendig og opptil 2mm utvendig i størrelse. Da er det ikke rart det blir både vinger og andre feil på en krymp. Når man ser de pressene som tang og sko fra Biltema gir, så er det ingen som må fortelle meg at dette passer sammen. Her aner ikke Biltema hva de selger. Vet positivt at det er i alle fall 5 standarder som selges i Norge, og under en av dem BS, finnes det flere underarter.  Egentlig en grunnleggende kunnskap som alle som krymper burde kjenne til. Les litt og det står overalt. 

 

Når det gjelder hvor mange press, så pleier dette å være markert med korte og lange streker oppå skoen. Korte press er for mekanisk tang. Tror 35mm pleier å skal ha 2 press, mens 50mm 3 press. Lange streker er for hydraulisk tang, for de har bredere bakker.

 

Ta for eksempel en defekt diode på en dynamo. Den lader med 33,33333 prosent redusert ytelse. Den lader jo!!!! Skal man da si at det er higtech å få dette reparert? 

 

Syns det er tøv å prøve å latterliggjøre de som prøver å lære seg dette. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 13 timer siden:

??? "Religionsstrid", joda du er nok inne på noe der ?

 

Jeg tror for øvrig du skal nøye deg med å presse på et sted med tanga. Ved nytt tak på nytt sted kan det første presset åpne seg igjen vil jeg tro. Gjorde dette på forrige båt med innkjøpt tang fra Biltema og det er i hvert fall slik jeg husker det.

Det er stoooor forskjell på presstenger, kor stor bredde som blir presset, og det er forskjell på kabelsko kor lang hals dei har. Denne tanga, med so smalt pressområde treng mindre kraft for å pressa heilt sammen, men til gjengjeld SKAL det pressast to ganger med den. Ei tang med mykje breiare pressbakke klarer dette med eit press. Denne tanga bør ha med seg ein tabell frå produsenten, som viser hvilke kabelsko som har nok med eit press, hvilke som skal ha to, og hvilke som skal ha fleire

Link to post
Share on other sites

Veldig fornuftige utsagn, Dinamo. 

Og @Bitteliten, du tenker helt riktig. Dette kommer du til å bli flink til ?

om du har lyst til å lese litt mere, så kan disse linkene kanskje hjelpe.

 

https://www.klauke.com/electrical/technical-reports/din-or-tubular-cable-lug/

https://www.klauke.com/en/electrical/technical-reports/

 

Her finnes info om litt flere sko og målene på disse. Du kjenner sikkert igjen flere av dem og du kommer helt sikkert til å bli overrasket over hvor store forskjeller det er på målene på skoene. 

 

http://www.mgelectrica.com/copper-tubular-lugs/

Link to post
Share on other sites

Kan tillegge en stor fordel med tang i forhold til slagverktøyet:

For oss som drar kabler i en trang båt er det veldig mye lettere å montere kabelsko i ene enden og dra kabler uten kabelsko gjennom båtens mange kriker og kroker. Så sette på kabelsko når man har trukket kablene ferdig og fått målt opp nøyaktig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 38 minutter siden:

Ingen BT standard her  :rolleyes:  :eek: :lol:

 

Hehehe, nei men det er ikke unikt for bt at de ikke vet hvilke sko de selger. De fleste plassene aner ikke hva de har i hylla. Bakdelen med disse skoene som etter alle sannsynlighet er standard rørkabelsko, er at det finnes så sinnsykt mange forskjellige utgaver at dem. Selv så holder jeg på med å bygge meg opp en liten samling av DIN sko. Var innom Solar og bestilte og de hadde dem i et veldig rikt utvalg. Litt dyrere en bt, men overraskende liten forskjell. 

 

Men jeg er helt enig med deg om at tang er så mye bedre å bruke en det slagverktøyet. Du krymper dem på plassen og får nøyaktig riktig lengde. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert mange som blir å riste på hodet av meg, men jeg fant faktisk trenger til 3 forskjellige normer på eBay. Link Har ikke sånn selv og har ikke prøvd dem, men for dem av dere som ønsker det så finnes det faktisk her. Om du går for DIN så har wurth sko i alle størrelser. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk laget noen tilpassede kabler i en båtbutikk som benyttet en presstang som presset inn i et V-spor. Jeg synes ikke det så så bra ut så jeg delte termineringen i to med en baufil, se foto. Kanskje vanskelig å se, men det ser ut som kordellene har blitt «hel ved». Batteriskoen knakk imidlertid i veldig lett etter baufilingen, jeg tror det skyldes at presstanga bøyde kabelskoen da den ble terminert. Jeg kjøpte meg egen presstang som Bitteliten har lagt ut bilde av, jeg er litt usikker på om jeg skal terminere to ganger med denne presstanga. Siste bilde er min egen terminering to ganger, ble ikke så veldig imponerende, men øvelse gjør mester håper jeg

