Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

@Ventus Det er ikke slik at man "fritt" kan skru på ting hjemme, selv om det ikke er endel av husets faste installasjon. Man skal da heller ikke dra ut støpsler etter ledningen:lol: 

Hele poenget mitt er at ett elektrisk anlegg, uansett spenningsområde, skal respekteres. Jeg synes det er sløvt å tenke at "det er da ikke så farlig, siden det bare er 12V osv". Da mangler man innsikt og burde holde labbene unna før man skader noe eller noen.

Men dette tilhører sikkert en annen tråd:giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Vel - det er ikke vanskelig å tenke ut et scenario der du brenner ned huset basert på dette...http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-å-vite/hva-kan-du-gjøre-selv/Hva kan du gjøre selv?

 

Og jeg er enig i at man skal bruke fornuften og ikke vimse avgårde på ting man har ingen greie på - sånn sett er jo selvinnsikt en kritisk egenskap.

 

Strøm er farlig, gass er farlig, til og med det å sette båten i krybba/støtter er farlig... og en mengde ting til. Men det er lang derfra til at dette man diskuterer er ustabilt sprengstoff som man kan få inntrykk av.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, så var det det med effekt: 

Hentet fra : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

  • Også lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

    -

    effekten ikke overstiger 200 VA

Men dette gjelder ikke for:

  drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Da kommer sertifikatene som skipselektriker/skipselektrikeroffiser inn...

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke jurist, men vil tro den du lenker til ikke er for privatpersoner, på løst utstyr, i egen fast bopel. Uten å ha finlest er det jo ikke næringsvirksomhet man sysler med med lampettledningen elller baug-thrusteren på sin egen fritidsbå. Min uthevning

 

EDIT: ble kanskje feil - om enn usikker. Men 200 VA må da tolkes som 50 V x 4 A. Og igjen da på fastmontert utstyr slik jeg tolker det og ikke løst utstyr som lampeledinger etc.  Og det var til slutt samme som i første lenken min ser jeg.

Kapittel 1. Innledende bestemmelser

§ 1.Formål

Forskriften fastsetter krav til foretak og personer som utfører eller tilbyr å utføre arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr slik at arbeidet ikke fører til skade på liv, helse eller materielle verdier. Med foretak menes også underenheter til et foretak.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den linken du sikter @Ventus til tidligere i elsikkerhetsportalen, har hentet infoen ifra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739.

Uansett så er elektrisk anlegg noe man burde ha stor respekt for. Som flere har skrevet her inne, så er det bra at folk her inne spør om hvordan de skal løse ting. Men som vi ser på denne tråden så er kun en, tilsynelatende enkel, operasjon som å sette på kabelsko, ikke så enkel allikevel.

 

Jeg ønsker ikke å "verne" om fagfolk eller unnlate å gi ut informasjon som kan hjelpe vedkommende, men ved montering av blant annet kabelsko, så er det så mange variabler, at det er vanskelig å anbefale noe annet enn en korrekt måte å gjøre det på.

 

Jeg håper @BØstrøm i hvert fall har fått noe ut av tråden sin:giggle: Og du må for all del spørre om mer hjelp. Selv om du sikkert ender opp med 9000 forskjellige anbefalinger som spriker i alle verdens retninger, men da veit du sikkert mer enn når du begynte uansett:saint:

Ha en elektrisk aften!:wink:

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

 

Jeg er litt mer forståelsesfull nå, enn før, når det gjelder prisen på ferdig kabel med sko fra verksted. 

Vel, var for noen år siden ombord hos en kjenning av meg for å se litt på det elektriske anlegget i en lystbåt. Der hadde han og en annen skiftet ut flere hovedkabler både fra batteriene og imellom batteriene, men det var noe som ikke virket helt som det skulle etterpå. Tung å starte og vinsj jukset. Siden de ikke hadde verken verktøy eller kompetanse til å lage/presse kabler selv hadde de kjøpt ferdige kabler med kabelsko på fra en velrenommert forhandler av båtutstyr fra en landsdekkende kjede. Disse kablene var så løst presset at de fleste kunne en bare dra rett ut av kabelskoen uten noe særlig makt. Der var det skikkelig dårlig kontakt og en kunne se at det hadde vært varmgang. Så det er med andre ord ikke alltid at "profesjonelle" er så heldige med det de gjør. 

