Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

lurvetass skrev 9 minutter siden:

Holder jo ikke med returslange til kanna heller Barbaria. Med returen og opp til 140 l/h blir det mange kanner. Du må slange for retur av iverskuddet fra kanna tilbake til hovedtank også.

Ha, ha, trodde du lurte oss der :-)

 

Men en utfordring er at dieselen blir like varm som motoren, altså 80 grader, eller noe rundtomkring der. Det er grunnen til at noen motorer har kjøling på returdieselen. Blir komplisert etter hvert dette her. Selv med den beskjedne returen på Hulda, funderer jeg på et litt annet design enn jeg bruker i dag. Hos meg blir det god lunk på filtrene. Ikke så mye at det gjør noe, men allikevel....

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

 

Jeg har regnet på V8'ern til Hulda. På full blås vil motoren bruke 30 liter i timen, og 30 liter i retur til tank. På dorgefart bruker vi 5 liter i timen, og kjører 55 liter i retur til tank. Totalt forskjellig karakteristikk mellom Volvo og GM. Det er derfor man må vite, 'tro' kan bringe den troende på ville veier :-)

 

Hvordan får du dette til, kjører du motor på konstant turtall hele tiden og vribar propell? Om ikke så er nødvendigvis mengden som sirkulerer fra en påhengt pumpe lavere ved dorgefart/lavt turtall enn ved full blås/max turtall.

 

Medmindre du har et elektrisk system for mating av drivstoff til motor med konstant mengde naturligvis, men da kan man ikke sammenlikne ved Volvo som har påhengte pumper med betydelig variasjon i flow.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 20 minutter siden:

 

Hvordan får du dette til, kjører du motor på konstant turtall hele tiden og vribar propell? Om ikke så er nødvendigvis mengden som sirkulerer fra en påhengt pumpe lavere ved dorgefart/lavt turtall enn ved full blås/max turtall.

 

Medmindre du har et elektrisk system for mating av drivstoff til motor med konstant mengde naturligvis, men da kan man ikke sammenlikne ved Volvo som har påhengte pumper med betydelig variasjon i flow.

 

Dette har jeg ikke noe greie på, så jeg skal ikke forsøke å forklare.

Link to post
Share on other sites

I dag satt jeg ett par timer i båten og funderte. Har en tank liggende, på 15x30x50cm, med jur. Den kan fint få plass i ett stuerom i salongen, så det blir godt fall til hjelpemotor og hovedmotor(og racorfiltrene der) 

 

Men jeg blir veldig i tvil. Nye metervis med slanger. Kuleventiler for å stenge fra hovedtank, og åpne for dagtank. Flere opplegg med andre ord. Ser heller ikke risikoen med blærene. Kanskje bedre å bruke penger på skikkelig brannslukkingsanlegg? Byttet forresten dieselfilter på Racoren. Det var helt unødvendig. Men fort går det. Tar neppe ett helt minutt, og da fyller jeg filteret med blæra, siden jeg ikke har fall fra dieseltank.

 

Set it, and forget it. Det er målet, hvis jeg skal legge opp noe annerledes nå.Diesel fra hovedtank, til grovfilter, til dagtank, til finfilter/motor, og retur til dagtank, som også har overløp til hovedtank. Polert diesel også til dagtank, og overløp hovedtank. Da kan jeg bruke den som fyllepumpe, hvis HM ikke går. Ved problemer fra hovedtank, tar jeg rett og slett en slange(koblet klar med kuleventil) napper av slangen inn på grovfilter, og trer på denne. Tar max 2 minutter. Det siste sparer meg for ett par ventiler. Betjeningsvennlighet har også noe med sikkerhet å gjøre. Dette liker jeg på det doble Racor grovfilteret. En ventil som snus 180 grader. Fort gjort, i kampens hete, å gjøre feil, hvis brotta nærmer seg, og dieseltanken er tom. Særlig hvis 2-3 kuleventiler skal betjenes, for å endre hvor dieselen kommer fra, og går til. På gamle seilbåten var det laget ett slikt system, med 2 Sepairfiltre, og diesel tur og retur fra 2 tanker. Klarte fint å gjennomskue dette, ved å nistudere blekkspruten av kobberør, slanger og kuleventiler. Men jeg måtte nistudere hver gang jeg skulle endre noe alikevel, for da var det jeg husket sist glemt.

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 21 minutter siden:

Freistar å gjenta noko eg påpeikte i eit innlegg tidlegare.  Med tanke på sirkulasjon i systemet så blir all diesel på hovedtanken behørlig polert.  Eg kan ikkje sjå at dagtank gjer båtlivet tryggare en litt  kontroll og tappe-rutine rundt bunkring.  

 

Jeg har brukt en anseeling mengde (antall tusen liter) diesel gjennom mine båtsesonger i mange år. Har aldri noensinne erfart problemer med tette dieselfiltere. Det har hendt at jeg under fullfartstest har lykkes i å frembringe lav fueltrykks alarmen på VP-D serien midt i sesongen men i den udramatiske form at det kun var å slakke tilbake til normal marsjfart igjen og bytte filter ved første anledning etter. Naturligvis forefinnes alltid reservefiltere ombord til enhver tid.

 

Selvsagt kan noen være uheldig med bunkring og få dritt i tankene men med den store mengden retur som kommer fra f.eks. D-serien (common rail motorer generelt) og som sirkulerer rundt i drivstofftanken gjennom filterene og tilbake til tanken til enhver tid er man raskt kvitt ulumskhetene. Tror det er svært skjelden å finne tanker fulle av dritt på common-rail motorer. Den pågående, kontinuerlige renseprosessen når motor er igang er alt for stor til dette.

