Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

1 hour ago, leif_erikg said:

Jeg synes det fortsatt henger på greip, og AIS tracket viser jo også at Sola TS dreier mot styrbord som da ville ført til kollisjon. Særlig når hverken HI eller Sola TS klarer å si hva deres intensjoner var. Tror dårlig kommunikasjon spiler en viktig rolle her. Sola sier til HI at de må dreie til styrbord, og HI sier at de ikke kan. 

 

Du har kanskje rett.

 

Mannen som svarer første gang etter oppkall fra Sola TS virker ganske "eplekjekk".  De planlegger å gå styrbord-styrbord, fordi det finnes "blokker" på øvingskartet deres som de må unngå - hadde de bare vært tydelige på at dette var planen, så hadde kanskje hele kollisjonen vært unngått.  Kanskje de har en virtuell fiende som følger med, som ikke må få vite at de planlegger å passere med tankskipet på styrbord side?  Derfor nøler han med hva han skal si, og velger å være stille.

 

De av mannskapet som ikke våkner av kollisjonen våkner av alarmene - men det er bare de som er på brua som vet hva som har skjedd.  En overordnet tar over radiokommunikasjonen, og han vet bare at de har gått på "et ukjent objekt".

 

Ja, det kan henge på greip.

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Stradivarius said:

Det like før 6 minutter ut i videoen som vg la ut, hopper man en del fremover i tid. Dette ser man ved at båtene vi ser plutselig har en helt annen posisjon. Det er snakk om noen minutter.

Sant, jeg ser det nå.  Det er synd videoen mangler tidspunkt.  Det er vel mulig å konstruere det basert på fart og posisjon til de andre båtene, men det har jeg absolutt ikke tid til nå.  Jeg burde egentlig gjort helt andre ting enn å henge meg opp i mysteriet Helge Ingstad.

 

Mayday'en kom 04:50 etter hva jeg har lest i media.

Link to post
Share on other sites

Hva er prosedyrene når tanker forlater terminalen?

Skal den krysse tvers over leie også dreie over på riktig kurs eller skal den krysse leia på skrå?

Hvorfor ligger sleperen utenfor tankeren og praktisk talt stenger leia?

Hva er rollen til Fedje VTS? Hvorfor gir de ingen anvisninger, hvorfor har de ikke oversikt over fartøyenes planlagte manøver og ikke engang at HI er på vei inn i leia?

Hvorfor informerer ingen av fartøyene hva de har tenkt?

 

I utgangspunktet ser det for meg ut som im HI i første omgang gjør ting riktig. Han opprettholder kurs og fart og ligger riktig posisjonert i leia. Han får ingen anvisning fra trafikkkontrollen over hva som befinner seg foran. Han ser flere saktegående fartøy på radar og at de ligger slik at han har vanskelig for å passere trygt på styrbord side.

 

Hva er planen til HI i denne situasjonen? For meg ser det ut til at han tror han kan passere på babord side av tankeren og at han god klaring slik at han opprettholder farten. Han får fortsatt ingen informasjon fra tankeren over hvordan de manøvrerer eller anvisning fra trafikkskontrollen. Han kan umulig ha oppfattet at han har en 250 meter lang stålvegg foran seg. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, sailorboy said:

 

 

Det kan virke som om HI passerer på østsiden av Sola TS etter kollisjonen. Min gjetning er at HI har gitt hardt babord like før kollisjonen og passert Sola TS "starboard to starboard" etter at kollisjonen var et faktum.

 

Ja, det er så absolutt en mulighet, men enten det er min "gjetning" eller din "gjetning" så betyr vel det et et av, eller begge, skipene har gjort en kursendring for å unngå kollisjon, men ingenting om dette har har fremkommet enda på noen måte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

Hypotesen min var at han gikk før kollisjonen og var borte mens kollisjonen fant sted.  Men jeg ser jo nå at det går en del minutter fra kollisjonen til denne nye personen hevder at de har gått på "et ukjent objekt".

Eg aner ikke, men har hele tiden tenkt at etter kollisjonen så kommer det andre folk på broa som "tar over". F.eks skipsjefen som låg og sov. Eg tviler på at han bare låg stille og ventet på ordre etter kollisjonen.

 

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Joltus said:

Eg aner ikke, men har hele tiden tenkt at etter kollisjonen så kommer det andre folk på broa som "tar over". F.eks skipsjefen som låg og sov. Eg tviler på at han bare låg stille og ventet på ordre etter kollisjonen.

