Jump to content

Båter i sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

bjoris -

det var ikke meningen å starte noe hetseopplegg al'a diverse Bavariatråder...

Absolutt ikke!

 

Det jeg mener: etter å ha vært interessert i Hanse siden de kom i nytt design, og etter å ha vært ca. 15 minutter

ombord i Hanse 470 på Kadettangen, så var dette en skuffelse. Som sådan en stor skuffelse.

Interiøret i denne - slik den fremsto for tre dager siden - vil jeg ikke klassifisere som sjødyktig.

Begrunnelsen kan bli lang og detaljert, men hovedpunktene; basert på øyeblikkets innfall, er listet i

innlegget du siterte fra.

 

Dette er selvfølgelig subjektivt, og jeg ser denne trenden i veldig mange nye typer båter.

Min "drømmebåt" har et moderne design - gjerne noe liknende som Hanse, gjerne litt IKEA - MEN et sjødyktig design!

 

En bil står vel også parkert 96% av tiden - men det er vel ingen som konstruerer biler utfra dette?

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg ble litt ivrig nå :lol: Men jeg ser det fra en litt annen side. Vi syns vi har fått utrolig mye båt for pengene, og den fungerer helt flott, jo mye kunne vært annerledes, det kunne det i bilen vår også, men mitt inntrykk er at det meste av dette som kunne vært annerledes også ville gitt en høyere pris, noe vi ikke ville tatt oss råd til. Bare for kort tid siden var de fleste båtene dyrere enn i dag, relativt sett. Om den trenden hadde fortsatt ville vi knapt fått en 30 foter ny i år. Ergo, klarer jeg meg svært godt uten griperekkene og slingrekantene og det som for noen er et kjiipt sykhusinteriør osv så lenge jeg har fått en stor nok båt til familien til en pris vi veldig greit kan leve med... En 30 foter som ville tålte en storm bedre ville likevel blitt en mye dårligere løsning for oss, og jeg tror, for de fleste andre også...

 

Bare som et eks så var vi på tur i helgen sammen med en Bav 36, det er en bra båt syns jeg, men cockpiten er jo bare halvparten av vår... og det er ingentvil om at denne fungerer mye bedre både i havn og til sjøs... En utvikling som går rett vei...

 

Vel, trenden vil nok fortsette. Jeg håper bare at det blir satt mer fokus på småfeil i dagens nye båter, det er det for mye av...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Merkelig hvordan ting forandrer seg.

For bare fire-fem år siden ville det vært utenkelig uten griperekker og slingrekanter.

Til og med båtjournalistene slo ned på slikt.

Akkurat det med slingrekanter er vel ikke noen svær greie, men det bør være sperrer slik at saker og ting ikke faller ut fra hyller og mangel på noe sted å holde seg fast er mangel på elementært sikkerhetsutstyr.

Link to post
Share on other sites

Elan 450 slår meg som en båt der de har klart å få til et moderne "skandinavisk" interiør som likevel er sjødyktig.

 

Ser ut som en fantastisk båt, men kanskje i overkant spenstig som familiecruiser.

Hva er det som gjør den i "overkant spenstig" for familien?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

XC45 var vel det nærmeste jeg kom drømmebåten, god finish og meget gjennomtenkt, men jeg er ikke sikker på om jeg liker hekken, og dessuten er den minst et par nummer for stor prismessig og også unødvendig stor for familieseilas blant norske uthavner. XC42 kan bli et spennende alternativ, men aller helst håper jeg at de kommer med en lignende modell oppunder 40 fot en gang i fremtiden.

 

 

mener å huske at de skulle lage en 37-39 foter i samme serien.

 

så du får vente. Jo lenger du venter jo mer kresen blir du,

(snakker av erfaring) :smash:

Det er ikke lett å finne den perfekte båt som har alle opsjonene på plass.

 

Så hos meg får jeg endel ønsker oppfyllt og kona de andre(fleste), så har vi neste båt klar.

men vi har ikke funnet den enda.

