Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Det er vel ikke snakk om å være mot bavaria selv om en er kritisk. Man påpeker poenger som man har lagt merke til og stiller spørsmål til en del enkle/rimelige løsninger på båtene. Men alt i alt har bavariabåtenes inntog ført til mye positivt for seilbåtmiljøet. Bavaria har:

 

- fått flere nybegynnere på sjøen

- har sørget for seiling har blitt mere utbredt

- fått mange til å skifte fra motorbåt til seilbåt

- presset prisene slik at inngangsbilletten til seilbåtlivet er blitt rimeligere

 

Men det er ingenting som tyder på at jeg kommer til å kjøpe en selv...

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

- fått flere nybegynnere på sjøen

- har sørget for seiling har blitt mere utbredt

- fått mange til å skifte fra motorbåt til seilbåt

- presset prisene slik at inngangsbilletten til seilbåtlivet er blitt rimeligere

 

Vil bare legge til at mange etablerte seilere har også anskaffet Bavaria. Vi trenger ikke nevne navn, men se litt rundt oss.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bavaria er nok ikk spesielt dårligere enn andre merker og salgstallene viser jo at folk vil ha disse båtene , dette med pris er jo ikke lenger noe tema da harmony , oceanis , sun odyssey og hanse er priset omtrent likt som bavaria.

Bavaria er litt større nede enn de andre i samme prisklasse mens de andre ofte seiler bedre så det hele bunner ut i hva folk vil ha.

 

Når vi skal se på båt og kommer til en utstilling eller messe så løper kona rett ned og begynner å studere innredning mens jeg blir sittende i cockpit og går rundt på dekk for å studere det jeg mener er viktig på en båt , altså har vi innen familien ulike ønsker og da er det rimelig greit å forstå at i de familier der vektskålen heller over 50% for å velge båt etter innredning og plass lett faller for disse båtene.

Jeg har selv sett på bavaria i det siste og spesielt vision40 , har tenkt alvorlig over saken men fortsatt så er jeg ikke blitt bavariaist selv om vi mer eller mindre kommer til å flytte over i båt de neste årene.

 

Hadde bavaria solgt Harmony så tror jeg vi hadde vi sett de båtene i hverannen havnt men sånn er det ikke.

Grunnen er neppe båten men heller at de man kjøper båten av er en del av totalpakka.

 

Bavaria har alle modeller utstilt , leverer varene på en skikkelig måte.

Var innom Drøbak for å se på harmony men kontoret var tomt med en lapp og et telefonnummer på døren og i havnen lå det ingen båter man kunne besiktige.

Link to post
Share on other sites

Snakket med han som fikk den første Harmony 38 i Norge nede i havna i går kveld, var en tur innom og kikket meg litt rundt.. Båten så greit ut den, men ikke noen mere etter mitt syn. Han kjøpte Harmony siden han fikk dårlig respons fra Lundebåt, planen var å kjøpe en 39 Cruiser, så¨alt er ikke bare fryd og gammen med Lundebåt heller. Jeg følte det akkurat likedann da jeg først gang var innom Lunde i Leangbukta, de lettet ikke på ræva for å hjelpe en gang. Dro innom Lundebåt Vest i fjor vår og fikk en helt annen mottaglese, da med tanke på en helt ny 39C. Men etter noe mere kommuniksjon med Lunde i Leangbukta så ble det mere positivt for meg også. Jeg kjøpte en to måneder gammel båt av et vennepar, så det ble ikke noe ny båt kjøp på oss. Lundebåt i enagbukta stilte selvsagt opp og ordnet alt med salget, og det kostet oss ikke en krone.

 

Det jeg har kjøpt i ettertid har blitt levert dagen etterpå av posten på døra hjemme hos meg... fremragende service..

