Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Jeg er en av disse tidligere Bavaria eierene som ikke komme til å kjøpe Bavaria igjen. Hvorfor, enkelt og greit mangel på kvalitetsfølelse. En båt jeg følte "gikk opp i limingen" . Og, det er vel ikke alle Bavaria eiere som er like fornøyd med Lunde båt.

Men for all del jeg har snakket med endel Bavariae iere som skryter av båtene sine. Men har også truffet endel som nærmest virker flau når de sier hvilken båt de har.

All den negative omtalen merket får i diverse fora, fortjent eller ikke, er vel med på å stemple Bavaria som sjøens Skoda noe som igjen på sikt vil skremme vekk endel fra å kjøpe merket merket.

Link to post
Share on other sites

De tradisjonell (de første modellene) Maxibåten var turbåter med design, volum og bruksegenskaper til en pris en ikke hadde opplevd før. Og det samme gnålet over disse båtene som en opplever over Bavariabåter nå.

 

Bavaribåtene er helt konvensjonelle og utmerker seg i hovedsak på god pris. Men de er helt kurante turbåter og kvaliteten er sansynligvis så god at de vil dominere bruktmarkedet og skyve mange dyrere båter nedover på prislista. Det er også betydelige konkurenter med andre båtmerker, også motorbåter. Derfor er det mange som har en mer eller mindre skjult agenda for å sverte en farlig konkurent. Det betyr ikke at Bavariabåter ikke må tåle kritisk vurdering, en det bør etter min mening være sakelig og ikke bare synsing. :sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tror jeg vi er ved "stridens" kjerne: Dekksutstyret, seilene, motoren, kjølens lengde, osv mener altså du ikke er godt nok på Bavariaen. Jeg vet ikke hva slags krav du har som mener utstyret som leveres er for dårlig, men kanskje du bruker båten slik at dette er nødvendig. Men nå er det slik at det er veldig mange andre som bruker båten på en slik måte at Bavarias utstyr er mer enn godt nok...

 

De kunne kanskje hatt en fotnote i brosjyren der det stod følgende:

 

1. Det er ikke nødvendig å justere spenningen på fallene på rulleseilene mens du seiler (ikke trukket tilbake til winsj) Dette er det bare regattaseilere som gjør og du vil vel ikke slite deg ut midt i ferien?

2. Skjøtepunktet på genoaskinnen kan justeres trinnløst men ikke under belastning. Hvis du må reve fokka står den uansett så dårlig at det ikke ville hjulpet å flyttet dette frem.

3. Løygangen er beregnet på å stå i midten og er egentlig bare til pynt. Det er faktisk forbudt å justere den hvis du har sprayhood'en oppe. Hvis du likevel gjør dette gjelder ikke garantien.

4. Spinnakerfestene bak er beregnet på maks laber bris. Det egentlig ment for å feste presenningen i når båten er i vinteropplag.

5. Det er ikke meningen at du skal stramme fokka i kuling uten å svinge opp mot vinden, husk at dette er en turbåt og blafrende seil tørker fortere. Store vinsjer bare skremmer vekk konemor likevel.

6. Linen til rullegenoaen er tredd gjennom festet til rekkestøttene, dette fordi det er stilig på båtutstilling. Hvis syns dette gjør fokken unødvendig tung å rulle inn, kan bare tenke på at de andre har fått mindre båt for pengene.

7. Hvis du lurer på hvorfor det ikke er gardin på badet, må du huske på at man sløser med vannet når man dusjer hvis det er for behagelig der. Dessuten er det greit om de som går på brygga kan se inn på det store, fine badet gjennom det store fine vinduet slik at de ser hvor mye båt du har fått for pengene.

8. Girspaken til motoren er satt høyt for å kunne fange opp tauverk på avveier ved aktiv seiling. Praktisk slik at du slipper å miste tau på sjøen.

9. Hvis du åpner hekken ut mot badeplatformen har du ikke noe sted å gjøre av det løse setet. Dette er fordi setet skal tjene som cocktailbord på fordekket. Setet kan også nyttes som fluktstol for små barn på land ved f.eks grilling.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

De kunne kanskje hatt en fotnote i brosjyren der det stod følgende:

 

1. Det er ikke nødvendig å justere spenningen på fallene på rulleseilene mens du seiler (ikke trukket tilbake til winsj) Dette er det bare regattaseilere som gjør og du vil vel ikke slite deg ut midt i ferien?

2. Skjøtepunktet på genoaskinnen kan justeres trinnløst men ikke under belastning. Hvis du må reve fokka står den uansett så dårlig at det ikke ville hjulpet å flyttet dette frem.