Vi leter ennå.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør den i "overkant spenstig" for familien?

 

Bare en generell følelse av at det er en sprek seilbåt der seiling er i fokus, og man dermed har løsninger som ikke er optimale for småbarnsfamilier.

 

Men jeg har som sagt ikke sett den live ennå, så jeg har ingen tyngde bak den uttalelsen. Det virker uansett som en fantastisk morsom båt, jeg bare ser for meg at det er båten far velger fordi det er en skikkelig seilbåt, mens mor har mer lyst på Bavariaen ved siden av fordi det er færre "hyssinger", hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Og alt går hvis man tilpasser seg. Jeg har vært på ukesferier to voksne og tre barn og hund i IF.

Redigert av bik3man (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trender ja.

Det er et interessant tema. Litt som høna og egget:

Er trendene styrt av produsenter/designere - eller publikum på messer osv? Jeg vil vel tro begge deler.

Jeg hørte av en litt frittalende person i bransjen for noen år siden at det som selger er nettopp interiør; hvordan

dette er belyst og presentert (ostekurver, vinglass osv). For det er en viktig faktor som ikke så ofte blir nevnt. Nemlig

det engelskmennene forkorter til SWMBO - SheWhoMustBeObeyed.

 

Om man skulle få en telefon fra Hamar og muligheten dermed er tilstede for å skaffe virkelig drømmebåten, ja da tror jeg

det ville blitt vanskelig å velge. Uansett ville det bli et kompromiss, slik som det meste annet her i livet...

For min del ville det vel ha blitt en slags semi-custom løsning, tror jeg.

Tenk å kunne gå rundt på verftet å sagt at jeg ville ha det slik og slik, ikke sånn, men slik!

Link to post
Share on other sites

Bare en generell følelse av at det er en sprek seilbåt der seiling er i fokus, og man dermed har løsninger som ikke er optimale for småbarnsfamilier.

 

Og alt går hvis man tilpasser seg.

Du sikter til den åpne hekken? Forøvrig er det vel ikke mer hyssing her enn hos andre? Raske seilbåter har ofte høyere stabilitet enn rene turbåter. Det er en familievennelig egenskap. For meg er elanen en drømmebåt som dessverre er for dyr.

 

Pratet med en fyr som eide elan 340 om den åpne hekken. Han hadde et sete som han kunne bruke bak rattet. Videre kunne han da sette et nett bak. Men setet lå stort sett hjemme i garasjen siden det funket så bra uten. Dette var hans første seilbåt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Desverre, de er visst ikke spesielt interessert i å selge den båten siden man måtte avtale på forhånd for å få komme ombord og se , jeg er en av mange som går på messe med tanke på båtkjøp men der man ikke slipper ombord uten avtale der pløyer jeg rett forbi.

 

Alle som spurte slapp ombord, det var ikke nødvendig med en forhåndsavtale. Vi ønsket kun at en av oss som representerer Moody var ombord når det var besøkende der. Samt ha litt kontroll på hvor mange som var ombord samtidig, det var en formidabel interresse for messens mest spennende konsept.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Du sikter til den åpne hekken? Forøvrig er det vel ikke mer hyssing her enn hos andre? Raske seilbåter har ofte høyere stabilitet enn rene turbåter. Det er en familievennelig egenskap. For meg er elanen en drømmebåt som dessverre er for dyr.

 

Pratet med en fyr som eide elan 340 om den åpne hekken. Han hadde et sete som han kunne bruke bak rattet. Videre kunne han da sette et nett bak. Men setet lå stort sett hjemme i garasjen siden det funket så bra uten. Dette var hans første seilbåt.

 

Den åpne hekken er en kilde til bekymring, men det har de forsåvidt løst med den lekre benken/landgangen. Man kan evt lage seg et nett eller noe elegant i seilduk under om man er redd for at ungene skal trille overbord.

 

Cockpiten ser også relativt "grunn" ut.