 

Litt tilbake tiol han med Harmony 38, båten ble levert i januar 2006 og fremdeles så er ikke leverandøren i stand til å rette opp en lang smørbrødliste med feil og mangler, når er eieren i dialog med verftet via en fransk advokat... Veftet har da bestemt at de vil avlegge eieren et besøk for å se på båten med egne øyne... Dette er bra av verftet, men særdeles slett av fohandler.. en 15-16 måneders dialog med forhandler i Norge vitner ikke om seriøsitet etter mitt syn, er jo nesten på samme nivå som en annen forhandler som Dufour.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

en 15-16 måneders dialog med forhandler i Norge vitner ikke om seriøsitet etter mitt syn, er jo nesten på samme nivå som en annen forhandler som Dufour.

 

Etter min mening burde disse produsentene snarest se seg om etter nye norske forhandlere, det er jo utrolig viktig at produsentene treffer norske forhandlere som er ivrige og villige til å "legge seg i selen" for å få fornøyde kunder. Om dettte er det jevne for norske seilbåtforhandlere (utenom lunde og normar) er det jo ikke rart at Lunde selger bra :-)

 

Jeg hadde for noen år siden noen negative erfaringer med Lunde båt, men sammenlignet med det man hører her og den historien om dørkplata til Dofour'en, er jo servicen hos Lundebåt i stjerneklasse...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Min første seilglede fikk jeg med sjekta til kompisen, sekkeseil sydd av melsekker, design fra vikingetiden. Sekkene 'lånte' vi fra mellageret til kompisens far og sydde sammen med hyssing. Også 'lånt' fra samme landhandleri. Så rodde vi oppvinds og seilte medvinds hjem. En gang rodde og sleit vi flere timer motvinds for å få en fin tur hjem. Så løya det og vi måtte ro hjem også.

Hulda er kanskje inspiret her av hvordan enkelte beskriver Bavaria i "lystig" lag. Den eneste forskjellen her må jo væra at Cruiser serien ikke leveres med årer. :wink:

 

Det som fasinerer meg med Bavaria er målsetningen om effektiv industriell produksjon. Høyt volum med press på både utstyrsleverandører og distribusjon er sunt for bransjen og kommer alle maritime kunder til gode. At andre produsenter finner et marked i å levere flytende luksus og prestisje synes jeg heller ikke er noe problem. Folk er forskjellige og det gjelder både på land og til vanns. Noe av kritikken i forhold til Bavaria tror jeg ligger i at forskjellene mellom hva de tradisjonelle mindre verftene leverer og betegner som kvalitet er "irriterende" liten. Enkelte velger da å bruke store ord for å opprettholde klasseskillet.

Link to post
Share on other sites

Hulda er kanskje inspiret her av hvordan enkelte beskriver Bavaria i "lystig" lag. Den eneste forskjellen her må jo væra at Cruiser serien ikke leveres med årer.

 

Nei, ingnlunde, det jeg mener er at gleden ved å seile ikke nødvendigvis kan måles i status, knop eller høyde mot vinden.

 

Min yngste sønn og jeg hadde en tur over fra S Fuglehuk til N Tisler til Gråholmen og Stömstad for noen uker siden. Vinden blåste 180 grader, 12- til 15 m/s. Hulda, 13 tonn jernbåt, dundret avgårde med ett rev i storseilet og full genoa. Le rekke lå og vasket i sjøen med en og annen bølge rullende over forskipet. Solskinn og passe varmt. Båten oppførte seg eksemplarisk, mykt, fint og full kontroll hele veien. Maks fart på GPS'en 10 knop. Lange perioder over 8 knop. For meg var det seilerglede. Hadde vært like mye glede i 6 knop.

Link to post
Share on other sites

Bavaria er en flott båt som jeg virkelig kunne tenkt meg. Jeg føler imidlertid at Lunde båt små-lurer kunden og derfor handlet jeg meg heller en annen båt. Når man kjøper en båt av forhandler forventer man at den blir levert i Norge. Nei, kjøper du båt hos Lunde båt kjøper du båten for å ha den på land i Tyskland. Frakt kommer nemlig i tillegg (i ekstrautstyrslisten!) fra 39100kr til 69300kr avhenging av størrelse - Dette er noe som bør være inkludert i prisen på båten. Kjøper du også båt av Lunde båt må du også klargjøre båten selv om du ikke krysser av for teknisk klargjøring. Dette kommer i tillegg fra 12500kr til 22500kr. Å stoffe/bunnbehandle båten er også ekstrautstyr og koster alt fra 19500kr til 29000kr for. Alt dette burde etter min mening være inkludert i prisen når man kjøper en nybåt - og hvertfall til så mange penger. Faktisk så syns jeg kalesje burde være inkludert også og bare kalesjen har en prislapp fra 24700kr til 42600kr!

