Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Hulda skrev On 6.2.2021 at 16.54:

Ikke vær lei for at dere gikk glipp av Picasso. Har vært der, gidder ikke en gang til, oppskrytt. Masse fotografier av Picasso, med og uten pensel, med og uten klær. For spesielt interesserte. 

 

Potta til Volvo er ikke verdens beste. 


Vi er ikke så lei oss for stengte museer. Vi er normalt ikke så store på hverken ruiner eller museer, men nå som alle restauranter og barer er stengt så....hva skal man gjøre.

Jeg fikk vært på Marinemuseet i Toulon, men det var ikke mye å skryte av i forhold til det vi har i Horten. 
 

Volvo potta har vart i 18 år i fuktig, varmt og salt miljø, muligens. Det så faktisk ut som den hadde vært reparert tidligere så kanskje den ikke har vart riktig så lenge. Jeg har begynt å hate deler laget i plast (ref vannfilter fra Vetus etc. etc.) så jeg forsøker i lengste mon å unngå driten. 

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I valet och kvalet.

4-9 februari 2020 Port Vauban Antibes.

 

I valet och kvalet är en dikt av Gustav Fröding som handlar om en ung kvinnas kamp mellan känsla och förnuft i valet av lämplig äkta man. Dikten börjar med strofen ”han är änkling och gammal och skallig och krokig”

 

Dikten består av sex sexradiga strofer där varannan strof uttrycker en motvilja mot den rike gubben och varannan strof inklusive den sjätte och sista uttrycker en vilja att gifta sig med honom ”för hans proppade skåp och hans svällande sängar”

 

Den äkta mannen ombord är sedan länge redan vald av en mogen Skarpöga men varken skallighet, de proppfulla skåpen och den svällande sängen var avgörande till valet😜


img_0974.jpg

Ett lätt val!

 

Vi har inte fått något svar på vår förfrågan om plats i Port Calvi på Korsika och vädret är inte så stabilt som vi hoppats för en fin överfart i slutet av veckan. Enligt den senaste informationen från Korsika som uppdaterades 8 februari räcker det inte längre med ett antigentest utan ett PCR test krävs som inte får vara äldre än 72 timmar vid ankomsten.

 

Korsika verkar vara relativt förskonade från ett vilt härjande av Corona virus och har i dagsläget 64 smittade per 100.000, jämfört med 207 i genomsnitt i Frankrike.

 

I området där vi befinner oss just nu, Alpes- Maritimes, har idag utnyttjat 98 % av sin intensivvårdskapacitet så här sliter verkligen sjukvården! Hua, här gäller det verkligen att hålla sig frisk på alla möjliga sätt.

 

Vi ombord bollar mellan tre olika val oss just nu

 

1) Vi stannar i Antibes fram till 8 mars då nya restriktioner förväntas från Korsika. Vi räknar kallt med att man även fortsättningsvis kommer att kräva godkänd PCR test och enligt de tongångar och diskussioner som hörs i flera länder kommer ett vaccinationspass att krävas för att få resa fritt i Europa. Vi behöver först undersöka om och hur vi kan få gjort ett PCR test som inte får vara äldre än tre dygn när vi planerar överfarten. Om vaccinationspass blir aktuellt kan vi helt enkelt inte segla vidare till Korsika eller till något annat land för den delen i dagsläget.

 

2) Om vi får ett välkomnade svar från Korsika så får vi undersöka möjligheten till att ta ett PCR test som i tid måste anpassas till ett stabilt väderfönster för överfarten.

 

3) Alternativ 3 är att vi passar på att också segla till Nice som bara ligger ett par timmars segling bort och vi är därmed inte beroende av en stabil väderlek över tid. Vi har skickat in förfrågan till Port Lympia och väntar på svar.

 

img_0972.jpg

Rastlösheten börjar krypa i besättningen som vill segla vidare!

 

Mistralen har under några dagar bjudit på kalla vindar från nordväst men och blå himmel och strålande solsken. Ombord experimenterar Skarpöga med att få till en perfekt Fried Rice som ser betydligt lättare ut än vad det är men skam den som ger sig!

 

 

Link to post
Share on other sites

Dronningen av rivieraen.

