pacuare Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Mulligan skrev 9 minutter siden: Jeg fyller 165 km på bilen på 20 minutter. I artikkelen står det 12 timer ladetid for å kjøre 50 NM. Altså 4 nm per time. Med mindre en har 3 FAS på brygga da, da er det 16 nm Båt krever mye mer energi enn bil. Ser at denne fint kan brukes til en helgetur til Hankø fra Oslo. Det holder for ett leketøy som dette. Hadde vært veldig gøy å hatt en sommer, men betalingsviljen er ikke så høy. Siden den er ny og morsom hadde jeg vært villig til å betalte 30 000 i årlig leasing. Men bare første året. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Mulligan skrev 20 minutter siden: Jeg fyller 165 km på bilen på 20 minutter. Fra en (i bestefall) 10 amp. landstrømkurs? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Mulligan skrev 12 minutter siden: Jeg fyller 165 km på bilen på 20 minutter. Om jeg skal kjøre ett strekk som utgjør mer enn en lading, dvs over 200km, så er den optimale snitthastigheten 131kmt. Det fordi det lønner seg å kjøre fort og lade kjapt fremfor å kjøre "sakte" og lade sjeldnere. Og dette er da fordi ladinga nå har blitt så effektiv at økt forbruk pga høy fart ikke gir stort nok utslag til at det lønner seg å kjøre "sakte" for å slippe å lade så ofte. Bruker ikke minst på den måten, men kommer kjappest mulig frem. -- På tide å gjøre som i Østerrike, høyere fartsgrense for elbiler, lavere for fossilbrennere ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Horst skrev 28 minutter siden: Hehe, som et gufs fra fortiden. Noe tilsvarende ble sagt når bilen tok over for hest og kjerre ?. Så tok det ca 30-40 år fra første bilen kom til vi fikk biler som jeg vil si var allemannseie og fuksjonable. Vi er ikke helt der enda med båt/bil ser jeg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 pacuare skrev 8 minutter siden: I artikkelen står det 12 timer ladetid for å kjøre 50 NM. Altså 4 nm per time. Med mindre en har 3 FAS på brygga da, da er det 16 nm Båt krever mye mer energi enn bil. Ser at denne fint kan brukes til en helgetur til Hankø fra Oslo. Det holder for ett leketøy som dette. Hadde vært veldig gøy å hatt en sommer, men betalingsviljen er ikke så høy. Siden den er ny og morsom hadde jeg vært villig til å betalte 30 000 i årlig leasing. Men bare første året. Står at batteripakka er på 44kWh. Tilsvarende batteripakke moderne elbil lader vel det på rundt 30ish minutter i dag tror jeg. Og forøvrig kan en jo lade så treigt en vil ;-) Er jo ikke noe poeng med infrastruktur til millioner om en kan klare seg med lading over natt, ett flertall av elbiler i dag gjør det på den måten, så hurtiglader de når de er på "langtur". Ser ikke at det trenger å være så anderledes med elbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Maika skrev 25 minutter siden: Hvorfor syns du det er dumt hvis det kommer en løsning som erstatter fossilt (forutsatt at den er bedre)? Sier ikke at det er dumt, men denne båten er det. Drasse på nesten 750 kg batterier for å surre noen timer rundt i skjærgården i en 24 foter til 2,2 mill, for så å lade ett døgn, nevnte noen hest og kjerre??? Og hvor mye har man spart miljøet kontra å gjøre det samme i en båt med en moderene 4-takter? Bygg gjerne en skjærgårdsjeep på 245 kg, heng på en 60? hester, og du har noe mye mer anvennelig og fornuftig å kose deg med. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Har hatt en elbil i fire år nå og enda til gode å lade noe annet sted enn hjemme på en "vanlig" kurs. De færreste båter (av totalen) vil ha behov for å lade på annen måte. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Mouche skrev 37 minutter siden: Har hatt en elbil i fire år nå og enda til gode å lade noe annet sted enn hjemme på en "vanlig" kurs. De færreste båter (av totalen) vil ha behov for å lade på annen måte. Om jeg var i båten og hadde diesel til å gå 50nm etter en natt i båsen, eller ved gjestebrygg så ville jo det være veldig bra! Og en kan ha hurtigladere i gjestehavner/marinaer/kommunale havner. Tipper vi er nede i 10 minutter eller mindre for å lade batteripakker i størrelseorden 40-50 kWt før elbåter er i nærheten av å bli "folkeeie". Det er raskere enn å fylle drivstoff. --- Så kan veteranbåtforeningen ha sin egen brygge med gamle dieselpumper hvor de eldre menn kan kose seg med "den gode lukta" og fortelle skoleklasser på besøk om dengang båtene gikk på kjempedyrt drivstoff som ikke tålte å stå en vinter, som måtte filtreres for skit og vann før det kunne brukes og skapte trøbbel for mang en båteier. Og som dagens høydepunkt har de eldre menn stående en gammel VP borti en krok som de fyrer opp så det brøler og dieselrøyken velter mens ungene holder seg for ørene med store øyner og skrekkblandet fryd. De eldre menn kretser rundt motoren uten hørselvern i kjeledress med oljeflekker på og pirker litt her og der på motoren med den største selvfølge. Blir så fint så :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 (redigert) Vaagen skrev for 16 timer siden: Da legger jeg til grunn at Hydrogenet er utvunnet på en miljøvennlig måte, og ikke ved å bruke naturgass. Reinertsen i Trondheim driver med forsøk på å produsere hydrogen fra naturgass ute på plattformene. Det man sitter igjen med ved produksjon av hydrogen fra naturgass, er som kjent hydrogen og CO2. Ideen er å sende hydrogenet til land i rør, og pumpe CO2 tilbake i formasjonen der man hentet naturgassen. Fasit: Produsere hydrogen fra naturgass, uten utslipp av CO2 til atmosfæren. Reinertsen har i samarbeide med Statoil/Equinor bygget et testanlegg for dette prosjektet på Tjeldbergodden, og dette anlegget er i full drift. Redigert 20.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Horst skrev for 10 timer siden: For oss som har prøvd ELdrift så er nok det også et kvantesprang sammenliknet med fossil... Helt til dere har behov for å henge en tilhenger bak på bilen :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Nå er det vel stadig flere elbiler som kan trekke henger, nokså så store sågar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Mouche skrev 1 time siden: Har hatt en elbil i fire år nå og enda til gode å lade noe annet sted enn hjemme på en "vanlig" kurs. De færreste båter (av totalen) vil ha behov for å lade på annen måte. Mjo men. Jeg må få lov å tilstå at en 32A hjemmelader sto veldig langt oppe på notatet jeg sendte til nissen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 I følge Elbilforeningen lader godt over 50% på vanlig stikk hjemme. De er vel da normalt på 16 eller 10A. Og dette er biler som er i daglig drift. Så nå har vi altså en båt med rekkevidde i 25ihs knop på 50nm etter "saktelading" over natt og en kan dra avgårde, kjørende på ett drivstoff som er mye billigere og enklere i bruk enn flytende. Hvor mye enklere og bedre kan det bli egentlig? -- Ok, dette blir ikke folkeeie neste år, det skjønner alle. Men dette "frempeket" av en båt viser at teknologien er på plass også for båter som skal gå fort. Dvs teknologien har vel vært der hele tiden, noen måtte bare sette sammen "lett båt i karbon" med foiler og eldrift. Så er det bare å vente til Bavaria osv får ulike varianter av eldrevet motorbåt i serieproduksjon. Og når kjøpere ser at dette er ett godt, eller bedre alternativ så er det gjort. -- Skal bli godt å få brølende fossilbrennere vekk fra sjøen, men det vil ta tid. De er neppe en raritet på fjorden om 20 år, men tipper det ikke er mange av de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Mouche skrev 38 minutter siden: Nå er det vel stadig flere elbiler som kan trekke henger, nokså så store sågar. De er dyre. Det jeg ser fram til er at de rimeligere elbilene også kan trekke henger. Det kommer nok, men inntil da er jeg avhengig av det fossile. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Kangoo kan leveres med hengerfeste. Billigere elbil finnes knapt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Mulligan skrev 14 minutter siden: Kangoo kan leveres med hengerfeste. Billigere elbil finnes knapt. 375 kg trekkraft :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Sjekk fremdriftsmaskineri på denne. Var ikke helt det jeg så for meg.. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=133598533 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Her var det tydeligvis noen som har skjønt konseptet med å bruke standard industriutstyr. Lit misvisende når de skriver at de bruker 230V AC til fremdriftsmotorene når de ikke kan få ut mer en 160V AC med den batterispenningen de har. Men drit i det det holder fint for å få 700 RPM på en 4P motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 (redigert) Litt usikker på om linken er lesbar for alle, men er bare å prøve.. Fra Sysla Headingen er: "Bare med denne skal rederiet spare 78.000 liter diesel i året" Og fortsetter: Nå utruster Hagland det som skal bli verdens første plugin hybrid bulkskip. Mest sannsynlig velger de et norsk verft til jobben.' https://sysla.no/maritim/bare-med-denne-skal-rederiet-spare-78-000-liter-diesel-i-aret/ Redigert 21.November.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 "Erfaring med "Ampere" som trafikkerer Sognefjorden etter 4 års drift." https://sysla.no/maritim/fredagsa-mye-bruker-ampere-strom-pa-en-tur-sognefjorden/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JUL Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Gudrun skrev 32 minutter siden: "Erfaring med "Ampere" som trafikkerer Sognefjorden etter 4 års drift." https://sysla.no/maritim/fredagsa-mye-bruker-ampere-strom-pa-en-tur-sognefjorden/ Jeg fikk ikke lest hele saken da den var bak en mur, men som en generell betrakting er elektrifisering av ferger som går korte strekninger enkelt å få til og man kan spare en del utgifter til drivstoff og vedlikehold. I tillegg sparer man miljøet. Båtene går samme vei hver dag så man trenger kun å dimensjonere for en overkjøring under de verste forholdene, noe degradering av batterier pluss reservekapasitet. Er det lading kun på den ene siden må dette dobles. For båter som ikke har fast rute er det langt vanskeligere å dimensjonere siden batteriene da må være store. Da er det nok bedre med en hybridløsning som danskebåtene og hurtigruta nå kommer med. Da unngår man den verste forurensingen i byer ved ankomst og innreise til havn. I havn bygges det ut landstrøm i stor skala nå. Ellers har jeg kommet i gang med tråd om min egen elbåt som var nevnt tidligere i tråden. Den kan følges her: https://baatplassen.no/i/topic/145864-prosjekt-elbåt-vestfjord-19-fra-1975/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Synd du ikke får lest artikkelen. Jeg har heller ikke logget meg på. Er 2 eller 3 gratissaker før betaling. Prøv med å slette logg etc og se om det hjelper.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Eller gå inn via en proxysite ? Da skjønner ikke Sysla ar du har lest dine gratis artikler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.Desember.2018 Del på Facebook Svart 29.Desember.2018 Stiffler skrev for 21 timer siden: Eller gå inn via en proxysite ? Da skjønner ikke Sysla ar du har lest dine gratis artikler. Sett Chrome i inkognitomodus så fungerer det ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 29.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2018 https://www.batliv.se/2018/11/16/svensk-elutombordare-pa-450-hk/ for spessielt interesserte! Får jo en Daycruiser bare for batteripakken og det anslåes 1000kr/hk, men absoludt spennende!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.