:smash: :nono:

 

Det er godt mulig det bare er meg det er noe rart med. Alle andre båter jeg har fått tilbud på har nemlig hatt dette inkludert i prisen.

 

Alt i alt ble Bavariaen en DYR båt når man må ta med disse tingene. Synd, for Bavaria er nok en sinnsykt god båt!

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innledningsvis. Jeg har ikke no problem med at folk handler seg en Bavaria, selv om jeg ikke ser et eneste argument for å bytte båten min i en slik.

 

Men man gjør noen observasjoner.

Jeg reker mye i skjæra rundt her. Så også sist Søndag. Mange ute og seilte, selv om det ikke var noen vind å skryte av.

Det var Nessy, Ballad, Comfortina, Dufour og mange andre ute og seilte.

Og jeg møtte fem Bavaria i forskjellige størrelser.

De gikk alle for motor. Hvorfor?

 

Når vi stiller til start på vår ukentlige regatta, er det 10-12 båter til start.

Men aldri noen Bavaria, selv om havnene omkring her flyter over av dem.

Hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Og jeg møtte fem Bavaria i forskjellige størrelser.

De gikk alle for motor. Hvorfor?

 

Når vi stiller til start på vår ukentlige regatta, er det 10-12 båter til start.

Men aldri noen Bavaria, selv om havnene omkring her flyter over av dem.

Hvorfor?

Tja hvorfor, vel jeg kan svare for meg selv, jeg er overhode ikke interessert i å stille opp på noen regatta siden interessen for denne sporten ikke er tilstede, jeg har kjøpt med en bår i cruiser serien side passer kitt bruksmønster best. Riktignok hender jeg er med som fokkeslask og ølbærer på regatta. Om jeg er alene om å ikke ha interesse for regatta kan jeg ikke svare på, men jeg burde sikket være det siden det forventes av enkelte at vi med Bavaria stiller til start i regattaer.

 

Det hender jkge også er ute og f.eks 19 mai var det liten til stiv kuling (35 knop) og det var en båt med seil på fjorden, det var jeg... Alle andre jeg møtte kom for motor og kun en Bavaria til så jeg... men jeg traff på tre dekkshusbåter og alle for motor, men slik er vel gjerne disse båtene bygget,. en av dem var en finne som vistnok skal være en natisk katt, men vannskrekk hadde i allefall denne katten som sitt navnelige opphav.. En annen var DS på vel 40 fot tenker jeg, men kom ikke nære nok til se hva det var... Det var også en del annet kjafs på noen og trdve fot som lignet på slike orust greier også, men jergenoan var nok den beste for de denne dagen..

 

Det ganske ofte jge ikke seiler når det er lite vind, det hender jeg må rekke hjem før flyet går og jeg må jobben... Jeg seiler når jeg har har en hastighet på en 4-5 knop og oppover....

 

Etter alle slike debatter som har versert her på baatplassen så hender det jo at også jeg har øyelokkende litt åpne for observasjon av andre båter, men åpenbart ikke godt nok skjønner jeg..

 

Man kan saktens spekulere i hva intensjon med slike innlegg er, når man eksplisitt understreker at man ikke ser et eneste argument å bytte i Bavaria, og dertter begynner kritikken.... Jeg har nå lest litt her og kan ikke se at noen har forsøkt å "overtale" noen til å bytte i en Bavaria.

