Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Allan E skrev for 5 timer siden:

Kan dere ikke legge ut essensen av eventuell beskrivelse av utstyret her, hvis det finnes.

 

Tror det er viktig å avstemme ambisjonsnivået opp mot hvordan denne båten synes å være rigget og utstyrt. Er den modifisert først og fremst for regatta kan det være at den er strippet for "unødvendig" utstyr for å spare vekt og plass.

Jeg for min del hadde nok prioritert minst 5kw dieselvarmer, gode el-vinsjer baug/akter med egne batterier, minst 50 meter 8mm kjetting + gode ankere, nyere elektronikk inkludert velfungerende autopilot, gode batteri- og ladesystemer, kapasitet på vann/diesel/ septik, nyere spayhood og kalesje,m.m. fremfor karbonrigg. TS skal tross alt primært bo i båten og sekundært seile den.

Men det er mye mulig båten allerede har "alt" og mer til. Hvis ikke, kan det være at en velholdt og godt utstyrt standardbåt er et mer fornuftig valg enn et strippet regatta-dyr som krever spesialkunnskap og streng dressur.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel av de (få) som kun ville sett det som en fordel om båten var satt opp til regatta. Turutstyr som varmeapparater, avfukter, anker, cockpitkalesje osv er ganske billig. Seilutstyr som skikkelig tau, seil, blokker, karbonrigg, ekstra gode vinsjer,  rodrigg osv er kjempedyre ting å ettermontere. Så hvis TS liker båten og er overbevist om at reparasjonen er skikkelig utført ville jeg bare kjørt på. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev On 4.1.2020 at 16.28:

her er et bilde av båten fra regatta i 2010. Her går det et rødt skjøte fra bakre vinsjer til bommen og ned i cockpit (tyskerhaling). Det kan indikere at sentralvinsjen er montert senere (om teorien min over om at det ikke lengre er tyskerhaling, men direkte skjøting fra blokkene/sentralvinsjen til bommen). 

 

 

nolimit.JPG

 

Hei Bjørn

 

Det ser ut som om båten har teakdekk. Vil du verkeleg ha det?

Då eg var på båtjakt var teakdekk nok til at eg ikkje brukte tid på slike båtar.

 

Uansett, lykke til med konverteringa!

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Sun Flyer,det er egentlig et veldig godt poeng.  Noen komfort ting er jo helt nødvendig. Men alt kan kjøpes. Å som du sier så er jo det utstyret billigere enn seil og slikt utstyr. 

Legger meg poenget ditt på kinnet

 

@Ask

Jeg vil vel helst ikke ha teakdekk. 

Men etter hva jeg har forstått så er det skrudd teakdekk som er det verste. Her på denne båten er det limt.

 

Hva er din store motstand mot teak? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Phoebe

Det utstyret du nevner er for.meg veldig viktig. Å må på plass. Spesielt godt varmeutstyr.  Og strømproduksjon.  Men dette kan nok også ettermonteres. 

Jeg har fått et særdeles greit forhold til Rogaland Plastservice.  Så de vil nok få litt ekstra arbeid. Om det blir handel med denne båten. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er sant @Allan E

Jeg har bare ikke helt oversikt enda, over hva som finnes ombord av komfortutstyr. Kanskje er det meste der allerede. 

 

Jeg har faktisk hatt litt kontakt med tidligere eier av båten i ettermiddag.  Fant han på face.og sendte melding. 

Han svarte ganske raskt.  Så kontakt er opprettet. 

Det jeg fikk bekreftet i første omgang er at det mangler bord og cockpit telt. 

Det må på plass.?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 54 minutter siden:

@Sun Flyer,det er egentlig et veldig godt poeng.  Noen komfort ting er jo helt nødvendig. Men alt kan kjøpes. Å som du sier så er jo det utstyret billigere enn seil og slikt utstyr. 

Legger meg poenget ditt på kinnet

 

@Ask

Jeg vil vel helst ikke ha teakdekk. 

Men etter hva jeg har forstått så er det skrudd teakdekk som er det verste. Her på denne båten er det limt.

 

Hva er din store motstand mot teak? 

 

Hei

 

Eg vil ikkje ha båt med teakdekk pga.

