Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Code0 skrev for 21 timer siden:

Bra tråd! mulig det er sagt lengert oppe, men blir dere på båten på Sicilia hele vinter, eller flyr dere hjem noen vinteruker?

 


Takk for følget Code0 :thumbsup:

Ingen av oss lengter etter vinter,  men Skarpøye reiser en tur hjem for å hilse på familie og benytter samtidig muligheten for å kjenne på hvordan det er å jobbe et par mnd.
 

Hun er tilbake i januar og tar da med seg minstematrosen som skal få kjenne på båtskolen igjen. Jeg blir igjen å passer skuta.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En halv hest og en hel gris!

10-22 November 2021, Marina Di Ragusa, Italy.


img_1574.jpg?w=2048

 

Etter en vellykket utflukt til Pozzallo og Modica var det godt å være tilbake i båten. Du vet at du har oppholdt deg lenge i båt når hotellrommene virker store og tar unødvendig mye plass både i høyde og bredde. Apropos god plass, de billige t-skjortene jeg bestilte på Amazon var i XL, som er det jeg vanligvis bruker. Enten har jeg krypet etter å ha bodd i båt, eller så er det Amerikansk XL jeg har mottatt. Det er godt å ha noe å vokse i..

 

img_7226.jpg?w=2046
Home sweet home

 

img_9419.jpg?w=2048
Solnedgang

 

img_9346_moon-and-jupiter.jpg?w=2048

Og fullmånen stiger opp over marinaen. Jupiter er også på besøk.

 

Det er tid for Skarpøye og reise hjem til Sverige for å besøke mor og barn. Dermed begynner karusellen med å sette seg inn i nye Corona regler for fly, mellomlandinger, skjema etc. Vi finner passende hjemreise via Amsterdam og det er bare å krysse fingrende for at reglene ikke endrer seg før avreise. Flyplassen i Catania ligger ca. 12 mil fra oss og det går direkte busser et par ganger om dagen. Siden ingen av rutetidene passet våre flytider var vi inne på å leie en bil, men fant ut at det var like billig å ta bussen et par dager tidligere og heller ligge hotell slik at vi kunne utforske Catania i samme slengen.


img_6155.jpg?w=2046

Etna har snø på toppen nå. La oss håpe hun forholder seg rolig til etter at Skarpøye har lettet. Flyplassen ligger ikke langt fra foten av fjellet.

 

Catania er Sicilias best største by etter Palermo og yrer av liv og severdigheter. Det er ikke feil å bruke 3-4 dager her om man besøker Sicilia. Vi finner et gammelt og sjarmerende hotell i sentrum som er et godt utgangspunkt for sightseeing. Hotellet Manganelli Palace har en fantastisk takterasse hvor man kan kose seg med frokost eller vin på kvelden. Hotellet er en del av det historiske Palazzo Manganelli som er som en lukket oase mitt i sentrum, ganske spektakulært.

 

img_7151.jpg?w=2048

Skarpøye nyter den nye utsikten vår.

 

img_7154.jpg?w=2048

Takterrassen og frokostsal. Bedre enn leiebil er vi enige om.

 

Etter mange timer på buss er mannskapet klare for middag. Igjen er vi ute av takt med resten av Italia. Ingen spiser noe annet et iskrem klokken fem så det meste er stengt. Lave på kalorier følger vi slavisk google maps til den ene stengte restauranten etter den andre. 
 

Til slutt finner vi et steakhouse av alle ting som har åpent. Ingen kunder med stedet ser tilforlatelig ut så vi bestiller kjøtt. Jeg bestiller en griseknoke ala Tysk ølstue og Skarpøye får en halv hest på tallerken, hestekjøtt som er populært her nede. Det kjennes godt å sette tennene i noe blodig etter all pasta spisingen som ikke krever noe særlig av kjeven, det var jaggu rause porsjoner.

 

img_4217.jpg

Hest? Uansett veldig godt.

 

img_7181.jpg?w=2048
Gris! Veldig mør og fin.

