Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Kult med engelsk på tegninga da.Enda kulere med dialekta i innlegget. Har litt problemer med å ta alt innover meg fra tegning og tekst, men er du sikker på at du ikke kan forenkle dette noe?

Ja du har heilt rett. Det var berre ein kjapp og gale tegning på 2 min. Det er også rett som observert, at den eine pumpa er tegna inn før filteret, den skal self ver etter pumpa. Så har eg heller ikkje tegnet inn diesel retur.

 

Det blir ein betre tegning når eg har fått montert alt, og eg er enig med meg sjølv korleis alt skal ver. Må litt meir fundering og finpussing til på planen,hehe.

 

Grunnen for forskjellige filter, er at fg500 filter er ein god del mindre, samt ein god del billigare en separ swk 2000-10.

Så er det forskjellig micron på filter slik at det først blir ein slags grov rensing, så eg ikkje får større partikler i dei finare filtera.

 

Og når det gjelder skrivemåten, så likar eg best å skriva på dialekt, då bokmål er langt fra slik eg snakkar, og nynorsk er ikkje heilt innertier heller.(foretrekker ofte engelsk)  :diving:    

 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått min 500FG-kopi i posten fra Kina, og jeg må jo si at jeg ble overrasket over størrelsen. Ikke det at de ikke opplyste om den på eBay-siden, men den var betydelig større enn den CAV 296 som sitter i båten... Jeg hadde tenkt å montere delene på en liten plate og lure den unna bak et panel i båten, men nå spørs det om det blir plass... Gleder meg til å koble opp og teste hvor godt dette kommer til å fungere.

 

Er det ingen som har noen tanker om tanken og tilkoblinger jeg postet bilder av for noen dager siden? Mulig jeg må finne på noe annet som dagtank.

 

Og hvordan ser dere for dere å løse det (tenkte) problemet med at en klump med gugge blir forsøkt sugd opp og tetter til inntak eller rør? Jeg synes det kan virke lurt med en slags filterpose som første enhet i dette poleringssystemet, men hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke å svare litt, men husk, dette er min betraktning. 

Jobbet tidligere på en sjøskole. Da jeg overtok som skipper, fikk maskinisten det travelt med å rense tankene. Dette var 2 stk store tanker på anslagsvis 1500l hver. Når mannlokket ble åpnet, og dieselen tømt, lå det ett sort lag med tjærelignende gugge i bunn av tanken. Hadde vi gått ut i dårlig vær, og dette hadde løsnet, finnes det knapt ett filter i verden som ville klart å holde motoren igang. Min antakelse er at båten hadde ligget med ett vannspeil nær bunnen av tanken i årevis, og motoren fikk diesel noen cm over dette. Hvis det er lignende scenario du er redd for, er jeg redd tanken må rengjøres. 

Med relativ ren tank, og en vannskvett som kommer med diesel via dekkslokk, kondens eller annet, fra tid til annen, tror jeg polering av diesel kan fjerne dette før det blir ett problem.

Problemet kan selvfølgelig komme plutselig ved fylling, men det fordrer jo at tanken du fyller fra er i tilsvarende skikk som det jeg beskriver hos skoleskipet over. Jeg vil tro det er svært sjelden. Særlig på anlegg som er åpne året rundt, og som selger diesel regelmessig.Skal du ut i ruskevær, tror jeg dagtank kan være det tryggeste, særlig hvis du ikke vet hva som befinner seg på hovedtanken, eller den er svært vanskelig å inspisere. 

For de aller fleste båtbrukere, og formål, tror jeg ett godt grovfilter med separator, er mer enn tilstrekkelig.

Mine erfaringer med dieselproblemer har alltid kommet i kjølvannet av eierskifte. Dvs endret bruk, og en båt som har ligget lenge. Klok av skade brukte jeg derfor mye tid og ressurser på rens av diesel og tank da jeg kjøpte båt i Lisboa, og skulle seile denne hjem. 

