Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

cosmic skrev 17 minutter siden:

Er ikke så bekymret for at ikke reparasjonen blir god nok,men vil det bli flere nye lekkasjer? Burde vært en fuktsensor  en plass i dette innsuget.

 

Nå har ikke akkurat D6 vært plaget med lekkasje på ladeluftkjølerne i en grad som gjør det behøvelig med ekstra sensorteknologi for å holde slikt under kontroll. Det er vel litt av en falitterklæring til egen engineering om man hadde lagd en slik løsning. Vi snakker vel her om en motor som er 15-16 år gammel og som for alt man vet har stått med saltvann i kjøleren hele sin levetid. En enkel liten drenering som altid står åpen slik man benytter på større spyleluftkjølere fungerer utmerket.

Link to post

Ikke uvanlig at ladeluftkjølere begynner å lekke når de blir gamle,og det kan lett bli kostbart om det ikke blir oppdaget i tide. Er klar over at noen har et lite sladrehull,som først varsler om det blir dradd inn mye olje. Er vel ingen fallitterklæring om man ble varslet om at det er begynt å komme mye fukt før motoren blir kjørt ihjel? Ekstra sensorteknologi? For å oppdage fukt? På nyere motorer er det vel sensorer for mye mer avanserte ting enn å oppdage vann?

Link to post
cosmic skrev 11 minutter siden:

Ikke uvanlig at ladeluftkjølere begynner å lekke når de blir gamle,og det kan lett bli kostbart om det ikke blir oppdaget i tide. Er klar over at noen har et lite sladrehull,som først varsler om det blir dradd inn mye olje. Er vel ingen fallitterklæring om man ble varslet om at det er begynt å komme mye fukt før motoren blir kjørt ihjel? Ekstra sensorteknologi? For å oppdage fukt? På nyere motorer er det vel sensorer for mye mer avanserte ting enn å oppdage vann?

 

Når du kjøler ned varm luft med høy luftfuktighet så felles det ut en masse vann i nettopp ladeluftkjøleren. Derfor er det helt vanlig med drenshull for avrennning, spesielt på store ladeluftkjølere på skipsdieselmotorer der det nærmest fosser vann ut når man seiler i varme farvann med høy luftfuktighet. Og dette er en normaltilstand.

 

Så en fuktsensor på ladelufta er totalt meningsløst, den vil jo alarmere på noe som er en normaltilstand.

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Ny innsats fra Volvo har garanti. Den er trykktestet, helt sikkert. Reparasjonen har null garanti, og kan lede til vesentlige følgeskader. Derfor må du være sikker på at det du foretar deg er fullverdig reparasjon.

 

Tja, hva er det Volvo garanterer. At den er i orden når man kjøper den, greit. Etter dette garanterer de at du får dekket reperasjon eller ny vare dersom den feiler. Volvo kan ikke garantere at det oppstår feil på en ny enhet etter at den er tatt i bruk. Produksjonsfeil slik at den nye innsatsen lekker kan forekomme, og eneste måten å oppdage dette på er å åpne kjøleren. På samme måte som at eneste måte å følge med om en reparert kjøler lekker er å åpne og sjekke. 

Link to post
Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Hva tenker du om varmeutvidelsen som foregår i materialene når dette enheten varmes opp slik den gjør under drift? Og måten dette påvirker en evt. sprekk på?

 

Godt spørsmål!

 

Hvilken varmebelastning utsettes en slik kjøler egentlig for? Sjøvannet kommer rett fra sjøen (maks 15 grader C der jeg ferdes) via kjøler for returdiesel før det kommer til ladeluftkjøleren. Returdieselen øker neppe (?) vanntemperaturen vesentlig. Kanskje vannet holder 20 grader inn på kjøleren. 

 

Luftens temperatur øker som følge av kompresjonen i turboen. Men hvor varm blir luften? Jeg vil anta at det ikke er snakk om bakerovntemperaturer. Er det egentlig noen varmebelastning å snakke om på en slik kjøler?

 

Kanskje er varmebelastningen størst etter at motoren er stoppet pga varmeoverføring fra resten av motoren?

 

Link to post

For å skyte litt fra hofta vil jeg tro at ladelufttemperaturen etter turboen, før kjøler ligger en plass mellom 100-150 grader.

 

Så kjøles den ned til 50-60 grader etter kjøleren. Den delen sprekken eller lekkasjen vil ligge i har uansett vann på motsatt side med lav temperatur så noen større varme her vil det neppe være. Men kanskje nok til å endre forholdene litt?  Evt. trykkteste både kald og etter at du legger innsatsen i stekeovnen og varmer den til f.eks. 80 grader en liten stund om du ikke finner noe ved første forsøk?