 

img_1575.jpg

Lite fiskemarked mitt i byen. Som vanlig har de store problemer med å forstå at folk trenger søppelkasser. 
 

img_1579.jpg?w=2048

Koldtbord for katter :giggle:

 

img_1576.jpg

På fiskemarkedet kommer maskene godt med.

 

img_1580.jpg?w=2048

Teateret i Catania.

 

img_1578.jpg?w=2048

Hadde de hatt halvparten så mange søppelkasser som kirker så hadde søppelproblemet vært løst.

 

Flyet til Skarpøye går til tiden og ikke lenge etter kommer de første rapportene fra det kalde nord. Vel hjemme i Sverige er det lange gåturer med mor og Tora, samt høst arbeide i hagen som står for tur.


img_1593.jpg
Lenge siden Skarpøye hadde kulderoser i kinnene :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Parallella proppar och Svedala i vinterskrud.

23-30 November 2021 Sotenkanalen Sverige.


img_1581.jpg?w=2048


img_1634.jpg


img_1630.jpg

Sotenkanalens vackra omgivningar.

 

img_1583.jpg
Trädgårdskonst på Hagen 


img_1628.jpg

 

img_1625.jpg


 

Nu har jag varit hemma i fjorton dagar. Jag möttes redan på flygplatsen av regntunga moln och snålblåst. Nordens November gjorde sig brutalt påmind men igenkänning är också en fin känsla. Jag möttes av kär dotter och måg och det värmde mitt modershjärtat.

 

När man varit på resande fot under närmare två år med enbart korta hemresor är det många man vill träffa och mycket man vill göra men även en del man måste göra.

 

Under mitt besök i Svedala flyttar jag in på flickrummet och blir tillfällig sambo med mor. Känns fint att få tillbringa tid i barndomens omgivningar och minnen men inte minst att umgås med ”Mora och Tora” det starka radarparet på Hagen.


C6A9A068-0DC4-4943-82D3-4937BEFD9A80.jpeg.c259cb9f4326111142468fc34ebbe48c.jpeg

 

Flera helger är redan uppbokade av besök och aktiviter med människor som betyder mycket.

 

Lite lönearbete var sedan tidigare inplanerat under min vistelse och det kändes väldigt fint att träffa mina tidigare arbetskollegor och några nya trevliga bekantskaper. Jag kommer gästspela med några arbetspass på min gamla arbetsplats och förhoppningsvis göra lite nytta på ett eller annat sätt.

 

Under sista året har jag och El Capitan successivt höjt rösten mot varandra. Man kan ju misstänka att tätt umgänge under många månader och begränsat yta har bidragit till en ny ton ombord men så är inte fallet. El Capitan har haft en hörsel som en kratta under årtionde.


Ovanan att hela tiden upprepa; 

– Va?

– Prata så jag hör!

– Va sa du?

är inte på något sätt är en smittsam åkomma så jag kan inte skylla på El Capitan. Jag har förvisso både ålder och ärftlig påbrå för hörselnedsättning men så gammal är jag väl ändå inte?

 

Att eventuellt få en liten fin hörselsnäcka med strass har jag nästan räknat med och i viss mån förlikat mig med. Men först måste en sjuksköterska inspektera örat och alla dess krumelurer innan man får göra ett hörseltest. Döm om min förvåning när sjuksköterskan på Hunnebostrands fina vårdcentral raskt konstaterar att jag har inte bara en utan två gedigna vaxproppar. Nu är det Revaxör som gäller för nu ska de jäkla propparna bort.

 

Idag vaknar huset på Hagen i vinterskrud. Det har snöat under natten och sedan klockan fem på morgonen har mor i huset otåligt väntat på soluppgången för att komma ut och skotta. De är lite speciella de där människorna från Norrland.

 

Solen får naturen att glittra och glimra mellan snöklädda klippor.

