Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Mange som følger med, men ikke kommenterer så ofte. Nå ser det ut til at dere lever livet vi drømmer om.

 

Drømmer også om å ha en båt liggende i Italia. Har dere så langt reist forbi ett sted dere kunne tenke dere å ha båt liggende? Både hyggelig havn og by. Blitt glad i Sicilia, så foreløpig er der førstevalg. Har bare seilt Adriaterhavet inkludert Sicilia, ikke den siden dere nå har seilt. 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Tack för din feedback. Ingen av oss ombord hade inte så mycket erfarenhet av Italien sedan tidigare. Men nu när vi seglat runt längs den Italienska kusten och på flera öar så kan vi bara säga, Italien levererar! Inte bara spektakulär natur och god mat utan också väldigt hyggligt folk. 
@Hulda Vi har ännu inte vågat nämna de italienska Tiger Mosquito för minstematrosen😜

@Bjørn Løvjomås Tack för feedback från dig Bjørn. Minstematros är i alla fall tillräckligt blodtörstig för att falla den Sicilianska maffian i smaken. Vi får hålla hårt i honom ombord för han får oss verkligen att smile gott! 


@PequodVi klagar inte och har inte heller någon att klaga till😜
 

0357CD37-E1A9-437D-970A-F8C121CB9D4D.jpeg.1957fa67992cae0d7aee2a756f1bf0c0.jpeg


 

@pacuare Tack för att du följer med oss på resan vår och det är väldigt roligt att få feedback.  Det du ser och läser i vår reseblogg är vad vi drömt om under lång tid. Efter år av planering och hårt lönearbete så blev det också möjligt för oss. 
 

Sicilien har hittills verkligen levererat och vi glädjer oss till att segla runt och se allt som ön har att erbjuda. 
Vi har hela tiden sagt till oss själva, att vi är på långtur och förhoppningvis längetur men också på någon slags lete tur. Att hitta den där speciella platsen där vi bara vet att, här vill vi vara!

Vi har hittills sett så mycket fint men än har vi inte hittat vår speciella plats så vi seglar både långt och förhoppningvis länge till. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 1 time siden:

Drømmer også om å ha en båt liggende i Italia. Har dere så langt reist forbi ett sted dere kunne tenke dere å ha båt liggende?


Vi har ikke vært i alt for mange havner i Italia enda så det blir vanskelig å svare på. Når man skal ha båten liggende så er jo nærheten til flyplass og transport viktig for mange. 
Porto Turistico di Roma og en av de mange havnene i Tiber vil nok tilfredstille mange vil jeg tro uten å ha forsøkt. 
 

Ellers er det jo de kjente havnene på Sicilia som Licata, Ragusa, Siracusa vi har foreløpig ikke besøkt disse.
 

Kan du få en god pris i Palermo så virker det som en trygg havn i forhold til vær og service.

 

Inntrykket vårt er at havnene i Frankrike er hakket mer veldrevet og prisene er faktisk bedre også. Cannes hadde nok vært vårt mål om vi hadde hatt disse tankene. 

Link to post
Share on other sites

En liten glimt av paradiset.

19-21 juni 2021 För ankare utanför Trapani, Italy

 

En nödvändig tillbakablick

Detta inlägg måste påbörjas med en återblick på den fantastiska bukt utanför Macari på toppen av västra Sicilien. El Capitan hittade ingen information eller beskrivning i våra vanliga pilotböcker utan upptäckte denna pärla via Google Earth och en ankarnotering på Navionics.

 

En bukt med kristallklart vatten och smaragdgrön sandbotten. Bukten är egentligen relativt oskyddad men denna gång vi har tur med vindarna. Under två dagar badade och snorklade vi i detta fantastiska vatten innan väderprognosen varslade om väderförändringar. Vi behövde hitta en skyddat hamn eller ankarplats för starka sydvästliga vindar.

 

img_1258.jpg?w=2048

Ett himmelsk bad.

 

img_1255.jpg?w=2048

Just as we like it!

 

 

Nattlig överraskning

I skrivandets stund ligger vi för ankare utanför Trapani och väntar ut väderrusket. Vi ligger tryggt bakom en stabil vågbrytare och får lita på att ankaret sitter stadigt nergrävt i lerbotten.

 

Vinden är ljummet, torr och accelererar från 3 ms till 15 ms på ett ögonblick. I natt vaknade vi av ett smatter från den svenska flaggan och ankarseglet som slog i vinden. Innan vi hann upp till cockpiten så hade vinden ökat från ett stillsamt gungande till 15 ms. Detta var inte annonserat på någon vädersite men det hjälpte föga.

 

I kalsonger och trosor sprang El Capitan och jag runt i ljumma kulingvindar och sjösäkrare det som behövdes på däck så gott vi kunde. En söm på kapellets akterdel hade redan påmint oss om att den behövde lite extra omsorg och nu fick vi ytterligare en påminnelse när vi hörde sömmen rivas sönder. Ett gäng klädnypor får fungera som första hjälpen under natten men vi måste helt enkelt ta fram aggregat och symaskinen och förstärka alla sömmar vi behöver.

 

img_1257.jpg?w=2048

To dronninger i arbeid :giggle: Både aggregat och symaskin surrar i 30 graders värme.

 

Och lika plötsligt som den uppstod försvann vinden och det blev helt stilla igen. 

 

Nu väntar ut några vindkulor till innan vi seglar vidare i mitten av veckan.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@tomcat Tack för väldigt hygglig feedback! 👍🏻
Vår erfarenhet är att de mest glimrande platserna vi hittat är oftast de vi snubblat över av ren tillfällighet. Du får inte uppleva den rofyllda ensamheten om man hela tiden följer guideböcker av olika slag. 
 

Även om vi ser så många fina platser och spännande byar så finns det ju också ett vardagligt liv ombord och kanske framförallt när man längeseglar som oss. Vardagen är nog så spännande och ska ju också få plats i en reseblogg. 
 

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten det er en RCE 222 Queen Deluxe, antagelig en av de billigste (1500,-) maskiner som tygger ganske tykt tøy. Mener at jeg fikk den anbefalt på et eller annet båtforum. Den tygger dobbelt kalesje stoff i alle fall. 

 

Jeg kjenner at jeg klarer meg fint resten av livet uten snø, fryste dørlåser speilglatte gater og isete vinduer @Hulda. Snødekte fjell i det fjerne er en fin utsikt som jeg kunne tenke meg å se fra pensjonist huset, men snøen kan holde seg der oppe for min del.

 

@haig området er definitivt turistvennlig og vi så Erice på vei til Trapani. Erice minner også mye om byen Cervo som vi besøkte når vi kom til i Italia. Øyene på utsiden av Trapani som Favignana er selvsagt «Anchoring restricted, nature reserve» og jeg kjenner at jeg ikke maktet enda en runde med søknader og dårlige svar.
 

Trapani og en del andre steder i dette området er også dessverre kjent som stedet der jolla forsvinner i løpet av natten, eller dagen om du tørr å leggen den fra deg. Selv joller låst fast i båten har forsvunnet uten at noen har våknet. Om du ankrer så bør du ha jolla på dekk blir man anbefalt. 
 

Takk @Allan E hyggelig at du følger oss på reisen. Håper dere får en fin fin sommer og ferie også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Hulda Min minnesbild är också att jag beställde symaskinen i Danmark efter rekommendation på ett långtursforum.  Det är ju några år sedan nu men maskinen är lättmanövrerad och gör jobben sin! Det är alltid ont om utrymme i en långfärdsbåt med vi ångrar inte att vi ändå att vi satsade på att få plats med symaskinen😊

Link to post
Share on other sites

Rolly Polly

21-28 Juni 2021 for anker 37° 6.806′ N 13° 51.355′ E, Italy


Trapani ga oss god og gratis beskyttelse mot de fleste vindforhold, men dessverre ikke noe bad da vannet bærer preg av industrien i området. Enorme mengder med små rib båter fylt til randen med solhungrige Italienske familier ankommer havnen i løpet av ettermiddagen, det må ha vært nærmer 500 stk. Så snart vinden er mer gunstig folater vi havnen og og setter kursen mot Mazara del Vallo som også er en havn med en ganske lang bølgebryter hvor det skal være mulig å gjemme seg bak helt gratis, om vinden kommer fra rett hold. Vinden kommer fra rett hold og vi får en stille natt.

 

img_3144.jpg

Trapani gir god beskyttelse mot de fleste vindforhold

 

Via appen Navily så booker vi et par netter i byen Sciacca og for «bare» €45 pr natt så syntes vi det var billig… Vi må ha vært her for lenge. Uansett pilotboken sier at byen «gror på deg» noe vi har vanskelig for å se ved første øyekast. Det eneste som grodde på oss var søppel følte vi, men det lå et bra supermarked helt ned til havnen, det er ikke hverdagskost så vi bestemmer oss for storhandel av tunge saker som drikkevann i ulike farger…

 

img_1269.jpg

Havnen i Sciacca

 

Dessverre har Italia dårlig med drikkevann i havnene og båtvannet vårt som har vært perfekt i mange år har nå fått en usmak. I Palermo sa de klart fra at det ikke var drikkevann i kranene, jeg spurte om det var farlig å drikke og fikk et skuldertrekk tilbake. Vi er derfor over på flaskevann til drikke, og det går det store mengder av nå som hetebølgen er over oss. Først nå hadde en watermaker vært kjekt å ha.

 

Byen Sciacca gjør akkurat som pilotboken sier. Etter noen hundre trapper opp i fjellsiden åpenbarer det seg en helt annen by enn det man kan se i havnen. Det var som å gå hundre år fremover i tiden. Sciacca har også varme kilder som har vært i bruk siden tidens morgen, dessverre var de stengt når vi var der. Byen har en interessant historie og er verd et besøk.


https://welcomesciacca.com


img_1272.jpg

Trappene i Sciacca


image.jpg

Når du får siste purring fra Credito Siciliano bør du betale!

 

img_1278.jpg?w=2048

Gelato stop i Sciacca. Minstematrosen approves!

 

Etter Sciacca finner vi igjen en ankerplass ved Capo Bianco som har krystallklart varmt vann og sandbunn så langt øye kan se. Det blir mange herlige bad utover kvelden. Dessverre hevner havet seg med å gi oss rulling og dermed lite søvn hele natten. Rulling er det ingen som snakker om når det gjelder seiling i middelhavet, vi har aldri hørt noen har nevnt dette som et problem. De som lager foredrag om langseiling middelhavet sier aldri noe om rulling da de antagelig bare ligger i havner. Ganske avslørende!

 

Rulling er allestedsnærværende her hvor du ikke kan gjemme deg bort i en vik som hjemme. Den er vanskelig å venne seg til, spesielt når man skal sove. Dagene kan forløpe uten større bølger eller rulling, og selv om det er vindstille så kommer bølgene på kvelden. Og når det blir vindstille og bølger, så legger båten seg alltid med siden til bølgene med påfølgende ganske voldsom rulling. Så etter en ganske urolig natt setter vi i vei til en ny ankerplass i San Leone og håper til høyere makter at rullingen uteblir.

 

Ankringsplassen i San Leone viser seg å være grunn, men vi finner en plass på 2,8 meter ved ikke så veldig langt fra en diger Tysk katamaran, men ikke langt nok skal det vise seg. Det suser kjekke Italienere kledd i trange speedo forbi på vannskutere og Hobicats tett på båten i stor fart, men vi klarer allikevel å få et par bad uten å bli overkjørt.

På ettermiddagen skifter selvsagt vindretningen og katamaranen kommer plutselig veldig nære oss. Eieren ser sikkert at vi ser litt skeptiske ut og han kommer ut og sier at han har 30 meter kjetting ute. Når båtene er så nære at vi kan hoppe over til hverandre bestemmer vi oss for å slippe ut 10 meter kjetting til før natten. Så begynner rullingen igjen, neeeeeeeei!


img_3146.jpg

Ikke fullt så god beskyttelse i San Leone

 

Til frokost dagen derpå stikker jeg hodet ut for å sjekke status til nabo`n. Jeg setter brødskiva i vrangstrupen når jeg ser vår baugspryd nesten inne i akter salongen på katamaranen, heldigvis er det er nesten helt stille. Frokosten får vente her haster det med aksjoner. Mannskapet spretter opp og vi får bakket bort og hevet ankeret før naboen har våknet. Jeg mistenker at han hadde vesentlig mer enn 30 meter ute, men men alt gikk bra denne gangen.

 

Etter noen dager med dårlig søvn må vi innom en rolig havn og vi booker en natt i Licata som skal være en populær havn for langseilere. Mannskapet er noe ampert når vi i 40 varmegrader møter en låst dør på havnekontoret. Amperen stiger ytterligere når to kontorister ikke vet noen ting og åpenbart ikke kan svare på et eneste spørsmål uten å spørre noen andre. Vi orker ikke vente og sier vi kommer tilbake senere, vi har nemlig booket bare en natt og vi skal vaske klær, båt og skylle vanntanker. Mannskapet bader i svette, men får gjort jobben og tar en velfortjent og lang dusj før alle tørner inn for kvelden, det er 29 grader i båten og alle sover  i NATO stilling.

 

Alle har sovet som steiner og mannskapet er ved godt mot når vi setter ut fra Licata for å ankre ankre opp atter en gang. Vi er jo på full fart å vei til Malta og der er de for tiden veldig opptatt av at jollen er merket forskriftsmessig med store tydlige bokstaver t/t Sothis. Noe som på Norsk betyr forbundet til Sothis, alle kan med andre ord se at denne jollen tilhører båten Sothis. Det er en stund siden vi kjøpte inn gummi maling og skrev ut maler, men som alt arbeid i båt kan det gjøres en annen dag. Nå har mange dager gått og det er ingen vei utenom. Så snart arbeidet med å lage maler starter så setter havet i gang med en kraftig rulling.

 

img_1281-2.jpg?w=2048

Testing


img_1279-1.jpg?w=2048

Det ble vel ikke så ille?

 

De fleste langturs seilere vil helst ikke ha synlige navn på jolla her nede, men må vi så må vi.
 

Vi bestemmer oss for å ignorere rullingen og går i gang, men snart blir rullingen så kraftig og bølgene så store at de truer med å bryte på toppene. Vi må umiddelbart heve anker å finne et roligere sted å lage ferdig malene. Etter 40 minutter finner vi nogenlunde le bak et liten øy, mer bading og snart er malene endelig klare. Vi bestemmer oss for å vente med å male på jolla til vi ligger i en stille havn. Venting er tingen, særlig når det gjelder arbeid 🙂

 

Vi ber til Neptun om at rullingen uteblir i natt.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det @Bjørn Løvjomås natten ble ikke alt for ille, men stille kan man ikke kalle det. Vi ser at sengen burde vært på tvers i båten og ikke på langs. Man sover bedre i sideveis rulling når man ligger tvers, noe å tenke på for de som konstruerer båt. 

 

Nå er vi i havn og nyter stillheten :sleep: i morgen PCR test før avgang til Malta på Torsdag. 

Link to post
Share on other sites

Malta nästa, Tjohoo!

