Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

Tidligere har jeg benyttet en slaganordning fra Biltema Der slår man, gjerne med tung hammer, og kabelskoen tvinges nedover i ett v-formet spor, mens ett stempel presser seg inn i kabelskoen fra oversiden. Dette blir stramt, og etter mitt skjønn, god kontakt. Etter dette har jeg brukt krympestrømpe litt over halsen på kabelskoen, og ett stykke inn på kabelen.

Nå skal jeg lage nye kabelsko, på 90 kvadrats kabel, hvor det kan gå i overkant av 300A. Kabellengden blir 2;5meter. 

 

Kabelen er ikke fortinnet, men det egenlige spørsmålet er: bør jeg ha på en form for flussmiddel/syre, og smelte loddetinn inn i kabelskoen etter krymping? Hva heter isåfall dette middelet. Tenker da å bruke en gassbrenner for å varme kabelen og tinnet, hvis dette er bedre enn bare krymping.

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Presstang er det beste.  Det er det vi elektrikere bruker.  Om du kjøper selv eller får lånt et sted spiller ingen rolle.

Det skal ikke være nødvendig å lodde dette.  Hvis du absolutt vil kan du bruke loddetinn.

Vanlig loddetinn inneholder flusssyre så det er ikke nødvendig å tilsette ekstra.

Er du redd for korrosjon så er det den biten av kabelen som er uisolert utenfor kabelskoen som begynner å irre.

Selv det er ikke noe å bekymre seg for hvis det ikke er mye bevegelse i kabelen.

Du sier at du skal ha på krympestrømpe så da har du egentlig løst dette selv.

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 51 minutter siden:

Tidligere har jeg benyttet en slaganordning fra Biltema Der slår man, gjerne med tung hammer, og kabelskoen tvinges nedover i ett v-formet spor, mens ett stempel presser seg inn i kabelskoen fra oversiden. Dette blir stramt, og etter mitt skjønn, god kontakt.

Jeg har også brukt dette slagverktøyet på 95mm2 kabel. Føler at jeg fikk en tight og god forbindelse. Når du slår endrer lyden seg, og når kabelskoen er komprimert så godt at den gir et press på kordellene kjenner man at det blir en annen dump lyd. Bruk ambolt eller et annet massivt underlag (Østfoldgranitt er supert :thumbsup:), og en tung hammer/feisel. 

 

Nå kommer det sikkert en hel drøss med utledninger om kalibrerte hydrauliske krympetenger i flerehundretusenkronersklassen, men BT verktøyet for en hundrings funket altså for meg :smiley:  Jeg har også presstang fra BT, men den tror jeg bare går til 70mm2 (den gamle blå). Ulempen med de enkle og billige presstengene er at de ikke kan justeres. Det innebærer at du må ha en kabelsko av en viss godstykkelse for at krympeforbindelsen skal bli optimal for hver enkelt kabeldimensjon. Dersom du kjøper en kabelsko med tynnere gods vil du ikke oppnå tilfrestillende press mot kobberet. Materialet i kabelskoen skal stukes og deformeres slik at det øver et press mot kobberkordellene i kabelen, hvis ikke får du dårlig kontakt og kan få varmgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte denne fra BT da jeg la kabler til baugpropell, både 95mm2 og 70mm2 og ble meget godt fornøyd med resultatet. Jeg loddet ikke etter pressing, men brukte krympestrømpe.

 

presstang.jpg.2d993f440390ad41802d1e2c7f788ff1.jpg

 

En slik tang koster jo noen kroner og brukes ikke ofte. Neste runde blir omlegging av grove kabel til ankervinsjen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den tangen fra BT presser en kile mot et V spor i motsetning til billig-slag-vektøyet som presser en kile mot et V spor.

Det sier seg selv at den ene kan umulig holde like bra som den andre.
 

Slagverktøyet vanskeliggjør terminering "der du er". Å hamre mot skrogbunn er heller suboptimalt.
Kan det derimot gjøres på en hensiktsmessig måte er det vrøvl å påstå at presstangen er bedre enn slagverktøyet.

MEN...ja. Det finnes bedre løsninger enn begge, men bra nok er ofte........Bra nok!