 

img_1610.jpg

 

830BBB0A-B0E0-48E2-81F5-670980B0ADC8.jpeg.ec3ef16f2f402692a2700ee0f49b265c.jpeg

 

Idag ska mor dansa linedance och jag ska spola öronen! Olika faller ödets lotter.


img_1627.jpg

Fy farao vad kallt det är!

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 1.12.2021 at 8.22:

Det er en brutal overgang fra gode 20 pluss til mange minus. Jeg var snar å rive langbukser ut av kofferten når jeg landet på Gardermoen etter tre uker i Spania et par år siden.

Ja fy farao vad kallt det var att komma hem till Svedala igen. Längtar redan efter Italiens sol och vintertemperatur. Men El Capitan har haft några riktigt blåsiga dagar i Marina Di Ragusa som säkert kommer att finnas med i nästa inlägg från oss. 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev On 1.12.2021 at 11.18:

Jeg har fulgt dere fra første dag og koser meg fremdeles med opplevelsene, spennende beskrivelser og flotte foto, uansett hvor dere er. Takk for at dere deler :wink: !

Tack för att du läser och följer med!
Alltid fint att veta att någon tycker det är kul att följa med oss på vår seglats. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 6 timer siden:

Artig å være med dere på tur! Håper hørselen blir bedre. Kanskje gubben også skulle hatt en gjennomspyling?:lol:

Ja dra på trissor, en ny värld av ljud öppnade sig när vaxpropparna släppte taget. Gällande El Capitans hörselnedsättning så ska det nog till mer än en spolning med varmt vatten, ett lavemang kanske😜

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det var nære på!

1 – 20 Desember 2021 – Marina de Ragusa, Sicilia

 

Selv om det har vært stille en stund fra oss så har vi ikke bare tvinnet tomler og drukket grappa.

 

Mens Skarpøye koser seg med snø og kulde pakket inn i lagvis med klær så nyter jeg late dager med sol og relativ varme her på Sicilia. Bare tanken på at jeg slipper snøslaps og handling av juletre når det er svinekaldt samt ellers alt stress som hører med til julen er en lettelse. Man kan jo få hjerteinfarkt av mindre. Jeg har innfunnet meg med at jeg fint kan leve resten av livet uten å gå på snø igjen, det holder lenge at jeg ser snø på en høy fjelltopp.

 

img_1601.jpg

Brrrrr..

 

Jeg har ikke engang sluppet tanken før en sms med nyheter fra fødelandet tikker inn på telefonen. Det viser seg at det har oppstått en ekstraordinær hendelse hjemme som innebærer at jeg må reise hjem umiddelbart for å hente minstematrosen. Minstematrosen skulle etter planen mønstre på hos oss 11 januar, og han skulle reise ned sammen med skarpøye.

 

Vel, jeg hiver meg over skyscanner på internett og finner et passende fly. Omikron er på full fart i Europa og regler endres raskt. Jeg forsøker å oppdatere meg på de siste reiserestriksjonene, men de endres så ofte at er nytteløst å forholde seg. Her er det bare å kjøre på, og det beste er å fylle ut så mange papirer som mulig og håpe på det beste. Så mye for nyte late dager i varmen…

 

img_1636-1.jpg

På vei mot det kalde nord.

 

Etter mye venting, for når man skal på flytur er mest venting, så lander jeg endelig i Gøteborg. En smørblid og godt innpakket Skarpøye møter meg i ankomsthallen og det er deilig og møtes igjen selv om omstendighetene kunne vært bedre. 
 

Ute er det snørrkaldt mørkt og trist, det var denne årstiden jeg ønsket å unngå. Men nå ble det ikke slik, og allerede dagen etter setter kursen nordover til Strømstad for å hente minstematrosen.

 

For et par dager siden satt jeg alene i båten på Sicilia, og nå plutselig sitter hele mannskapet på kaféen Kaffedoppet i Strømstad å spiser kake og drikker kaffe. Livet kan endre seg raskt det er helt sikkert, og det skal vi snart få oppleve mer av på denne turen. 
 

Vi setter kursen mot Hagen og hjem til Sotenkanalen der vi blir møtt at svigermor som har fyr i peisen og god mat på bordet. Vi blir alle skikkelig skjemt bort av mor de neste dagene, her er det godt å være!

 

img_1637-1.jpg?w=2048

Minstematrosen koser seg i varmen.

 

Men alle gode ting har en slutt og Minstematrosen og jeg må reise videre for å fly tilbake til Italia. Siden minstematrosen må testes både «foran og bak» før den kommende flyreisen så booker vi et tremannsrom på hotel Odin i Gøteborg. Odin har blitt vårt faste hotell når vi er på besøk Gøteborg. Her er det både frokost, fika og middag inkludert i prisen på rommet. Når man er på korte besøk så er det behagelig å spise på hotellet. 
 

Det er mørkt og litt snødrev i luften når vi går fra bussen til hotellet. Mange er ute å handler julegaver nå i førjulstiden så det er tett trafikk og mye folk ute i Gøteborg. Ubetenksomt går jeg ut bak en buss og over trikkeskinnene, og der komme en trikk i full fart. Jeg rekker så vidt over men minstematrosen og skarpøye kommer rett bak meg. Skarpøye har lynkjapp refleks og får dratt minstematrosen til siden i siste øyeblikk. 

Det var nære på!

 

Hotell middagen i dag består av en relativt kompakt svinekam som er skjært i ganske tykke skiver. Jeg er sulten som en gnu og hiver innpå en litt for stor bit med svinekjøtt. Den setter seg dessverre godt fast bak i svelget. Jeg forsøker å lure den ned med en liten slurk øl, men den sitter bom fast, og nå får jeg ikke lengre puste. 
 

Jeg bruker det siste jeg har av luft til å si at jeg må en tur på do, men kommer ikke så langt. Skarpøye har for lengst skjønt at noe er galt og er oppe av stolen som et lyn. Jeg kommer 2-3 skitt bort fra bordet før jeg stopper opp tom for luft.

 

Jeg kjenner jeg at noen tar heimlich manøver på meg, det er Skarpøye som kjemper for mitt liv Jeg rekker å tenke at om jeg ikke får luft veldig snart så svimer jeg av. Jeg hører noen rope i det fjerne samtidig som veldig kraftige armer tar tak rundt meg å klemmer til to tre ganger og deretter slår meg i ryggen så det rister i lungene. Klapsene i ryggen hjelper jeg kjenner biten kommer opp og plutselig ligger den i min hånd. Vi ønsker jo ikke å grise til gulvet unødig… Jeg trekker pusten som en fridykker som kommer opp til overflaten etter et lengre dykk. 
Det var nære på!!

 

904864A7-2CE4-40B2-AFDC-85670C7A1C4C.jpeg.4751ab68f55f8036b11653eda3b98e17.jpeg

Jeg vurderte et øyeblikk på om jeg skal konvertere religion, svinekjøtt skal man pokker ikke spøke med!

 

Veldig lettet over at det gikk bra og med kjøttbiten fremdeles i hånda tar jeg heisen opp til rommet for å skifte. Jeg blir stående en stund å betrakte det som nesten ble mitt endelikt, det er en imponerende bit med kjøtt jeg har forsøkt å svelge. Jeg takker og bukker for hjelpen og ikke minst min kjære Skarpøye som ikke bare er min store kjærlighet, men også min livredder!

 

Det føles som vi bør komme oss til den trygge båten så raskt som mulig. I det kalde nord er det jo farlig å være.

 

Minstematrosen og jeg er tidlig oppe og tar farvel med Skarpøye for å ta flybussen til Landvetter. Etter masse problemer og forsinkelser i innsjekkingsskranken så gjenstår det bare 15 minutter før flyet går når vi kommer inn i sikkerhetskontrollen. 
 

Der viser skiltet at det er 10 minutters kø, det går ikke vi må snike oss forbi alle sammen. Det er fler enn oss som er sent ute pga. sommel i innsjekkingen så vi sniker oss ikke alene. Sniking liker jeg dårlig, men her måtte vi faktisk gå foran.