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev 3 minutter siden:

Vel, var for noen år siden ombord hos en kjenning av meg for å se litt på det elektriske anlegget i en lystbåt. Der hadde han og en annen skiftet ut flere hovedkabler både fra batteriene og imellom batteriene, men det var noe som ikke virket helt som det skulle etterpå. Tung å starte og vinsj jukset. Siden de ikke hadde verken verktøy eller kompetanse til å lage/presse kabler selv hadde de kjøpt ferdige kabler med kabelsko på fra en velrenommert forhandler av båtutstyr fra en landsdekkende kjede. Disse kablene var så løst presset at de fleste kunne en bare dra rett ut av kabelskoen uten noe særlig makt. Der var det skikkelig dårlig kontakt og en kunne se at det hadde vært varmgang. Så det er med andre ord ikke alltid at "profesjonelle" er så heldige med det de gjør. 

Det er ingen garanti for kvalitet uansett hva du kjøper. Forskjellen er at du som privatmann kan reklamere ovenfor den virksomheten som selger deg gråstein for prisen av gull.

 Det lar seg vanskelig gjøre om det er selvgjort og det står til stryk det som er utført.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var en interessant tråd hvor jeg har lært litt om hva det innebærer å presse kabelsko. Jeg har presset en og annen sko jeg også, men da med rimelig presstang og sko som skulle passe kabeldimensjon. Jeg forstår at det ikke ble "tog-kvalitet" av det, men tviler sterkt på at det var dårlig resultat av den grunn.

Driver man i en bransje som selger "sikkerhet" kan man ta seg betalt for godt og sikkert arbeid og summa sumarum er det nok ikke der de store pengene ryker. Til sammenligning driver jeg ikke bare med fugemasse og skum, men også fugemasse og skum for å sikre bygninger i opptil 4 timer mot spredning av brann og røyk. Da koster det litt mer.... :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 19 timer siden:

Jeg legger ved noen bilder av noen kabelskjøter og kabelsko;

....

(Alle kabler er 95mm2)

20180502_093200.jpg.e1b4a53b3ced9d53f93246de8882a835.jpg

 

Denne type press er 6-kant press og punktpress i ett. Denne type press er blant annet godkjent på tog (som sliter mye med vibrasjoner).

 

20180502_093127.jpg.3c351a0414fae432aadb8bef645748d9.jpg

Her ser dere snittet av den flertrådetet delen av skjøtehylsen. Denne skjøten er god nok, selv om det er litt luft noen steder. Dette kommer av at lederen er sektorformet, slik at kabelen med 3 ledere blir mindre i omkrets. Lederen er ikke rundpresset på forhånd.

20180502_093226.jpg.47347c85273ecf9eba80967ed0775bbc.jpg

Her ser dere pressen på dem mangetrådete delen av skjøten. Her er omtrent all luft klemt ut. Og skjøten er godkjent. Hvis man presser 

Flott bidrag i diskusjonen @Sjøholken :thumbsup:

 

 

KaRoBa skrev On 29.4.2018 at 21.30:

Dorpress på mangetrådet/multitrådet kabel blir katastrofe om ikke kabelsko er beregnet på dette.

Kan du si litt om hva som skiller kabelsko for dorpress fra andre kabelsko?

 

 

Cheyenne skrev for 15 timer siden:

Siden de ikke hadde verken verktøy eller kompetanse til å lage/presse kabler selv hadde de kjøpt ferdige kabler med kabelsko på fra en velrenommert forhandler av båtutstyr fra en landsdekkende kjede. Disse kablene var så løst presset at de fleste kunne en bare dra rett ut av kabelskoen uten noe særlig makt. Der var det skikkelig dårlig kontakt og en kunne se at det hadde vært varmgang. 

Og moralen er: Hvis man kjøper en kabel hvor kabelskoen er presset av proffe, så bør man gå over med slagverktøyet fra BT for å sikre at pressingen er god :giggle:

 

KaRoBa skrev for 14 timer siden:

Det er ingen garanti for kvalitet uansett hva du kjøper. Forskjellen er at du som privatmann kan reklamere ovenfor den virksomheten som selger deg gråstein for prisen av gull.

Litt sent å reklamere etter at katastrofen har inntruffet vel?
 
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

Og moralen er: Hvis man kjøper en kabel hvor kabelskoen er presset av proffe, så bør man gå over med slagverktøyet fra BT for å sikre at pressingen er god :giggle:

 

:thumbsup::lol: Den var god. Selv presser jeg kabler på egenhånd med proff tang. Stoler ikke på de de der ferdigkjøpte.:nonod:
 

 

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes absolutt firmaer som kan gi garanti på en bra terminert kabel, og for all del.