3. Løygangen er beregnet på å stå i midten og er egentlig bare til pynt. Det er faktisk forbudt å justere den hvis du har sprayhood'en oppe. Hvis du likevel gjør dette gjelder ikke garantien.

4. Spinnakerfestene bak er beregnet på maks laber bris. Det egentlig ment for å feste presenningen i når båten er i vinteropplag.

5. Det er ikke meningen at du skal stramme fokka i kuling uten å svinge opp mot vinden, husk at dette er en turbåt og blafrende seil tørker fortere. Store vinsjer bare skremmer vekk konemor likevel.

6. Linen til rullegenoaen er tredd gjennom festet til rekkestøttene, dette fordi det er stilig på båtutstilling. Hvis syns dette gjør fokken unødvendig tung å rulle inn, kan bare tenke på at de andre har fått mindre båt for pengene.

7. Hvis du lurer på hvorfor det ikke er gardin på badet, må du huske på at man sløser med vannet når man dusjer hvis det er for behagelig der. Dessuten er det greit om de som går på brygga kan se inn på det store, fine badet gjennom det store fine vinduet slik at de ser hvor mye båt du har fått for pengene.

8. Girspaken til motoren er satt høyt for å kunne fange opp tauverk på avveier ved aktiv seiling. Praktisk slik at du slipper å miste tau på sjøen.

9. Hvis du åpner hekken ut mot badeplatformen har du ikke noe sted å gjøre av det løse setet. Dette er fordi setet skal tjene som cocktailbord på fordekket. Setet kan også nyttes som fluktstol for små barn på land ved f.eks grilling.

 

mvh

Viggo

 

Jeg skjønner ikke et kvidder av mya av det du skriver, men det er som sagt forskjellige krav til en båt. Du har dine krav, mens mange andre aldri vil være ute å seile i kuling og har det bra med de litt "vanskelige" løsningene du ramser opp. Men det med gardinen er jeg enig i. Herregud! Tenk at det er mulig å mangle en slik vital del!!!

 

Plenen

PS: dehler er en drittbåt. Når man tar av plata og åpner bak er det ikke noe sted å legge den.... ;-)

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg seiler Bavaria, og mener at eiere av mange andre merker kan takke bavariaverftet for at prisene på deres drømmebåter er innen rekkevidde. Ulempen er bare at bruktbåtprisene ikke har godt av nye båter som presser ned prisen på brukte, derfor er det såpass mange som har sterke ubegrunnede meninger om bavaria. Lønnskostnadene ved produksjon av en Bavaria seilbåt ligger på ca 12%. De sterkeste reaksjonene mot bavaria kom da de senket prisene ganske kraftig for noen år siden. Var selv i kontakt med andre leverandører i 2003 da jeg kjøpte min, og det ble sagt ganske mye stygt om bavaria som har vist seg å være ren løgn. Nå har mange konkurrenter møtt konkurransen fra bavaria, og prisene på nye seilbåter er mer i båtfolkets favør. Det sier seg jo selv at et verft som håndlager båtene sine kan lage et mer avansert produkt, men at det blir en vesentlig dyrere båt uten at kvaliteten stiger like mye som man putter penger i båten. Hadde man laget biler på samme viset som enkelte små verft bygger båter i 2007, ville en audi A4 1.6 sikkert kostet 1.5 millioner. Nå er det imidlertid slik at enkelte både kan og vil bruke disse ekstra pengene på å kjøpe seg en skikkelig håndlaget båt. Det betyr derimot ikke at båter som ikke er i "mercedes" klassen er dårlige av den grunn. Folk flest kjører i "golfklassen", og det er nettopp det bavaria lever av. Trenden er vel at tyske og franske båter i golfklassen konkurrerer ganske tøft på pris, mens svenskene har en kjøpergruppe med mer kapital. Derfor kommer Bavaria med båter som med fordel kunne hatt dyrere seil og større vinsjer, mens verft som feks Jeanneau og beneteau lager båter og oppgir totallengden istedenfor skroglengden, dvs at en 40 foter godt kan være på 38-39 fot.

 

Uansett må man alltid være skeptisk til hva man kjøper, og for min del har bavaria vært en suksess. Min neste båt kan godt være en Beneteau, for de liker jeg godt, men samtidig er jeg åpen for å kjøpe ny bavaria igjen også. De fleste bavariaeiere er som båtfolk flest godt fornøyd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

All den negative omtalen merket får i diverse fora, fortjent eller ikke, er vel med på å stemple Bavaria som sjøens Skoda noe som igjen på sikt vil skremme vekk endel fra å kjøpe merket merket.

