Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Takk @LAKA Tråden begynner jo å bli en smule lang....:giggle:

Jeg veit jo selv at jeg fått gjort endel, men noen ganger så man jeg klype meg litt i armen, ta ett skritt tilbake å få litt oversikt.

 

Jeg koser meg så mye når jeg gjør dette, at selve arbeidsmengden ikke bryr meg stort. Jeg føler jeg får mer tilbake enn det jeg gir (her er jo jeg særdeles inhabil da...)

Men jeg er faktisk selv fortsatt overrasket over hvor flott skuta faktisk har blitt. Men for at det skal bli brukt, så må det settes opp imot dagens standarder, og jeg vil heve det enda mer:giggle:

 

Har fått enda en lang dag på skuta, har i stor grad fått gjort ferdig nedgangen:

I dag gjensto maling av speilene

20210604_110101.jpg.bec7a44cd417a9d469b1f6df04bc9edb.jpg

20210604_110057.jpg.db09d2ecdfdf52c3871ccc94b50f071e.jpg

På innsiden ble det brukt Jotun Lady Panel Klassisk Hvit, denne blir brukt fordi den puster til en hvis grad. Utsiden av speilet males i Jotun Shipolin, så det er greit at fuktigheten kan komme ut en vei i hvert fall:giggle:

 

Fikk også på nye messing hasper for å kunne feste dørene i åpen possisjon.

20210604_173521.jpg.efcd5cb4efe587b82c22c3c8b7fb3993.jpg

20210604_173508.jpg.b089b0c15034d3ff690aea4c15f7fad3.jpg

En etterlengtet stikkontakt på dekk ble satt opp

 

20210604_092222.jpg.12b605df1dc21420456c840bd89c992e.jpg

 

Sånn ble det fra innsiden

20210604_215242.jpg.7a3cb5941913597c89dd3520600f5169.jpg

 

Det er litt mer å gjøre med diverse greier rundt dørene, men man kan ikke ta alt på en gang heller:giggle:

Nå er det på tide med en øl i Salongen!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått slipt bort ujevneter i ravilakken på rekka, for så og gi den ett nytt lag:giggle:

20210606_151024.jpg.88438bcddec7b1cf852f41565f8dbc9c.jpg

20210606_151018.jpg.28d44dcdba156b4b084f35f9f1101343.jpg

 

Jeg har også en stund tenkt litt på hva jeg skal gjøre med denne "listen". Det er en epoxybelagt list, da dette tidligere var inne i lasterommet (fisk\reke).

20210606_141436.jpg.7c69671eca139e0a2f9b62a3eb7dee5b.jpg

20210606_141441.jpg.e64a111cd2fb4643c9834676b53316ca.jpg

Men den er ikke så fin, resten av epoxyen er skjult bak ett lag med panel. Men den følger kurven til dekk, så det å bruke en litt stor list vil kreve mye jobb.

 

Jeg fant ut at jeg bare bruker jotun panellakk i fargen dyp nøttebrun. Denne har jeg brukt på innsiden av dørene og fargen sitter på Epoxy. Dette vil i hvert fall dempe det synlige avtrykket fra den lysegrå epoxyen.

20210606_172211.jpg.e04a509cb84d86668568f48a8208d62b.jpg

20210606_172218.jpg.4a07750e1bf553c7c3450f001705a9bf.jpg

Happy nok med den løsningen:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Solbris II Ja, forhåpentligvis skal jeg ut å være med på Torgdagene på lørdag, da blir det båtkortesje i byfjorden her utenfor Bergen.

Men håper på en testtur på fredag. Men har litt smågreier jeg har lyst til å fikse før det, så jeg får se hva jeg får tid til. Er mulig jeg må en tur på golsfjellet onsdag til fredag, for å hjelpe min far på hytta med litt oppussing der også:giggle:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 12 minutter siden:

@Solbris II Ja, forhåpentligvis skal jeg ut å være med på Torgdagene på lørdag, da blir det båtkortesje i byfjorden her utenfor Bergen.

