Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

@Gunga Din, glad for å høre at du har gammel teakdekk. Tror kanskje teakdekket mitt på akterdekk nærmer seg 25 år. Det holder enda med minimalt vedlikehold. Så noen år holder sikkert bavarian?

 

Når du nevner dette med besiktigelsmann, så vet jeg jo at det er svært vel anvendte penger. 

Men jeg har fått så godt inntrykk av verkstedet som arbeider med båten. Å måten de håndterer skaden på.

 

Jeg har også hatt kontakt med tidligere eier av båten. Han sier det ikke var noe problemer med båten i hans eie. Han solgte til forsikringsselskap.  

 

Verkstedet har også sagt at jeg gjerne må dra med meg hvem som helst for å gå gjennom båten. Å garantien de nevner.. vil være godt dekket. 

Dermed blir jeg nesten på grensen til naiv.  Å tror at de sjekker båten så grundig...at det ikke er noe tull på gang. 

Jeg har en stor feil, å det er å stole for mye på folk. Men jeg har ofte blitt positivt overrasket. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 56 minutter siden:

 

At erfarne seilere som f.eks Guy Waites, ikke helt ser at dette kan gå bra, tar jeg med knusende ro. Det kan jo hende de har rett. Men jeg lar aldri en drøm være uprøvd. Dette har jeg aldri gjort før, sa Pippi. Så det kan jeg helt sikkert. 


Guy sier ikke at det ikke går bra!???

Bare at det er lurt å få med seg mannskap og å være mannskap til man har fått seilingstid litt innafor bukselinningene. Og at du tar dette er jeg helt overbevist om! Det er jo hele poenget. Du er jo kjent for å være forsiktig og at du planlegger. Og Bergen er jo en nydelig by!???

Det blir spennende dette her! Med de dieselprisene som er nå må nok noen og enhver vurdere seilbåt....???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 1 minutt siden:


Guy sier ikke at det ikke går bra!???

Bare at det er lurt å få med seg mannskap  Og Bergen er jo en nydelig by!???

Det blir spennende dette her! Med de dieselprisene som er nå må nok noen og enhver vurdere seilbåt....???

Ikke noen dumme råd. Det er ikke usannsynlig at jeg finner på å ta med noen. Delt glede er jo dobbel glede. Å at jeg nok kommer til å vise glede,  om jeg skulle fullføre konvertering,  vil Bp være blandt de første til å vite. Jeg lover oppdatering etter første 5 minutter.. ?

 

Kanskje du etterfølger meg en gang til ? du vil jo være en relativt stor forbruker av diesel på full peising til Bergen. Å jeg tror både du og jeg liker lange turer. ???

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

 

Dette var gode tanker.  Likte det bildet  du postet @Framtia. Er ikke det en forholdsvis kjent båt?

 

Lite veldig godt det cockpitteltet, det kan da også brukes når en seiler antar jeg (?). Og en vil kunne beholde storseilskjøteløsningen ned i cockpit, som tross alt er best. 

 

Behovet for "et ekstra rom" i cockpit, dvs et stort cockpittelt når en ligger i havn, er vel egentlig ganske redusert når en først har en 50 foter? Samtidig er jo cockpit ofte den sosiale sona når en ligger i havn for det er kjekt å sitte "ute" i cockpit i havn selv om det kanskje småregner litt, eller også i skygge for sola når den steiker, og da er jo bimini veldig kjekt. 

----

Om jeg tenkte turseiling og kos ville jeg definitivt foretrukket en "semipermanent" biminiløsning. Om jeg tenkte litt mer regatta og seriøs seiling syns jeg det halve cockpitteltet så kjekt ut. 

 

Det er utrolig fint å kunne sitte/stå i skyggen på varme sommerdager, også når en seiler. 