 

Jeg leser at du synes kvalitetsfølelsen i Bavaria var lav. Det er en personlig vurdering som ingen kan ta fra deg.

 

Men at kundene blir skremt vekk fra å kjøpe Bavaria, det tror jeg ikke. Da ville det allerede ha skjedd. Bav har solgt bra

i mange år allerede. Men hvor mye negativ omtale er det?.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har med interesse sittet å fulgt med på denne tråden en stund. :rolleyes: Vi solgte vår lille Beneteau Antares 650 i forrige uke for å igjen skaffe oss en seilbåt. ( Vi savnet Alo Mikkelen for mye)

 

I dag har vi inngått avtale om kjøp av en Bavaria 31 fra 2000. De Bavariaene som står til salgs i Oslo regionen går unna som varmt hvetebrød, så jeg vet ikke helt om denne spådommen om at Bavaria er vanskelig å selge er helt riktig.

 

Båten ser meget pen ut til å være fra 2000 og har alt jeg trenger av utstyr ( varme, kjøl el. vinsj o.s.v) , så jeg er kjempe fornøyd. :lol:

 

PS! Det er nevnt at Bavaria ser ut til å bli sjøens Skoda. Jeg har hatt 2 stk Skoda ( octavia og Superb) Jeg var usedvanlig godt fornøyd med de også jeg, og Skoda er vel i ferd med å fjerne seg fra sitt lumske rykte. - Slik blir det vel med Bavaria også tenker jeg.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plenen,

det slår meg at hvordan kan du skrive dette:

Her tror jeg vi er ved "stridens" kjerne: Dekksutstyret, seilene, motoren, kjølens lengde, osv mener altså du ikke er godt nok på Bavariaen. Jeg vet ikke hva slags krav du har som mener utstyret som leveres er for dårlig, men kanskje du bruker båten slik at dette er nødvendig. Men nå er det slik at det er veldig mange andre som bruker båten på en slik måte at Bavarias utstyr er mer enn godt nok...

 

Når du senere skriver dette:

Jeg skjønner ikke et kvidder av mya av det du skriver, men det er som sagt forskjellige krav til en båt. Du har dine krav, mens mange andre aldri vil være ute å seile i kuling og har det bra med de litt "vanskelige" løsningene du ramser opp. Men det med gardinen er jeg enig i. Herregud! Tenk at det er mulig å mangle en slik vital del!!!

???? :eek:

 

Jeg vil mye heller ha en løygang jeg kan trimme i mye vind, enn gardiner på do. En løygang jeg kan trimme bak gardinen på do er derimot ikke et krav :lol:

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har sett det synker ikke lenger nybåtprisene på bavaria. De har vært stabile siden 2002, sett i forhold til hvor stor båt man får for pengene. En stund ble det sluppet nye og større modeller til samme pris som eksisterende modeller. Nå har trenden vært i noen år at nye modeller som er større enn utgående modeller prises opp tilsvarende som de er større. Altså nypris bunnen ser ut til å være nådd for bavaria sin del. Dermed tror jeg ikke Bruktbåtprisene påvirkes av nye bavaria lenger, men av høyere rente og slike faktorer. Når det gjelder de andre verftene så ble de i følge seilmagasinet tatt litt på sengen i den tiden da bavaria stadig lanserte nye modeller til reduserte priser, men har nå kommet godt i gang med innhentingen. Det er vel såpass enkelt som at store verft som Jeanneau og Beneteau ikke har benyttet tiden til å sitte på gjerdet og vente på bedre tider. De har sannsynligvis effektivisert og arbeidet med prisene sine. Altså, alle seilere tjener på at bavaria selger godt, også de som foretrekker andre merker. Taperne er selgere av eldre båter, spesielt ettersom det begynner å bli endel nyere brukte båter i norge. Før hadde 80 talls båtene en særposisjon fordi det ikke ble solgt særlig mange nye båter. Det sier seg selv at det finnes mange bitre eiere av båter de ikke får solgt til samme pris som for få år siden. Det tror jeg holder liv i denne diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Plenen,

det slår meg at hvordan kan du skrive dette:

 

Sitat: (Plenen @ 24.06.07 21:17)

Her tror jeg vi er ved "stridens" kjerne: Dekksutstyret, seilene, motoren, kjølens lengde, osv mener altså du ikke er godt nok på Bavariaen. Jeg vet ikke hva slags krav du har som mener utstyret som leveres er for dårlig, men kanskje du bruker båten slik at dette er nødvendig. Men nå er det slik at det er veldig mange andre som bruker båten på en slik måte at Bavarias utstyr er mer enn godt nok...