De har absolutt rett de som sier at dorpresse og biltemaverktøy ikke er "forektige" [stvgr kraftuttrykk for kvalitet] terminering.

 

Men. Etter å ha sagd opp en del av dem samt testet mekanisk og ettersett etter

lang bruk har jeg ingen problemer med å bruke den formen til mitt bruk

 

Jeg ville ikke gjort det på annet enn "multistranded"

Lodder over i tillegg og avslutter med limekrymp.Ser overraskende bra ut etter mange års bruk og tør våge den påstand at det er betydelig bedre enn mye av det som tilbys over disk.

 

Men at det er på høyde med hva som kan tilbys og er forskriftsmessig utført i forhold til kontinuerlig drift under ekstreme forhold. Nope, og det er jeg heller ikke ute etter før jeg har en planende el-båt ☺

 

Link to post
Share on other sites

Men om man skal ha skikelig verktøy som proffene bruker, handler man da på Ahlsell, Solar etc? Ei tang som dekker feks 10mm2 til 95mm2, hva må man gi for ei slik tang? Eller for å si det på en annen måte, om man går til elektro engros, får man ordentlig verktøy med tilhørende sko der?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 40 minutter siden:

Men om man skal ha skikelig verktøy som proffene bruker, handler man da på Ahlsell, Solar etc? Ei tang som dekker feks 10mm2 til 95mm2, hva må man gi for ei slik tang? Eller for å si det på en annen måte, om man går til elektro engros, får man ordentlig verktøy med tilhørende sko der?

Så vidt eg husker, so hadde ikkje vi tang som dekka alt frå 10 - 95 mm2. Ei tang dekka 10 - 70, ei anna som dekka 95, gjekk ned til 25. Større sko enn 95, då SKULLE der brukast hydraulisk presse. HYdraulisk presse ogso til alt av aluminium.

Link to post
Share on other sites

10 eller 16-70 høres fortreffelig ut. Det er vel i det området man klemmer som oftest. Har crimpet en del kontakter og blir vel fortsatt å gjøre det og ser absolutt problemene som er beskrevet tidligere i tråden. Sko som ikke passer med tang, vinger på skoene etc. En ting er sikkert og det er at det finnes mye på markedet som ikke passer sammen eller rett og slett er for dårlig. Selv så har jeg en BT tang som går opp til 50mm2, og en hydraulisk som går enda lenger opp.  Som oftest er det Max 50 eller 70mm2 jeg crimper. Grunnen til at jeg har to trenger er akkurat det som er kommet fram her i tråden, ting som ikke passer sammen. Når jeg crimper så vurderer jeg først og fremst skoene for å se om jeg skal bruke den mekaniske eller hydrauliske tanga. For det er forskjell på dimensjon, selv om begge viser 50mm2. Og det irriterer meg :giggle:.  Om jeg finner meg en tang og jeg vet jeg finner sko som passer til den, så betaler jeg det det koster. Skal ta meg en tur innom solar i morgen og se hva de har der. Klarer nok å få en god pris om de har noe som er brukbart. 

 

Redigert

 

Kjøper dere proff verktøyet hos elektro grossistene eller er det andre plasser man heller bør handle?

Har prøvd sånne skjøtestykker i alu, og det er en utrolig kraft som må til før pinnene bryter :yesnod:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det har vært nevnt noen ganger her  tråden disse forholdsvis rimelige og nette

 

hydrauliske håndpressene man kan kjøpe på e-b og amazon  (typisk 10-15-18 tonn)

 

 

skal man presse på en ring terminal på 34mm2 kabel, hvor mange tonn slipper man løs?

prøver man seg frem med høvelig "kjeft" til det ser skapelig ut, eller hur?

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kjellg said:

10 eller 16-70 høres fortreffelig ut. Det er vel i det området man klemmer som oftest. Har crimpet en del kontakter og blir vel fortsatt å gjøre det og ser absolutt problemene som er beskrevet tidligere i tråden. Sko som ikke passer med tang, vinger på skoene etc. En ting er sikkert og det er at det finnes mye på markedet som ikke passer sammen eller rett og slett er for dårlig. Selv så har jeg en BT tang som går opp til 50mm2, og en hydraulisk som går enda lenger opp.  Som oftest er det Max 50 eller 70mm2 jeg crimper. Grunnen til at jeg har to trenger er akkurat det som er kommet fram her i tråden, ting som ikke passer sammen. Når jeg crimper så vurderer jeg først og fremst skoene for å se om jeg skal bruke den mekaniske eller hydrauliske tanga. For det er forskjell på dimensjon, selv om begge viser 50mm2. Og det irriterer meg :giggle:.  Om jeg finner meg en tang og jeg vet jeg finner sko som passer til den, så betaler jeg det det koster. Skal ta meg en tur innom solar i morgen og se hva de har der. Klarer nok å få en god pris om de har noe som er brukbart. 