10-12 februar 2020 Port Vauban Antibe, France


Etter mange fine dager i Antibes er det på tide å dra videre. Vi har fremdeles ikke et mottatt svar på vår forespørsel vi gjorde til havnen Calvi på Korsika. Jeg får sende en purremail og følge opp med en telefon om de ikke svarer på purring. Jeg benytter Appen Navily til å sjekke opp Port Lympia, dette er havnen som ligger i sentrum av Nice. Appen anslår prisen for vår båt til €19 inkludert vann, strøm og wifi, det må være en god pris så det er bare å trykke send forespørsel i appen.


img_1957.jpg


Ser jo bra ut dette?

 

Dagen etter får vi en mail hvor de sier de har en plass ledig på flytebryggene ved bensinstasjonen. Vi bruker google maps for å sjekke lokasjonen og vi syntes plassen ligger noe utsatt for østlig svell. Vi forhører oss om dette og får beskjed om at det nok ikke er den roligste plassen i havna med østlig pådrag. 


img_1958.jpg

Litt utsatt kanskje?

 

Havnen i Nice er ikke som andre havner i nærområdet, her er det ikke bare lystbåter som preger havnen, dette er en havn som er i bruk av både fiskere, industri etc. Vi tar sjansen og takker ja til tilbudet og i morgen seiler vi de knappe 10 nm til Nice.

 

Havnen her i Antibes har gratis el-sykler til låns som vi har forsøkt å få låne en stund uten hell. Etter å ha fått en del hjelp med sykkel appen så får vi ut en sykkel og tar en etterlengtet tur til nabo marinaen Baie des Anges som ligger vel 7 km unna. Havnen i Baye des Anges er omkranset av 4 gigantiske pyramide lignende boligblokker som mildt sagt ser veldig merkelige ut i dette landskapet. Marinaen som er omkranset av pyramidene er mildt sagt et imponerende skue, og til tross for at det ser grusomt ut på avstand så er det er faktisk ganske koselig i båthavnen med alle restauranter og kaféer.


img_0986.jpg?w=2048

Havnen i Baye des Anges ligger gjemt blant pyramidene.

 

Torsdag 11 februar betaler vi for oss og sier adjø til den hyggelige og hjelpsomme betjeningen i port Vauban. Solen skinner og varmer godt når vi setter kursen mot Nice, det er deilig å være ute igjen selv om turen er kort. Vi kjører sakte i 3-4 knop for for å dra ut på tiden og nyte dagen utpå. Når vi ankommer Nice så kaller vi opp på kanal 9 før vi enter havnen og de svarer umiddelbart og leder oss til rett plass.

 

img_4201.jpg?w=2048

Velkommen til dronninga av Rivieraen.

 

En kar står å vinker oss inn på den lille flytebryggen som forøvrig beveger seg ganske mye i svell fra havet. Havnen er mindre enn hva man skulle tro og det er veldig begrenset med plasser til båter i vår størrelse. Det er bedre med plasser til mindre båter og superyachter.

 

img_4237.jpg?w=2048

Noen får øye på lille Sothis?

 

Vi ligger alene på og det er neppe plass til flere på denne siden av brygga. Andre siden blir antagelig brukt til bensinfylling så her blir vi ensomme mitt i byen, akkurat det vi liker. Det er dessverre ingen sikkerhet og porten til brygga er åpen hele døgnet. Vi løser dette med medbrakt sykkellås så vi låser porten etter portforbudet Kl. 18.00. Kan tenke meg at det ikke er så morsomt her på sommeren med fullt pådrag utpå bryggene mitt på natta. Skal du på tur så sørg for at båten kan låses skikkelig, og ha gjerne en skjult safe boltet fast i skroget.


Nice blir av mange betegnet som «dronningen av rivieraen» og det er her man skal bli sett. 
Nå er vi her og blir forhåpentlig oversett.


img_4249.jpg?w=2048

Utsikt over gamlebyen, stranden og promenade des Anglais.

 

Etter en relativ skumpete natt langs flytebrygga så går vi en fin tur langs promenade des Anglais og gamlebyen, og vi får et fint inntrykk av storbyen Nice. Vi får også sett oss om på Castle Hill og som de turistene vi er skvetter til klokka 12 nå det daglige kanonskuddet avfyres i byen.


img_0998.jpg

Skarpøye sjekker ut fossefallene.

 

Avfyring av kanonen er en tradisjon i Nice og sagnet sier at det var en utålmodig britisk gentleman som fant på stuntet. Etter sigende så hadde han en kone som til stadighet kom for sent hjem til lunch, og som den handlingens mann han var fikk han i stand en avtale med byens borgermester om avfyring av et kanonskudd hver dag klokken 12.00. Siden så har dette blitt en tradisjon i byen Nice og kanonen avfyres klokken 12 hver dag, ganske praktisk, men uvant for oss turister som skvetter til, noe de lokale syntes er ganske artig. Etter terror angrepet i 2016 så avfyres det ikke lengre den 14 Juli.


img_0991.jpg?w=2048

Flotte fontener til avkjøling på hete sommerdager.

 

Vi har bestilt plass her i 14 dager, men vi får se om vi flytter på oss litt før den tiden. Det er mye å se på her i Nice og områdene rundt. Det er mulig at vi forflytter oss til en roligere havn Beaulieu sur Mer som ligger litt lengre øst. Det vil gi oss bedre tilgang til å besøke Cap Ferrat og Eze som skal være fine steder å få med seg. 
 

img_0994.jpg

Drømmer om seiltur?

 

Det tikker også endelig inn et svar fra Calvi på Korsika hvor de kort sier at vi skal ringe et par dager før ankomst. Ja ja, da er de åpne i alle fall. Vi må som nevnt ta en PCR test før vi drar mot Korsika og vi har undersøkt hvor dette kan gjøres her i Nice. Det gjenstår å booke tid.


Når det gjelder videre seiling så endrer bildet seg hele tiden. Vi nærmer oss Italia og vi kunne kanskje fortsette den veien, men så fikk vi beskjed i dag at den Italienske regionen nærmest oss går over fra gult til oransje nivå, noe som innebærer strengere restriksjoner og ingen bevegelse utover bygrensene. Det betyr mest sannsynlig at vi foreløpig bør holde oss i Frankrike og heller ta turen over til Korsika når det Franske fastland tar slutt. Vi håper at forbudet mot ankring i utehavn snart tar en ende slik at vi kan bruke mye tid for anker på Korsika. Men, vi har det ikke travelt først skal vi se oss godt rundt i Nice.

 

Link to post
Share on other sites

Aah, hadde ting vært som vanlig ville vi kanskje møttes i Nice om et par uker (hvis dere fortsatt lå der da). Jobben har ferieleilighet ved Fabron, og vi har vært der hvert eneste år siden 2012 eller 2013, husker ikke i farta. Stort sett drar vi i vinterferien, men har vært én gang i påsken og én gang i juli.

 

I år må vi droppe turen dit nå i vinterferien, men jeg har booket jobbleiligheten i oktober i tilfelle det blir mulig å dra dit da...

 

Jeg synes Nice er en veldig koselig by, og jeg kan absolutt anbefale et besøk både i Eze og på Cap Ferrat.

 

Like ved Beaulieu-sur-mer ligger Villefranche og der ligger Villa Nelcote der Rolling Stones leide inn et mobilt innspillingsstudio og spilte inn Excile On Main Street. Senere ble det samme utstyret brukt av Deep Purple da de spilte inn Smoke On The Water... Hvis dere går opp fra Beaulieu og over veien ved broen, så ligger villaen rundt 200m meter på venstresiden...

 

Cap Ferrat har en nydelig liten havn.

 

På lørdager bruker det å være et bruktmarked (det på det øverste bildet) der jeg har kjøpt både LP-plater og gamle kameraer. Vet ikke om det er åpent nå under koronatiden. Da vi var der i februar i fjor var det stengt.

 

Har ikke sett de pyramidene fra sjøsiden, men når vi har tatt toget fra Nice til Antibes og Cannes så har jeg lagt merke til dem! Veldig spesielle!

 

Hvis dere planlegger å dra rett fra Nice til Korsika, så vil jeg anbefale at dere tar toget til Monaco og Menton. Til Monaco tar det vel bare rundt 17 minutter hvis jeg husker riktig, og nede i båthavna i Monte Carlo ligger det både en Fjord og en Nidelv 24 blant alle luksusbåtene! Jeg anbefaler ikke å besøke dyrehagen i Monaco hvis den er åpen. Vi var der for tre år siden og den var liten, møkkete og ustelt. Syntes synd på dyra der.

 

Fikk litt "hjemlengsel" til Nice når jeg så bildene deres! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde vært hyggelig med besøk @Pequod :thumbsup:

Reise hit akkurat nå anbefales ikke pga situasjonen, men i oktober får vi håpe at det er mulig. Nice er en av de byene man umiddelbart føler at man liker. Det er mye å se på og ikke minst å fordøye om resturantene hadde vært åpne. Nå må vi nøye oss med sightseeing noe vi trives godt med. Arkitekturen og ikke minst tilstanden på bygningsmassen i sentrum er imponerende. Det står i grell kontrast til mye av innlands Frankrike med sine triste grå murhus. 
 

Vi tok en spasertur over fjellet og ned til Villefranche og fikk sett oss om litt der. Stedet var  tomt og bar preg av å være befolket kun i turist sesongen. Vi snakket med en fastboende Tysker som sa at mesteparten av «byen» nå er AirBNB boliger og han trivdes dårlig. Vi tok kyststien Sentier du Littoral tilbake som var litt av en spasertur. 

Vi kom forbi Palais Maeterlinck hotellet på veien som ser greit ut for kr 6000 pr natt nå i februar. :cheers_wine:

 

Eze og Cap Ferrat står på lista om vi flytter båten til Beaulieu-sur-mer. Alt kommer litt an på ventetider på PCR test, været og om vi skal dra videre til Korsika nå eller ikke. 
Takk for tips om Menton den stod ikke på vår liste, der er det også en havn å ligge i se jeg.
For Monaco så gjelder samme regler som Korsika, drar vi dit må vi ha PCR for å komme inn i Frankrike igjen så det tror jeg vi dropper. Dessuten er havnene i Monaco dyre og dårlige har vi hørt, mye svell og rykk inne i havnen. 
 

99BD3728-B6BE-4407-A7DB-E78898AFF04A.jpeg.936ce58d29b2180a663f9158263ea2b4.jpeg
 

68FAA124-D471-47C0-B678-331B60B3E99F.jpeg.db9a03dc6190b2fa1490b7b999e5afbd.jpeg
Tomme gater i Villefranche

 

704EB8CF-40D4-43F4-B5DB-03ED5D26ABAE.jpeg.1a062d795ec6811937daa9ba3eab2d0c.jpeg
Villefranche, Rue Obscure også tomt. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havnene bortover mot Monaco kan ha førbløffende mye svell. Selv om havet i seg selv ligger speilblankt. Selv mindre båter på rundt 60 fot har dempere som til og med overgår Biltema sine rykkdempere:20180308_123647.jpg.e7457310ef828b0873bb93b0420e31cc.jpg

Toget er forøvrig et bra fremkomstmiddel bortover der. Om man har en dag eller to og vil titte litt rundt. 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg var litt skeptisk til Nice og Frankrike lenge etter flere møter med ganske så arrogante franskmenn i Paris (jeg snakker ikke fransk), men ungene fikk til slutt overtalt meg til å prøve, og siden da har vi altså vært der hvert år. Synes innbyggerne i Nice er mye hyggeligere enn de i Paris, og det er stort sett aldri sure miner i Nice om vi spør om ting på engelsk.

 

Det går forøvrig buss opp til Eze fra havna i Nice, tar ca. 20 minutter. En fantastisk utsikt derfra! Går også buss til Cap Ferrat fra havneområdet. Villa Rotschild er vel verdt et besøk, selv om den fantastiske hagen der nok er mer imponerende om sommeren enn i februar. Vet jo ikke helt om den er åpen heller.

 

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen er med Italia - de har vel lettet noe internt - men rett over grensen til Italia ligger en liten by som heter Ventemiglia. Da vi var der for første gang hadde de begynt å bygge en småbåthavn der, ikke så langt fra gamlebyen i Ventemiglia, og det ser ut som de ble ferdige med byggingen i fjor.

 

Porto di Cala del Forte er navnet.

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Havnene bortover mot Monaco kan ha førbløffende mye svell. Selv om havet i seg selv ligger speilblankt. Selv mindre båter på rundt 60 fot har dempere som til og med overgår Biltema sine rykkdempere:


Ja @Hulda, nye STORE rykkedempere står på innkjøpslista for oss. Jeg har ikke sett den typen du viser tidligere, men den typen på bildet er det mye av her nede. Koster dessverre et par tusen stk. 

 

3BDDFF23-96AB-47EA-B474-3AC60DB8E08D.jpeg.5158771ac2636c29e9105eaf15ce7eac.jpeg
 

Tog og kollektiv reiser for turist formål utgår for oss til situasjonen er mer stabil dessverre. Men sykkel går fint.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 28 minutter siden:

Tog og kollektiv reiser for turist formål utgår for oss til situasjonen er mer stabil dessverre. Men sykkel går fint.

 

Nei, jeg ser den! Er dere i god form er en sykkeltur sikkert fint, men den blir nok morsomst på veien ned... Går også en sti opp fra Eze-sur-mer til toppen, men den har jeg aldri tatt, hverken opp eller ned...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 40 minutter siden:

Det går forøvrig buss opp til Eze fra havna i Nice, tar ca. 20 minutter. En fantastisk utsikt derfra! Går også buss til Cap Ferrat fra havneområdet. Villa Rotschild er vel verdt et besøk, selv om den fantastiske hagen der nok er mer imponerende om sommeren enn i februar. Vet jo ikke helt om den er åpen heller.


Vi tar ikke kollektivt her nede for øyeblikket, leiebil er en opsjon i så fall. Da hadde aksjonsradiusen vår blitt større og vi kunne fått med oss Castellar og Hanbury Gardens på den Italienske siden også. Men Luguria provinsen har akkurat gått over til orange nivå så vi dropper det foreløpig. Det er en jungel av ting å forholde seg til akkurat nå, og vi vil gjøre ting riktig. Vi vil samtidig komme oss bort herfra før sommerprisene setter inn.


Porto di Cala del Forte ble ferdig i oktober ser jeg, fancy havn som alt annet her. Dessverre for dyrt for oss selv på vinteren med €45 pr. natt. 

BC082FAD-C9C2-4F4F-B9AA-4DAA57974454.jpeg.437671f6c5bed3d08cb649eb2ce10ff3.jpeg
 

De har en egen katamaran i havnen som går i 40 knop. Den har plass til 12 rike fruer på handletur til Monaco.

 

EF29BE5F-A61B-44FA-A835-9CDA8D270D9D.jpeg.2fd2f5b571898fb09863c35cec6a6e67.jpeg
 

Money money money....

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ventimiglia er en artig plass. Vi var der høsten 2018, og da var havnen rett under gamlebyen under full konstruksjon. Selve gamlebyen er en meget artig plass, bygget på en klippe. De eldste delene nede i bånn, må være tusen år gamle. Og så har man bare stablet bygninger opp å hverandre. Slik at nedre gateplan enkelte steder går i trange tunneler. Men dit kommer dere ikke nå:

20180307_140847.jpg.75660edb41e22a0f1d3b3516655fae2f.jpg20180307_141004.jpg.a323bde0f72432f649da3d1a52c97376.jpg

 

Dette er definitivt ikke plassen for Cadillac, heller Lambretta.

Link to post
Share on other sites

Vi har blivit bekant med drottningen.

13-20 februari 2020 Port Lympia Nice.

 

Nu har vi varit i Nice i en vecka och vi börjar känna oss välbekanta med staden. Vi har till och med utforskat grannbyn Villa France sur Mer som enligt vår mening inte är så charmig som vi hört och hoppats på. I februari känns byn som en övergiven semesterort i Sverige som väntar och längtar på att badgästerna skall dyka upp. Naturligtvis gör pandemin sitt eftersom alla restauranger och caféer är stängda för sittande gäster. En panini och en öl efter att köat med munskydd och avstånd utanför ” ett hål i väggen” blir dagens lunch som vi intar i en solig hamn.

 

I efterhand är vi glada över att vi fick i oss lite energi eftersom vandringen hem är krävande, backe upp och backe ner längs steniga stigar och runt hela udden tillbaka till Nice.

 

 

img_0997.jpg?w=2048

Gamla stadsdelen i Villa France sur Mer.

 

img_0998-1.jpg

Fortfarande Mörk och mystisk?

 

Nice är en spännande stan med vacker arkitektur. Promenad de Angelais som löper 8 kilometer längs kusten är bred och man har gott om svängrum. Det känns bra i dessa pandemintider. I den gamla stadsdelens trånga och pittoreska gator trängs lyxiga boutiquer med krimskrams och i den övre delen av staden blir det tydligt att Nice är en storstad med breda boulevarder och ett myllrande folkliv.


img_1004.jpg?w=2048

Apollo i egen hög staty.


2908E7FF-B913-46D5-B40D-4C6655608793.jpeg.13a4366534bbe55ea70cf55592623faf.jpeg

 

E3C8517B-11F2-48CD-A16B-A96A0DE2A51E.jpeg.c4234a9649f1ccee9d25c50c2e14eb15.jpeg
 

CD90BDE7-C575-4D64-9CE1-343CEFDE8694.jpeg.e365c807df0840800e063c96c34ac4a2.jpeg


Vi har också lokaliserat vart man kan ta ett PCR test. Nästa steg är att undersöka hur man bokar en tid och vad det kostar innan vi tar beslut om och när vi seglar vidare till Korsika. Vi har ett väderfönster under nästa vecka som vi skulle kunna nyttja om vi får all logistik gällande provtagning och provsvar på plats. Den 8 mars kommer det också nya restriktioner från Korsika men att hoppas på lättnader tror vi inte är realistiskt.

 

img_1007-1.jpg

Nytt dominerade virus funnet i Nice.

 

Häromdagen damp det ner par mail i vår mailbox. Det ena mailet hade en förfrågan om man fick lägga ut en av våra videor på Medelhavsseglaren hemsida och det fick man ju gärna. Det andra mailet önskade att vi skulle skriva en artikel i medlemstidningen Odyssé om vår vintersegling längs den Franska rivieran.

 

Mailet var så trevligt skrivet och fullt av smicker så kanske blir det en artikel, det återstår att se. 
 

Vårt konto när det gäller boat maintenance är övertrasserat genom ett inköp av ett par megastora ryckdämpare i rostfritt stål. Enligt El Capitan så är det helt nödvändigt och detta borde vi köpt för längesedan etc etc.

Detta får helt enkelt bli El Capitans födelsedagspresent när han fyller år i sommar men säg inget!

 

img_1003.jpg

Stor nog?

Link to post
Share on other sites

Benvenuto in Italia.

21-25 februari 2020 Port Lympia i Nice.

 

PCR premiär.

I dag har vi tagit vårt första PCR test. Inom loppet av 30 sekunder hade vi legitimerat oss och fått en pinne uppstucken i näsan utan att betala ett öre. Svar får vi inom 24 timmar, men kanske redan i natt enligt den effektiva sjuksköterskan.

 

Vi har ändrat våra planer och skall segla vidare längs den Italienska rivieran. Korsika får helt enkelt vänta. Anledningen är främst att från Calvi och söderut är det glest mellan hamnarna och dessutom relativt dyra trots lågsäsong. Vi hade framför allt sett fram emot att ankra upp i alla fina vikar men nu skärper Frankrike tonen ytterligare i kampen mot Corona och vi förväntar oss inga lättnader i ankringsförbudet. Dessutom är möjlighet att ta ett PCR test på Korsika kanske svårare att få till när vi vill segla vidare till Sardinien.

 

Au revoir France – Benvenuto in Italia

Vi har varit i Frankrike sedan augusti och haft så många fina upplevelse och nu ser vi med spänning fram emot ett nytt land. Italien har naturligtvis också restriktioner och begränsningar så det blir inga större skillnader för vår del i det avseendet. Om PCR resultatet kommer i natt seglar vi vidare till Porte di Andora i Italien, tidigt i morgon. Det är 45 nautiska mil och räknar med 8-9 timmars segling. Nu längtar vi ut till havet, att slänga bort munskyddet för en stund och andas fritt. Vi ser fram emot naturen, kulturen och inte minst det italienska köket.

 

Negativt besked.

När vi sover som bäst klingar det till i våra mobiler. Ett mail från Laboratoire Lyautey i inboxen. Innan vi knappat in säkerhetskoden är vi klarvakna, är negativa och det är positivt. 

– Ställ klockan och låt oss försöka sova i tre timmar till innan vi kastar loss säger vi gäspande till varandra. 

Någon vana att gå upp tidigt eller till väckarklocka finns inte längre hos besättningen. Klockan ringer okristligt tidigt och vi lämnar Nice och France i en stålande soluppgång där havet ligger blankt.


img_1018.jpg?w=2048

Okristligt tidigt men ack så vackert.

 

Oväntad men efterlängtat.

Idag händer det som jag väntat på. En oväntad men ack så välkommen gäst. Helt plötsligt dyker hen upp vid fören och efter ett par hopp försvinner hen lika plötligt. Vår första delfin!

Måste erkänna, det känns speciellt och vi känner oss välkomnade på vår väg till Italien.

 

img_1014-1.jpg

Man blir lycklig av delfiner!