 

Som kuriositet, fikk jeg hjelp på verkstedet med å flytte dieselen over på fat, for å vaske og inspisere tanken. Da jeg ville ha den tilbake, mente verftet at denne dieselen var skitten og uegnet. Den var selvfølgelig OK, bare jeg unnlot å fylle tilbake bunnslagget, men de ga seg ikke. Enden på visa var at jeg kjøpte ny diesel. Klarte å fylle hele 1050 liter, på en tank som bare tar 930 liter(ihvertfall i Norge) Litt rart igrunn, da det er varmere i Lisboa, enn her hjemme???

Link to post
Share on other sites

FamFar skrev for 1 time siden:

Nå har jeg fått min 500FG-kopi i posten fra Kina, og jeg må jo si at jeg ble overrasket over størrelsen. Ikke det at de ikke opplyste om den på eBay-siden, men den var betydelig større enn den CAV 296 som sitter i båten... Jeg hadde tenkt å montere delene på en liten plate og lure den unna bak et panel i båten, men nå spørs det om det blir plass... Gleder meg til å koble opp og teste hvor godt dette kommer til å fungere.

 

Er det ingen som har noen tanker om tanken og tilkoblinger jeg postet bilder av for noen dager siden? Mulig jeg må finne på noe annet som dagtank.

 

Og hvordan ser dere for dere å løse det (tenkte) problemet med at en klump med gugge blir forsøkt sugd opp og tetter til inntak eller rør? Jeg synes det kan virke lurt med en slags filterpose som første enhet i dette poleringssystemet, men hva mener dere?

Kunne du tatt et bilde? ?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tatt noen bilder. Glemte i farten å legge en fyrstikkeske ved siden av, men jeg målte filteret til å være 30 cm fra topp (T-håndtak) til bunn (enden av tappestuss).

Jeg bestilte ikke det aller billigste jeg kunne finne, orket ikke lete og ville bare ha det unna;

https://www.ebay.com/itm/Diesel-Truck-Marine-Boat-Fuel-Filter-Water-Separator-Kit-500FG-500FH-Universal/113004712885?epid=8019739074&_trkparms=ispr%3D1&hash=item1a4f9b13b5:g:Sr8AAOSwjzJbAnXJ&enc=AQAEAAACIBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qW5gav1lqwP8T9c1ruhSiR32C2KKXrQTzblw%2BR6vAcQvqYOGlkzJXw6kJ6oArSy%2FJc26SUUbdlO5r0oMlg44gIteDe0r9w8kiGuE60kwKfERqrn%2BH8BsPXmbtnJtmk%2BL9gJja2BaM5LLAk2uexjW1a%2Bp%2BWaCTefUGasVw84B8SFMCO4lMHQoqwOjcDSgh6ZjXjBwbhPtN%2FgdXO%2BxYxjlZhVLktYJ2lQRBByKou0AwLdw4rSLj1BKuC6i1mB%2FX8peALtjbElhYZ%2FudbTSlNNLDuSWuqzY%2B1ITNUWAfwQJDWDje6KG0Bh3JYnmYoi9ODptMxOIy1O05EfZSOitCRpfC9MlguMd925Ybrd%2FBGtKB4oKOzSheJKp4dkYMeJtk%2F7gMhBtl%2BC2z93B12nSjGp86vMxQ0ppV7rTgxfbtkpWkclLLKrjhhYyy8dkx1ysFFZm%2FTLYiyUCbnk3C%2FbeDfogOHiSelrY0QjsCPm5N%2Bhs3Hs5eBt4qpAAkDDNASpdtArv53jkS4IiIY42KZtDcHuZL1%2BQrxDy2389KSlFk%2BJYL1U20C4HSJG8GNk5OIdbYXhOThux6CKfMHJAFCEJIl7NGIdmBvsHi0yEBMbSNoMYCqSNLfS%2FfEPI4%2Bgi38bYsH7%2BtSWhWYhzU0GsWprdn6YwdGxuTN05mdffnVXVzA7em9RejHzoYSVIqKNG1r4HmrqydY%3D&checksum=1130047128855348208cefe44097845d38bf34720896

Oppdaget at stussene var til 10 mm slange, og det var litt ergelig, da jeg har gått for 8 mm ellers i opplegget. Fant stusser et annet setd for ca 110,- så det ordner seg...

