Mastiff Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Det må i så fall være det siste, tror jeg. For som sagt sitter Pi-en en halvmeter under plotteren. Nettverkskortene er USB og en drøy meter fra plotteren. Og det trådløse nettverket i Pi-en er deaktivert. Så kanskje en egen GPS-antenne kan være lurt. En sånn koster jo bare 600 kroner, og den bør vel gi ganske mye bedre inntak: https://seatronic.no/garmin-ga38-passiv-gps-glonass-antenne Eller fins det kanskje også der noe morsomt som er å få fra Aliexpress? Redigert 31.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Jeg tror den eksterne antenna er den beste løsningen. Wifi på 1 m hold inni en metallkasse (styrehuset) er nok ikke ubetydelig støy. Ikke noe problem å finne GPS antenne på Ali men Garmins pris var jo slett ikke verst da? Du må i alle fall sjekke opp pluggtype, baudrate for NMEA inn på plotter og hvordan antenna forsynes med strøm (noen har 4 ledere, andre sender likestrøm ‘oppå’ signal på coax-kabel). Står muligens i manual for plotter eller for Garmin-antenna. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Men nå har jeg jo prøvd uten å ha USB-nettverksdonglene tilkoblet, som jeg skrev i den opprinnelige posten om dette. Så det er ikke wifi-en som gjør det. Men det kan nok være en eller annen form for forstyrrelse fra USB-harddisken eller selve Pi-en. Jeg kom forresten på at jeg må prøve med Tellstick Duoen utkoblet, det tror jeg ikke jeg har forsøkt! Den sitter i boksen sammen med Pi-en, men skal vekk derfra og høyere opp. Jeg skal ha den oppe i boksen sammen med en av wifidonglene for å bruke den til å ta inn et par temperatursensorer i vannet og på brygga. Etter hvert lurer jeg på om jeg skal sette en vindsensor (Oregon) på brygga også, for det er greit nok å vite hvor mye det blåser oppe på hyttetaket i en kul stiving i november, men det som egentlig betyr noe, er jo hvor mye det tar på båten og brygga. Redigert 31.Mai.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Du har så mange duppeditter i den båten at den sikkert kan brukes for jamming av GPS signaler? 😂 Nye K/V Marjala! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Å, f... Var det derfor jeg fikk avslag på å fiske etter sjøkreps med teiner i Grensejakobselv? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Har du disablet Bluetooth på Pien @Mastiff? Det kan jo være den. Og har du faktisk disablet wifi eller bare bruker du det ikke? sudo nano /boot/config.txt Legg inn dette: dtoverlay=disable-wifi dtoverlay=disable-bt Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mastiff Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Jepp, det er det jeg har gjort. Bortsett fra at jeg hater Nano, jeg bruker Leafpad eller Mousepad (avhengig av Pi-versjon). Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Ikke vi ? Ekte nerder bruker bare vi! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Dreuf Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Glad jeg ikke er nerd Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Jeg avskyr alt som ikke har et grafisk grensesnitt og der jeg ikke kan flytte opp og ned i dokumentet som jeg vil... Det hender jeg bruker Geany, hvis jeg må ta noe litt mer avansert, men det foretrekker jeg egentlig å gjøre i Notepad++ på pc-en og så bare kopiere teksten til fila på Pi-en over VNC-koblingen. Noe som virkelig irriterer meg med Pi-ene er at hvis jeg merker og sletter tekst i ei fil på Pi-en, så blir den automatisk kopiert til utklippstavla. Aldri skjønt poenget med det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 @Mastiff dette er vanlig på Linux og Unix så det kommer fra gammelt av. Sånn er det bare :) Jeg elsker terminalen der det passer best, slik som config filer, men bruker GUI der det fungerer godt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Mastiff skrev 1 time siden: Jeg avskyr alt som ikke har et grafisk grensesnitt og der jeg ikke kan flytte opp og ned i dokumentet som jeg vil... <> Obs-obs! Slike uttalelser kan potensielt føre til eksklusjonssak i nørdeklubben 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Jeg lar meg gjerne ekskludere! Jeg har vært med siden DOS 2.0, gjennom Edlin og alt annet, men hvis det ikke fins plass for nerder som følger med i tiden, tar jeg min lommebeskytter og går! (For de uinnvidde som ikke vet hva en lommebeskyter er: Se "Revenge of the Nerds") Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 😂 Du har jo allerede kodet i Arduino IDE/C++ så du greier deg nok uten lommebeskytter.