Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Komodo skrev for 17 timer siden:

Da har jeg endelig fått bestilt BMS. 

 

Har som smått begynt å tenke litt på hvordan jeg skal utforme kabinett til cellene. Det skal altså være 8 celler som kobles til 12V.

Har tenkt å støpe kasse i glassfiber for at det ikke skal bli unødvendig klumpete. Men er det ideelt at cellene skal stå helt kloss inntil hverandre, eller bør det være luft mellom? Og skal det være luft mellom veggene i kabinettet og cellene? I så tilfelle bør man vel lime inn noen klosser eller noe slik at de står trangt. Lurer også på hvordan det er smartest å montere BMS. Tenker da særlig i forhold til varmeutvikling (500A BMS). Skal det være i kassa sammen med cellene, eller blir det vanskelig å bli kvitt varmen? Bør BMSen monteres utenpå kassa? Skal kassa være tett, eller bør det være luftespalter? Skal den ha lokk? Osv. osv.  

 

Ser for meg at jeg lager en plugg som jeg støper rundt, renskjære, og coate med gelcoat eller polyurethanmaling til slutt. Tenker også på hvordan det er smartest å lage polene/terminalene. Så jo at en lenger opp fikk litt pepper for å ha montert skruer rett i trekasse. Tenker også at vanlige rustfrie skruer ikke leder like godt som kobber, så jeg er litt usikker på hva som er smart. 


Batteriene i seg selv utvikler ikke veldig mye varme og trives sånn sett best rundt 30 grader så boksen trenger ikke lufting ut fra min erfaring. Vi klinte 12 celler inn i kryssfinerboks med lokk, med tynn gummimatte mellom cellene (et par mm) for ekstra isolasjon siden kappen er minuspol.. Første gang over 30 grader nylig med mange timers gange, hett maskinrom og utetemperatur oppunder 30. Lading og bruk av batteriene genererer litt varme (ses lett fra temperaturlogg) og denne holder seg en stund også. Det kan antakelig bare være en fordel ved vinterdrift. Ville lagt vekt på å fiksere cellene, la de hvile på slett underlag og sørge for at det ikke kan oppstå moment på terminalene. Og at driten kan løftes inn og ut av båten. Veldig greit å gjøre pakken ferdig hjemme i stedet for å mekke rasket sammen i trange rom.

 

BMS ville jeg satt utenfor og sørget for lufting til med tanke på levetid av komponenter (uttørking av kondensatorer osv), men skjermet fra luft med saltrók i.

 

Med tanke på din maskinpark @Komodo så ville jeg gått i resirkskuffa i tavleverksted hos elektriker og plukket passende kobberbars og laget symmetriske bus bars selv med terminal i endene for tilkopling av kabel ut av kassa. Også lurt å lage koplingspunkter for balanseledninger. Vi fikk det vi trengte av 20 x 4 mm for 500 kroner. Sikkert overkill men da er du ikke styrt av lengden på kjøpte bus bars. Pinnebolter og en nennsom hånd er lurt for å ikke dra ut alugjengene i polene (momentspec er så lav at vi i alle fall ikke hadde momentnøkkel som gikk lavt nok).

Link to post

Veldig bra @Fantino, det er akkurat slike tips jeg ønsker meg :thumbsup:  Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål om detaljer når tiden nærmer seg. Tenker da kanskje mest på hvordan busbars og koblingspunkter skal utformes. Hvis du har tid og overskudd til å lage en arrangementsskisse for hvordan dette skal se ut hadde det vært helt supert! 

 

Nå står to ukers båttur på programmet, kommer sterkere tilbake etterhvert :smiley:

Link to post
McW skrev On 10.6.2022 at 17.18:

Prøv å endre språk på tlf. din fra Norsk til Engelsk, løste problemet hos meg.

Prøver meg igjen hos McW, siden det gikk så bra forrige gang. Håper du er på. Synes Xiaoxiang-appen er skrot, har nytt problem nå. På en av BMS-ene forlanger den plutselig passord for å koble til. Ikke på den andre. Jeg har aldri satt noe passord. Reinstallerte appen, det ble ikke bedre. Har prøvd å søke etter generelt passord på nett, kom ikke noe nærmere. Noen som vet passordet?

Link to post

Prøvde noen opplagte passord, kom inn med 444444. Men får ikke kommet inn på parametere. Må dessverre si jeg synes Overkill Solar og deres bruk av Xiaoxiang er skrot. Anbefaler å kjøpe noe som funker og er stabilt.

 

Link to post

Har hatt en helt super strømsommer i båten takket være løsningen med DIY LiFePO4 batterier. Nå driver jeg med optimalisering av løsningen. Legger blant annet merke til at DC/DC laderen reduserer produksjonen vesentlig ved høyere temperaturer. Jeg bruker en Victron Orion Smart DC/DC charger. Har derfor laget meg en liten kjøleinnretning for DC/DC laderen. Denne er basert på en W1209 temperaturkontroller og et par 5015 vifter fra AliExpress og et par viftestusser laget på 3D printeren. Fungerer helt topp. W1209 er lett å programmere og den holder på programmeringen også når den er uten strøm.

 

IMG_1217.JPG.d0f41f55126ab56c8ec9d6a18431f1cd.JPG

 

Har ikke montert i båten enda. Utfordringen jeg står med nå er strømforsyning til W1209. Den trekker omtrent 35 mA på tomgang. Er ikke så fristende å la W1209 trekke dette direkte fra LiFePO4 banken. LiFePO4 banken er jo beskyttet av BMS, men likevel.