-fare for lekkasjar (rett nok størst om teaken er skrudd fast)

-kostnad med reparasjonar

-meirarbeid

-lite fint om teaken er slitt, natar sprekk etc. Spesielt for limt (tynn) teak

-vekt

-varmt å trø på når det er sol

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Hvis teakdekket viser seg å være slitt kan det være litt jobb å få det pent igjen, men ikke alltid. Forhåpentligvis er det såpass tykt at det kan slipes over. Heldigvis er teak såpass feit i treet og holder seg godt under den grå overflaten slik at det vanligvis ikke er snakk om behov for den helt store pussejobben. Litt avhengig av dybden på natene kan teakdekk fint slipes lett over når det blir mer slitt enn man ønsker. Vinterstid kan teakoverflaten bli ganske svart og virke sliten, men skyller du over med saltvann av og til og skrubber (med lett hånd) på tvers av fibrene/årringene vil du kunne holde det pent og det vil vare i mange år. Saltet tar eventuell grønske og sørger for at dekket holder seg pent og ikke blir for glatt å gå på. Skulle natene løsne får man en større jobb å ta tak i, ikke en umulig jobb, men tidkrevende er det jo.


Bakdelene har jo Ask nevnt over, noe man kan være enig i, men jeg tenker likevel at det er både fordeler og bakdeler med teakdekk. For din del er heldigvis dekket limt, noe som minsker sjansen for lekkasjer. Fordelene med teakdekk er at vedlikeholdt dekk ser bra ut, jeg synes i alle fall det er langt mer estetisk pent med teakdekk enn uten. Både dette med at treet i seg selv bryter med alt den hvite gelcoaten og at natene fremhever båtens linjer. I tillegg er det sklisikkert å gå på (hvis man ikke lar det få gro grønske). 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så og leste tråden først nå @Bjørn Løvjomås!

Når nå sjokket har lagt seg må jeg få spørre om noe....

Har du seilt noe i det hele tatt? ?????? Vel, det har du nok sikkert!???

Det er morsomt å seile IG jeg ser argumentene dine om kostnader på alle mulige vis. Men jeg flytter ikke ned i kjelleren enda???


En 50 foter er seilbåt selvnytende seil. Bare masta er nok til å drive den avgårde i god fart. Skal du håndtere båten alene tror jeg størrelsen vil bety noe. Snakket med en dyktig seiler om dette (Guy Waites, kaptein på 70 fot Clipper around the world), han ville nok anbefalt en grundig skolering i seiling i en noe mindre båt. 
Du har sikkert tenkt gjennom alt dette. Og ved være forsiktig ( som du jo er) så går dette bra. La din 50-foter ligge til kai når du får grundig seilopplæring som mannskap på andre båter. Og klatre sakte oppover i hvor langt du strekker strikken når du er alene ombord i egen båt. 
Det vil garantert være seilvante BP-medlemmer som villig stiller opp med kunnskap mot en seiltur på det blide Sørland!??

Men det er likevel litt sjokkerende at du vil bytte utsikt mot kjellertilværelse. Dog ikke helt uventet!

Og du kommer fort nok over salget av White Lady når du blir engasjert i den nye!

Lykke til kompis!!???

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

 

Det jeg fikk bekreftet i første omgang er at det mangler bord og cockpit telt. 

Det må på plass.?

 

Personlig ville jeg tenkt en permanent biminitopp (i tekstil som kan tas ned ved behov) med mulighet for å henge på vegger, jeg tror ikke et ordinært cockpittelt til en 50 fots Bavaria vil være særlig pent eller praktisk ...

 

Og så må vel skjøtinga av storseilet gjøres om (igjen) til tyskerskjøte hvis du skal ha "tak" over cockpit?. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Hvis teakdekket viser seg å være slitt kan det være litt jobb å få det pent igjen, men ikke alltid. Forhåpentligvis er det såpass tykt at det kan slipes over. Heldigvis er teak såpass feit i treet og holder seg godt under den grå overflaten slik at det vanligvis ikke er snakk om behov for den helt store pussejobben. Litt avhengig av dybden på natene kan teakdekk fint slipes lett over når det blir mer slitt enn man ønsker. Vinterstid kan teakoverflaten bli ganske svart og virke sliten, men skyller du over med saltvann av og til og skrubber (med lett hånd) på tvers av fibrene/årringene vil du kunne holde det pent og det vil vare i mange år. Saltet tar eventuell grønske og sørger for at dekket holder seg pent og ikke blir for glatt å gå på.

 

Nå setter du fingeren på noe viktig. Du beskriver et vedlikeholdsregime som tar vare på teaken på best mulig måte, og beholder egenskapene til dekket som minst mulig glatt, men også sølvfarget. Dette er vel i grunnen et standard "teak på seilbåt regime". 

 

Hvis en ønsker "motorbåtstandard" på teaken, dvs at den skal se ut som ny uten sølvfarget oksideringslag, eller skinne blankt i sola, ja da har en vel en ganske formidabel og årlig jobb på en så stor båt, og jeg aner heller ikke om teakdekk på en moderne Bavaria vil overleve lenge med et slikt regime?