 

Link to post
Brigg skrev 13 minutter siden:

Kanskje er varmebelastningen størst etter at motoren er stoppet pga varmeoverføring fra resten av motoren?

Det tviler jeg på. Du har 20 liter kjøleveske som holder maks 90 grader og 20 liter sjøvann som kanskje holder 40 grader og kan trekke ut godsvarme.

Alle varme komponenter er sjøvannskjølte, så når du stopper motoren er det nok ingen steder du har termisk tilskudd ett minutt senere.

 

Når du produserer det høyeste ladetrykket, så er temperaturen desidert høyest. Har dessverre ikke målt D6 innsugstemperatur før ladeluftkjøler. (har D4/6 en gjenge tilgjengelig for sensor)  Men på andre motorer har jeg målt 174 grader, så tviler på om D6 er mye lavere enn det.

 

Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

Men kanskje nok til å endre forholdene litt?  Evt. trykkteste både kald og etter at du legger innsatsen i stekeovnen og varmer den til f.eks. 80 grader en liten stund om du ikke finner noe ved første forsøk?

Det må være et meget godt råd :thumbsup:

Link to post
Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

Hva tenker du om varmeutvidelsen som foregår i materialene når dette enheten varmes opp slik den gjør under drift? Og måten dette påvirker en evt. sprekk på?

Dersom det er en sprekk så ville en vel være mer betenkt ift å reparere.

Men, dersom det er snakk om ufullstendig kontakt mellom endeplate og rør, da må en vel definere det som en spalte og ikke en sprekk...

Da er det vel mye mindre risikabelt å reparere, dersom en klarer å gjøre spalten ren ?

Hva tenker dere?

Link to post
Brigg skrev for 11 timer siden:

Jeg kommer til å syrevaske innsatsen først og trykkteste på rengjort innsats.

Da tror jeg du også du reduserer ulempen med å trykke mot opprinnelig lekkasjeretning :thumbsup:

 

Det er vel stor sjanse for at du har rør av Cunifer ?

La merke til at en fabrikant selger 10x1 mm godkjent for 20 Bar... tenkte det kunne være nyttig for deg ifm din trykktest :fireworks1:(spøk)...

 

https://www.shihangpipes.com/cunifer-pipes/

 

 

1961398916_Cunifertrykklasse20bar.JPG.c5ea5ca9dab0a54874a8a9f517364b95.JPG

 

Hva er rørdimensjonen på din kjøler?

Edited by dieselfan
Link to post

Kunne det være en tanke å samle litt statistikk ?

Det kan feks være med på å kartlegge om det har betydning at ladeluftkjøleren selvdrenerer og kanslke får usymetrisk termisk belastning ??

Noe ala dette?

 

1864976417_Ladeluftkjlerfeilreg.JPG.82fcdf527c02c65d0c1e3dbe439a1d9a.JPG

 

Link to post
Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

For å skyte litt fra hofta vil jeg tro at ladelufttemperaturen etter turboen, før kjøler ligger en plass mellom 100-150 grader.

 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Men på andre motorer har jeg målt 174 grader, så tviler på om D6 er mye lavere enn det.

 

Såpass! Da er det jo snakk om bakerovntemperaturer. At luften ut fra turbo holder slike temperaturer det hadde jeg aldri trodd. Utrolig hva man får lov til å lære på dette forumet ?

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Hva er rørdimensjonen på din kjøler?

 

Jeg måler 5,6 mm innvendig og 7,5 mm utvendig. Dette er målt på endene, og rørene kan ha blitt utvidet noe som følge av pressingen mot endeplaten under produksjonen. 

 

Hvilket materiale innsatsen er produsert av skal jeg være forsiktig å uttale meg om, dette kan andre her mer om enn meg. Men fargen på sjøvannssiden minner om messing/bronse i fargen. Kjøleribbene på luftsiden ser ut til å være av en eller annen form for rustfritt stål. 

Link to post

Vil tro at temperaturfilosofien til Cheafengineer og dieselfan er realisisk, ca. 150 grader lufttemp. etter turbo. Skal du bruke et tredje materiale for å tette en sprekk, må det ha samme utvidelseskoeffisienten som basematerialet. Ved sveising eller plugging vil dette bli ivaretatt. Hvis det sitter sinkanode i sjøvannskretsen tviler jeg på at systemet er CuNiFe. Zn (sink) vil kunne føre til korrosjon og lekkasjer (om jeg ikke husker helt feil).

Link to post

Hei,

jeg må antakelig pakke om mine kjølere på 2 x D4 210 DPH. Den ene har saltutslag rund baut på endelokket. Ca. 750 timer, ikke vært åpnet så vidt jeg vet.

 

Kan kjølerne demonteres med båten på vannet?