 

Redigert

 

Kjøper dere proff verktøyet hos elektro grossistene eller er det andre plasser man heller bør handle?

Har prøvd sånne skjøtestykker i alu, og det er en utrolig kraft som må til før pinnene bryter :yesnod:

Det er alltid fornuftig å sjekke pris både på grossist og feks tools når man er i dette prissjiktet. ?

 

Vi har elektriskpresse på jobb som går fra 50mm²-300mm². Men jeg synes skjøtehylser/kabelsko med knekk er geniale, for steder man ikke forventer vibrasjoner.

Disse får man fra 25mm² og oppover. Samt får man disse i en type som godkjent for høyspent.

 

Men det er hardt å skru, heldigvis har man muttertrekker ?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden:

Det er alltid fornuftig å sjekke pris både på grossist og feks tools når man er i dette prissjiktet. ?

 

Vi har elektriskpresse på jobb som går fra 50mm²-300mm². Men jeg synes skjøtehylser/kabelsko med knekk er geniale, for steder man ikke forventer vibrasjoner.

Disse får man fra 25mm² og oppover. Samt får man disse i en type som godkjent for høyspent.

 

Men det er hardt å skru, heldigvis har man muttertrekker ?

Skal være litt på utkikk etter noe mere ordentlig verktøy. Tools og kanskje wurth bruker jo ofte å ha gode tilbud. Så disse er absolutt noe å vurdere. 

 

@janet, det er vel akkurat dette man ikke skal gjøre :) En press er ikke bare en press, når man begynner å studere det nøyere :) Men kan som andre sier, «være godt nok». Jeg har hittil gjort det omtrent den måten, men det jeg erfarer er at disse tengene lager slike ører om du ikke har tilpassede sko. Det er nevnt ovenfor i et tidligere innlegg. Må si at denne tråden har lært meg mye. Trodde faktisk det ikke var slik det nå viser seg å være. Jeg har virkelig fått respekt for dem som mener at du må ha tilpassede sko til verktøyet for å få en riktig press. Før trodde jeg det bare var å presse eller hamre løs, men det er det altså ikke. Jeg har aldri brukt hammer, men har tatt poenget :yesnod:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Dette blir farligere og farligere for hver eneste posting.

 

Hehehe, neida bare jeg som går litt videre inn i vitenskapen. Synes det kan være greit å vite hva man skal ta hensyn til og hvilke momenter man skal passe seg for. Ikke verre en det :giggle:

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 9 timer siden:

Det er alltid fornuftig å sjekke pris både på grossist og feks tools når man er i dette prissjiktet. ?

 

Vi har elektriskpresse på jobb som går fra 50mm²-300mm². Men jeg synes skjøtehylser/kabelsko med knekk er geniale, for steder man ikke forventer vibrasjoner.

Disse får man fra 25mm² og oppover. Samt får man disse i en type som godkjent for høyspent.

 

Men det er hardt å skru, heldigvis har man muttertrekker ?


Jeg har til gode å ha sett knekkesko som man kan bruke muttertrekker på, men vil på ingen måte påstå at det ikke eksisterer. På de jeg bruker mest(95->300mm²) er det to forskjellige verktøy man kan bruke avhengig av hvilket kvadrat man velger på kabelen. Det er sekskant utv og innvendig på samme knekkeskrue, man bruker fastnøkkel opp til 185mm² og over dette skal unbrako brukes.  Informasjon om hvordan man skal bruke produktet står i bruksanvisningen.

Redigert av Hafgufa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktige er den pedagogiske effekten, som skulle gjenspeile meningen av et forum.

 

Mennesker er dessverre sløve i utgangspunkt allerede, det gjenspeiler seg overalt.

Når barn ikke lærer hvordan (og ikke minst hvorfor) noe gjøres riktig

da kan det bare bli enda verre etter hvert, men blir sjelden bedre.

 

Ang. dette tema her kan feil ikke bare sette et enkelt og ufarlig stopp for noe,

men kan føre til "ekte" konsekvenser.