 

Med "Seilbåtteakregime" ville jeg ikke latt meg skremme. Men om tanken var "motorbåtteakregime" ville jeg sett litt mørkt på det, med mindre det fungerer godt for å temme egen adhd eller noe i den retning  ;-) 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Framtia said:

Her er Bavariaen i nabobåsen min.... Teaken ble fjernet sist høst, og dekket består nå av en fin blanding av gelcoat med gripemønster og rester av sort natemasse... (tror ikke det var brukt skruer i dekket i det hele tatt, kun limt).

 

 

bavaria_teak.JPG

 

Hvis dette er den båten jeg tror det er, så har den vært neglisjert i flere år. Bavaria 44 fra sent 90-tall eller tidlig '00?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

@Hakkannen

Meget gode tanker om teakdekk. Jeg har noe teak ombord i White Lady. Det blir vasket av og til. Men liker det bedre grått en behandlet. Å det er meget behagelig å gå på. Tipset ditt om saltvann likte jeg meget godt

 

Hvor mye arbeid er det å fjerne det tro, når det blir for slitt? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Så og leste tråden først nå @Bjørn Løvjomås!

Når nå sjokket har lagt seg må jeg få spørre om noe....

Har du seilt noe i det hele tatt? ?????? 

 

Lykke til kompis!!???

Hei Erik, jeg har jo tenkt litt. Og seilerfaring har jeg opp til flere timer av. Tror vi snakker om ca 3...tilsammen.  dersom vi ser bort fra seilbrett. ?

Jeg har ganske stor respekt for havet. Å jeg har ganske stor respekt for vinden. Å en slik seilbåt vil nok ikke bli tatt ut av meg, uten å sikre meg godt vær. Så får jeg heller slippe en liten seilflik ut, å se hvilken retning vi tar. Jeg har faktisk troa på at det kan gå bra. Jeg er slik laget, at jeg liker å finne ut av ting på egen hånd. Men er også god til å spørre om råd. Så tror nok kombinasjonen, med litt flaks kan føre meg fra Stavanger og hjem. Kanskje jeg til og med tar en omvei, dersom vinden blåser fra sør... Har jo en datter i Bergen?

 

At erfarne seilere som f.eks Guy Waites, ikke helt ser at dette kan gå bra, tar jeg med knusende ro. Det kan jo hende de har rett. Men jeg lar aldri en drøm være uprøvd. Dette har jeg aldri gjort før, sa Pippi. Så det kan jeg helt sikkert. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Personlig ville jeg tenkt en permanent biminitopp (i tekstil som kan tas ned ved behov) med mulighet for å henge på vegger, jeg tror ikke et ordinært cockpittelt til en 50 fots Bavaria vil være særlig pent eller praktisk ...

 

Og så må vel skjøtinga av storseilet gjøres om (igjen) til tyskerskjøte hvis du skal ha "tak" over cockpit?. 

 

Framtia skrev for 5 timer siden:

om du skal sette på telt på denne ville jeg valgt et telt som stopper foran rattene, dvs bare dekker cockpitbenkene. Da ender du med en håndterbar mengde duk og en mye mer praktisk løsning. Noe slikt ca:

 

https://photos.app.goo.gl/5c3FSbeipgFCESvp6

Dette var gode tanker.  Likte det bildet  du postet @Framtia. Er ikke det en forholdsvis kjent båt?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 40 minutter siden:

@Hakkannen

Meget gode tanker om teakdekk. Jeg har noe teak ombord i White Lady. Det blir vasket av og til. Men liker det bedre grått en behandlet. Å det er meget behagelig å gå på. Tipset ditt om saltvann likte jeg meget godt

 

Hvor mye arbeid er det å fjerne det tro, når det blir for slitt? 


 

Hakkanen har beskrevet teakdekk bra

 

du kan vaske det med grønsåpe......men oftest holder det med bare saltvann.

sen noen gang under sommeren.........kan man behandle det med Boracol....

akk nå så kan det vare vanskelig å få tak i Boracol...men det kommer snart på markedet igjen

 

mitt teakdekk er 30 år....fikk en lett sliping og omnating rundt 20års alderen......fortsatt tett tross skruer.

 

.............

da det kommer til denne Bav 50(og andre båter også for den delen)

men.....hvis du bestemmer deg for den, så skulle jeg anbefale en

proff ´besiktningsman’ (vet ikke vad det heter på norsk)......men en som kan besiktige båten riktig for deg,

det tar ca 1/2-1 dag og er vel verdt pengene.....de går systematisk gjennom båten fra før til akter, og fra kjøl -masttopp, måler fukt i laminat /dekk...sjekker for delaminering, sjekker røstjerninnfestninger etc, etc

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...