Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Vet ikke om det er mange av dere som benytter Node-Red for å lese ut seriell-informasjon fra Victron enheter. Jeg gjør det, men i det siste har jeg hatt problemer med at Node-Red tryner. Jeg aner ikke hvorfor... For å løse det har jeg funnet denne feilen: 

 

https://github.com/hassio-addons/addon-node-red/issues/1312

 

Dette ser ut til å være en spesiell feil som gjelder bruk av serie-interface på ARM prosessor (som treffer f.eks. Raspberry Pi). For å fikse det så stopper du Node-Red og oppdater konfigurasjonen.

 

1605430109_Screenshot2022-03-14at11_59_08.png.b6a1572b3060f4a48d120f78eb8a1c23.png

 

Det er den under npm_packages som er trikset. Denne nedgraderer versjonen av serialport til en som fungerer. Dette må være slik helt til issuet linket over er løst. 

 

Obs, dette gjelder kun for dere som benytter dere av serial-input (eller output tror jeg også) på en Raspberry pi. 

 

image.png.31beaa1d8be085373ff95ffb26ea2d8e.png

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss 3 muligens dumme spørsmål om lesing av VE.Direct: Hvorfor trenger en kople til TX når en kun leser serielle data? Slik jeg har forstått ‘standarden’ sendes de hvert sekund fra Victron-produktet uten at det sendes kontrollsignaler fra mottaker? Og, hvordan har du utført det fysiske grensesnittet til Victron-dingsen? Bare +/- og RX/TX krysset? 3.3V?

 

Har en MPPT jeg vil lytte på men den er koplet til en MPPT-control dings som jeg ønsker å beholde så jeg har spekulert litt på hvordan ‘lytte’ på linja uten å føkke opp kommunikasjonen mellom de to Victron-enhetene.

 

Lurer også på om du har kommet over libraries som sender kontrollkoder på HEX-format iht standarden? De jeg har funnet er bare mottak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd å splitte en seriell port men det skal jo kunne gå. Eventuelt kan du videresende f.eks. med Node-Red ut på en ny kabel. 

 

500px-Victron_cable_unit_pinout.jpg.9e586fb5d44872a2b6d9e21ab28caa9d.jpg

 

Jeg benytter 2 stk VE direct seriell kabler med USB kobling i ene enden. Disse dukker opp som serieporter i Home Assistant. Men du kan jo prøve å lage en kabel splitter som lytter til samme kabel. 

 

To slike har jeg:

https://www.sparelys.no/victron-ve-direct-usb-interface?gclid=Cj0KCQjwz7uRBhDRARIsAFqjulk6YOs9dmnMerj_zgxm2Uh9lJqA4-Z41aoZDYYi-Wsf_v_szJDdwgsaAugtEALw_wcB

 

En til monitor og en til MPPT. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøblissog @Swingswong Planen min er å bruke seriell port på ESP og library som finnes på GitHub. Tenkte ikke på at dere har vanlige USB stick på RasPi feks. Og slik jeg forstår det er VE.Direct bare en punkt til punkt standard så jeg tenker bare å ‘lytte’ på linja fra MPPT uten at MPPT Control merker det 😁 Nok et prosjekt som ligger på hylla dessverre men etter å ha gjort kameratbåt helt ‘online’ er jeg klar for å komme der i egen skute også. Men det er mye smartere å lage dingser for andre for da må en nesten få de i mål, i motsetning til egne prosjekter der det ikke er noen begrensning på hvor lenge ‘Proof of Concept’ kan ligge og slenge på gutteromspulten..

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev On 15.3.2022 at 9.50:

Jeg har MPPT og shunt koblet inn på en Cerbo. Der er det direkte innganger for VE. Denne støtter også NodeRed. 

Den så veldig bra ut, synd den er så dyr. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert motorheis og laget en brakett for å flytte styringen sånn at motoren kan tiltes helt opp og kommer godt ut av vannet. Nå skal jeg automatisere tilt og motorheis med ESP32 og relékort, men jeg trenger en sikring før jeg gjør det. Før jeg monterte motorheisen, skulle jeg bare gjøre tilten automatisert, og da ville det ikke være noe problem, så jeg hadde tenkt å bruke en sånn magnetgreie fra Ali. Men med motorheis kan den ikke bare gå på automatiseringen, den må også fungere når det brukes de vanlige bryterne. Sånn ser det ut når motorheisen er helt oppe og motoren er tiltet opp:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Det er ikke mye å gå på. Så hvis motorheisen kjøres nedover mens motoren er tiltet opp, eller hvis motoren blir tiltet over et visst punkt (så pass høyt at det ikke vil skjer mens man kjører, men jeg stoler ikke på meg selv, jeg er distre nok til at jeg før eller senere tilter opp motoren uten å ha kjørt opp motorheisen først), vil det gå veldig galt. Antakeligvis vil jeg rive løs hele styringen. Derfor må jeg ha en bryter som jeg kan koble til releer for både tilt og motorheis, sånn at uansett hva som gjør at styresylinderen kommer for nær hekken, vil den stoppe før det skjer noe.