Redigert av lectron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lectron skrev 13 minutter siden:

Den tangen fra BT presser en kile mot et V spor i motsetning til billig-slag-vektøyet som presser en kile mot et V spor

 

Ble det en skrivefeil her? Du sier jo at begge presser på samme måte, men sier så:

 

lectron skrev 13 minutter siden:

Det sier seg selv at den ene kan umulig holde like bra som den andre.

 

??

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Aha, jeg forstår. Når jeg selv skriver her er det for å få hjelp eller hjelpe, ikke drive med sarkasme. Men jeg har kanskje tungt for det. Håper det bare var jeg som ikke oppfattet sarkasmen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da får vi heller la moderator fjerne innlegget om det ble fryktelig tungt.

Mitt poeng var at når to ting gjør akkurat det samme, blir det tull å skrive og si at det ene er katastrofe.
Det er i min bok ganske motsatt av å hjelpe, men faller riktignok hverken i kategorien sarkasme, satire eller ironi.
Slik sett kanskje mer stuerent i et samfunn hvor alle har krav på å fremme sin sannhet, men må absolutt ikke krenkes 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

Katastrofe? OK, forklar hvorfor. 

Hei

 

Hvis kabelskoen ikke er beregnet for den type kabel du tenker å benytte samt at pressverktøyet ikke er iht leverandøren av kabelsko sin henvisning, kan resultatet bli katastrofe. 

Grunn til det er flere men jeg kan ta med noen eksempel.

 

Kabelsko kan få sprekker som ikke er synlige med en gang presset er utført. Når denne kabelen får høy belastning så genererer dette en høy strøm med varme som får materialet til å utvide seg. Når dette skjer over tid kan kabelsko sprekke og kontakttrykket blir feil og strømføringsevnen minker. Dette eskalerer med gløding av kobberledere som resultat og den virkelig strømføringsevnen blir vesentlig redusert.

 

En annen mulig feil med feil bruk av kabelsko/press er at kordellene kappes av i presspunktet. Da ser kabelen tilsynelatende hel og grei ut, men når kabel belastes høyt er det virkelige arealet redusert i presspunktet og strømføringsevnen blir kraftig redusert. Over tid vil dette generere varme, som igjen medfører gløding av lederne som igjen medfører dårligere strømføringsevne osv, osv....

 

Redigert av KaRoBa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lectron skrev 41 minutter siden:

Den tangen fra BT presser en kile mot et V spor i motsetning til billig-slag-vektøyet som presser en kile mot et V spor.

Det sier seg selv at den ene kan umulig holde like bra som den andre.

....

, men bra nok er ofte........Bra nok!

Skjønte godt hva du mente @lectron :smiley: Litt humor må vi jo kunne koste på oss her inne, ikke sant :thumbsup:

 

@LarsH, jeg tror ikke han mente å kritisere deg for at du brukte den tangen. Det var vel heller et sleivspark til at noen alltid må kritisere de enkle metodene, som i mange tilfeller kan være gode nok. Eller?

 

@KaRoBa; ser poengene dine, men for at det skal ende i katastrofe så er vel egentlig brann den eneste konsekvensen som er ille nok? Og brann blir det jo innimellom, så det er viktig å gjøre disse tingene på en god måte, det er vi enige om :yesnod:

 

@Bøstrøm: Foreslår at du tar med deg kablene dine til Industrihydraulikk, Hydroscan e.l. og får dem til å presse på skoene i ei hydraulisk slangepresse. Da får du en radiell deformasjon av kabelskoen som vil gi et jevnt press på kobberkordellene over hele tverrsnittet :thumbsup: (Til orientering; dette var ikke sarkasme, det var ironi :wink: )

Link to post
Share on other sites

Utfordringen med presstenger og sko er at de kan ha forskjellige normer. Så det er riktig som det var skrevet ovenfor at det er forskjellige tykkelser på forskjellige sko. Jeg har ei tang fra BT, den rimeligste som går opp til 50mm2 og ei hydraulisk som jeg kjøpte fra USA. Begge med 6 kant press. Ser godt forskjellen på kvadratet mellom de to tengene. Den fra BT er beregnet for tykkere gods en den hydrauliske. Kan godt klemme feks en 50mm2 sko med den fra bt og så om jeg prøver med den hydrauliske så har jeg ennå litt å gå på. Sånn sett så ser jeg an skoen før jeg velger tang. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

@LarsH, jeg tror ikke han mente å kritisere deg for at du brukte den tangen

 

Nei, det falt meg ikke inn, jeg misforsto kun en sarkasme og trodde han hadde en feilskriving.

