Jump to content

Båter i sjøen

Sydvesten

Recommended Posts

Jeg synes det er flott at vi som tidvis overstiger fartsgrensen blir "hjulpet" til å minnes farten med fingre opp. Særlig når man kjører lange strekninger kan det være utfordrende å vite hvor spesielle fartsgrenser starter og slutter, samt hva som er fartsgrensen.

På enkelte områder på vestkysten av Sverige synes imidlertid de fastboende å tolke 5 knop (målt med GPS) som 6 knop - og de viser mange tegn på at farten er for stor. Samtidig ønsker de pengene fra oss turister.....

Messedeltagere burde vite å oppføre seg litt penere på sjøen.

Det kan ha vært noen som hadde lånt ut båtene sine til forhandlere, og dermed ikke var messedeltagere, egentlig. :rolleyes: Eller så kan det selvsagt ha vært selgere i litt for fri dressur. :nonod:

På enkelte områder på vestkysten av Sverige synes imidlertid de fastboende å tolke 5 knop (målt med GPS) som 6 knop - og de viser mange tegn på at farten er for stor.

Vel, så vidt jeg vet skal hastigheten på sjøen måles som hastighet i vannet, ikke SOG. Det kan gjøre store utslag enkelte steder, f.eks. Arendal eller Fredrikstad, men sånn er det. :wink:

Jeg ble litt rystet over total mangel på respekt for sjølovene. I dette sundet er det 5 knops fart, men svært få av dem jeg traff der hadde noen som helst respekt for dette.

Vi lå på Borøya i helga rett ved leia inn stil Sandvika og messa. Til tross for 5kn. merking i sundet som du sier og generell regel om 5kn.- begrensning innenfor alle øyene i Asker og Bærum var også mitt intrykk at respekten for reglene var, for å si det mildt, mangelfulle.

På søndag formidag, mens jeg satt og koste meg på fly med morgenkaffen la jeg merke til følgende mønster.

Så godt som samtlige skjærgårdsjeeper og rumperistere forøvrig opp mot 28-30 fot ga fullstendig f`en i grensa. Jeg gjentar; ingen brydde seg om grensa og la seg heller i 20-25 kn.

Vi så en fire fem båter av Gjelsten/Røkke klassen, tilsynelatende offshorebåter dog uten startnummer. Det gikk nok ikke for full gass, men allikevel slik at propellstrømmen slo opp av sjøen en 30-50m etter båtene. Anslått hastighet; 30-40 kn?

Av RIBèr i størrelsen 20+ så jeg kun en som gikk sakte. Denne var imidlertid unnskylt da den røyk kullsvart og en stod på hue i motoren og skrudde.

Av større båter, bobåter på 30+ så jeg faktisk bare en som gikk fort. Det var en 40 foter som gikk i 8-10 kn. og pløyde mye sjø. Allikevel var vel dette den båten som lagde mest bølger og ubehag for oss som lå oppankret langs leia.

Jeg undres stadig over denne eiendommelige adferden, og spør meg igjen. Hvorfor bruker folk mange hundretusen, ja flere millioner kroner på båt, når de tydeligvis misstrives på sjøen til de grader at de på død og liv alltid må gå med gassen i bånn for å få pinslene overstått så fort det bare er mulig?

Kan de da ikke heller da holde seg på landjorda?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Baatsmann

Hvordan gikk det med "den tyske-franske duellen"?

Viggo

Snakket med Benetau, de var veldig fornøyd. Jeanneu likedan. Tror de kommer til å selge mye fremover. Dufour hadde stor utstilling. Konkurransen vil hardne, ingen tvil. Hanse også .

Likte nye Jeanneu Sun Odyssey 42i. Samme med Benetau 50. Var også inne i Nauticat 37, helt topp.

Sunbeam(Østerike) topp håndverk.

Hygglig for oss med seilbåt att det satses på nye merker også. Savnet Delphia.

Vi sees!