Ja, det høres rimelig ut ... og enten så tar han over uten å spørre, og/eller de som var på brua synes det er for pinlig å si at de har krasjet med en tanker og/eller den som tar over kan ikke tro det er sant.

Link to post
Share on other sites

Syntes VG sin artikkel fra i dag er litt tynn suppe fordi om VTS får beskjed om at HI kommer (uspesifisert om nårt) kl 02:38 og så kommer den med uten AIS og i "Stealth Mode" som her vil si "synlig på radaren, men som et mindre skip/båt", og den så kommer godt og vel en og en halv time senere , finner jeg det ikke særlig mystisk at VTS ikke vet at DET er HI som kommer akkurat der. Det kunne feks vært et større fritids fartøy uten AIS.

Spørsmålet mitt er hvordan skulle VTS "se" at akkruat det DER var HI? Og er dette stedet så sinnsykt stort område at man melder seg inn en og en halv time FØR ankomst? Og ikke når man ankommer? Hva skjedde i de en og en halv timene? Var det motorstopp og en jævlig irritert stemming på broen? Ska selv borge for at dersom man er kraftig irritert AV NOE kan det påvirke motorisert ferdsel veldig ;-)

Jeg som en enkel Østledning kan jo ikke si noe om hvor normalt det er å melde seg inn til VTS så god tid i forveiene eller om det helst skulle vært gjort DAGEN I FORVEIEN, men stiller et stort spørsmålstegn rundt eventuell "logikk" som ligger til grunne for at VTS skulle vite at akkurat det DER var HI i all den tid det virker som et sted mange og mye ferdes.

Når melder man seg feks inn for VTS Horten? For meg virker dette VTS systemet best fungerende om folk melde sin ankomst når de faktisk kom inn i det aktuelle området og ikke timesvis før, i alle fall om man planlegger å gå uten AIS og i "racerfart".

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Styrogstell said:

Jeg som en enkel Østledning kan jo ikke si noe om hvor normalt det er å melde seg inn til VTS så god tid i forveiene eller om det helst skulle vært gjort DAGEN I FORVEIEN, men stiller et stort spørsmålstegn rundt eventuell "logikk" som ligger til grunne for at VTS skulle vite at akkurat det DER var HI i all den tid det virker som et sted mange og mye ferdes.


På Kystverket sine sider står følgande:
"Alle fartøy på 24 meter og mer som skal seile inn i  virkeområdet skal ha en tillatelse fra sjøtrafikksentralen på Fedje før de seiler inn. En søknad om tillatelse skal  være hos sjøtrafikksentralen på Fedje i god tid, minst en time før ankomst til virkeområdet. Når fartøyet er inne i virkeområdet kreves det også tillatelse fra sjøtrafikksentralen før fartøyet settes i bevegelse, det gjøres endringer i seilasen i forhold til det som er avtalt og ved ankring."

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Styrogstell said:

Syntes VG sin artikkel fra i dag er litt tynn suppe fordi om VTS får beskjed om at HI kommer (uspesifisert om nårt) kl 02:38 og så kommer den med uten AIS og i "Stealth Mode" som her vil si "synlig på radaren, men som et mindre skip/båt", og den så kommer godt og vel en og en halv time senere , finner jeg det ikke særlig mystisk at VTS ikke vet at DET er HI som kommer akkurat der. Det kunne feks vært et større fritids fartøy uten AIS.

 

Nei, men VTS har vel allikevel litt ansvar med å følge opp.  NRK har en tilsvarende artikkel ute nå, den påpeker at fem ting gikk galt ... og på førsteplass finner man "Trafikksentralen på Fedje hadde ikke oversikt over fregatten".  Det ville (kanskje?) være naturlig å lete etter frigatten ved "innsjekk".  Ihht NRK er det også normal prosedyre å be slike båter skru på AIS.  De bør vel også spore alle objekter som dukker opp på radaren, uansett om de har "sjekket inn" eller ikke, og uansett om de har AIS eller ikke, bør de ikke?

