Jump to content

Utvikler Elbåter

-morten-

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Men det viser med all tydelighet diesel motorens totale overlegenhet i effektivitet...???

Egentlig ikke.

Viser derimot hydrokarbonenes overlegenhet når det gjelder energitetthet i forhold til volum og vekt. 

Dagens flisespikkeri! :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Baat_man skrev 58 minutter siden:

En moderne dieselmotor som er brukt i bil/båt kan ha ca 40%, men det er før girkassen som også har ett betydelig tap. Elmotor er ikke avhengig av gir i ett slikt oppsett, så jo den vil være ca 3 ganger mer effektiv.

Betydelig tap er vel kanksje å ta litt i..?        Største delen av energien som ikke blir brukt til framdrift i en forbrenningsmotor forsvinner vel i form av varme, eksos og kjølevann.  Men på  større skip så gjenvinnes jo endel av denne energien også til oppvarming osv..? 

Ellers så tror jeg hybriddrift kan være en bra løsning mens teknologien utvikles videre: 
https://www.equinor.com/no/magazine/battery-hybrid-supply-ship.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 46 minutter siden:

Betydelig tap er vel kanksje å ta litt i..?        Største delen av energien som ikke blir brukt til framdrift i en forbrenningsmotor forsvinner vel i form av varme, eksos og kjølevann.  Men på  større skip så gjenvinnes jo endel av denne energien også til oppvarming osv..? 

Ikke bare store skip...også lystbåter utnytter spillvarmen...

VVB og defroster...:wink:

Jeg er stooor fan av forbrenningsmotorer! Såpass at jeg har hatt ca 40 ulike kjøretøyer med denne teknologien i mitt 38-årige liv. Jeg mener en bil bør ha minst 6 sylindre, og en motorsykkel maks 2... 

Jeg har stor glede av å skru motor, og synes min dieseldrevne svenske jernklump med seks sylindre i rekke og turbo er et trivelig vesen. Klimautslipp plager samvittigheten min (for) lite. 

For to år siden skulle vi bytte ut familiebilen, og hadde endelig råd til noe litt nytt. Gikk derfor på jakt etter en tre år gammel S-Max som ville passe oss greit, selv om den manglet et par sylindre. 
Så ramlet jeg innom en elbilforhandler som rimer på Vesla.

Etter en prøvekjøring med familien ombord og noen runder med kalkulatoren, var svaret overraskende: vi kunne kjøpe en ny «trekvartmillion»-elbil og ha lavere månedlige kostnader enn med nevnte S-Max med diesel. 
Etter drøye to år og nesten 70.000 km, inkludert ferietur til Italia, hyppige turer Norge på tvers, og all mulig daglig kjøring, kunne det ikke falle meg inn å gå tilbake til forbrenningsmotor i familiebilen. Komfort, krefter, økonomi og driftssikkerhet er så overlegent mye bedre på elbilen. Dessuten har jeg slutta å brøyte oppkjørselen, for bilen kommer opp uansett.
Kan jeg en dag i fremtiden bytte ut min VP med en elmotor og batterier, gjør jeg det med glede, selv om rekkevidden skulle bli halvert i forhold til den tanken jeg har i dag. 
Noen nevner at spillvarmen fra dieselmotor eller bensinmotor er så nyttig. Da kan jeg glede dere med at det er noe spillvarme fra ei batteripakke som tømmes også, og i tillegg får man mye mer effektiv oppvarming ved å hente energi rett fra batteriet ved «tomgang».

Så får jeg heller ha mine diverse forbrenningsmotorer som hobbyobjekter. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Havelle skrev for 12 timer siden:

Artikler fra 2006 er ganske forhistoriske de også.

Men underkant av 50 prosent er ok.

Ja, derfor påpekte jeg også at tallene er fra en gammel artikkel såvel som at det sikkert har funnet sted en teklnologisk utvikling i perioden, men siden du velger å "arrestere" meg her s¨lurer jeg på om du vet hvordan tallene er i dag i forhold til detalene jeg nevnte på henholdsvis 25% og 38-42% for bensin og dieselmotorer?

Noen mener sikkert at det faktum at "kun" 60% (dieselmotor) av effekten forsvinner for noe av denne kan brukes til vvb (hvor mye trenger man å dusje på en sommerdag?) og defroster på sommeren som er den perioden de aller fleste benytter båten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Ikke bare store skip...også lystbåter utnytter spillvarmen...

