Chilli Solbris Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Gabi skrev for 2 timer siden: Veldig bra jobbet av alle de som er med her! Det er jo nødttil å bli veldig bra når dere er ferdig og da er jo alt på stell igjen i mange, mange år! Det som er litt "fint" med sånt arbeide som her er at det er et realt stykke mekanisk arbeide. Elektronikkfeil kan være vel så frustrende å mekke på.... Takker! Og jeg hadde ikke klart meg uten vennene mine som hjelper til her! Og det er veil ikke fritt for at det er noen eletronikkproblemer ute og går her også....... Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Det er ikke bare demontering vi driver med! En ting som nok veldig mange synder mot er ventiljustering. Det kan resultere i at motoren ryker mye mer en nødvendig og at forbruket øker. I tillegg mister man effekt på grunn av feil forbrenning. Ventilene er utsatt for stor belastning så her er det viktig med vedlikehold! Her gir Sigurd meg en innføring i hvordan de skal justeres! Og jeg har jo 40 av dem! Rengjøring før vi åpner dekslene! Det er viktig at det ikke kommer noen form for forurensing inn i motoren! Lokkene er av og ventilene måles. Det er en del ting man skal huske på når man gjør dette, Like fullt er det en jobb som er relativt enkel å gjøre for hvermansen! Målebladet skal gå "tregt gjennom men absolutt ikke sitte fast eller skli uten motstand! Trykk ned ventilarmen i bakkant slik at ventilen er maksimalt åpen når du måler! Når man har fått riktig mål er det viktig å få skrudd til uten å endre på høydejusteringen.Her holder vi mot med en skrutrekker mens vil låser med mutteren. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Godt jobba. Lurte en stund på om ventilene ble justert med en støvsuger Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 SoBo skrev 2 minutter siden: Godt jobba. Lurte en stund på om ventilene ble justert med en støvsuger ???? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Må bare ta av meg hatten(nei bruker ikke det bare et uttrykk) for en jobb og all ros til dine medhjelpere Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Vi demonterer enda! De to siste eksosbenda er tatt ut og kontrollert. Mine mistanker om at de også var vrak viste seg å stemme. Alle slanger blir også byttet. Sjøvannsinntakene er sjekket og funnet mer enn ok. Nå kommer vi til over alt og får gjort skikkelig rent! Og alt av eksos og slanger vil være nytt. Det gir ro i sjela!?? Nå skal det skrubbes!?? Det tok noen timer å få de ut! Alt rundt måtte demonteres! Møkjete så det holder etter mange års neglisjering av nødvendig vedlikehold! Sjøvannsfiltrene blir tatt ut for rens og kontroll. Sjøvannsinntakene er i forbausende god stand! Kuleventilene går fint! Det er forferdelig møkkete etter mange års eksoslekkasje! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Dette er beviset på to ting 1. gammel båt er gammel båt 2. det finnes ikke et enkelt båtprosjekt som ikke drar med seg en masse mer enn man trodde Link to post
Faxen Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Nei sier du det! Been there, done that. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
LALUNA II Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Bitteliten skrev for 11 timer siden: Dette er beviset på to ting 1. gammel båt er gammel båt 2. det finnes ikke et enkelt båtprosjekt som ikke drar med seg en masse mer enn man trodde Du har så rett så rett. Dog var jeg forberedt på at denne båten ville ta tid! Mye tid. Prisen jeg ga for den gjenspeiler absolutt det. Og den ble jo kjøpt som et prosjekt. Jeg ligger godt innenfor det forventede hittil bortsett fra koblingen i girkassa. Men nå er den også tatt!?? Jeg hadde bare håpet å få spredd det mer over tid. Faxen skrev for 7 timer siden: Nei sier du det! Been there, done that. ??? LALUNA II skrev for 7 timer siden: ?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Det ser fantastisk trangt ut, til å være en så stor båt, men det er kanskje prisen for god plassutnyttelse. Blir motorene værende ombord likevel? Link to post
Chilli Solbris Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Gullfisk skrev for 1 time siden: Det ser fantastisk trangt ut, til å være en så stor båt, men det er kanskje prisen for god plassutnyttelse. Blir motorene værende ombord likevel? Det blir løft! Bare å følge med de neste dagene så bør det vel skje noe!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Bitteliten skrev for 15 timer siden: Dette er beviset på to ting 1. gammel båt er gammel båt Ja. Men gammel båt behøver ikke å være så forsømt som denne. Tydelig at tidligere eier har lukket øynene for mye rart. Det er vel sjeldent at gamle båter er helt strøkne, men denne er vel i andre enden av skalaen. Vi krysser fingrene for at @Solbris II ikke går på en smell pga. uforutsette saker og ting som dukker opp. Bitteliten skrev for 15 timer siden: 2. det finnes ikke et enkelt båtprosjekt som ikke drar med seg en masse mer enn man trodde Helt klart !!! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 28.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Med Kraftcleaner 45 fra Autokjemi skulle gammel skit vekk! Hele gårsdagen gikk med til å vaske vekk gammel eksos, oljesøl og møkk! Forbedringen er udiskutabel!?? Samtidig håper jeg at jeg aldri må gjøre en sånn jobb igjen! Før og etter bilder! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kenneth 81 Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Litt av en jobb det der ja! Blir jo veldig bra. Regner med det blir betydelig bedre atmosfære i båten når den er skrudd sammen igjen. Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Chilli Solbris Svart 28.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Kenneth 81 skrev for 6 timer siden: Litt av en jobb det der ja! Blir jo veldig bra. Regner med det blir betydelig bedre atmosfære i båten når den er skrudd sammen igjen. Mye jobb, men det betaler seg helt klart i forhold til bedre innemiljø!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 (redigert) Det lekker vann inn i skuta og det kommer ned langs en vegg som har råtnet opp. Stedet hvor vannet lekker inn er ved utløpet for avrenning i et skott som er på hver side i dollbordet. Altså ti lekkasjer. Dette er kort og godt en dårlig konstruksjon av Storebro. Et underlig valg! Men nå får jeg i hvert fall tettet det! Tilgang til lekkasjen var enkel. Bak gitteret til luftinntaket! Plukk råtten finer støpt inn. Jeg begriper ikke hva de har tenkt på her! Redigert 30.August.2020 av Solbris II (see edit history) Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Jiggen for å få løftet motorene begynner å bli ferdig!?? Anlegg for h-bjelke i stål. På den måten blir vekta av maskinene sendt ned i bakken og ikke i båten. Det er laget tilsvarende på den andre siden. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 1.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Nå lages det nye eksosbend! Og med det blir det helt nytt der det er skjult og håpløst tilgjengelig. Men jeg undres over den stussen som ser ut som om den skal være presset på. Noen forslag? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2020 Og så var boltene til motorlabbene klare! I stedet for 93000 som var det beste tilbudet Mancraft hadde, kjøpte vi labber som hadde samme mål og fasthet som de originale. Så flytter vi bare høydejusteringene over til de nye. Total pris: 24000,-! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2020 Da har vi løftet styrbord motor og hengt den over babord motor!!?? Maskinrommet er vasket på styrbord side og maskinen henger så vi får vasket og gjort en nødvendig midtlivsoppgradering! Utrolig fint meg båtkompiser som hjelper til! Uten hadde det ikke gått!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ask Svart 6.September.2020 Link til dette innlegget Svart 6.September.2020 Hei Utruleg mange system i den båten, og ei imponerande ståpåvilje hjå redaren! Båten er heldig som har ein eigar som legg så mykje i båten. Lykke til vidare. Ask Link to post
Knude Svart 6.September.2020 Link til dette innlegget Svart 6.September.2020 Å fy fela. Dette ble omfattende jobb. Er innponert over kunnskap og fine måter å løse oppgavene på etter hvert som de kommer. Mye dyktig hjelp også i følge bildene. Dette kan jo være en påmindelse for mange at gammel og komplisert båt krever sin mann når ting går i stykker. Koster jo en masse penger også...... Denne båten har møtt sin overmann og får en skikkelig overhaling som den kommer til å huske lenge. Stå på Erik !!!!! Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.September.2020 Link til dette innlegget Svart 6.September.2020 Helt rått hva dere får til @Solbris II!! Meget imponert! Et spørsmål, sånn generelt; hvorfor koster motorlabber så utrolig mye? Fantasiprisen fra Mancraft kom med er nå en ting, og dere gjorde en god jobb som fikk dette omtrent 70% billigere, men uansett synes det merkelig at gummiklosser, skåler og noen beslag skal koste flere tusen kroner? Er det noe jeg ikke forstår her? Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2020 Kanalkapteinen skrev 22 minutter siden: Helt rått hva dere får til @Solbris II!! Meget imponert! Et spørsmål, sånn generelt; hvorfor koster motorlabber så utrolig mye? Fantasiprisen fra Mancraft kom med er nå en ting, og dere gjorde en god jobb som fikk dette omtrent 70% billigere, men uansett synes det merkelig at gummiklosser, skåler og noen beslag skal koste flere tusen kroner? Er det noe jeg ikke forstår her? Jeg forstår det heller ikke. Ikke på noen måter faktisk. Så jeg har ikje noen forklaring på galskapen. De som Mancraft leverer er laget av Trelleborg med en egen høydejustering som er ganske genial. Men fra 22’ til 103’ er bare latterlig! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn