Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev for 7 timer siden:

 

Jeg var i ferd med å begynne å argumentere mot deg, men ved nærmere ettersyn ser jeg at du har helt rett. 

B101786C-2E67-43C9-82B2-8B08C34766CD.jpeg.8839a5e46fd3c746b569942ba2d1064a.jpeg

 

Det er et 2 mm dreneringshull ca 1/3 fra bakenden av kjøleren, rett bak kanten mellom de to skruehullene. Jeg stakk opp hullet med bakenden av en 2 mm bor, og denne gikk tregt til å begynne med men lettere etter hvert. Så hullet var delvis gjengrodd. Kanskje noe å være obs på også for andre med slike motorer. 

 

@Maren-Sofie Hadde du lekkasje på din kjøler?

Vil det komme vann ut av det hullet når deg er åpent. Hva er hensikten med dette. Må kikke på min ?

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

tnorderu skrev for 8 timer siden:

Ut fra det jeg kan skjønne er det o-ringene som er årsaken til saltvann på luftsiden av min kjøler?

 

Takk for tilbakemelding, veldig nyttig å se ulike varianter av disse lekkasjene. 

 

Men jeg er skeptisk til om vannet kan komme inn i luftdelen av kjøleren via o-ringen. Vannet går i såfall ut i friluft og deretter inn mellom kjølerhuset og innsatsen. Det vil da ikke være noe trykk på vannet som kan presse det forbi o-ringen. Sikker på at du ikke har lekkasje på innsatsen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev for 2 timer siden:

Vil det komme vann ut av det hullet når deg er åpent. Hva er hensikten med dette

 

Hensikten er vel at eventuelt kondensvann skal finne en vei ut av kjøleren. Under drift vil det være undertrykk eller overtrykk i kjøleren avhengig av om turbo (eller kompressor) skaper overtrykk. Så da vil det enten suges luft inn i hullet eller presses luft ut. Men hullet er så lite at denne luftmengden neppe betyr noe for motorens ytelse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 17 minutter siden:

Men jeg er skeptisk til om vannet kan komme inn i luftdelen av kjøleren via o-ringen. Vannet går i såfall ut i friluft og deretter inn mellom kjølerhuset og innsatsen. Det vil da ikke være noe trykk på vannet som kan presse det forbi o-ringen. Sikker på at du ikke har lekkasje på innsatsen?

Innså det i dag når jeg kikket på bildene igjen jeg også. Det er vel bare å gå i gang med rens, trykktest, rep/bytte av innmat tenker jeg. Noen ganger kan man angre litt på at man starter,:headbang: men liker at alt er i orden så da er det bare å kjøre på og få det ordnet til sesongstart.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 10 timer siden:

 

Jeg var i ferd med å begynne å argumentere mot deg, men ved nærmere ettersyn ser jeg at du har helt rett. 

B101786C-2E67-43C9-82B2-8B08C34766CD.jpeg.8839a5e46fd3c746b569942ba2d1064a.jpeg

 

Det er et 2 mm dreneringshull ca 1/3 fra bakenden av kjøleren, rett bak kanten mellom de to skruehullene. Jeg stakk opp hullet med bakenden av en 2 mm bor, og denne gikk tregt til å begynne med men lettere etter hvert. Så hullet var delvis gjengrodd. Kanskje noe å være obs på også for andre med slike motorer. 

 

@Maren-Sofie Hadde du lekkasje på din kjøler?

Vil det komme vann ut av det hullet når deg er åpent. Hva er hensikten med dette. Må kikke på min ?

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev 29 minutter siden:

Vil det komme vann ut av det hullet når deg er åpent. Hva er hensikten med dette. Må kikke på min ?

 

Interessant dette her, selv om jeg verken har Volvo eller så komplisert motor. Fysikken i dette er at energirik og salin atomsfære (sjøluft) blir pumpet inn og avkjølt. Fuktigheten i luften inn i varmeveksleren (intercooler, ladeluftkjøler, kall det hva du vil) blir ved en eller annen temperatur, enten på vei opp eller ned (kanskje også under drift), avsatt som dugg på ribbene. Denne duggen, med salt, drypper ned i bunnen av kjøleren. Det er vel dette vannet som er ment å kunne drenere ut av hullet i bunnen. Hullet er for liten til at det skal være noen sikkerhet for vannlekkasje i kjøleren. Men kjøleren vil i sin funksjon være en lufttørker. To ting som virker artig i denne sammenheng er at det er mange som virker til å oppleve problem med denne kjøleren. Og, i de årene jeg jobbet med anleggsmaskiner, ikke kan huske at ladeluftkjølerene ga noen opphoping av problemer. Disse kjølerene, på sin side, ble kjølt med 'grønt vann' som holdt over 80 grader. Det kan være at disse marine kjølerene er for 'effektive' i og med at kjølemediet er kaldt sjøvann med tanke på avsetting av kondens. I så måte burde åpning av disse enhetene muligens være tidsbestemt rutine. For det lille hullet i bunnen vil tette seg, i og med at supersalt vann vil føre til at aluminiumen utvikler ganske tykt oksidskikt som vil tette dreneringshullet over tid.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

I så måte burde åpning av disse enhetene muligens være tidsbestemt rutine.

 

Volvo foreskriver demontering og rengjøring av varmevekslere inkl ladeluftkjøler hvert 5. år for D4/D6. Jeg er usikker på om dette lå i vedlikeholdsinstruksjonene til å begynne med eller om dette har kommet til etterhvert basert på lignende erfaringer som fremkommer i denne tråden. 

 

Men så er det noen av oss som har slike motorer som har syndet mot dette femårsintervallet ...

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ladeluftkjøleren har nok to livsfaser...

- Før og etter den har vært utsatt for Systemrens (eller en hjemmeblandet løsning)

Jo lengre virketid en gir Systemrensen og jo varmere det er, jo større inntrengning og dermed vanskeligere å få skylt bort all Systemrens etter bruk.

Dersom O-ringene er montert tørt, vil dette ytterligere forverre situasjonen.

Viktig at O-ring spor og kontaktflater er helt rene ved montasje.

 

Vil mene at det trolig er best å kjøre Systemrens, så skylle grundig, så åpne ladeluftkjøleren, bytte O-ringer, montere med rikelige mengder egnet silikonbasert fett/ vannfast fett. Dette for at det skal være minst mulig Systemrens i O-ring spaltene slik at korrosjon/krystallvekst ikke skal kunne løfte O-ringer og skape rom for sjøvannet å trenge inn...

 

Hva mener dere?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Jeg vil tro at hvert 5. år er en frist man ikke bør oversitte. Gjenngroing av drenshullet er nødvendigvis ikke avhengig av timetall på motoren, men tid.

 

Har kikket på mange  båter med D4/D6 2007-2010 modeller de siste to årene. Kan skrive under på at det syndes mye her.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Ladeluftkjøleren har nok to livsfaser...

- Før og etter den har vært utsatt for Systemrens (eller en hjemmeblandet løsning)

Jo lengre virketid en gir Systemrensen og jo varmere det er, jo større inntrengning og dermed vanskeligere å få skylt bort all Systemrens etter bruk.

Dersom O-ringene er montert tørt, vil dette ytterligere forverre situasjonen.

Viktig at O-ring spor og kontaktflater er helt rene ved montasje.

 

Vil mene at det trolig er best å kjøre Systemrens, så skylle grundig, så åpne ladeluftkjøleren, bytte O-ringer, montere med rikelige mengder egnet silikonbasert fett/ vannfast fett. Dette for at det skal være minst mulig Systemrens i O-ring spaltene slik at korrosjon/krystallvekst ikke skal kunne løfte O-ringer og skape rom for sjøvannet å trenge inn...

 

Hva mener dere?

 

 

 

Dette er nok den helt idelle fremgangsmetoden. 

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg jobbet med slikt, ble aldri en eneste o-ring montert tørt. Her ble ringene ofte utsatt for forskjellige kjemikalier. For vanlig vann kan man bruke alt fra Margarin til noe innmari dyrt. Spiller ingen rolle. Poenget med smøringen er at o-ringen skal gli riktig på plass og tette samt isolere. Derfor er det også veldig lite smøring som kreves. Nesten så det er bedre med for lite enn for mye.

Link to post
Share on other sites

Vis man tenker seg lokket i snitt, vil det være et rom over o-ring der det er plass til at salt får lov til å bygge seg på, og jobbe mellom lokk og huset. Det rommet kan du se ved å titte inn i en av stussene på lokket når det er montert. Jeg har nå gjort et forsøk med å fylle dette tom rommet i nedkant på den ene kjøleren, for å se om dette hindrer utpressingen. Jeg brukte rtv paknings masse. Dette vil selvfølgelig ikke hindre gjengroing av rør da, men slipper forhåpentlig vis lekk ned mot starter mm

Link to post
Share on other sites

Eg har gjort jobben med og demontere og rense ladeluftkjøleren, hos meg var tetningsflaten på selve huset blitt så tæret at eg valgte og kjøpe nytt hus. Nytt hus har annen utforming i enden enn det gamle, mulig VP har laget det til med en annen utforming pga lekkasjer/problemer? 2005 modell D4-260, gått 950timer. Selve innsatsen såg helt fin ut hos meg:

20181111_120501.jpg.a3a47ecb4b4963c68eb31d4ba3b576f7.jpg

Tæreskadet

20181022_152218.jpg.5f26144a65005d95a26e7b43a183c833.jpg

Før demontering

received_358232434733975.jpeg.acfe689a4c6a2a88d850cd183f8f89ca.jpeg

Original innsatsen

received_312882735967054.jpeg.acc2a1e280a71e7e97f2ac2c57ddf428.jpeg

Nytt hus, orginal innsats.

 

received_1911192002304573.jpeg.339b054f7fcc8cbb332bd46699cefeaf.jpeg

Her ser man at ny type er annerledes enn gammel type, der hvor o-ringen skal ligge.

 

Se mitt spørsmål og svar fra VP under her:

 

Hei. Var oppe hos dere igår og kjøpte nytt fremre endelokk med pakning til ladeluftkjøleren på ene motoren min, D4-260 da eg trodde det lekket. Ser nå at det ikke er lokket som er problemet, lekkasjen er mellom selve rørkjøleren og huset til kjøleren.
 
Hva kan gjøre dette? Er det ikke bare sjøvann inne i ribbene, og luft utenfor ribbene som kjøler luft til turbo? Ser ut for at selve rørkjøleren buler litt utover nede på styrbord motor så det er glipe under.
 
Ett annet firma enn dere hadde kjølerene av før ferien og rengjorde samtlige. Skrudde ut sinker på begge to og sjekket di innvendig med "snake eye" kamera, gullende ren innvendig.
 
SVAR FRA VP:
 

Hei.

 

På denne siden av kjøleren skal det bare være luft og ikkje vann.

Det er ikkje unormalt at det ligger litt salt her, og litt innforbi innsatsen.

Dette kommer fra lekkasjen som er på endelokket. Det høres kanskje rart ut, men sjøvannet renner bakover før det renner ned.

Ang at det er åpning under hørtes ikkje så bra ut. Det kan høres ut som at flensen er litt bøyd, og det blir derfor ikkje tilstrekkelig press på o-ringen.

Denne o-ringen skal som sagt bare tette for luft ut, denne tetter ikkje for vann. Vist du ser det renner vann ut her må du ikkje kjøre mer, det er da ein sprekk i innsatsen som fører sjøvann inn i innsuget. Er det bare litt salt her, men tørt og fint innvedig er dette heilt normalt etter lekkasje på endelokket.

 

Kjøleren er satt opp slik:

 

Endelokk med slangestuss.

O-ring. Tetter for sjøvann ut.

Kjølerinnsats med flens.

O-ring. Tetter for luft ut.

Intercoolerhus.

O-ring.Tetter for luft ut.

løs flensplate.

O-ring. Tetter for sjøvann ut.

Endelokk med zinkanode.

 

Anbefaler deg å ta av kjøleren fra motoren å ta den inn på ein arbeidsbenk.

Demonter innsatsen og montere sammen igjen med nye o-ringer.

Vi bruker litt ekstra pakningstoff på o-ringene. Permatex er fin til denne jobben.

Redigert av Kingfu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maren-Sofie skrev 1 time siden:

Vis man tenker seg lokket i snitt, vil det være et rom over o-ring der det er plass til at salt får lov til å bygge seg på, og jobbe mellom lokk og huset. Det rommet kan du se ved å titte inn i en av stussene på lokket når det er montert.

 

Veldig interessant, har du mulighet til å lage en enkel skisse ?

(Sikkert nyttig for alle som ikke har en D4/6 ladeluftkjøler på bordet foran seg)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Kingfu Veldig nyttig informasjon, takk for at du deler ?

 

Innsatsen din ser nærmest som ny ut. Hvordan har du renset/rengjort denne?

 

Kingfu skrev for 3 timer siden:

received_1911192002304573.jpeg.339b054f7fcc8cbb332bd46699cefeaf.jpeg

Her ser man at ny type er annerledes enn gammel type, der hvor o-ringen skal ligge.

 

Og her et tilsvarende bilde av gammel type med kantet spor for o-ringen. 

0620FC71-24E7-4F62-B66E-3F7969F59FF5.jpeg.e8111269598ed3f4e33060cb4a535c05.jpeg

 

Er det noen som vet når/årsmodell det nye huset kom?

 

Kingfu skrev for 3 timer siden:
SVAR FRA VP:
.........

Demonter innsatsen og montere sammen igjen med nye o-ringer.

Vi bruker litt ekstra pakningstoff på o-ringene. Permatex er fin til denne jobben.

 

Jeg har ingen erfaring med Permatex, men er ikke dette en slags pakningsilikon?

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Maren-Sofie skrev for 1 time siden:

Her er en forenklet tegning:thumbsup:

 

Veldig bra tegning, og for å supplere legger jeg inn bilde av innsiden av fremre lokk.

 

5E2B3363-EDA7-4555-B865-8835B9133E20.jpeg.61d4e8554d472b32b1b0f94322b28fff.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Dette for at det skal være minst mulig Systemrens i O-ring spaltene slik at korrosjon/krystallvekst ikke skal kunne løfte O-ringer og skape rom for sjøvannet å trenge inn...

 

Hva mener dere?

 

Kjemi er ikke min sterke side. Men er ikke avleiringene vi ser ved endelokkene på disse kjølerene kalkforbindelser som kommer fra saltet i sjøvannet? Vil eventuelle rester av syre fra en renseprosess ha evnen til å bygge tilsvarende avleiringer ved o-ringene/under lokkene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 41 minutter siden:

 Permatex, men er ikke dette en slags pakningsilikon?

 

Nei, Permatex er navnet på en stor produsent, som lager et bredt register av kjemiske produkter; pakningsmasser, lim, montasjepasta, radiatortettemiddel, gjengelåsing, epoxy +++++

 

Når Volvo Penta svarer som i brevet over, uten å oppgi hvilket av produktene til Permatex de benytter så blir det et svært upresist svar.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Når Volvo Penta svarer som i brevet over, uten å oppgi hvilket av produktene til Permatex de benytter så blir det et svært upresist svar.

Stusset på det samme. Lite tillitsvekkende. Dessuten er det i mine øyne en falitterklæring når et merkeverksted sauser en O-ring inn med pakningssement.

 

Link to post
Share on other sites

@Brigg eg rengjorde innsatsen i ett bad av systemrens blanding kjøpt på maritim, så lot eg den ligge med rennende vann i samme stampen en god stund etterpå for å skylle den, så blåste eg den tørr med trykkluft. Angående permatex har eg ingen videre kunnskap enn det VP skrev til meg, men det var den typen her eg ble anbefalt fra di:

 

1161099.jpg.eefa9ad07fe9c008d929415b790bfcfd.jpg

 

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=638-777&sok=&id=4833

Redigert av Kingfu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kingfu skrev for 7 timer siden:

@Brigg eg rengjorde innsatsen i ett bad av systemrens blanding kjøpt på maritim, så lot eg den ligge med rennende vann i samme stampen en god stund etterpå for å skylle den, så blåste eg den tørr med trykkluft. Angående permatex har eg ingen videre kunnskap enn det VP skrev til meg, men det var den typen her eg ble anbefalt fra di:

 

1161099.jpg.eefa9ad07fe9c008d929415b790bfcfd.jpg

 

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=638-777&sok=&id=4833

 

Disse motorene (D4/D6) benytter i høy grad flytende pakningssystem under sammenstillingsprosessen så en boks med dette stoffet er lurt å ha om du skal skru på D-serien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...