VVB og defroster...:wink:

Tør du anslå hvor mye som du selv benytter til vvb og defroster for din bruk slik at prosenten for "bortkastet" går ned fra rundt 60& til hva? 59,9%?

Mouche skrev 19 minutter siden:

Tør du anslå hvor mye som du selv benytter til vvb og defroster for din bruk slik at prosenten for "bortkastet" går ned fra rundt 60& til hva? 59,9%?

Om ikke 59.99%.

Det vi utnytter til varme og VVB er nokk neglisjerbart. Motoren min bruker 50 l/t og Dieselvarmeren bruker 0.17 l/t så om jeg kan slå den av når motoren går blir ikke besparelsen særlig stor.

Dette vil nokk også være tilfelle på større skip. Men en del større skip har eksoskjele som i gitte situasjoner produserer nokk stem til at all elproduksjon kan skje med steam generator. I tillegg utnyttes en del av kjølevannet til ferskvannsproduksjon i en evaporator.  

Redigert av Bårdp (see edit history)
Bårdp skrev Just now:

Om ikke 59.99%.

Ja, jeg nevnte det for et medlem her er veldig stolt av sin dieseltank på 750 liter og har allverdens beste samvittighet for å mate dieselpurkene med diesel, dessverre, for slike holdninger utgjør rett og slett en fare for våre barns og barnebarns fremtid.

Vet ikke om denne er postet før, men det er uansett interessant å lese hva de store produsentene har kommet fram til etter sitt utviklingsarbeid:

En lang vei frem

Jeg tror utviklingen vil gå raskere enn det som anslås her, men samtidig må våre holdninger til nødvendig rekkevidde i båt endre seg, slik det har gjort for biler. Jeg har i dag ca 320 NM rekkevidde i min båt, eller nok til seksten timers marsjfart. For fritids- og feriebruk kunne jeg nok klart meg fint med godt under halvparten av dette, hvis jeg kunne lade opp batteriene i løpet av ei lang natt.
Da jeg hadde dieselbil hadde jeg vel omkring 1000km rekkevidde på en tank, og nye 1000km var bare en fem minutters tanking unna. Herlig, men fullstendig unødvendig har jeg erfart nå. Selv på transportetapper nedover kontinentet er de ca 400km jeg har på batteripakka i elbilen nok. Det er vi ombord som trenger en liten pause da, ikke bilen. 

Foreløpig er kanskje elektrifisering av ei polarsnekke som dagsturbåt det mest oppnåelige. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Bårdp skrev 55 minutter siden:

Om ikke 59.99%.

Det vi utnytter til varme og VVB er nokk neglisjerbart.   

Jo, men det er nå greit å ha 80 grader varmt vann i springen/dusjen når en kommer frem...eller..??  :wink:

Som flere regnestykker har vist her, så er det langt frem for EL drift i større ferie båter...

Kommer det, så er det greit for meg...

Men i motsetning til bilverden må det konkurrere på lik linje med forbrenningsmotor i båtverden... alle fordeler en har i bilverden er fraværende...

Ida Marie III skrev 8 minutter siden:

Som flere regnestykker har vist her, så er det langt frem for EL drift i større ferie båter...

Hvis du med "større" mener en størrelse båt du selv har så finnes det, fungerer utmerket og har strøm nok til både til vvb og defroster! Til sommeren kan du f.eks leie en slik båt og ta deg en uke på Telemarkskanalen? Båtene er på henholdsvis 33 og 39 fot, litt større kanskje enn hva du har?

Redigert av Mouche (see edit history)

Mouche skrev 13 minutter siden:

Hvis du med "større" mener en størrelse båt du selv har så finnes det, fungerer utmerket og har strøm nok til både til vvb og defroster! Til sommeren kan du f.eks leie en slik båt og ta deg en uke på Telemarkskanalen? Båtene er på henholdsvis 33 og 39 fot, litt større kanskje enn hva du har?

Men forutsetter at en holder seg til 5-6knop for å ha rekkevidde på 40nm, fungere nok fint til kanalseiling, men de fleste vil nok ha litt mer på sjøen.

En god start, men ikke i mål enda dessverre.

Baat_man skrev 9 minutter siden:

Men forutsetter at en holder seg til 5-6knop for å ha rekkevidde på 40nm, fungere nok fint til kanalseiling, men de fleste vil nok ha litt mer på sjøen.

