Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Flott og fornuftig konsept. Her er man nesten uavhengig av ekstern strømforsyning når man er underveis.

Seilbåter er gode hybrider til batterielektrisk fremdrift, gitt at man seiler størsteparten av ferden.

 

Som han sier i videoen, vil det være en fordel å hente strøm fra propellen når man seiler.

Det gir mer energi tilgjengelig.

 

Det kan være greit å cruise rundt i 3-3,5 knop, men for havnemanøver og motstrøm bør man ha mer tilgjengelig energi.

 

Han nevner også at oppvarming vil øke komforten.

For norske forhold så trenger han nok en kraftig 'Webasto' også vinterstid.

Om de ikke vil bli under dyna da.:giggle:

Link to post
Guest Avmønstret#
  Havarita skrev On 7.2.2020 at 8.17:

Flott og fornuftig konsept. Her er man nesten uavhengig av ekstern strømforsyning når man er underveis.

Vis hele sitatet  

 

Ikke bare nesten, på svai i solrike strøk produserer de mer enn de trenger. Over atlantern om høsten i 20 dager begynte det å lakke litt på slutten. 

 

  Havarita skrev for 1 time siden:

Seilbåter er gode hybrider til batterielektrisk fremdrift, gitt at man seiler størsteparten av ferden.

Vis hele sitatet  

 

De har ingen annen strømkilde enn sol. 

 

  Havarita skrev for 1 time siden:

 

Som han sier i videoen, vil det være en fordel å hente strøm fra propellen når man seiler.

Det gir mer energi tilgjengelig.

Vis hele sitatet  

 

Om de får til det, pluss vindmølle så har de antagelig ett konsept som vil fungere godt også "her opp" store deler av sesongen. Men ikke hele. 

 

  Havarita skrev for 1 time siden:

 

Det kan være greit å cruise rundt i 3-3,5 knop, men for havnemanøver og motstrøm bør man ha mer tilgjengelig energi.

Vis hele sitatet  

 

Yepp, det setter sine begrensninger. Dette er ett diy prosjekt på budsjett. Å øke kapasiteten og effekten vil ikke være noe problem. 

 

  Havarita skrev for 1 time siden:

 

Han nevner også at oppvarming vil øke komforten.

For norske forhold så trenger han nok en kraftig 'Webasto' også vinterstid.

Om de ikke vil bli under dyna da.:giggle:

Vis hele sitatet  

 

Mtp startbildet på videoen hadde jeg holdt meg under dyna ;-)

-----------

En riktig konfigurert elektrisk drevet seilbåt, som også kan saktelade på landstrøm, ville kunne fungere helt brillefint for veldig mange. De ferdige løsningene fra produsentene er foreløpig for dyre. 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

Ah, skjønner. :-) En løsning for re- genereing via propellen og en vindmølle. Større batteribank, litt kraftigere motor og kanskje et mer moderne og lettdrevet skrog så tror jeg dette vil være en god løsning for mange. 

Link to post
  lr-80 skrev On 7.2.2020 at 20.35:

C94C73A0-C5A2-4436-83DB-171F62A4FCCE.jpeg.ee15620d1f062ee14eb239cbd9d7fc3f.jpeg
... men hva vet vel Andreas Holo...

Vis hele sitatet  

Vel, les det under: " Vår vindgenerator ga 5 A ved 20 knops vind". Og så kan jeg opplyse deg om at mitt solpanel på 400 watt gir 25 ah når forholdene er perfekte og 5 a når det er litt skyer. Så da er det ikke verdt å sette opp en propell ved siden av som skygger for dette. For Uma's del som sikkert har dobbelt så mye som meg vil de kun gå i minus på den måten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  lr-80 skrev On 7.2.2020 at 14.17:

Om det er fryktelig varmt vil man kanskje ankre opp der det er en del vind, så kan man bruke vindmølle for anker om natta. 

Vis hele sitatet  

 

  Sun Flyer skrev On 7.2.2020 at 20.54:

Vel, les det under: " Vår vindgenerator ga 5 A ved 20 knops vind". Og så kan jeg opplyse deg om at mitt solpanel på 400 watt gir 25 ah når forholdene er perfekte og 5 a når det er litt skyer. Så da er det ikke verdt å sette opp en propell ved siden av som skygger for dette. For Uma's del som sikkert har dobbelt så mye som meg vil de kun gå i minus på den måten.