43 Typhoon er gammeldags og trenger oppdatering synes jeg.

Enig :yesnod: Jeg var også en tur på Holmen Fjordhotell, og selgerne jeg snakket med, var opptatt av å få fram at den Typhoonen de hadde utstilt der, som var omkring 10 år gammel, illustrerer Windys suverene kavalitet. Jeg er enig i at kvaliteten virker meget god, men design/innredningsløsning burde forandres. For å komme til babord stikk-kabin virker det som om en må krabbe/gå ned gjennom en luke i cockpit-dørken eller krype inn via stikk-kabinen på styrbord side. Etter besøket på Holmen skjønner jeg også at mange er fornøyde med W 37 GM.

Utover det har jeg gjort meg en refleksjon at det finnes usedvanlig få familiesportscruisere i 30 fots klassen med gode overnattingsmuligheter. Hadde hørt at Aquador skulle stille ut en ny 28DC (basert på 28C) men den var ikke på messa. Nimbus 30S er en hyggelig båt - om man liker Nova konseptet med et stort, åpent akterdekk og en trang cockpit. Under dekk er kabinene litt så som så - det blir litt krampeaktig og trangt. Kan minne litt om Nidelv 300 der.

Her tror jeg nok opplevelsen/innstillingen i stor grad preges av det en selv er vant med (eller evnt har planer om å skaffe seg). Sammenliknet med store/større båter skjønner jeg godt at N300 kan virke litt trang, men etter tre ukers sommerferie og totalt 27 overnattinger er vi veldig godt fornøyd, og vi har (med tre barn i alderen 1 -til 7 1/2 år) opplevd den som meget komfortabel og funksjonell. Utstyrt med ekstra utfyllingspute (ca 30 cm lang) i akterkant av bordet i salongen (slik at det der blir grei plass til tre (ikke altfor store) barn eller to voksne og et lite barn) og overmadrass sover vi svært godt foran, og i tillegg har båten en fin stikk-/minikabin for to. Vi hadde tidligere en romslig 26 fots snekke, men vi opplever N300 som vesentlig mye bedre bo- og komfortmessig, i tillegg til at den har herlige sjøegenskaper.

Norge er nok ett av de bedre markedene for HR. Pollen Maritime ser ut til å gjøre en god jobb.

De 60 personene som HR varslet skulle sies opp for et par år siden har ennå ikke sluttet - det er opptil 3 års ventetid på enkelte modeller.

Det var nytt for meg (men nå følger ikke jeg altfor nøye med på HR). Hva var bakgrunnen for planer om oppsigelser? Sviktende ordrer/salg, ønske om bedre inntjening eller en kombinasjon? Hvor stor andel av de ansatte hos HR utgjør disse 60 som skulle sies opp?

Hei.

Var der igår. Skuffet over Skilsø 36 ikke der. hørte den skulle være der.?Eller ikke ferdig? :confused:

At-le :rolleyes:

Leste i siste nummer av BM at Skilsø 36 blir klar tidlig på nyåret. Opprinnelig skulle vel prototypen vært ferdig for en stund siden, men det er vel ofte slik at ting tar lenger tid enn ventet. Enig i at Skilsø 36 virker som en svært spennende båt.

Selv om Skilsø 33 Sport har mange år på baken, har jeg tidligere ikke vært ombord i den, så jeg "gledet meg" til å ta en nærmere titt på den, men jeg ble egentlig litt skuffet. Mye flott håndtverk, og kvaliteten virker god. I tillegg ser forkabinen (med skråstilt dobbeltkøye) veldig fin, selv om jeg godt kunne tenke meg litt mer skapplass der. Imidlertid synes jeg "inngangen" til midtkabinen var litt trangere enn ventet, og det var kanskje litt lite "gulvplass" i akterkabinen, men ellers er det en flott båt. At den klarer 30 knop med 1xD4-260 med mellomaksel og drev er også imponerende!

Hilsen hos

Det var nytt for meg (men nå følger ikke jeg altfor nøye med på HR). Hva var bakgrunnen for planer om oppsigelser? Sviktende ordrer/salg, ønske om bedre inntjening eller en kombinasjon? Hvor stor andel av de ansatte hos HR utgjør disse 60 som skulle sies opp?

det var den tyske marknaden som vek för ett par år sedan, som gjorde att orderportföljen minskade, men jag tror att marknaden har vent tilbaks igen.

S/Y Gunga Din

For å komme til babord stikk-kabin virker det som om en må krabbe/gå ned gjennom en luke i cockpit-dørken eller krype inn via stikk-kabinen på styrbord side.