Riktig, og dette forstår en gjerne først når en har erfaring fra båtferie...:wink:

Baat_man skrev 22 minutter siden:

Hvor lang tror du en båttur er for folk flest uttrykt i nautiske mil? Jeg forutsetter muligheter for lading underveis på ferien også. 

Det er jo endel som gjerne vil ligge i uthavn da, som ikke vil til ladehavn hver dag. Da er ikke 40nm mye, spesiellt om det skal gå av samme bank til komfot ombord også. Så må man ha endel i reserve for endring av planer i forhold til vær og vind. Men Mouche som er opptatt ren miljøsamvittighet hos andre, har vel erfaring med egen elbåt å dele kanskje, eller er det fortsatt røykmotor?

Bårdp skrev for 4 timer siden:

Men en del større skip har eksoskjele som i gitte situasjoner produserer nokk stem til at all elproduksjon kan skje med steam generator. I tillegg utnyttes en del av kjølevannet til ferskvannsproduksjon i en evaporator.  

det var dette jeg siktet til i min kommentar.    andelen restenergi man henter ut på en typisk fritidsbåt blir nok temmelig marginal i forhold 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Gullfisk skrev 24 minutter siden:

Men Mouche som er opptatt ren miljøsamvittighet hos andre, har vel erfaring med egen elbåt å dele kanskje, eller er det fortsatt røykmotor?

Fire-takter bensinmotor og brukte nok rundt 200 liter bensin i sommer.

Kan man lade batterier med vindpropell og/eller solcellepaneler?

I 2020 brukte jeg nesten 9000 l med diesel.

Om el-drift av min båt: NordStar 28 med D6 350 og 430l tank forbruk 2 l/nm. Jeg må kunne gå opp mot 80 nm mot vel 200 nå.

Det vil si at batteribanken må erstatte ca 160 l diesel.  Jeg må da ha en batteribank på 7-800 Kwt. Ikke særlig realistisk. Men om en kunne tenke seg at jeg fikk tak i et slikt batteri som var lett nokk og ikke for dyrt. Så må det lades, med de landstrømstilgangene jeg har tilgang på i dag (16A 230V) vil det da ta 223t og få det ladet. Så da blir det ikke båttur så ofte.

De fleste som har erfaring fra båtferie forstår at batteridrift på ferie båt med dagens teknikk er umulig.. 

Selv ligger vi de fleste sommernetter i uthavn...batteridrift hadde blitt en tragedie fra første feriedag...

Har en ingen erfaring med dette livet så blir jo argumentene deretter.. 

Når det kommer realistisk teknologi skal jeg gjerne hive meg på...samme for meg om det er diesel eller EL som er drivstoffet...

Mouche skrev for 3 timer siden:

Hvor lang tror du en båttur er for folk flest uttrykt i nautiske mil? Jeg forutsetter muligheter for lading underveis på ferien også. 

For veldig mange/de fleste vil vel 40nm tur/retur bli knaptom en skal ha litt sikkerhetsmargin, å nesten ingen vil være fornøyd med å gjøre det i 5-6knop. Skal farten opp blir rekkevidden drastisk mye kortere. Øker du til 10-12knop tviler jeg på du vil komme mye mer enn 10nm.

Forutsetningen din om mulighet for lading i stor nok utstrekning tror jeg ligger ett stykke frem i tid. Båter må ha mye større batteri enn biler å vil derfor kreve mye mer strøm eller mange timer selv for hurtiglading. Lading i gjestehavn vil gjerne fungere om en har korte dagsetapper eller ligger flere dager å lader.

Lading i hjemmehavn til moderate oppsett vil nok bli beste løsning på kort sikt.

Baat_man skrev 20 minutter siden:

For veldig mange/de fleste vil vel 40nm tur/retur bli knaptom en skal ha litt sikkerhetsmargin, å nesten ingen vil være fornøyd med å gjøre det i 5-6knop. 

Nå snakker jeg ikke om totalt utseilt distanse i løpet av sommeren, men om distanse i løpet av en dagstur. Ser at både du og andre som kommenterer her har motorbåter, men for en seiler (seilbåt) så er 5-6 knop hva man må regne med som sin fart enten det er for seil eller for motor. 