Men håper på en testtur på fredag. Men har litt smågreier jeg har lyst til å fikse før det, så jeg får se hva jeg får tid til. Er mulig jeg må en tur på golsfjellet onsdag til fredag, for å hjelpe min far på hytta med litt oppussing der også:giggle:

Den dagen du blir arbeidsledig er det plenty å gjøre på en viss Storebro!!!:giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Solbris II hehe, jeg har sørget for at jeg aldri blir arbeidsledig:giggle:

 

Litt regn om dagen gjør at jeg endelig kan konsentrer meg litt om maskinrommet.

24/12V Sikringsskapet har sett ut som ett kråkereir, og trenger litt service.

Har byttet sikringer tidligere, og egentlig bare fått koblet ting sammen slik at det fungerer, men ikke spesielt estetisk eller i nærheten av slik det skal se ut.

20210608_181826.jpg.5e756193d41f0cd84bc551c258ca9dda.jpg

Etter litt rydding ble det i hvert fall litt bedre:

20210612_174917.jpg.ec1b6a6bb314046a68aaa031888c3990.jpg

Gjenstår endel, men det begynner å ta ett steg i riktig retning.

Øverste sikringsraden er 24V og nederste er 12V. Det er også en 24/12V underfordeling på bro og en 24V underfordeling under sengen i gjestelugaren.

20210612_174913.jpg.d341dd21b8ee3ff95b3f11a4dd3fe17d.jpg

Jeg bruker Wago klemmer som settes inn i de oransje klemmene som rekkeklemme. Praktisk og plassbesparende:thumbsup:

Det er monteres også inn to stykk ABB jordfeilovervåkning duppeditter. En på 12V og en på 24V da slipper jeg å drive å måle om det er jordfeil hele tiden:giggle: Disse relene har kontaktsett som lukkes ved deteksjon av jordfeil. Det skal kobles opp imot fibaro smart implant, slik at jeg får varsling i Homey når noe endrer seg.

Jordfeil på DC system spiser opp metall rimelig fort. Så det er meget viktig å ha helt tett DC system.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Takk for mange god tilbakemeldinger:thumbsup: Det har gått unna de siste ukene:giggle: 

Det har vært mye klargjøring for å kunne utføre teknisk innkjøring på en god og trygg måte.

Hovedmotor har fått masse omsorg, dynamo har blitt byttet. Her mangler jeg en overgang fra J180 til T1 innfesting. Litt gjengestag og bolter får gjøre jobben enn så lenge.

Kabel fra Generator til Victron Quattro er byttet, og 12/24V tavla er fornyet.

20210610_195330.jpg.a7ddb684c1e4fc7de3915587985fd284.jpg

20210618_202538.jpg.1accb764f6ad763da5f7d5da7c736517.jpg

Den fikk seg en omgang med skrapen før det ble påført litt mer maling:

20210618_204604.jpg.223c1b1a05c09b738652ea330d6c932d.jpg

Kartplotter (OpenCPN) er oppdatert og fartøyets Homey automasjonssytem er justert og atter justert:giggle:

 

Etter en vellykket teknisk innkjøring, en Teambuilding og litt mer seiling, så ble årets første oppdrag utført. 

De to siste årene har det blitt forsøkt planlagt ett bryllup, men Covid har satt en effektiv stopper for det. Men denne uken, så klaffet alt. Det ble fotoseanse, vielse og overnatting ombord. Selveste ordføreren utførte vielsen, mens jeg og en gammel kollega var mannskap i full uniform:wink:

20210703_153713.jpg.d509dd0d9581cc05f09ae4efa27f5491.jpg

 

Vielsen skjedde i fjorden utenfor hjelmås, mellom småbygene:giggle: før alle ble losset av på Hjelmås brygge og Sølvskjær seilte tilbake til Isdalstø for å være klar til brudeparet skulle tilbringe sin første natt som mann og kone. Utrolig givende å kunne ta del i en så stor begivenhet for de involverte. 