Vis hele sitatet  

Ok. 
er den fastmontert vil den ødelegge for solcellene på dagen ja. Jeg bare refererte til noen jeg trodde kan litt om dette. 

Link to post
Guest Avmønstret#

I videoen snakket de om at om de skulle ha mølle så ville de ha en stor en på 48V som de kunne "slå opp" på fordekket for å ikke dekke over solpanelene. 

 

Vet ikke om jeg har sett en slik løsning før, men nå virker de ikke redde for å gå egne veier :-)

 

Nå har de seilt "rundtomkring" i fire år så en må vel kunne si at konseptet er vel utprøvd. 

Link to post

Det vil jo bli et lagringsproblem når den ikke er i bruk. De vil nok oppdage at ca fra 1. mars blir det liv å solpanelene igjen. Og for seilas videre nordover (de vurderer vel Norge til sommeren) vil du klare seg meget bra som de er og enda bedre hvis de får til å lage regenerering fra moteren/propellen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  Geir Kåre S skrev On 29.10.2019 at 13.55:

Det er så praktisk at man velger elbilen fremfor eksosbilen i helgene fordi eksosbilen overraskende ofte må fylles drivstoff på, og det er "bortkastet tid" når en skal ett eller annet ærend. 

Vis hele sitatet  

En vanlig familie tralle med diesel motor går vel 100 mil på tanken eller noe så jeg henger ca 5 min på drivstoffstasjonen i måneden til tross for daglig bruk.

Husker jeg hadde en bil med Defa kupe/motorvarmer en gang i tiden og etter vært syntes jeg det ble mye styr med den forbannede ledningen som måtte kobles ut/inn hele tiden.
For ikke snakke om når den burde vært koblet inn men ikke var det før man skulle legge seg fordi man tenkte når man kom hjem i fra jobb at jeg orker ikke å styre med ledningen for jeg skal sikkert ut å kjøre på kvelden men så ble det ikke noe av.
Nei takke meg til en eber eller webasto


Syntes du treffer på noe i denne tråden men i mine øyne er det skivebom å sutre over å måtte fylle tanken sett opp mot det å holde strøm på batteriet på el bilen som fremstår som mye mer styr.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
  Geir Kåre S skrev On 13.2.2020 at 22.03:

Selv er jeg glad for å slippe å måtte kjøre bort ett sted og legge igjen hundrevis av kroner jevnlig. 

Vis hele sitatet  

De fleste kjører vel ikke bort ett sted for å fylle tanken men svinger innom når man kjører forbi.
Det siste argumentet er vanskelig å motsi.
Har en kompis som lader sin Model S 100D på 10A og den står "alltid på lading"
Da den brukes til pendling.
Så var jævla gang han har drar noe sted eller kommer hjem så må han ordne med ladekablen.
 

Link to post
Guest Avmønstret#
  pipe skrev On 13.2.2020 at 21.49:

mine øyne er det skivebom å sutre over å måtte fylle tanken sett opp mot det å holde strøm på batteriet på el bilen som fremstår som mye mer styr.

Vis hele sitatet  

 

Poenget er at det endrer både bruken og eierskapet å ikke måtte fylle, eller tenke på om tanken er tom eller halvtom. "Tanken" er full om morgenen og med normalt kjøremønster holder det hele dagen, eller flere dager. Å ikke måtte kjøre "ett sted" for å fylle opp endrer eierskapet. 

 

Om en båt kunne ligge å saktelade på landstrøm i uka så ville den også ha full tank "automagisk" når en skulle bruke den i helga. Alltid. Det utgjør en forskjell. 

Link to post
Guest Avmønstret#
  pipe skrev On 13.2.2020 at 22.11:

De fleste kjører vel ikke bort ett sted for å fylle tanken men svinger innom når man kjører forbi.
Det siste argumentet er vanskelig å motsi.

Vis hele sitatet  

 

Tro det eller ei, alle har ikke samme bruksmønster som du. Kona kommer feks ofte hjem seint på kvelden/natta fra jobb. Da kjører hun helt hjem uten å fylle om det er lite drivstoff, og førstemann som bruker bilen dagen etter må gjøre det i stedet, akkurat når det ikke passer særlig godt. Vi bor også sånn til at vi må kjøre 5 km i "feil retning" ifht Oslo for å fylle om det er så lite igjen at jeg ikke tar sjansen på å kjøre mot Oslo. 