Selv lader jeg to elbiler som er i daglig bruk på et helt vanlig stikk og har nok strøm til vårt bruk. Det meste av tiden ligger fritidsbåter i sin hjemmehavn og har god tid til å lade opp ganske store batterier uten problem, men klart det er snakk om utvikling over tid, frem i tid, men den kommer. Og det vil også mulighetene for å lade i gjestehavner, har så smått begynt.

Mouche skrev 57 minutter siden:

Nå snakker jeg ikke om totalt utseilt distanse i løpet av sommeren, men om distanse i løpet av en dagstur. Ser at både du og andre som kommenterer her har motorbåter, men for en seiler (seilbåt) så er 5-6 knop hva man må regne med som sin fart enten det er for seil eller for motor. 

Selv lader jeg to elbiler som er i daglig bruk på et helt vanlig stikk og har nok strøm til vårt bruk. Det meste av tiden ligger fritidsbåter i sin hjemmehavn og har god tid til å lade opp ganske store batterier uten problem, men klart det er snakk om utvikling over tid, frem i tid, men den kommer. Og det vil også mulighetene for å lade i gjestehavner, har så smått begynt.

Klart vi snakker om motorbåt, er jo båt med eldrift vi snakker om ikke seilbåt er det vel?

40nm er 1,5 time tur i 13knop samt returen hjem? Er en ganske vanlig/kort helgetur. I ett tempo selv de fleste halvplanene båter kan masje i. I 5knop ville det tatt 4 timer hver vei, evnt kunne man kommet 7,5nm fra hjemmehavnen på samme tid.om man er litt heldig holder det til å nå en plass man kan kjøpe is før man snur.

Baat_man skrev Just now:

Klart vi snakker om motorbåt, er jo båt med eldrift vi snakker om ikke seilbåt er det vel?

Mange som forflytter seg ved hjelp av motor i en seilbåt. I følge mange motorbåteiere her så ser i løpet av sommeren knapt en seilbåt som ikke gjøre annet enn nettop  det. Nå er det dager uten vind hvor man ønsker å forflytte seg, vinden er rett i mot, man ønsker å gå gjennom sund hvor det å seile ikke er å ta hensyn til annen trafikk og/eller man skal manøvrere inn i og ut av havner. 

Ja, ser at du har et annet "behov" enn mange andre hva angår fart, distanse og tålmidighet mens for andre er turen over når man kommer til havn. Vi er alle litt forskjellige så eldrift er lite relevant for en del, akseptabelt og ønskelig for andre. Den enkelte gjør sit, eller sine, valg.

Mouche skrev for 7 timer siden:

Ja, jeg nevnte det for et medlem her er veldig stolt av sin dieseltank på 750 liter og har allverdens beste samvittighet for å mate dieselpurkene med diesel, dessverre, for slike holdninger utgjør rett og slett en fare for våre barns og barnebarns fremtid.

Fremdriftslinjer med diesel og bensin er den beste løsningen for fritidsbåter med motorisert fremdrift hva angår miljø, klima og økonomi.

Valget mellom bensin / diesel avhenger av konsept og bruken.

Det har materialisert seg noen batterielektriske fritidsbåter, så konseptet er teknisk mulig og utprøvd.

Ingen av dem kan vise seg fordelaktig ift miljø, klima eller økonomi enn sine fossildrevne alternativer gjennom sin levetid.

I en annen tråd om elektriske ferger, som går døgnkontinuerlig har profesjonelle aktører regner man seg frem til en CO2 besparelse i et livsløpsperspektiv på snaue 30% ved batteridrift ift diesel. De har langt flere driftstimer enn fritidsbåter. Til en kostnad som ikke er nevnt fordi den er hinsides enhver fornuft.

Den samme besparelsen kan man få 'gratis' med allmennkunnskap fra alle som betaler drivstoffet av egen lomme:

Slå av 15% på farten. (som man gjerne allikevel gjør på batteriferger).

Jeg undres over hva som er den rasjonelle bakgrunnen for å omtale personer som foretrekker diesel til fremdrift i så negative vendinger.

Du sier heller ikke hvorfor eller hvordan dine preferanser skulle være bedre for barn og barnebarn.

Moraliseringen fremstår direkte ufin, og dessverre uten forankring i rasjonelle argumenter fra virkeligheten.

I denne sammenhengen moraliserer du selv med holdninger som rett og slett en fare for deg selv, de du omgås, barn og barnebarn.

Redigert av Havarita (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...