 

20210703_123904.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det har vært en hektisk sommer så langt, mye utleie av skuta, oppussing på hytta, hagearbeid etc etc :giggle:

 

Uansett så har det omtrent vært fullt belegg på skuta, så penger til årets slipping er inntjent:thumbsup: 

Jeg har leeenge vært litt bekymret for tilstanden til skroggjennomføringene, de virker OK. Men det gjør de aller fleste messinggjennomføringer frem til de gir seg....

 

Jeg har bestemt meg for at alle skal byttes, fire stykk. Etter mye tankevirksomhet har jeg vurdert trudesign som det beste alternativet. Så litt av bakgrunnen for at jeg tenker å ta det valget:

 

Fordeler:

-Ikke ledende materiale, jeg slipper å bekymre meg for at galvaniske strømmer skal spise opp messinggjennomføringen eller føre til lutråte.

-Veit hva du får! Ved kjøp av messing/rustfritt etc, så følger det (som regel) ikke med noe som spesifiserer hvilke legering det er osv.

-Tåler mye (nok)! Jeg har uansett ikke tenkt til å stå eller hive noe på gjennomføringene, men hvis jeg bruker en "load bearing collar" kan gjennomføringen håndtere 100kg++. Det holder i massevis for min del. De sier at den er frostsikker, det er bra, men jeg har uansett ikke tenkt til å ha noe særlig mindre enn 10 grader ombord.

-Laaaaang levetid!

 

Ulemper

jeg har hørt mange vært skeptiske, men det er jo folk uansett... Men med mindre noen har noen tungtveiende erfaringer eller eksempler på at trudesign ikke fungerer, så gi meg gjerne en lyd.

 

Ett tenkt eksempel til utløpet for sortvann:

Siden huden er 2-3" tykk, så blir det en lang gjennomføring, en slik load bearing collar også rett i en trudesign kuleventil, deretter en slangestuss. Videre skal jeg ha en fjernstyrt 24VDC ventil, slik at jeg ikke trenger å åpne ventilen manuelt hver gang jeg skal tømme sortvannstanken. Jeg har ikke noe svanehals mellom tanken og utløpet, så derfor må jeg ha en ventil for å slippe å fylle tanken med sjøvann. (Joda det er tilbakeslagsventil på Jabsco pumpen, men slike er aldri helt tette).

 

Automasjon av overbordventil

Jeg forsøkte meg tidligere på en Z-wave aktuator, som skulle åpne og lukke en kuleventil, men denne klarer ikke å lukke eller åpne den. Det er heller ikke noe tilbakemelding om den faktisk er i åpen eller lukket posisjon. Jeg har laget en "flow" i Homey hvor septiken kan tømmes automatisk. Siden denne aktuatoren ikke fungerer tilfredstillende, så må jeg uansett kontrollere at ventilen åpner og lukker helt.

Jeg måtte derfor forsøke å finne en kuleventil med aktuator som også gir feedback på posisjon. Jeg fant ut at blant annet Vetus hadde slike til ca 6 båtlapper... Så svaret ble Kina:thumbsup:

 

To uker ette bestilling dukket dingsen opp i posten (må være den raskeste leveringen jeg har opplevd med ebay)

20210730_134539.jpg.e8052a7111b2daa42b8fbaf87f0377e1.jpg 

20210730_134552.jpg.e95bc1b6c27622259f4b77b334898ebe.jpg

 