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Your application for a Nerd Pass has been approved, welcome to the club! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mastiff Svart 6.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2021 Yes, I know it's a multipass. Thank you. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2021 (redigert) Jeg tror nok jeg skal innom Maritim og kjøpe en ekstern GPS-antenne, ja. Sånn ser det ut når jeg faktisk har kontakt: Kanskje ikke så rart at det ikke skulle mye til for å forstyrre greiene når det er så dårlig under aluminiumstaket. Redigert 12.Juni.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2021 Det er vel sånn at det skal lite støy til om signalene i utg pkt er svake ja. Men flyttet du plotter ut fra taket for å sjekke da? Ser ‘gps feil’ som sikkert er det samme som HDOP er 13.9 m. Mener du vil se lavere verdier om du har godt mottak/mange satellitter. Dog sikkert ikke viktig men er vel et slags mål på hvor godt mottak du har. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2021 Nei, den er fuget og skrudd fast, og ledningene er akkurat lange nok. Så det ville vært lettere å kappe av taket med vinkelsliper... Jeg startet den først med Pi-en i gang, og da var det ikke mer enn én svak sattelitt. Da jeg prøvde å initialisere den, påsto den at det var 1999, kanskje det vil hjelpe hvis jeg stiller inn datoen? Men jeg trodde det ble gjort automatisk når den fikk kontakt med satellittene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2021 Det er mulig internbatteriet bør skiftes da! Når det er gåent husker den ingenting for den må laste ned ‘almanakken’ hver gang. Kjent fenomen med Raymarine-antenner i alle fall. De har et vanlig 2032-batteri som er ganske så enkelt å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2021 Jeg har søkt til øyet ble stort og vått, men ikke funnet noe om hvor et sånt batteri sitter i en Garmin GPSMap 720S. men det er helt klart at den mister det, ja. Med en gang strømmen blir kuttet, blir tid og dato satt til 00:00:00 på en dato i 1999... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Da var det løst, med ekstern antenne til 500 kroner. Nå har GPS-en kontakt før jeg kommer til kartskjermbildet. Før var det sånn etter flere minutter: Nå er det sånn så snart jeg kan komme inn på himmelvisningen: Med bedre signal har den jo mer enn halvert feilvisningen også. Og jeg trengte ikke engang føre ut noen ledninger, bare montere antenna inne i konsollen, fremdeles under aluminiumstaket. Jeg testet, og den ble selvsagt enda bedre når den var utenfor (feilvisning på rundt 3 m), men dette er mer enn bra nok for meg, siden jeg slipper å trekke kabel lengre og slipper å ha antenna på et sted der den er i veien. Så enkelt ble det: På det bildet har den stått et par minutter, og signalet er enda sterkere. Det er tatt i litt skrå vinkel, men antennen er selvsagt sentrert over rattstammen... Og den er så lav at det ikke er noen sjanse i havet (eller på havet) for at jeg skal komme borti den når jeg styrer. I så fall er jeg så full at jeg absolutt ikke burde styrt! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 🙌 Ikke verst! Har intern antenne selv og den bruker gjerne et minutt på å få fix så en eller annen gang må jeg få fart på det der GPS-kompass prosjektet mitt (før internbatteriet går..). Men har du testet når den ‘støysenderen’/Pi-en er aktiv også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.