29-30 juni 2021 Marina di Ragusa Italy.

 

Efter en relativt rofylld natt med helt acceptabel gungning bakom ön sätter vi kursen vidare mot Ragusa.

 

img_1277-2.jpg

Vi praktiserar absolut barnarbete ombord!.

 

Marina di Ragusa ligger på bra seglingsavstånd till Malta och Gozo. Öriket är ett väldigt efterlängtat resmål eftersom min son bor där sedan 3 år tillbaka.


img_1275.jpg

Ca 50 Nautiska mil till sonen.

 

Havet har alla nyanser av grått under seglatsen. Vi ankommer en modern och väl skyddad hamn efter 5-6 timmar. Både marinan i Licata och Ragusa är kända och populära vinterhamnar för främst engelsmän och skandinaver men vilken service Marina di Ragusa bjuder på. När vi anländer kommer en liten dinge farande och lotsar oss genom den grunda entrén och frågar om vi behöver bunkra diesel först innan han anvisar oss till vår plats. Bryggorna är breda och det finns ström och vattenuttag som sig bör men också placerade brandposter med ordentliga brandslangar och livbojar var tionde meter. Ordning och reda på säkerheten också.

 

img_1278-1.jpg

Bryggor som en autobahn.

 

Hamnkontoret ligger en god promenad undan och allt pappersarbete ligger klart när svettigt manskap väl kommer fram i den trettiofem gradiga värmen. Det saknas bara en underskrift.

 

Priset är €50 per natt och vi har sett värre! För en båt i vår storlek skulle en vinterplats mellan 1 oktober och 15 maj kosta €1975 med vatten och ström inkluderat. Detta är ett bra pris och på gångavstånd finns stranden och en fin strandpromenad som leder oss till ett mysig litet samhälle. Frågan är om detta är en typisk sommarstad som stänger igen under vintern.


img_1280-1.jpg?w=2048

 

img_1279-1-1.jpg?w=2048

Anlagd damm vid hamnen.

 

Malta kräver ett PCR test som inte får vara äldre än 72 timmar och detta har vållat oss en del huvudbry. Den information vi luskat fram var att vi behövde hyra en bil för att ta oss till ett Drop-in centrum ca 20 minuter undan men många detaljer var fortsatt väldigt diffusa. Döm om min förvåning när El Capitan kommer tillbaka och meddelar att PCR test är bokat och en doktor kommer till hamnen i morgon klockan 9.00. Detta hade receptionisten på hamnkontoret fixat genom ett samtal på några minuter. Det kallar vi service!

 

Jajamensan! En äldre italiensk doktor kommer med sin doktorsväska på utsatt tid och i hamnens uppehållsrum så är tre PCR test fixade på noll komma nix! Svaret skulle komma via mail vid sjutiden i kväll.

 

Nu var det också hög tid att märka upp dingen eftersom Malta är noga med den detaljen. Mallen var färdig och tejpades på och under stekande sol och minst sagt svettig matros fick vi äntligen de jäkla bokstäverna på plats.

 

Nä, det är varken snyggt eller proffsigt utfört men det är i alla fall gjort!

 

img_1274.jpg?w=2048

Varken snyggt eller proffsigt men vad kan man begära i fladdrade vind och stekande sol. 

Som väderprognosen ser ut kommer vi få en fin översegling till Gozo och efterlängtad son.

 

PS.  
Efter vårt PCR test gick vi till stranden för att ta ett morgonbad. När jag kommer upp från badet upptäcker jag att El Capitan minsann fått ett extrajobb. Han står nämligen med en mobilkamera i högsta hugg, vilt fotograferade på en bikinibrud som poserar i förföriskt i vattnet. Han tappar nästan hennes mobilkamera i vattnet när han hör min diskreta harkling bakom honom. Att man inte kan lämna den karln utan uppsikt i mer än 10 minuter förrän han blir uppraggad!😜

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...