 

Komodo skrev 7 minutter siden:

og får dem til å presse på skoene i ei hydraulisk slangepresse. Da får du en radiell deformasjon av kabelskoen som vil gi et jevnt press på kobberkordellene over hele tverrsnittet

 

Er det en slik Crimptang for BNC kontakter som presser med 6-kant du mener, bare i noget grovere dimensjon?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

 

@KaRoBa; ser poengene dine, men for at det skal ende i katastrofe så er vel egentlig brann den eneste konsekvensen som er ille nok? Og brann blir det jo innimellom, så det er viktig å gjøre disse tingene på en god måte, det er vi enige om :yesnod:

 

Ja brann blir det jo titt og ofte i småbåter med både dødsfall, alvorlige skader mm. Det trenger ikke å bli brann heller for at dette kan bli uhyggelig og katastrofalt. Trådstarter skriver ikke noe om hva dette skal forsyne, ei heller om det er i båt. (vet det er et båtforum, men det er utrolig mye kunnskap her inne som kan benyttes på mange flere ting) Et tenkt senario er jo at man er ute i ruskevær og motoren(e) stopper pga. tette dieselfilter. Land nærmer seg og tiden er knapp. Så er alt byttet og kapteinen vrir om på nøkkel og ingenting hender. 

Årsak- Kabel til startbatteriet brant av i kabelskoen pga. heimesnekret pressmetode og bruk av deler man fant nyttig å bruke når kablene ble laget til for noen år siden.....

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 16 minutter siden:

 

Er det en slik Crimptang for BNC kontakter som presser med 6-kant du mener, bare i noget grovere dimensjon?

Nei, jeg mente en slik

https://nordic.kramp.com/store/agro-no/no/product/186195 

 

Den brukes for å krympe koblinger på hydraulikkslanger. Fungerer i prinsippet likt, men beregnet for en god del større kraft, og således en seriøs "overkill". Reinspikka ironi altså :wflag:

 

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Du lærer det nok! :wflag::yesnod:

Bare det ikke inntreffer en katastrofe først :giggle:

Link to post
Share on other sites

Her er tydeligvis nyttig å bruke litt teori. Hva er det som egentlig skjer når vi krymper. Jo man presser skoen sammen slik at ledningen oppnår flytegrensen og ionene i sko og kabel oppnår en gasstett forbindelse. Det betyr igjen at det ikke slipper til oksygen i den elektriske forbindelsen og derfor heller ingen korrosjon

Derfor er det behov for en god tang, gjerne kalibrert. Ved dårlig tang eller slagverktøy kan flere feil oppstå. Ved for lav trykk og at ikke ionene ikke griper i hverandre sitter kabelen for løst og kan løsne gradvis pga vibrasjon og oksygenet korroderer lederne og du får dårlig forbindelse over tid. Ved for kraftig krymp eller slag reduserende arealet i lederen og du få dårligere ledningsevne og varmgang over tid.

Om man har for dårlig krypeverktøy  er det derfor lurt og fylle #ken med loddeinnsig. Men igjen om temperaturen blir for høy krystallisere tinnet og man får en såkalt kaldlodding og igjen dårligere kontakt i koblingen.

Derfor er det spesielt viktig for de som ikke er fagfolk og bruke rett krympetang til jobben

Link to post
Share on other sites

Og hva sier da "fagfolk" om BT-tangen avbildet lenger oppe sammen med "korrekt" kabelsko og kabel?

Blir det uansett "katastrofe", eller vil det fungere bra/godt/utmerket når en skal ha 95mm2 inn på en truster i en fritidsbåt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...