 

Men greit. Du liker å fylle ute og vil gjerne beholde det, og det får du selvsagt uansett hvilket drivstoff bilen din går på, også elektrisk. Andre syns det er greit med alltid full tank om morgenen, utenfor døra på boligen. Hver sin smak. Og selv om det virker veldig viktig for deg så er det bare en bagatell, men likefullt noe elbileiere setter pris på, og som elbåteiere også vil sette pris på. At båten har full tank når den har lagt i havn en stund. 

 

Det er ikke så gøy dra et annet sted for å fylle brennbar væske i hull på bilen eller båten at det er noe å gjøre et stort sirkusnummer utav, er det? En kan jo ha en kanne baki elbilen og fylle litt nå og da om savnet blir stort ;-) Jeg fylte 40 ltr diesel på kanner til båten med elbil på bensinstasjon en gang jeg. Gikk helt fint. Ble vasking av hender og kanner da jeg sølte noen dråper, for den dieselen er ikke akkurat luktfri. 

 

Syns det er noe å se frem til jeg, den dagen båten alltid ligger med full tank på fredagen. Blir fint det. Men klart, må nok regne med at det skjer via kabel i noen år. 

Link to post
  Geir Kåre S skrev On 13.2.2020 at 22.14:

Å ikke måtte kjøre "ett sted" for å fylle opp endrer eierskapet. 

Vis hele sitatet  

Det fleste svinger innom drivstoffstasjonen når de kjører forbi så det virker som oppkonstruert problemstilling. 

 

  Geir Kåre S skrev On 13.2.2020 at 22.14:

Om en båt kunne ligge å saktelade på landstrøm i uka så ville den også ha full tank "automagisk" når en skulle bruke den i helga. Alltid. Det utgjør en forskjell. 

Vis hele sitatet  

Det er ett godt argument men bare fordi man ikke holder på med ladekablen flere ganger i døgnet.
Som skrevet over vet jeg hvor dritt jeg syntes det var å holde på med Defa kabelen over tid så jeg ville heller ha brukt 5 min på en ladestasjon i måneden for å fått det overstått enn å holde på daglig med lading.

Link to post
  Geir Kåre S skrev On 13.2.2020 at 22.25:

Tro det eller ei, alle har ikke samme bruksmønster som du.

Vis hele sitatet  

Eller deg for du gikk i samme fellen som meg da du antok at man måtte kjøre ett sted bare for å fylle tanken.

Selvfølgelig langt i stikk motsatt retning av ditt man egentlig skulle men til mitt forsvar så skrev jeg de fleste.
At enkelte liker å utsette ting slik at man får igjen for det i form av ekstra arbeide er ikke noe nytt.

  Geir Kåre S skrev On 13.2.2020 at 22.25:

Det er ikke så gøy dra et annet sted for å fylle brennbar væske i hull på bilen eller båten at det er noe å gjøre et stort sirkusnummer utav, er det?

Vis hele sitatet  

Har ikke gjort noe større sirkusnummer av det en du gjør med hvor vanskelig,brannfarlig,illeluktende,tidkrevende og grisete det er å fylle drivstoff.

På dette punktet er du for selve sirkusdirektøren å regne.

  Geir Kåre S skrev On 13.2.2020 at 22.25:

Du liker å fylle ute og vil gjerne beholde det, og det får du selvsagt uansett hvilket drivstoff bilen din går på, også elektrisk.

Vis hele sitatet  

Nei jeg liker at det går fort så derfor er ikke noe alternativ å lade batteriet på el bilen mens man står å ser på så av to onder ville jeg også ladet hjemme når jeg går over til el bil.
Er redd for at ladekabel styret er medaljen sin bakside men med dagens stadig større batterikapasitet så blir dette problemet mindre.
For ikke å glemme at mine biler har kommet under tak isteden for å balle med kabler ute i all slags vær slik som jeg gjorde da jeg hadde Defa.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Kjører 35.000 i året fordelt på to elbiler. Hytta er 32 mil unna. Siste 6 måneder har jeg ladet på hurtiglader én gang, ellers lades ca ukentlig i garasjen med I-Pace og oftere med i3. Må planlegge noe. 
 

Er frelst på elbil, og blir nok det på båt også. Enn så lenge holder VP D1-30’en bra.  

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...