Denne løsningen på denne båten er "one of a Kind". På standard W43 er det "bare" to kabiner.

DAgens W43 har mye mer oppdatert stil på innredning, men planløsningen er den samme. Dog ser den ut som en moderne båt under dekk. Jeg synes først og fremst at overbygget er gammeldags. Men med HT blir jo denne en fin sportscruiser :wink:

Her tror jeg nok opplevelsen/innstillingen i stor grad preges av det en selv er vant med (eller evnt har planer om å skaffe seg).

Joda, det er mulig, men vi fant ut at N300 ikke var båten for oss etter en natt og da kom vi fra en Nidelv 690. Vi gjorde rett og slett for dårlig forundersøkelse da vi kjøpte. Og 2 i stikkabinen i N300 var ikke greit for oss - senga er max 140cm bred - og da blir det trangt syns vi. Du vet jo hva jeg mener om man skal legge 1,5 mill på en båt. Jeg ville nå heller ha kjøpt en pent brukt Windy 32 enn en ny Nidelv 300.

Nimbus 30S under dekk er preget av Nova konseptet på godt og vondt. For meg blir det for trangt under dekk.

Det jeg overraskes over er at ikke flere satser i dette segmentet.

Det var nytt for meg (men nå følger ikke jeg altfor nøye med på HR). Hva var bakgrunnen for planer om oppsigelser? Sviktende ordrer/salg, ønske om bedre inntjening eller en kombinasjon?

Årsaken til varslet om oppsigelser var det MAgnus Rassy kalte en normalisering av salget etter et meget høyt ordrenivå. Nå ble dette fanget opp av en kraftig oppganskonjungtur i flere markeder . bla Norge som har veid opp dette. Nå ser det ut til at Tyskland er på vei tilbake som et marked der folk bruker penger igjen. Historisk sett (men ikke de siste åra) har dette vært et av de største markedene for HR.

Spirit 360

jeg har vært på hos spirit boat og sett på montering og matrialvalg flere ganger.

Mitt inntrykk er positivt, og det som imponerer spesielt er den enorme flybridgen og at det er benyttet mye treverk.

Jeg har ikke fått sett båten ferdig, men ut i fra hva jeg har sett er båt bestilt og gleder meg allerede til neste sommer :yesnod:

PS! hvis noen har bilder av båten ferdig mottas disse med takk. :flag:

I og med stor valutauro kan det være at enkelte nybåtkjøpere av utenlandske båter får seg en liten overraskelse om de ikke har sikret seg mot valutaendringer.

Lundebåt opererte med Bavaria-priser på messen med utgangspunkt i en eurokurs på 8. Nå er prisen økt med 7-8 prosent.

Den flotte og mye omtalte Swedestar 37 har økt med 10 prosent i forhold til annonsen på Finn.no. Slikt blir det penger av.

Fant i farten ikke hvilken eurokurs Normar har gått ut fra.

Hvor kronekursen vil bevege seg fremover, er helt avhengig av oljepris og rentenivået fra Norges Bank etc. og kan vel slå begge veier.

Hvor kronekursen vil bevege seg fremover, [...]

For å snu det litt på hodet så har en av grunnene til lav renteøkning vært sterk kronekurs. Dermed risikerer de mest handleglade både dyrere båter og høyere rente.

I forbindelse med tidligere diskusjoner om finansiering av båtkjøp benytter jeg anledningen til å klipe og lime fra avisen:

"Det er helt vanlige mennesker som handler seilbåter hos oss. Mange refinansierer boligen og låner på den."

Det hyggelige med en prisøkning på nye båter er at det demper presset på bruktprisene. For min egen del var det morsomste med messa at jeg fikk se hvor populær min egen båt var. Den lå utstilt, og "den" ble solgt noen ganger. :cool: Hadde jeg ikke vært så fornøyd med den ville det vært fristende å legge den ut på finn.no med det samme for å slippe båtpussen til våren. :lol:

(Ok, da. Det er en annen båt som frister, men den har et navn som høres ut som et svensk ishockeylag. :nonod: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
For å snu det litt på hodet så har en av grunnene til lav renteøkning vært sterk kronekurs. Dermed risikerer de mest handleglade både dyrere båter og høyere rente.