 

I sikkerhetskontrollen blir selvsagt bagen til minstematrosen stoppet i skanningen, og vi blir stående å vente ytterligere på at vakten skal sjekke denne. Vi maser på betjeningen og sier at flyet vårt går snart, og om det er mulig å være litt ekstra raske. De skanner baggen en gang til og gir oss nå grønt lys!! Vi løper som gale til gaten og dørene på flyet lukkes rett etter oss. 
Det var nære på!!!

 

img_9336413bf0e1-1.jpg
Bagen til minstematrosen inneholder bare vanlige ting.

 

Andre rakk aldri flyet og blir stående igjen på Landvetter. Det må vært en «gå sakte» aksjon på flyplassen denne dagen for makan til sommel har jeg aldri opplevd.


img_1636-1-1.jpg

På vei sørover igjen :smiley:

 

Omsider var minstematrosen og jeg tilbake i båten og både Kaffedoppet og svinekjøtt kjentes langt borte igjen. Nå håper vi på en stille Jul.

 

Men nei, dårlige nyheter kommer sjelden alene. Jeg får beskjed om et dødsfall i nær familie og det ser ut som slutten på 2021 ikke blir like lystbetont som resten av året har vært.

 

Et par dager senere får vi beskjed om at skarpøye har sklidd på isen og skadet albuen, men nå må det vel være nok eller? Men positive skarpøye sier at det kunne ha vært verre. Det kunne selvsagt vært hodet som fikk seg en smell, og det har hun jo rett i.  Det var nære på!!!!


8F4BD96F-DD74-411D-A3E4-7D4E992EFCCF.jpeg.0c9f65280a4a0a1ebbbcb80f811df5ed.jpeg

Stakkars Skarpøye…

 

Så nå spises det bare suppe og alle turer gåes med museskritt. Nå skal vi jaggu passe på at vi ikke får noen flere «hendelser» i det ellers innholdsrike året 2021.

 

img_9780.jpg

Årets siste fullmåne stiger opp over Marina di Ragusa.

 

img_4326.jpg?w=1418

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til deg også @leopard for at du følger med og kommenterer.

Vi håper også at neste år vil bli innholdsrikt og spennende :thumbsup:.

 

Ja det kan trygt si @Tom Rør. Det er normalt slik vi bare hører om og sjelden opplever selv. Men det er også en oppfordring til å være ekstra forsiktig nå rundt juletider og ikke minst sette stor pris på de nærmeste som kanskje en dag kan redde livet ditt.

 

Takk for det @Bonus hyggelig at du følger med og syntes våre uhøytidelige skriblerier er spennene.

 

Igjen ønsker vi dere en God Jul og God Nytt år!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 22.12.2021 at 20.55:

Så fint at det gikk bra til slutt! Holdt nesten på å sette popcornet i halsen selv når jeg begynte å lese!

Takk for flotte turrapporter og ha en god jul og et godt nytt år dere også. Jeg gleder meg allerede til å følge med dere neste år!

Jag höll nästan på att få hjärtat i halsgropen flera gånger innan El Capitan och minste matros kom iväg från Svedala igen. Nu hoppas vi på lagom mycket anspänning fram till nyåret och vi ser med spänning fram emot 2022 års bravader ombord på Sothis🇸🇪🇳🇴

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev On 23.12.2021 at 15.14:

Rene velskrevne thrilleren dette!!

Vi følger spent med, og leser hver eneste oppdatering med glede selv om det ikke blir kommentert hver gang. 
 

Ha så god feiring som mulig!😀

 

mvh

 

Tor Arild

Tack för fin feedback Tor Arild. 
Ja, ombord på Sothis brukar det hända spännande, roliga och oväntade ting med denna gång blev det ta mig tusan lite för spännande för min smak. Men….. slutet gott allting gott! 
🇸🇪🇳🇴

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tabula rasa.