 

Jeg har jo spekulert litt i denne kritikken, men finner ikke noen god forklaring på det... selv om jeg forsøker å se på det fra elle mulige vinkler og samtidig forsøker å være forståelsesfull. Jeg heller nå litt mot at Bavaria kritikk kan være fornuftig for å rettferdiggjøre sitt eget kjøp eller eierskap. Får man sympati og medhold i kritikken så er jo dette bra for selvtilliten, og man føler seg vel... men jeg vet ikke... det er jo bare spekulasjoner siden jeg ikke helt skjønner intensjonen med kritikken av Bavaria.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig i det sydvesten her skriver. Har aldri hatt for vane å legge skjul på noe dersom jeg er misfornøyd med et innkjøp. F.eks kjøpte jeg en helt ny bil for noen år siden. Skal ikke nevne merket. Men alle jeg kjenner fikk ganske tidlig vitne hvor misfornøyd jeg var både med bilen og forhandleren. Nøyaktig det samme hadde skjedd om jeg hadde kjøpt en båt jeg var misfornøyd med!! Nå har jeg imidlertid vært så heldig at jeg har kjøpt meg en båt som jeg faktisk er strående fornøyd med....og ja.. til tross for de mange invendiger fra (som sydvesten kaller dem) ekspertene her på baatplassen.

 

Har faktisk lagt meg i selen i forsøk på å forstå all denne kritikk som rettes mot dette båtmerket, men jeg forstår det rett og slett ikke. Jeg må tvert om si at jeg blir bare mer og mer fornøyd...jo lengre jeg har båten. Har absolutt ingen planer om å bytte den ut. Og i alle fall ikke i noen 20 år gammel Comfortina :smash:

 

Dog er ikke alt like vel. Jeg vil si at jeg har hatt mye problemer med utstyret. Nevner defekt hjerne på Eberspacher varmer, defekt giver på Raymarine tri data, defekt drivenhet på Raymarine Autopilot samt noe små tull f.eks. med min VHF (også Raymarine). Dessuten er jeg svært misfornøy med min Raymarine kartplotter, men dette gjelder brukervennlighet etc. Er fra før vandt til Garmin.

 

Men med Bavaria som sådan...er jeg ikke annet enn kjempefornøyd. Jeg lover baatplassens lesere å være ærlig på dette punkt. Dukker det opp noe så skal dere få høre fra meg.

 

Når det gjelder seiling eller ikke seiling....... Vel...siden forrige helg har jeg seil ca 150 nm. Tror jeg har brukt mellom 10-15 liter diesel på denne distansen. Det bør vel si litt. Å hevde at eiere av Bavaria ikke seiler...det blir en temmelig stigmatisert fremstilling av oss Bavaira-eiere, Mulligan????

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man kjøper en båt av forhandler forventer man at den blir levert i Norge.

Jeg har flere ganger sett/hørt at folk bruker sine ferier for å hente båten på vannet. Ville antagelig også valgt dette og det ville irritere meg grønt dersom jeg da allerede hadde betalt for frakt til Norge. Dette er nok mer vanlig for seilbåter enn for motorbåter ville jeg tro, selv om jeg også har hørt noe om Nimbus-konvøyen (tror jeg det var)

 

Når vi stiller til start på vår ukentlige regatta, er det 10-12 båter til start.

Men aldri noen Bavaria, selv om havnene omkring her flyter over av dem.

Der jeg pleier å være med på onsdagsregattaer som manskap er det alltid noen Bavariaer med, om det er i en korrekt %-vis fordeling tviler jeg på, men hva så? Bavaria er IKKE en typisk regatta-merke.

Link to post
Share on other sites

Andreas: Jeg har hørt om det samme, men da pleier forhandleren å "invitere" til kjøring fra fabrikken og hjem til Norge, samlet med andre som også har handlet samme båt. Så vidt jeg vet ligger ikke Bavaria-fabrikken nede ved sjøen (ser hvertfall ikke slik ut på bildene) og da må båten fraktes ned til en havn.

Link to post
Share on other sites

Ser det er fler som har problemer med sine importører. Har en kamerat i Sandefjord som har hatt et svare strev med "Hanse" sin importør. Nå har han fått båten hjem men det er det mange feil og mangler.

Så det å ta vare på sine kunder betyr ikke mye for enkelte i disse dager. De selger jo båter som varmt hvetebrød.

Link to post
Share on other sites

samlet med andre som også har handlet samme båt. Så vidt jeg vet ligger ikke Bavaria-fabrikken nede ved sjøen (ser hvertfall ikke slik ut på bildene) og da må båten fraktes ned til en havn.