 

Jeg har en sånn grensebryter på garasjedøra (som er av type LEGO-vindebro), så vinsjen stopper når døra er helt inntil:

 

image_0

 

Men den går ikke an å bruke her, den vil jo ganske fort ruste i filler. Det hender at det spruter opp vann der når jeg bakker. Samtidig skulle jeg helst hatt noe som ikke bare stoppet på et visst punkt, men mer blir som en "plate" jeg kan montere langs de 30-40 centimeterne sånn at den stopper uansett hvilken vinkel styringen kommer mot hekken fra. Forskjellig forhold mellom heis og tilt vil jo skape forskjellige vinkler. Er det noen som har en idé til hva jeg kan bruke? Det må jo helst være noe som er sånn at hvis den svikter, så fungerer ikke tilt og heis i det hele tatt (og så mulighet for å koble rundt releene med en vippebryter om det skulle skje).

Link to post
Share on other sites

Har for liten erfaring med motorheis og stor påhenger men for meg høres det ut som om du trenger forrigling slik at tilt ikke kan kjøres uten av motorheis er i en viss posisjon og vice verca? Går det ikke an å feste noen vanntette ‘proxer’ (‘proximity’/nærhetssensorer) på ramma til motorheisen og på tilsylinder og la disse styre rele som kun gir strømforsyning ved rett posisjon? Noen overblikksbilder av mekanismen hadde sikkert hjulpet!

Link to post
Share on other sites

@Swingswong Det går vel ikke å styre et mekanisk relé direkte med den? Som jeg skriver, må det kunne stoppe tilting og heising hvis styringen kommer for nær hekken også når jeg gjør det med brytere. Men jeg har liggende en sånn giver som jeg egentlig kjøpte for å lage meg en heismåler. Jeg kan se på den, om det kanskje går an å bruke en ESP32 sånn at den har et "normally open" relé som er avhengig av motstanden. Hm... Her må det tenkes, ja.

 

@Fantino Forrigling funker nok ikke, for det er utallige kombinasjoner av tilt og heis, det er nettopp poenget med motorheisen. På grunt vann kan jeg heise til topp og tilte til akkurat på grensen av der det går over fra sakte tilt til rask tilt, og i kraftige bølger mot båten vil det å senke heisen helt ned og tilte langt opp visstnok være det helt riktige.

 

Men jeg lurer på om jeg fikk en fungerende idé da jeg slet med å få sove i går kveld (det følger med å være feit, femti og ferdig...): Jeg kan kanskje bruke en aluminiumsvinkel og parallellkoble fire sånne brytere, så hvis én av dem blir trykket ned, blir kretsen sluttet, og et relé hindrer tilt opp og heis ned:

 

650044.jpg.53655ba6498ae2447bb805b63d360480.jpg

 

Det jeg egentlig skulle hatt, er jo en trykkplate, men jeg vet ikke om det fins en sånn som er syrefast eller av aluminium/plast og har vanntett elektronikk. Kanskje jeg kan lage en kombinasjon, ved å bruke to aluminiumsplater som er hengslet i den ene enden og har et par sånne brytere som den over mellom seg?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff For meg høres det ut som om du trenger posisjonssensorer på både heis og tilt og må definere ‘lovlige’ og ‘ulovlige’ kombinasjoner?.. ELLER utstyre styringen som ikke må skades med proxer som bryter strømmen rett før evt kollisjon inntreffer?.. Hadde vært lettere med bilder som gav litt mer overblikk tror jeg. Finnes utrolig mange typer sensorer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil som sagt helst ikke bruke sensorer, jeg vil ha noe mekanisk som er helt uavhengig av alle former for kretskort og som bryter strømmen uansett hvordan det tiltes eller heises (så jeg kobler nok releet til tilten direkte på tiltreleet inni motoren). Det må være noe så enkelt og pålitelig som en endestoppbryter. Jeg skal først prøve meg med de hornbryterne som jeg kom på å bruke i går kveld/natt. Jeg skal innom Maritim på tirsdagen, så jeg tar med meg fire sånne da og gjør et par forsøk med dem og en vinkel. Så melder jeg fra om det funker. :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Den var snedig og bedre enn de hornbryterne! Tre sånne parallellkoblet, så jeg er sikker på at iallfall én av dem fungerer... :giggle: Jeg ser bare ett mulig problem: Kan ikke bevegelsene i båten utløse dem, sånn at tilten og heisen ikke funker under fart og i bølger? Det jo også litt synd at de er så lange, men jeg kan vel sette dem skrått eller noe sånt.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 24 minutter siden:

Den var snedig og bedre enn de hornbryterne! Tre sånne parallellkoblet, så jeg er sikker på at iallfall én av dem fungerer... :giggle: Jeg ser bare ett mulig problem: Kan ikke bevegelsene i båten utløse dem, sånn at tilten og heisen ikke funker under fart og i bølger? Det jo også litt synd at de er så lange, men jeg kan vel sette dem skrått eller noe sånt.

 

De kommer i diverse utførelser med varierende lengde ser jeg så det burde ikke være et problem. Men de bør sikkert ikke være så lange at de kutter når du danser på bølgetoppene nei 😅

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...