Ellers aner det meg at det er noe som har ligget lenge på hylla, da det i følge et dokument jeg fant er den eldre modellen som har messingstuss til avtapping, men er selvsagt usikker på dette. Har også sett messing anbefalt med tanke på bruddstyrke, så det er vel like greit.

Det var veldig vanskelig å få åpnet lokket til filteret, så jeg antar det har ligget en stund. Vil no helst bytte litt O-ringer og filterinnsats etter at testingen er gjennomført.

Dersom det viser seg å fungere fint er jo prisen latterlig lav sammenliknet med det man ellers finner i norske butikker.

Jeg måtte hente pakken på Post i butikk, men unngikk toll og gebyr. Verdien var satt til USD 19 på deklarasjonen. Var kanskje heldig der, så det er muligens greit å finne en som beviselig koster under 350,- inkl frakt dersom jeg bestiller igjen.

 

Racor-kopi 3.jpg

Racor-kopi 4.jpg

Racor-kopi 1.jpg

Racor-kopi 2.jpg

Redigert av FamFar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Monterte tilsvarende i båten. Bestilte tappestuss med kran ved siden av så jeg kan tappe rett på flaske. Hadde også annen dimensjon på slangestussene, mener det var Tess som hadde passende i hylla. 

 

Husker ikke men tipper jeg monterte stussene med noe tettegugge. Uansett, har fungert uten en dråpe diesel dryppet siden i våres en gang. 

Link to post
Share on other sites

A propos tank... Jeg tenkte å bruke en høy (smal og bred) plastikktank som dagtank. Kjøpte den på West System, og jeg antok at den kan benyttes til diesel, for den er omtalt som "Drivstofftank, dieselvarmer 10L" (https://www.westsystem.no/p/22115/drivstofftank-dieselvarmer-10l).

 

Tar jeg feil eller er dette helt greit som dagtank til diesel?

 

Jeg ble litt forvirret etter å ha vært innom Biltema i går kveld, og da ble jeg fortalt at tanker i plast er forbudt brukt til diesel...

Link to post
Share on other sites

Så er dagtanken på plass. 

 

Det ble tur og retur fra hjelpemotor til dagtank. Da får jeg fall fra tank til hjelpemotor, som er en 3 sylindret Yanmar. Den må luftes hver gang den har stått noen uker, og det håper jeg å slippe nå. 

 

Fra tank går dieselen til grovfilter(dobbel racor med vender) fra grovfilter til motor. Retur til dagtank, mens overflow herfra går tilbake i tanken. Jeg har satt en nliten treveisventil på diesel til grovfilteret, slik at jeg kan velge å ta diesel fra dagtank. Den vil da tømmes iløpet av noen timer (20-22 liter).

 

For noen uker siden bestilte jeg ett Racorfilterhus til. Dette skal kobles opp med innkjøpt dieselpumpe fra Biltema, for polering av diesel. Strengt tatt trengte jeg vel ikke ett filter til, da jeg kunne gått rett fra dagtanken til hjelpemotoren. Men slik blir det.

 

Trenger en overgang fra 6-8 mm slange, da jeg hadde basert meg på 8 mm, men returen fra HM var kun 6mm. Dessuten mer slange for polering av dieselen, og Racoren, som er på vei, så er systemet oppe og går. Tydeligvis er det en sump i dieseltanken, med eget stigerør litt langt bak i båten. Her har jeg pumpet ut flere liter vann, men aldri fått vann inn i grovfilterene, som har stigerør lenger fremme i båten. 

 

Vurderer å kjøre 10 micron på polering av dieselen, og muligens sette inn ett vakummeter der. Hvis det funker, trenger jeg vel nær sagt aldri å bytte finfiltere mer. Racorfilterene er veldig raske å bytte filterinnsats på. Her tenker jeg å prøve meg frem. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...