 

Tror jeg hadde gått inn for en løsning med bimini. Men kanskje det er mulig å få til en løsning med en liten bimini som går over hodet på styrmann og så at man trekker duk mellom bimini og spryhood ved behov når man ligger i havn? Da for å få en biminiløsning hvor man samtidig beholder storseilskjøtet i cockpit, men kan få skygge i hele cockpit når en ligger havn. 

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Pinkvin said:

Tror jeg hadde gått inn for en løsning med bimini. Men kanskje det er mulig å få til en løsning med en liten bimini som går over hodet på styrmann og så at man trekker duk mellom bimini og spryhood ved behov når man ligger i havn? Da for å få en biminiløsning hvor man samtidig beholder storseilskjøtet i cockpit, men kan få skygge i hele cockpit når en ligger havn. 

 

Jeg er litt tvilende til å ha "permanent" tak over styreposisjonen, fordi det gir dårlige oversikt over det som skjer med seil og mastetopp. Det er greit å ha fritt utsyn oppover når man seiler. Personlig vil jeg derfor heller ha en løsning som jeg monterer opp de få gangene jeg trenger den, fremfor en løsning jeg kan ta ned alle de gangene jeg ikke trenger den. For som regel trenger jeg den ikke i nordisk farvann.

 

Vi har cockpittelt som går helt over styreposisjonene, og jeg har gjerne taket oppe når jeg motrer i regn. Det funker fint, men så raskt seilene kommer opp så foretrekker jeg heller å stå med regntøy og sydvest, så jeg har utsyn oppover.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Gunga Din said:

da det kommer til denne Bav 50(og andre båter også for den delen)

men.....hvis du bestemmer deg for den, så skulle jeg anbefale en

proff ´besiktningsman’ (vet ikke vad det heter på norsk)......men en som kan besiktige båten riktig for deg,

det tar ca 1/2-1 dag og er vel verdt pengene.....de går systematisk gjennom båten fra før til akter, og fra kjøl -masttopp, måler fukt i laminat /dekk...sjekker for delaminering, sjekker røstjerninnfestninger etc, etc

 

Hvis Are Wiig fremdeles er i takstmann-bransjen så ville jeg sjekket om han var tilgjengelig. Han har jobbet som servicemann og tekniker hos Bavaria, i tillegg til å ha vært uavhengig takstmann i noen år. Og han trenger sikkert penger til GGR-deltagelse i 2022.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det må jo kunne lages forholdsvis enkelt @Pinkvin. Noe som er raskt å fjerne. 

Jeg er så glad for alle gode forslag som strømmer på her. Alt dette gjør meg mye bedre forberedt på en overgang. Så tusen takk alle på Bp. Så langt. Vi er ikke i mål enda

 

@Popeye70, tror nok helt sikkert jeg må kjøpe meg  noe ordentlig klær etter hvert.  Å kunne se opp, ser jeg og som fryktelig viktig.  Så en slik liten flik av telt over ror, tror jeg må kunne fjernes enkelt ja.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

En tanke som slo meg er at du bør sjekke med første eier om karbonriggen medfører noen form for synging/lyd/pumping når båten ligger i havn. Det er ikke uvanlig at man får resonanslyder i karbonmaster, de kan være vanskelig å temme, og kan gi ubehag om man er var for lyder ombord.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Cockpitkalesje. Mange meninger, bruk må avgjøre. Vi har bimini uten vegger og er egentlig veldig fornøyd. I varmen er det klart førstevalget, går helt ut til rekka på båten så optimal skygge. Holder også regnet ute for anker og når det ikke blåser for mye. Kan brukes når en seiler, selv om det ikke er optimalt. Veldig sosialt da hele cockpiten er under tak. På dagtid uten regn er den alltid pakket bort, veldig glad for å kunne fjerne den enkelt. Ser at mange cockpittelt står oppe hele tiden, og da fjernes noe av båtgleden for meg. På kveldstid tas den opp før duggfallet kommer. Varmt nok, selv om jeg har savner sidevegger en sjelden gang. 