Denne går på 24VDC og leverer signal på åpen eller lukket stilling! Og den kostet kun en båtlapp! Jeg har brukt dagen i dag på å demontere den for å få ett inntrykk av kvalitet. Det er kulelagre i giret, godt smurt, pakninger i alle åpninger og virker til å være helt OK! I morgen skal jeg fore den med 24VDC og se hvordan den er i praksis. Tilbakemeldingene om åpen/lukket tilstand er elektriske brytere som blir mekanisk åpnet/lukket av justerbare "klumper" på akslingen. Ved å smartifisere denne med ett fibaro smart implantat kan jeg åpne/lukke ventilen, samt ha kontroll på posisjon. Det betyr at jeg i hvert fall skal kunne stole på tilbakemeldingene. Dermed kan det være premissgivende for å starte og stoppe pumpen for tømming av septiktanken. 

 

Hvis det blir en vellykket test i morgen og jeg føler at dette kan være ett godt kjøp, så blir det kjøpt inn en slik til hvert av skroggjennomføringene, da slipper jeg å fysisk lukke/åpne dem hver gang jeg skal gå fra kai eller starte opp.

Det blir selvfølgelig en trudesign kuleventil påmontert hver skroggjennomføring, slik at jeg alltid har mulighet til å stenge av på gjennomføringen.

 

ah, det ble mye gjennomføringsskriverier, men det får bare være:giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Den elektriske ventilen lever opp til forventningene, da blir det innkjøp av flere :thumbsup:

Jeg har akkurat hivd inn en ordre på en haug med Trudesign gjennomføringer og ventiler, slik at alt kan byttes ved neste slipping.

 

I dag fikk jeg også gjennomført en 3 timers seilas, med rur rundt Flatøy som mål. Det ble også satt av tid til droneflyging for å øve take off og landing. Bonusen blir nok noen fine bilder og videoer :wink:

 

Link to post
Share on other sites

@Ask jeg har ikke funnet noe bevis for at det ikke skal holde. 

Dessuten er mitt fartøy på sjøen hele tiden, så noe særskilt med trutning blir det nok ikke. 

Men hovedpoenget er at jeg slipper metallegeringer og lutråte. Bonusen er at trudesign faktisk er sertifisert, i de fleste båtbutikker finner jeg ikke ett eneste sertifikat på hverken kuleventil eller skroggjennomføring. 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 13 timer siden:

Den elektriske ventilen lever opp til forventningene, da blir det innkjøp av flere :thumbsup:

Jeg har akkurat hivd inn en ordre på en haug med Trudesign gjennomføringer og ventiler, slik at alt kan byttes ved neste slipping.

 

I dag fikk jeg også gjennomført en 3 timers seilas, med rur rundt Flatøy som mål. Det ble også satt av tid til droneflyging for å øve take off og landing. Bonusen blir nok noen fine bilder og videoer :wink:

 

Håper du får god pris på Trudesign!😁😁

Ellers må du snakke med meg!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til dere trebåtfolk: hvor mye vil treverk "ese ut" når det trutner, sånn ca. og gjennomsnittlig? Jeg er godt kjent med treverkets egenskaper når det gjelder møbler, men i maritimt miljø er variablene annerledes og jeg kan lite. Men dette vil jeg gjerne vite mer om, for det kan fort bli aktuelt å lage deler og interiør til båt i heltre. Dog små biter som skal inn i et yoghurtbeger, men det er nå så.

Jeg beregner stort sett 10% på bredden, men ignorerer både tykkelse og lengde ettersom bevegelsene i treverket i disse retningene er neglisjerbare. Igjen snakker vi møbler, f.eks. speilet i ei speildør eller fyllinga i sargen på ei vogge.

 

Men hvordan blir dette med treverk som står nedi vatn?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

@Vidar F.H. Oi, det var ett godt spørsmål. I utgangspunktet kommer det også litt an på hvilket treslag, og selvfølgelig om du behandler eller metter det med noe på forhånd.

Jeg mener jeg har lest noe om det, mulig det var Norsk treteknisk institutt eller noe....

Ellers, så er det nok flere her inne som kan gi deg bedre svar enn meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...