 

Er det noen som ser en noenlunde enkel løsning for å trekke strøm til W1209 fra DC/DC laderen bare når DC/DC laderen produserer strøm? Det er ikke noen egne releutganger på DC/DC laderen som kan brukes så vidt jeg kan forstå. W1209 tar strøm inn på punktene merket +12V og Gnd.

 

1398546647_Velocitoppgraderinger(3).jpg.bd20993d3014487a072bff6f9aef6191.jpg

Edited by tor_ef
Link to post

Jeg monterte to 120mm vifter bak de to Orion som jeg har. De går når tenning blir slått på, uten noen form for regulering.  De senker nok temperaturen litt, men jeg er ikke veldig imponert over 30A laderen.  18A blir ikke like varm og reduserer ikke lading som 30A gjør. 

Link to post
Fantino skrev 28 minutter siden:

Dersom DC DC lader kun er aktiv når motoren går så kan du gjerne bare forsyne W1209 fra D+ på dynamo? Den blir jo pluss 12V når dynamo lader.

Hvis jeg trekker strøm fra D+ vil jeg ikke da også trekke fra startbatteriet som er koblet hit?

Link to post
Swingswong skrev 23 minutter siden:

Jeg monterte to 120mm vifter bak de to Orion som jeg har. De går når tenning blir slått på, uten noen form for regulering.  De senker nok temperaturen litt, men jeg er ikke veldig imponert over 30A laderen.  18A blir ikke like varm og reduserer ikke lading som 30A gjør. 

Høres jo greit ut dette. Overkommelig for en "noob" som meg. Har en bryter for tenningen,  og kan sikkert klare å finne punktet der motorromvifta er tilkoblet. Mener den starter når tenningen er på.

 

Ja, har sett flere rapporter om kraftig fall i produksjonen ved høy temperatur på 30 A laderen. Victron er forsåvidt ærlige på dette i produktarket også.

 

 

Link to post
tor_ef skrev 40 minutter siden:

Hvis jeg trekker strøm fra D+ vil jeg ikke da også trekke fra startbatteriet som er koblet hit?

D+ har vel bare forsyning når tenningen er på (gjennom ladelampe, og fra dynamoen når den lader).

Link to post
Fantino skrev for 11 timer siden:

D+ har vel bare forsyning når tenningen er på (gjennom ladelampe, og fra dynamoen når den lader).

Genialt! Da blir det kortere å trekke ledninger mot dynamo. Takk!

Link to post
Dreuf skrev On 16.7.2022 at 19.45:

Da var det liv i BMS igjen.

Grunnen til at jeg trodde at den ikke greide å kutte strømmen med mos-fet var at laderen stod på. Altså forsynte laderen 12v kursen selv om batteriet var frakoblet via BMS.

Hvorfor BMS begynte å balle i første omgang vet jeg ikke.

Det ser ut til at dersom lading står på og man skrur av/på lade-mosfet i appen så begynner den å tulle igjen. Virker som den da ikke greier å åpne og den går i en ond syklus.Litt usikker på om dette er "by design" eller noe feil.

 

Når jeg skrudde av lader og restartet BMS så var alt tilbake til normalen.. (JK BMS har en fysisk knapp for å skru den av/på, veldig kjekt).

 

Testet å skru av "discharge" I appen og da kutter den momentant.

 

Har glemt å sjekke loggen i BMS for å se hvorfor den begynte å tulle i utgangspunktet.

Tror jeg uansett bestiller meg en Heyo BMS for å ha i backup om ting skulle skje igjen. De har jeg som sagt god erfaring med.

 

 

Nå har BMSen ballet det til igjen.

Det virker som den er i en reboot loop og ikke kommer seg igang igjen. Nå gir jeg opp og har bestilt en Heyo BMS. (Eller 2stk ble det siden jeg endelig har kjøpt meg båt igjen og "må" ha lithium i den også..)

 

Ser flere på diysolarforum har samme problemet som meg..

Hankzor har tilbydd meg å sende den tilbake for service, men frakt til Kina koster ganske mye så det spørs om den havner i roteskuffen.. Veldig synd da jeg har vært veldig fornøyd med denne på andre måter. (Balansering, SOC etc).

Link to post
Dreuf skrev 12 minutter siden:

Nå har BMSen ballet det til igjen.

Det virker som den er i en reboot loop og ikke kommer seg igang igjen. Nå gir jeg opp og har bestilt en Heyo BMS. (Eller 2stk ble det siden jeg endelig har kjøpt meg båt igjen og "må" ha lithium i den også..)

 

Ser flere på diysolarforum har samme problemet som meg..

Hankzor har tilbydd meg å sende den tilbake for service, men frakt til Kina koster ganske mye så det spørs om den havner i roteskuffen.. Veldig synd da jeg har vært veldig fornøyd med denne på andre måter. (Balansering, SOC etc).

Det var synd, men knallbra at du poster så vet vi hva vi skal ligge unna! 

Link to post
Dreuf skrev for 10 timer siden:

Nå har BMSen ballet det til igjen.

Greit å vite. Jeg har et par 200A JK BMSer gående og så lange er det eneste problemet jeg har sett at strømmåling faller ut av og til og da faller også lading ut men det ordner seg i løpet av et lite halvminutt.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.