Joda, man kan i og for seg si det slik. Man har ikke hevet renten fordi det vil gi en sterkere krone som igjen vil legge press på eksportindustrien. Men det er ikke et hovedpoeng i seg selv.

Måltallet for rentesettingen i Norge er inflasjonen - som skal ligge på 2,5%. I og med at norske kroner svekker seg nå vil det også bli dyrere å importere varer fra Asia. Det er mye av konsumvarene som kommer herfra, og de betales enten i USD eller Yan (og Yan er direkte koblet til USD). Denne importerte inflasjonen har presset vår inflasjon ned, hvilket har gjort at man har holdt renten lav - men gjerne ville sette opp renten for å bremse privat konsum.

Nå ser det kanskje ut til at økonomien selv fikser dette ved at inflasjonen øker pga svakere kronekurs, og dermed reduserer presset på at renten må opp. Dette ser vi ved at de lange rentene i rentemarkedet er på vei nedover.

Som sagt her - mye avhenger av råvareprisene - og særlig olje er viktig for Norge

For å relatere dette til båt - de som kjøper båt nå bør i hvertfall sikre valutaen

Båter i sjøen er en morsom messe å gå på, men det er dessverre ikke aktuellt for meg å kjøpe ny båt. Til det er det alt for dyrt (og jeg er fornøyd med min Nidelv 24. foreløpig...;-).

Noen har nevnt her inne at det fantes en messe med bruktbåter tidligere? Uansett så er det rart at det ikke arrangeres en slik messe ifbm "Båter i Sjøen". Årets messe varte fra torsdag til søndag og det er jo lagt ut pir'er midlertidig. Tror folk at det hadde vært interesse for å ha en brukbåtmesse på de samme arealene uka etter ny-båt-messa? Bryggene ligger jo der....

Man kunne hatt betaling pr liggedøgn på brygga for selgere e.l.? Et bra sted å få mange intressenter til båten din også, og for folk som bor i litt "grissgrente" strøk er det jo en bra mulighet til å få samlet mange objekter på et sted. Lettere å ta en helg i Oslo å kjøpe båt når man vet at turen gir en mange objekter å se på som er aktuelle.

Jeg vet at en slik messe ville vært mye mer interessant for meg som ikke har så stor lommebok, selv om det er moro å dra på dagens messe og drømme litt..... Salgsteltene på land vil jo ha samme funksjon som i dag og er like interessante for bruktbåtkjøpere?

Eneste jeg kan tenke meg er at forhandlerne, som vel betaler for å sette i stand messa, ikke er interessert i å ha salg av bruktbåter uka etter fordi det kan gjøre at folk ikke kjøper nye båter....?

Eller hva tror dere? Noen som vil være med å arrangere.... :wink:

mvh Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)

Ok. Visste ikke det. Hvor blir disse arrangert? Har ikke sett noe om det i indre oslofjord. Men mitt poeng er at det skal være for privatsalg, og ikke meglere/firmaer. Vet ikke størrelsen på de som eksisterer i dag, men regner med at den som ev. kunne vært på kadettangen ville hatt en brukbar størrelse....

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
  • 6 måneder senere...
Spirit 360

jeg har vært på hos spirit boat og sett på montering og matrialvalg flere ganger.

Mitt inntrykk er positivt, og det som imponerer spesielt er den enorme flybridgen og at det er benyttet mye treverk.

Jeg har ikke fått sett båten ferdig, men ut i fra hva jeg har sett er båt bestilt og gleder meg allerede til neste sommer :yesnod:

PS! hvis noen har bilder av båten ferdig mottas disse med takk. :flag:

Det foreligger en test på Spirit 360 i april utgaven av Båtliv, der ligger det også en del bilder.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

• 1 år senere...

Da er det snart tid for messe igjen, å i år så kan jeg ikke være der.

Vi skal jo ha ny båt også.

Så kan noen være så snill å ta masse bilder å vise her inne.

husk å lade batteriene i kamera( :lol: )

Noen må jobbe å holde norge i gang. mens andre kan dra på messa å se på båter. :seeya:

Ha en flott opplevelse. å håper været blir bra. :smash:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...