 

Vi snakker her flest om ladekabler som kan ramle av, eller noe forsyning til en enhet.

 

Hva om vi tar noe annet, f.eks. ringsko som sitter på B+ av en dynamo?

Når den ramler av ryker for det meste dynamoen med en gang, og den løse enden er positiv.

Kabelen kommer rett fra batteri +  og er tykk nok for å overføre mange tusen Ampere i noen sekunder.
20A holder for å sveise, men denne kortslutningen kan også gjøre at en batteri blåser ut eller eksploderer.

Mange tusen kroner og i verste fall flere dager arbeid, ødelagte ferie, eller personskader, som resultat av en sløv utført kontakt.

 

For sterkt "scene"?

Ok. Noe annet.

 

Et uskyldig stykke kabel, sier vi vanlige 1,5 mm², koblet til positiv inngang av en bilgepumpe.

Kontakten løsner og henger ned i kjølen, som er fuktig, eller når det ligger vann i den.

Da brenner ingenting, og heller ikke blir det oppdaget før noen får våte føtter, helt ufarlig ved første betraktning. 

Men kabelen er jo positiv, fordi slike pumper er koblet via en bryter (forbi hovedbryter) og rett til batteri.

Denne strømmen kan så spise alt under vannlinjen, enten sakte og rolig eller veldig rask, inkl. kjølesvinet av en snekke.
Og en aluminiumsbåt kan da være dødens før noen kommer tilbake neste gang mellom mandag og fredag.

Slik kan bli meget dyrt, og evt. farlig, mens denne kabelskoen koster 2,- kroner, og

noe allerede fult brukelig tang som de fleste trenger uansett koster kanskje 250,- +/- litt

 

Da fikk vi to eksempler i nærheten av hver sin ende av mange muligheter.

 

Vi bør altså skjerpe forklaringene først, slik at alle forstår alvoret,

så kan man kanskje lette trykket i de enkle tilfellene der korrekte vurderinger tillater det.

 

Bare min mening, kjære "barn", uten å dramatisere.  :pray:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig I eksemplene dine Jørg.

Opplever nok at om man påpeker dette her på båtplassen så er det  enkelte som ser litt for enkelt på ting. Ting løses ofte på enkleste og billigste måte, så argumenterer man seg enige her om at dette er godt nok. (Nå blir det vel lynsjestemning på meg :wink: )

Det  kan bli farlig, når de som ikke skjønner, at de ikke skjønner, gjør dumme ting. Har et lite eksempel på dette I Strømstad. Sikringen på landstrømmen trippet på en båt når han skulle legge til. Det regnet og alle kunne høre at mor ikke var fornøyd. De var flere båter I følge og far søkte råd I nabobåten og de fikset problemet. Mor var kjempefornøyd og skrøt høylytt over hvor flinke gubbene hadde vært over et glass rødvin senere på kvelden. Neste dag så jeg med egne øyne hva de hadde gjort. Jordledningen var kappet ved støpselet I stolpen...Jeg klarte ikke å holde meg og kommenterte dette lavmelt til far, hvorpå han snakket med sin medhjelper som igjen påberobte seg DSP paragraph 66? om lokal jord.. Jeg prøvde å forklare at dette hadde DSB gått tilbake på for lenge siden, men ble nok sett på som en tulling og kverrulant der og da.

Link to post
Share on other sites

Jadda, jadda, jadda. Enig i alt. Jeg har jobbet med båt i snart 60 år, og har sett mye rart. Men at jeg har klemt en kabelsko slik at den ikke fungerer tilfredsstillende, kan jeg ikke huske å ha registrert. Noen gang. Men mye av det som Jörg fører til torgs, bortsett fra snørrunger, handler vel også om klamring og generelt uvett. Kanskje man skulle starte en tråd om hvordan og hvor man skal klamre kabler? Mye av det som det skrives om her av livsfarlige situasjoner kan vel hindres med klamring? Og da ikke klamre 2,5 kvadrat til kopperør som fører propan, klamring til bensinslanger, osv. Om bord i Hulda er det brukt kilovis med strips, patentbånd, klammere etc. Og så langt null feil. Ikke helt forresten, den siste feilen var en snabbis der jeg broet over mellom motor gods og dynamo B+ med en skiftenøkkel. Kostet meg en diodebro, men fant samtidig en fabrikasjonsfeil inne i dynamoen. Helt perfekt er man ikke. Men veldig nær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...