887484BA-C317-44C0-AFF5-755009F454FD.jpeg

315028F0-A49A-47CD-9A7E-5F900F4B158F.jpeg

06D37B7E-DD36-48F4-A7D6-AEB5C4CE7B60.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser at flere her anbefaler to krymp på kabelskoen. Det er feil.. Om tangen har dobbel krymp er det selvfølgelig greit, men om du har krympet en gang og tang sko og kabel passer så oppnår man flytegrensen og man får en gasstett forbindelse. Om man krymper enda en gang strekkes kordelene enda en gang i det opprinnelige krymprpunktet og du har lite kontroll med at denne er gasstett.

Om man er i tvil om at man ikke har fått krympen riktig, så er det enkleste å fylle kabelskoen med loddetinn.  Men dette krever også sin mann. Man kan fort ende opp med at tinnet trekker innover i kabelen og da blir overgangen for stiv mellom kabel og kabelsko og den kan knekke ved vibrasjon 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 12 timer siden:

Ser at flere her anbefaler to krymp på kabelskoen. Det er feil.. Om tangen har dobbel krymp er det selvfølgelig greit, men om du har krympet en gang og tang sko og kabel passer så oppnår man flytegrensen og man får en gasstett forbindelse. Om man krymper enda en gang strekkes kordelene enda en gang i det opprinnelige krymprpunktet og du har lite kontroll med at denne er gasstett.

Om man er i tvil om at man ikke har fått krympen riktig, så er det enkleste å fylle kabelskoen med loddetinn.  Men dette krever også sin mann. Man kan fort ende opp med at tinnet trekker innover i kabelen og da blir overgangen for stiv mellom kabel og kabelsko og den kan knekke ved vibrasjon 

 

Ut fra det jeg har lest så er dette ikke riktig. De som best beskriver det er Klauke.com Kommer helt an på hvilken norm, sko og tang som brukes. Her må man holde tunga rett i munnen og ikke blande sysakene. 

Ditt siste punkt angående lodding, så ser jeg den ved små kvadrat. Men men de kvadratene det her er snakk om så er dette et ikke eksisterende problem. 

Men uansett - Slike crimp skal ikke loddes. Derfor de kalles «solderless».

59b10c8921b636.79173992

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har fått tangen i posten. Her er resultatene av testen. Kabelen er 50 kvadrat. Når jeg brukte krympeinnsatsen på 50, da fikk jeg ekstra flapper på sidene. Gikk opp til 70, som er den største i pakken, da ble det pent, og trådene "smeltet" sammen. IMG_20180613_161412.jpg.5f73e6073dfd7d76200dc0161c2ba93f.jpgIMG_20180613_161926.jpg.af7b8a3ba91fd96b3c0a6e39c07378aa.jpgIMG_20180613_161939.jpg.278423b9011287b8d94cba0146f80b96.jpgIMG_20180613_181134.jpg.ee33579e4e74dc442669d0a76cc6fb5f.jpg

Link to post
Share on other sites

Der skal ikkje vera slikt "skjegg" på kabelsko, men å gå opp i størrelse på bakkane vert heilt feil. Eg har eindel ganger pressa bakkane eit godt stykke, for å seia det slik, og so slakka av og rotert kabelskoen mellom bakkane før eg pressa heilt igjen. I eit slikt pressverktøy er ikkje pressinga ferdig før bakkane er heilt sammen og berører kvarandre.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 32 minutter siden:

Der skal ikkje vera slikt "skjegg" på kabelsko, men å gå opp i størrelse på bakkane vert heilt feil. Eg har eindel ganger pressa bakkane eit godt stykke, for å seia det slik, og so slakka av og rotert kabelskoen mellom bakkane før eg pressa heilt igjen. I eit slikt pressverktøy er ikkje pressinga ferdig før bakkane er heilt sammen og berører kvarandre.

Hvis denne var ment som kommentar på mitt siste innlegg.

Interessant ide å rotere skoen, skal prøve det. For å fjerne lappene eller vingene. Ellers ser ikke det ut som at på begge resultatene er kaldsveisingen gjennomført?

Innsatsen på 50 - fikk ikke de sammen uansett hvor mye jeg presset. 70- man ser resultatet.

Resultatet er at dette er det beste jeg kan få til, kommer til å bruke det. Melder om noen år hva som ikke funket og hva som funket.

Skjegget er flaut ja, men kabelskoene fra Biltema er veldig ujevne på innsiden, kan file de jevne før press?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...