Tror du sammenligner for mye med motorbåt. Da skal de bare "kjøre hjem". Skulle jeg hente meg min seilbåt et sted i verden ville det bli mine ferier og ikke noe "konvøykjøring". Det meste av forskjellen mellom motorbåt og seilbåt ligger nettopp der.

 

Forøvrig ligger også renommerte nordiske seilbåtprodusenter "midt i skogen" selv om de har atskillig mer km kystlinje. Bavaria på sin side ligger ligger ikke så verst i forhold til det større markedet som kalles middelhavet har noen fortalt meg.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

- Ikke ta det så¨tungt. Jeg er enig i at kritikken mot Bavaria er voldsom på ulike fora, ikke bare i Norge. Har ingen sterke meninger om hvorfor, men noen rene antagelser:

 

- Bavaria er blitt selve symbolet på industriell masseproduksjon - en produksjonsform mange ikke helt aksepterer for båter. Foreløpig.

 

- Med sin enorme markedsandel er Bavaria blitt symbolet på den nye folkebåten. Som symbolet på førsteseilbåten for motorbåtfolk og uerfarne. De garvede ønsker seg derfor noe annet.

 

-Tradisjonelt har båtfolk et langt mer personlig forhold til sin båt enn noen annen gjenstand. Kanskje er det slik at dette tette forholdet mellom eier og båt ikke er så enkelt når man møter fløksten identiske i hver havn.

 

- Masseproduksjon innebærer fordeler og ulemper. Bavaria var tidlig ute, og har blitt stående som symbolet for de ulempene en slik produksjon fører med seg, som manglende individuell tilpasning og mimimumsløsninger av hensyn til pris og bunnlinje.

 

- Du nevnte for noen innlegg siden Harmony. Hadde Bavaria og Harmony byttet plass på salgsstatistikken, ville vi sett sistnevnte som skyteskive for alt vondt og vanskelig på vannet.

 

Det ovenstående er ren gjetning på årsaken til omfanget av Bavaria-kritikken. Den vil nok avta, som den gjorde for Maxi, men det tar bare litt tid.

 

 

Selv har jeg foreløpig ikke Bavaria på kandidatlisten. Men det gjelder også svært mange andre merker. Det har litt med seilegenskaper og en irrasjonell estetisk opplevelse å gjøre. Men skulle det med tiden dukke opp en krysning mellom cruiser-serien og Match-serien som også estetisk faller i smak, vil Bavaria være aktuell.

 

Når det er sagt, så er det helt flott med debatt, kritikk og meningsytringer rundt både Bavaria, HR, Najad, X-yacht, Scanner, Beneteau og alle andre.

 

Uansett, det viktigste er man er fornøyd med og har glede av sin egen båt. Så får folk mene hva de vil.

Link to post
Share on other sites

Problemet for "de andre" som ikke har Bavaria er at de har en båt som koster 4-500 000 kroner mer, men som ikke gir nevneverdig mer båt for pengene. Og derfor tviholder de på argumentet at det er en dårlig båt. Men det er heller litt som Jan Erik Larsen sa det i Autofil da det kom en ny Mercedes-utgave av en modell: "- Betalte du en halv mill for den gamle typen for et havt år siden? Da burde du angre...." Og så er seilere litt mer "sære" og konservative som f... ifht andre folk. De vet ikke helt hva som er galt med Bavaria, men at det er noe galt, det er de sikkre på.... :wink:

 

Når det gjelder prising av Bavaria så er det greit å ha en strippet båt i utg.pktet og så får folk velge om de vil gjøre ting selv eller betale for å få det gjort. Ikke alle vil ha kalesje, noen gjør klargjøringen under vann selv og noen tar gjerne en tur til Tyskland for å hente båten. Slutt å mase om det. Det er jo bare å regne ut hva det du skal ha gjort koster og ette 2 streker under svaret. Enklere kan det ikke gjøres?

 

Plenen

- som ikke har seilbåt, men skulle jeg hatt en hadde Bavaria selvfølgelig vært høyaktuell!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...