Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vanskelig å se fra bildene men vinsja ser såpass lav ut at en vil kunne ha ett bord over den når en ligger i havn. Få laget et forsegjort klappbord tilpasset cockpit? Da kan en kanskje også få det litt større, evt med en klapp fremover så en får litt størrelse på det? Det originale er vel også tenkt brukt underveis, det så litt lite ut... 

 

Ang ombygging, er ikke hele "midtkonsollen" bygd om? Den ser langt lavere ut enn understellet til bordet på det andre bildet. Så det er sikkert en mer omfattende jobb en å fjerne vinsj og montere originalbord.. her må vel alt bygges opp på nytt? 

 

Ja takk begge deler ville jeg tenke. God vinsj til seiling og et (klapp)bord som er større enn originalt i havn :-) 

Link to post
Share on other sites

Den sentralt plasserte vinsjen, er den elektrisk? I så fall er det en stor fordel når en skal heise storseil og dra inn genoaen. Hvis ikke  ville jeg fjernet den. På bildet tatt fra luka ser en omrisset av originalt bord, så denne er nok ettermontert. Går det noen tau innvendig i båten og ut ved denne vinsjen? 

Link to post
Share on other sites

Hva er gjort med roret? PÅ bildet der båten ligger på siden ser det ut til at mye vekt hviler på roret. På havet er en knekt mast bagateller sammenlignet med knekt ror. Her ville jeg nesten krevd ultralyd av rorakselen for å se etter sprekker. Kjenner ikke oppbygningen av Bavaria sine ror, andre produsenter har ett knekkpunkt ca 50 cm fra bunn (akslingen på roret slutter her). Hvis det er ett slik knekkpunkt bør ikke belastningen har vært for høy. Også ett spørsmål å stille tidligere eier / de som rettet opp båten. 

Link to post
Share on other sites

På bildet tatt fra luka mot vinsjen vises to fastmonterte bøyler, en i gulvet og en lavt montert foran vinsjen hvor det er satt blokker. Den bakerste blokka i gulvet er for lav for vinsjen. . Kan denne være der for et sjekkstag siden båten er satt opp med karbonmast? I så fall vil et bord kanskje stå i veien likevel...? Eller kan denne blokka være til noe annet?

 

 

bord 50.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bruk av dette utstyret montert i senter av cockpit,  så må jef jo si at jeg aner virkelig ikke noe om bruken. :giggle: burde holdt meg til motorbåt, men er vel så dum at jeg tror det kan gå å lære seg etter hvert.  Men her må jeg nok søke støtte hos dere, hva disse krokene og trinsene er til

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt Bjørn !

 

spør den tidl eieren om winchen innen du demonterer den.....jeg tror den underletter ved soloseiling.
En bordsløsning går alltid å finn


sen bare en liten kommentar til økning av rettende moment, att det øker komforten.

det stemmer opp til en viss grense!

men går man over den grensen på en båt, dvs båten har for stort rettende moment, da blir båten ukomfortabel

(tror ikke dette er noe spm med karbonmasten på denne båten)

Vill man teste hur det føles att nærme seg grensen, da kan man gå ut med en seilbåt, spes en eldre, som bygger på vektstabilitet, uten masten på, i litt sjø.......båten vill til «hver tid» prøve å ligge horisontellt...båten får knikksige bevegelser i sjøen,

og ikke den ´harmoniske´ rullingen som man ønsker.   

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 1 time siden:

Hva er gjort med roret? PÅ bildet der båten ligger på siden ser det ut til at mye vekt hviler på roret.

Jeg har forstått det slik at røret har vært demontert.  Men noe jeg vil legge meg på minnet å spørre om. 

Har sett på youtube om Hilma sailing og hvordan de mistet roret. Huttetu

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 1 time siden:

bildet tatt fra luka mot vinsjen vises to fastmonterte bøyler, en i gulvet og en lavt montert foran vinsjen hvor det er satt blokker. Den bakerste blokka i gulvet er for lav for vinsjen. . Kan denne være der for et sjekkstag siden båten er satt opp med karbonmast? I så fall vil et bord kanskje stå i veien likevel...? Eller kan denne blokka være til noe annet?

Checkstag er ekstremt sjelden plassert i senter så langt frem. Beste plassering er helt akter på siden. Karbonmast kan lett bygges stiv nok til ikke å trenge checkstag.  Men fint til trimming så på regattabåt kan det være installert. Jeg bruker alltid checkstag på havet. I kystaeilas bare for å optimalisere seiltrim. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de to bøylene/blokkene er til storseilskjøtet, og at sentervinsjen brukes til å betjene dette. Da er det to vinsjer akter for gennaker/spinnakerskjøter, to til genoa, samt en eller to på hyttetaket for fall. Mulig man kan betjene fallene også med sentervinsjen, det er gull i tilfelle. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 5 timer siden:

Den sentralt plasserte vinsjen, er den elektrisk?

Er det en påfyllingskork foran vinsjen? Kanskje hydraulisk vinsj? 

Måtte jo vært fint med et roterende fredagstacobord på toppen av vinsjen, så man slipper å strekke seg:giggle:

Om høyden er passe, burde den duge som del av et bordfeste hvertfall.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her er et bilde av båten fra regatta i 2010. Her går det et rødt skjøte fra bakre vinsjer til bommen og ned i cockpit (tyskerhaling). Det kan indikere at sentralvinsjen er montert senere (om teorien min over om at det ikke lengre er tyskerhaling, men direkte skjøting fra blokkene/sentralvinsjen til bommen). 

 

 

nolimit.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev On 26.12.2019 at 18.52:

Det var karbonmast på den båten Usterud seilte. Jeg seilte med dnne båten hjem fra skagen. Det er en luftig salong og høyt under taket der.

Den het "No Limit"

https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=3346

 

 

 

 

 

Vittig at det var samme båten

20200103_161220.jpg.433404fc3eb430c37d9772071b1075b6.jpg

Får ikke lest stykket, da det er kun for abonnenter 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Allan E said:

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg da jeg er abbonent der. Men det var en flott båt, påkostet en god del med det beste kvalitet tror jeg.

 

Jeg har også abonnement. @Bjørn Løvjomås - send meg mailadressen din, så kan du få en PDF av artikkelen.

 

16 minutes ago, Allan E said:

Lurer på om det var en jekk under masta for å stramme opp riggen.

 

Hvis det er rodrigg så er det vanlig å jekke opp/ned masta for å stramme/slakke riggen, ja.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...