 

Inuti en mjölkkartong.

Efter vi passerat det lilla furstendömet Monaco från sjösidan sveper plötsligt dimman in. Omgivningarna blir mjölkvita, allt ljud dämpas och havet blir sådär silvervitt som jag är så fascinerad av. Man tappar snabbt orienteringen vid dimma och ombord skärper vi våra sinnen, AIS och lanternor skruvas på. Idag är vi särskilt glada över att segla under lågsäsong med få båtar på havet.

 

img_1017.jpg?w=2048

Inuti en mjölkkartong.

 

img_1019.jpg

Det lättar i fjärran.

 

Efter ca 8 timmar på havet anländer vi till Porto di Andora och dimman ligger fortfarande tjock.

I morgon hoppas vi på klar sikt och sightseeing i vår nya destination in Italy! 

 

Link to post
Share on other sites

Da er jeg kommet til side 8 i denne vitamininnsprøytningen av en reiseskildring. 
Utrolig godt og underholdende skrevet👍
Prøver å lese litt sporadisk, så jeg ikke skal «ta dere igjen» og bli sittende og vente på neste oppdatering 😅

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 7 timer siden:

Da er jeg kommet til side 8 i denne vitamininnsprøytningen av en reiseskildring. 
Utrolig godt og underholdende skrevet👍
Prøver å lese litt sporadisk, så jeg ikke skal «ta dere igjen» og bli sittende og vente på neste oppdatering 😅


Takk for det Kanalkapteinen, hyggelig at du følger med. Vi skal forsøke å komme med innlegge regelmessig, men det er ikke alltid det er like mye å skrive om, eller at inspirasjonen er på plass :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mangia bene, ridi spesso, ama molto.

26 februari – 1 mars 2021 Marina di Andora, Italien.

 

“Borders? I have never seen one. But I have heard they exist in the minds of some people.”

Thor Heyerdahl.

 

Skriften läser vi på en platta av brons utmed strandpromenaden, en nog så klok och aktuell tanke utifrån världens nuvarande situation.

 

img_1023.jpg?w=2048

 

Charmerande? Inte alls!

När vi ankommer lämnas försäkringspapper, hälsodeklaration och det negativa PCR testet men betalning får ske senare. Det har kommit nya regler….

– Kanske vi kan betala kontant frågar den vänliga damen på hamnkontoret. 

– Nessun problema svarar vi

 

Andora kan inte anklagas för att vara en charmig italiensk by. Det är en typisk sommarstad som möjligtvis lever upp när sommargästerna använder och intar den nykrattade stranden. Vi noterar en vänlig nyfikenhet från ortsbefolkningen som spatserar på kajen. Framför Sothis stannar de gärna till en stund för liten prat när de förstår att vi är långväga gäster.

 

Halleluja.

I jakten efter minibank noterar vi att italienare sitter på uteserveringar och dricker kaffe i solen. En mycket ovanlig syn, sedan månader tillbaka.

 

Har vi missat något?

 

Nya uppdaterade restriktioner, vår region Liguria har graderats ner från orange till gul zon. Nu öppnar restauranger och barer för sittande gäster, visserligen max fyra personer från samma hushåll men….Halleluja!

 

Till och med museum öppnar, kanske ett besök på Thor Heyerdahls museum? Hamnen är ett centrum för segel och annan vattensport. I helgen vimlade det av Laserbåtar och seglande ungdom. Det blåser ordentligt från från öst och vi väntar på gynnsammare vindar och riktning.


img_1022.jpg?w=2048

🎵Kors vad det vimlar av segel idag🎵
 

 

Cinque Terre.

El Capitan lägger olika rutter och undersöker hamnar och priser. Den italienska rivieran är svindyr, även under lågsäsong. Vår längtan att ankra i en vacker bukt växer ju mer El Capitan läser. 
 

Det är strängt reglemente runt den Italienska rivieran och svårt att få grepp om vad som är tillåtet, med eller utan pandemi.

 

Vi planerar att segla förbi Genova och vidare längs Levantekusten. Cinque Terre är samlingsnamnet för fem små pittoreska fiskebyar som ligger mellan Genoa och La Spezia och några av dem vill vi gärna se.

 

I morgon bunkras båten med färska grönsaker och andra förnödenheter, läs Amarone och Procecco. Här får du ett kilo smakrika tomater under tjugan!

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...