 

De andre punktene er "kommunikasjonen var ikke lukket" (eller "enveiskommunikasjon" eller rett og slett dårlig kommunikasjon, fra alle tre parter her).  Det tredje er at frigatten foretar unnamanøveren i feil retning samt unnlater å sakke farta, det fjerde er "Tett trafikk i området", her burde jo kanskje VTS gjort en bedre jobb med å sortere trafikken (eller sørge for at også frigatten lå på babord side i leia, slik alle andre gjorde), det femte punktet er "ikke alle forstod norsk", eller at det burde vært flagget "mayday" ganske raskt etter kollisjonen.

 

Det ville være rart om ikke havarikommisjonen konkluderer med at det finnes forbedringspotensiale i arbeidsrutinene hos Fedje VTS.

Redigert av tobixen
"forbedringspotensiale" er en bedre vinkling enn "har gjort en dårlig jobb" :-) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, tobixen said:

Jeg tror både kanal 16 og kanal 80 er dekt.  Vi hører 13:45 i videoen at Edda Viking har fått klarering fra VTS, denne trafikken antas å gå over kanal 80.  I en del andre tilfeller sies det spesifikt "kanal 16" i kommunikasjonen.

Ligger man med dual watch på feks. K16 og K80 har vel K16 prioritet, og vil overstyre K80 med samtidig trafikk på begge? Mao. meldinger fra VTS på K80 vil ikke bli mottatt av HI hvis han samtidig mottar meldinger fra tankeren på K16?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har mer en en gang kjørt i sydenden av Hjeltefjorden ...ca drøyt 30 nm fra Fedje trafikk stasjon..og har hatt større lastebåter som er under fart på siden av meg, og som har blitt ropt opp av Fedje trafikk sentral, og blitt gjort oppmerksom på at de har glemt og melde seg inn for kryssing av dette området..

Så det er merkelig at ikke trafikksentralene hadde bedre kontroll på fregatten som var mye nærmere...faktisk mitt i " smørøyet..".

Tror det er en god del opplysninger vi ikke har fått hørt ennå...

Link to post
Share on other sites

Legger ved noen kartutsnitt nedenfor. 

Kan dette være grunnen til at HI ikke ville svinge styrbord? Det han mener med "blokkene" kan rett og slett være sikkerhetssonen til stureterminalen som vakthavende på bro prøvde å unngå? Kansje han fokuserte så mye på sikkerhetssonen at han rett og slett ikke oppdaget Sola som var rett framfor seg og kansje lysene fra Sola gjekk i ett med stureterminalen? 

Fra kartutsnittet og ut fra radarloggen, så ser det ut som at Sola fulgte hvit sektor ut fra Stureholmen, rett sør for Stureterminalen, og det betyr etter min mening at Sola var på rett plass til rett tid. 

 

Screenshot_20181112-110350.jpg.8625e1e4377ae8dec6708fcfa611a491.jpgScreenshot_20181112-110405.jpg.4b6f684d15bb4104dc17ac70c1a59ad1.jpg

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 17 timer siden:

Kan det tenkes at HI holdt stø kurs helt ute på styrbord side i et trangt farvann mens tankskipet svingte mot styrbord i siste øyeblikk for å unngå en kollisjon og derved traff HI mens de ellers hadde passert hverandre med en hårsbredd?

 

Tror du det? Å gjøre en unnamanøver med tankbåten er jo like enkelt som å gjøre en unnamanøver med Håøya.

Han på tankbåten hadde litt av et dilemma. En VTS som ikke var helt oppdatert. En VTS som han forholdt seg til mange ganger daglig. Og et, relativt, hurtiggående fartøy som oppførte seg irrasjonellt. Ville det ikke være bedre å beholde kurs og fart for ikke å trekke flere ukjente momenter inn i situasjonen. Ved å beholde kurs og fart ville jo en smell komme i baugen som er 250 m fra hvor folk befinner seg og hvor en skade ville ha minst følger. Dersom han hadde svingt hardt styrbord ville jo hekken svingt mot babord og det ville oppstå en sjanse for at smellen hadde kommet på skutesiden med påfølgende sjanse for et massivt utslipp.

Link to post
Share on other sites

REM skrev for 2 timer siden:

Ligger man med dual watch på feks. K16 og K80 har vel K16 prioritet, og vil overstyre K80 med samtidig trafikk på begge? Mao. meldinger fra VTS på K80 vil ikke bli mottatt av HI hvis han samtidig mottar meldinger fra tankeren på K16?

Et slikt fartøy har mer enn en VHF. Jeg vil tro tre eller flere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...