 

--

Geir Inge

Link to post
gixen skrev 36 minutter siden:

Kan kjølerne demonteres med båten på vannet?

 

Jeg har fast aksling og dermed stengekran på sjøvannsinntaket, og da går dette helt greit.

 

Om du har drev blir det litt annerledes, men det burde gå tror jeg. Ladeluftkjøleren er jo plassert høyt på motoren. Ved å plugge sjøvannslangene når disse kobles fra kjøleren er man helt sikker. 

Link to post
Brigg skrev for 3 timer siden:

Jeg måler 5,6 mm innvendig og 7,5 mm utvendig. Dette er målt på endene, og rørene kan ha blitt utvidet noe som følge av pressingen mot endeplaten under produksjonen. 

 

Mulig det har blitt nevnt, men en måte å reparere på kan være å dreie en konisk plugg som du slår inn i røret fra hver side. Dette fungerer både dersom lekkasjen er i et rør som enten er tæret eller sprekt, eller om du har lekkasje i sammenføyningen mot rørplata. Fordelen med metoden er at du oppnår en god og varig tetting, uansett hva årsaken må være. Ulempen er at du mister kjøleeffekten på det røret. For en ladeluftkjøler vil det jo kun innebære tap av motoreffekt, ikke kritisk kjøling av motoren. Imidlertid ville jeg uansett kvie meg for en reparasjon dersom lekkasjen skyldes tæring i rør, da er det alltid et tidsspørsmål før de andre rørene kommer etter. Er det stuking/valsin av rør mot rørplate blir saken litt annerledes. Detsom du mot formodning har fått sprekk i rørplata funker ikke denne metoden heller. Da står du igjen med lodding eller locktite hvis du på død og liv skal reparere.

 

Locktitemetoden til @dieselfan fungerer sikkert, han har jo hatt god erfaring med den. For min del har jeg ikke erfaring med tilsvarende reparasjon. De varmevekslerne jeg har vært borti i profesjonell sammenheng ligger under strenge krav, og kan ikke repareres på den måten. 

 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Er det stuking/valsin av rør mot rørplate blir saken litt annerledes.

En kon plugg vil skape et betydelig varig press på rør/endeplate forbindelsen. 

En utfordring med valsing/doring/stuking som produksjonsmetode er jo at materialet i røret vil "returnere litt mot opprinnelig fasong" og det gir redusert tettningstrykk.

Tror det er utrolig små avvik i produksjonsprosessen som da skal til for å kunne få lekkasje... 

Ditt forslag @Komodo om å bruke en kon plugg bevarer presset... Og risikoen blir minimal for lekkasje, men reduserer kapasitet. 

Edited by dieselfan
Link to post

Jeg har vært en runde og handlet diverse remedier som må til for å syrevaske innsatsen og deretter trykkteste den. Men plutselig kom vinteren til Trøndelag. Ikke noe særlig å holde på med syreblanding og vann i en uisolert garasje når termometeret viser tosifret blått. Men det meldes mildere vær i helga, da kan det kanskje bli en mulighet. 

Link to post

Hadde samme runde i fjor på den ene motoren min. Syrevasket, pakket om med nye o ringer og trykk testet. Virket potte tett. Åpnet igjen nå, og slik ser det ut etter en sesong:20200227_130505.jpg.c3038b7bf1fdeccdfefccbc0b127d722.jpg

 

Nå sendes begge til Grenland radiatorservice for full overhaling. Det er åpenbart en lekkasje som ikke åpenbarer seg når jeg trykk testet hjemme. Tar ikke sjansen på å få saltvann i motoren... 

Link to post

@svendmb Dette var interessant. Kan du beskrive hvordan du trykktestet? 

 

Ut fra bildet ser det ut som om du har montert sammen uten bruk av grease eller annet på o-ringene?

 

En ting som slår meg er at det etterhvert er flere som har erfaring med denne type lekkasje, selv om slike lekkasjer har vært lite omtalt. I alle fall som jeg har fått med meg. Men jeg tror jeg leser det meste som skrives om disse motorene på dette forumet i alle fall. De bildene som er postet i denne tråden viser lekkasje omtrent på samme sted. Er dette en systematisk svakhet med disse kjølerne?

 

Jeg lurer på: Er det noen her som har åpnet ladeluftkjøleren på D4/D6 (enten selv eller på verksted) som ikke har funnet en lignende lekkasje?

Link to post
Brigg skrev 3 minutter siden:

De bildene som er postet i denne tråden viser lekkasje omtrent på samme sted. Er dette en systematisk svakhet med disse kjølerne?

 

Den mistanken var hovedgrunnen til at jeg luftet muligheten for systematisk registrering slik at vi kunne lage litt statistikk....

(Se rubrikken for "Lekkasjens Orientering  kl 1-12" )

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...