20 Desember 2021 – 13 Januar 2022 – Marina de Ragusa, Sicilia.

 

En av fordelene med et nytt år er at man kan legge bort fjorårets budsjett og starte med blanke ark. Å stirre for lenge på fjorårets budsjett gir nesten samme følelsen som å snakke om hva man gjorde på festen der man ble litt for beruset og ikke husker alt, hva pokker gjorde vi egentlig den måneden?

 

ce6ca26b-da5f-4e0c-9085-9353476deb66-433

Blanke ark!

 

Vi har lest og hørt at det ikke gir mening å diskutere summen av et budsjett siden det varierer så utrolig mye. Og nå som vi er på tur selv og opplever hva andre gjør så ser vi det poenget. Noen (de fleste) bor ikke i båten på full tid, men bruker den som en sommerbolig med dertil høyt feriepengebudsjett. Det er mange som kaller seg båtboere her nede, men de færreste er det. Så har vi de med selektiv hukommelse som påstår at de klarer seg for 3000 pr. mnd, nok om de.

 

Et budsjett er litt som Bibelen, man leser det med andakt og litt tungsinn. Økonomene (eller prestene) er de eneste som kan trekke noe positiv ut fra utgifter. Nå høres det ut som vi har gått på en smell, men det er langt fra sannheten. I 2021 har vi brukt kr 330,- pr mnd. mer enn det vi har budsjettert med, og da har vi regnet med alt bortsett fra ferie :giggle:.

 

img_1658.jpg

Minstematrosen og El Capitan spiller landskamp i Kubb mot England. 
Vi vant :flag:

 

Noen poster som f.eks. hjemreiser og havneavgifter har blitt mer kostbare og flere enn planlagt, men det er noe man må regne med. Heldigvis fordeles disse utgiftene på 12 måneder og da jevner det seg noe ut. Dyre innkjøp som f.eks. en Honda generator svir på månedsbudsjettet, men det jevner seg også pent ut over et par år det også.

 

Vi har så langt ikke hatt store eller uforutsette utgifter på båt eller motor. Havneprisene er veldig høye i Italia, i gjennomsnitt har vi brukt kr. 3300,- pr. mnd. bare i havneavgifter i 2021, og da har vi ligget mye for anker. Fra oktober til desember i år har vært i vinterhavn i motsetningen til 2020 hvor vi seilte på vinteren. Havneplass for vintersesongen er relativt gunstig på Sicilia og vi betaler 2600,- pr.mnd inkludert strøm og vann i perioden oktober-april.

 

Mat er stor sett ganske dyrt, og vi spiser godt ombord. Matbudsjettet (kun mat) for 2021 ligger på kr. 4200,- pr.mnd. for 2,5 personer. Det kan kanskje syntes mye, men vi spiser nesten all mat hjemme og restaurantbesøkene er ganske få.

 

img_1666.jpg

Minstematrosen lager pannebrød.

 

Og for de som lurer på å installere vaskemaskin så kan vi rapportere at våre utgifter når det gjelder vask av klær ligger på kr. 214,- pr.mnd. og da har vi flere hansker fått vasket, tørket og brettet klærne på et vaskeri. Myntvaskemaskiner er tilgjengelig nesten overalt.

 

Watermaker har det heller ikke vært behov for, selv om det innebærer litt arbeid å hente vann fra diverse kraner så har vi hittil ikke betalt for vann fra kran. Vi har selvsagt betalt for vann på plastflaske, men det er veldig rimelig og egentlig mer styr å bære en selve kostnaden. Nå som vi har filter på vannsystemet drikkes det vann direkte fra tanken. Prisen på gass har variert noe og våre utgifter har i 2021 vært kr. 311,- pr.mnd. Vi bruker i hovedsak campinggaz flasker som man kan bytte omtrent overalt.

 

img_4364.jpg

Dette har vi brukt penger på. Jeg tror vi kan fastslå at det er temmelig dyrt å seile i Middelhavet.

 

Nyttig utstyr (foruten det åpenbare): Vifter, AIS, iPad, dusj, kjøleboksen og ekkoloddet med downvision.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...