 

Det er kanskje ikke flere "hyssinger", men løygang midt i cockpit er ikke veldig barnevennlig. På den annen side er cockpiten så stor at man garantert finner et sted å putte småbarna ute av veien mens man seiler. Og om noen år er de store nok til å delta aktivt, da blir alt mye enklere :-)

 

Noen som vet når 450 kan sees i Norge?

Link to post
Share on other sites

Når jeg var barn (for alt for lenge siden) var ikke løygangen i cockpiten farlig. Nå skulle man tro at det er barnemishandling å ha løygangen der... Av og til er det viktig for sikkerheten å ha god kontroll på storseilet? Det er viktig at man har en del steder å støtte seg og gripe i. Der er jeg usikker på hanse 430. Det er nesten for mye plass rundt rormannen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg husker at løygangen midt i cockpiten var en kilde til stress for mor og far når vi var på tur. Om det er et reelt problem er jeg ikke helt sikker på. Forøvrig kan jeg gjerne ha løygangen foran luka, så lenge jeg har skjøtet akter til rormannen.

 

DU har helt rett i at en del moderne cockpiter kan ha dårlig med gripetak og fothold. En annen ting med "store" båter er at det blir langt å falle/trille i cockpit for de små når båten krenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med noen fra Nelson Marine ombord i en Hanse 430 som de brukte flittig. De hadde fått spesiallaget en lang rekke løsninger for å gjøre interiøret mer sjødyktig, f.eks slingrekanter og lister osv osv. Slikt burde være standard, eller i det minste en opsjon, på en stor moderne seilbåt. At man på eget initiativ må få spesiallaget dette synes jeg er merkelig.

Egentlig liker jeg muligheten til å gjøre mine egne tilpasninger, og flere båtmerker burde legge opp til at eier selv gjorde en del av dette arbeidet. Jeg har mine preferanser, andre har sine. (Det burde jo også få ned prisen på møbelbåtene at eier gjør en del av det pirkete finsnekkerarbeidet.) De somønsker det velger IKEA, de med møbelsnekkeambisjoner velger uten innredning.

 

Når det gjelder båter som Hanse går det etter min mening et skille på 40' hvor salongen begynner å bli så stor at det blir litt vanskelig å bevege seg under dekk i krenging og sjøgang. Et par, tre håndtak er det stort sett det som skal til for å gjøre det levelig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Da nærmer vi oss messe tid igjen.

--------

Har under "nesten" tvang beordret admiralen til å være med en tur til Oslo.

måtte da påberope meg at "Rederen" ikke har båt, og styret i rederiet ikke kan akseptere at de ikke har en båt til og seile med. styrevetaket går ut på at til neste sommer skal ny tonnasje være kontrahert og tatt i bruk.

-----------

Søkte å lokke med plass på SPA på Holmen fjordhotel men der var det 7 på venteliste, så jeg fikk booket på Radisson på Lysaker.

da er det bare å ta toget til Sandvika, og Lørdagen skal mange båter studeres, for å sammenligne.

OVNI er favoritten min, men Admiralen kjemper imot, da "looken" ikke er femenin nok (antar eg)

 

Lykke til alle som har samme gjøremål som meg. Vi får stå på, sammle mot, og ikke gi opp,

det er tross alt et styrevedtak som skal gjennomføres. (1 manns styre - i slike viktige saker har admiralen ikke stemmerett, da hun er inhabil, dette er bestemt av 1 manns-styret)

 

Ha en opplevelserik tur på messa.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

SY 45 er fine,flotte, dyre, båter, men ikke helt etter min smak, de har dårlige løsninger i inredningen, og til en slik pris bør det være perfekt.

Det er ikke en slik båt. i mine øyne.

 

denne er jo også snart 10 år gammel,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg liker denne svært godt, men kunne klart meg med 42-foteren...

 

Nyprisen på 45-foteren var ca 5 mill i 2004, og så er det påkostet 1,3 mill i utstyr på denne. At den er dyr er det ingen tvil om, men overpriset er den kanskje ikke. Heitmann har en litt nyere liggende til 4,2 mill.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...