 

Var på tur å tanke ved et anlegg en gang der tankbilsjåføren kom og stoppet meg da han skulle tanke samme tank samtidig og advarte mot at dette kunne medføre at grums ble rørt opp i systemet og kom inn i min fylling. Satte selvsagt stor pris på dette og bunkret ikke der denne dagen. I slike tilfeller kan man få diesel med bunnfall ombord.

Link to post
Share on other sites

Har sikkert skrevet om det tidligere. Men en bekjent var med Soon Seilforening på pinsetur for en del år tilbake. På returen nordover fylte han diesel rett syd for Strömstad. Motoren stoppet utenfor Misingen. Han ble tauet inn til Hankø Fjordhotel. Jeg fikk jobben med å få motoren kjørbar. Fra en tank på 250 liter pumpet jeg ut et fullt kvartfat med ren gørr. Det er da man verdsetter en motor som returnerer mye diesel tilbake til tank. Det gjør hele forskjellen. Tror noen. Motorstans har på tre år skjedd meg to ganger grunnet dårlig diesel. Nå gjør dagtanken min gjør at jeg oppdager forurensing i tide. Og jeg har ren diesel for et døgns motordrift uansett. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det grumset, slagget, vannet og dieseldyrene man får har man nok som oftest betalt full literpris for ja. Been there, done that.

 

Nå det gjelder kondensdannelse i tanker er nok varm dieselretur til en kald tank hovedårsak til dette.

Spesiell utsatt er aggregatanlegg med utendørs tank. Der installeres ofte dieselkjøler i returen for å redusere dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Mix said:

Nå det gjelder kondensdannelse i tanker er nok varm dieselretur til en kald tank hovedårsak til dette.

Spesiell utsatt er aggregatanlegg med utendørs tank. Der installeres ofte dieselkjøler i returen for å redusere dette.

 

Det var ovveraskende at oppvarming av dieseltanken fra returdiesel skulle produsere kondens.

Hva er fysikken her?

Ville trodd at hvis duggpunktet var f.eks 10 grader på luften i tanken, så ville oppvarming av diesel (og luft) bringe temperaturen bort fra duggpunktet. Ikke trigge kondensering.

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev for 2 timer siden:

 

Det var ovveraskende at oppvarming av dieseltanken fra returdiesel skulle produsere kondens.

Hva er fysikken her?

Ville trodd at hvis duggpunktet var f.eks 10 grader på luften i tanken, så ville oppvarming av diesel (og luft) bringe temperaturen bort fra duggpunktet. Ikke trigge kondensering.

 

Har ikke fasit, men jeg kan se for meg at hvis lufta i tanken holdes litt varm over tid, så tar den kanskje opp ny fuktighet via luftinga, og hvis prosenten kommer høyt nok og tankveggen er kaldere, kan det kanskje dogge litt der osv. (?). Aner ikke.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
arnearmoa skrev for 9 timer siden:

 

Har ikke fasit, men jeg kan se for meg at hvis lufta i tanken holdes litt varm over tid, så tar den kanskje opp ny fuktighet via luftinga, og hvis prosenten kommer høyt nok og tankveggen er kaldere, kan det kanskje dogge litt der osv. (?). Aner ikke.

 

Teorien din virker grei nok men det er noe med volumet luft her... som må gjennom luftinga for at det skal bli noe særlig med kondens. 

 

Setter en finger på at 95% av vann i dieseltanker er kjøpt til dieselpris eller kommer gjennom utette dekkspåfyllinger osv ;-)

Link to post
Share on other sites

Då har eg jallfall fått handla meg inn litt ting til Nauticaten.

 

Eit 500 fg (30 micron) filter som skal sirkulere diesel på tank med hjelp av ei lito diesel pumpa.

Denne blir lagt opp slik at eg kan sirkulere fuel på begge tanker, men kun ein tank om gangen.

 

Så bytter eg ut Marco up6 pumpa (som alt er montert) med ei marco up2 pumpe som skal pumpe diesel fra stb tank til bb tank (forbrukstank) via eit separ swk 2000-10 filter. (30 micron)

Bytting av pumpe var nødvendig da up 6 pumpa leverer for mykkje i forhold til filteret. Ja swk2000-10 filteret blei også bestillt denne gangen.

 

Så i fra forbrukstanken går det gjennom eit fg 500 filter (2 micron) før det går inn til dieselfilter på hovedmaskin.

 

Enda då opp med 2 stk 500 fg filter og eit swk 2000-10 filter.

Så får eg krysse fingrane for at eg slepper å måtte lufte motorer og styre på med fuel trøbbel når me skal heim fra Gran Canaria.

Rekner med det blir ein god del motor timer, da det stort sett er motvind denne retningen.

 

Heldigvis har eg to motorer og propeller, sjølv om hjelpemotor og seildrev ikkje er så store dimensjoner på, hehe. Men det nytter ikkje med to motorer om det er bunkra dårlig fuel......

 

 

Det er kansje ikkje så lett å sjå for seg med forklaringa mi, hehe.

Så eg prøvde å laga eit lite diagram:

 

1761035050_fueldiagram.jpg.daadf448592438651331d23b55056ca6.jpg

Som dåke skjønner, så er eg ikkje noko teknisk tegnar :) 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du tegner nesten like dårlig som meg, men alikevel....Har du tegnet inn dieselpumpe før første filter? Isåfall ville jeg flyttet den til etter filteret.

 

Hvorfor bruke to forskjellige typer filterholdere? Etter nærmere ettertanke, muligens lurt. Gjør det umulig å blande ulike verdier/micron!?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...