 

Seiling med familie er løsningen til Fremtia veldig bra. Men til bobåt ville jeg valgt noe som var mye større. Det er rommet en bruker mest om sommeren. 

 

Cocpitkalesje er utrolig kjekt. I Norge får en ett ekstra rom. Det som overrasket meg når jeg seilte rundt i fransk Polynesia var at veggene også ble brukt der. Fikk en regnbyge, og det utrolig deilig å få ned veggene (omtrent samme båt som du vurderer). Så viktig at jeg som gammel regattaseiler hadde flyttet storseilskjøtet bort fra cockpit for å ha tak over hodet når det regner. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jeg ville sett etter en kombiløsning, bimini med løse vegger så en har taket for sola men (relativt sett) kjapt kan "lukke igjen" om det kommer drittvær. 

 

Må innrømme at jeg knapt kan forestille meg å være uten "tak" over holdet i cockpit i en eller annen form, i det minste over en del av den når en seiler. Syns det er ett helvete når sola baker på i timesvis. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 5 timer siden:

Det er ikke uvanlig at man får resonanslyder i karbonmaster, de kan være vanskelig å temme, og kan gi ubehag om man er var for lyder ombord.

Det må sjekkes.  Er det helst i kraftig vind, eller oppstår det med de fleste vindstyrker? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 4 timer siden:

Hei

 

Vil ikkje den vinsjen mitt i cockpiten vera ei snublefella på ein bubåt?

 

Ask

Har tenkt den tanken jeg og. Men det vil jo i de fleste tilfellene være et bord der. Men blir det bare et irritasjonsmoment, så vil jeg ikke ha det. Tipper det går å seile uten den og.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

en kommentar om teakdekk. Man kan ikke sammenligne Gunga Dins teakdekk med solide staver med det Bavaria leverer. De har relativt tynn teakfiner som er limt på ikke vanfast kryssfiner. Jeg har sett flere båter med løse/bulende teakstaver. 

 

Jeg anbefalte Bavaria uten teakdekk til venner som kjøpte B39.

 

Bimini løsning - nettopp den løsningen som Pacuare beskriver er meget god tenker jeg.  Bimini som kan kobles inn på sprayhood med eget avtagbart stykke - og sidevegger som kan tas av og går utenfor vinsjene. Da får man maksimal fleksibilitet tenker jeg.

 

karbonmast skjønner jeg ikke poenget med på en slik båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva tenker du, og dere om soloseiling på en båt som dette?

Forstår det som om den har vært rigget for regatta tidligere. Hvilke endringer bør man gjøre med riggen, fall og skjøter for å gjøre den enkel å håndtere alene??

(ønsker ikke å kuppe denne interessante tråden. Tipper dette kan være relevant for deg og....)

Redigert av nofish (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med en god autopilot seiles denne fint alene. Både originalt og regattarigget. Skal en seile fort er det klar fordel at den er regattarigget. Til tur spiller det liten rolle. Genakker alene krever å være langt fra land for min del. Å seile alene er mye enklere enn å gå til kai alene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror 50 fot er stort for aleneseiling for en som ikke har seilt før. Jeg seiler vår alene. Rullestor, 2 rulleforseil, autopilot. Ikke el vinsjer. 43 fot. Jeg har ganske mye seil erfaring, og kjenner båten godt etter ca 2000nm over Nordsjøen siste to sesonger. 
 

Men alt er en vane, bare man starter klokt 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å lære meg å reve er nok det viktigste punktet i min lærings kurve. Det drar jeg ikke utpå før jeg mestrer. Så får det komme litt etter litt. Jeg ser seil filmer til øyet blir stort å vått.  Prøver å plukke opp litt. 

Men som det har vært nevnt i andre tråder, så er nåtidens youtubere mer opptatt av å vise frem jenter med minimale bikinier, enn å vise noe særlig teknisk seiling. Ref, La Vagabonde og sailing doodles ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...