 

 

Når du senere skriver dette:

 

Sitat: (Plenen @ 24.06.07 22:42)

Jeg skjønner ikke et kvidder av mya av det du skriver, men det er som sagt forskjellige krav til en båt. Du har dine krav, mens mange andre aldri vil være ute å seile i kuling og har det bra med de litt "vanskelige" løsningene du ramser opp. Men det med gardinen er jeg enig i. Herregud! Tenk at det er mulig å mangle en slik vital del!!!

 

????

 

Jeg vil mye heller ha en løygang jeg kan trimme i mye vind, enn gardiner på do. En løygang jeg kan trimme bak gardinen på do er derimot ikke et krav

_______________________________

Hva er det du ikke skjønner?

 

Poenget mitt er at folk har forskjellige krav til båt. Noen greier seg med en Golf og trenger ikke en Mercedes. Setter man båter opp mot hverandre så er sikkert de "dyre" båtene bedre ifht aktiv seiling, mens Bavaria er fin turbåt med løsninger som er fine for familer på tur. Så er spørsmålet om de fleste trenger "finessene" til de "dyre" båtene, noen mange tydeligvis mener er helt nødvendig, eller om de aller fleste greier seg med en Bavaria til en langt lavere pris.

 

Plenen :-)

- som ikke har seilbåt...

Link to post
Share on other sites

Eksempler:

Da jeg kjøpte min Bavaria spanet jeg en del på Hallberg Rassy 29. Få kostet under 400k selv med gammel motor, suspekt teakdekk osv osv. Nå sist uke stod det en slik for 320 avetert i BT.

 

Comfortina 32 og Scanmar 33 mener jeg også at jeg har sett få av til over 400 siste år og desto flere godt nede på 300 tallet.

 

Når det er sagt tror jeg helt klart min egen båt også har fallt en del i pris som et resultat av enormt med Bavaria på bruktmarkedet noe jeg tror skyldes at folk bytter opp i større båt av samme merke. Tror neppe det hadde gjort det om det var umulig å få solgt. Ser også ut til at det en del importerer nyere AWB fra EU land med hell.

 

Tror dog det er slutt på tiden at båter steg i pris når de ble brukte. Og like greit er i grunnen det.

Link to post
Share on other sites

Tror dog det er slutt på tiden at båter steg i pris når de ble brukte. Og like greit er i grunnen det.

 

Det er sikkert riktig. Men samtidig må vi regne med at nybåtprisene øker framover. Selv for Bavaria og de ledende franske verftene vil jeg tippe at det meste av kostnadsbesparelsene ved en effektiv produksjon nå er tatt ut. Sikkert er det i alle fall at råvare- og utstyrsprodusentene legger på prisene. Det utgjør en ikke liten del av kostnadene. For tiden er det gode tider i alle ledd.

Link to post
Share on other sites

Siden det alldeles ikke sier seg selv, er jeg redd du må si det til meg ved å utdype, gjerne med et par eksempler.

 

 

Gjeldskrisen på begynnelsen av 90 tallet førte til at mange måtte selge, og det gav båtpriser på langt under reell verdi. Akkurat som husprisene steg dermed båtprisene godt i tiden etterpå, og i følge seilmagasinet var bruktprisene på eldre båter i 1998 fortsatt for lave, og det var derfor en jevn verdistigning frem til 2004.

 

Samtidig med at mange er blitt godt vant med verdistigning på eldre båter, har markedet for nye båter tatt seg kraftig opp, og prisene på nytt har gått nedover pga. verft som bavaria.

 

I følge Peter Heitmann (seilmagasinet nr 8,2006) kunne man tidligere kjøpe en ny båt, og ha den i 3-4 år, for så å selge med fortjeneste. Den tid er i følge Heitmann forbi, og han hevder at dette også vil påvirke bruktmarkedet.

 

Jeg kjenner etpar stykker som måtte jobbe kraftig med salg av sine 80 talls båter (i over 1 år), men som i fjor solgte til reduserte priser. De håpet i det lengste på at den prisen de hadde forestilt seg skulle være reell, og at den nye båten de ville ha ikke skulle være så stort ett steg. Tilslutt innså de at de måtte redusere prisen, men at de tross alt fikk gode tilbud på ny båt. Hvor mye de måtte senke har de ikke gått ut med.

 

Dette skriver seilmagasinet følgende om i nummer 8, 2006 "Statistikken viser en nedadgående tendens siste halve året, både for nyere og eldre båter,og prisfallet er omtrent det samme i alle deler av markedet. Det er interessant å merke seg at prisene på eldre modeller fortsetter å følge prisene på de nyere modellene."

 

Det jeg mener Mulligan, er at mens eiere av eldre seilbåter har vært vant til stigende priser fra 90 tallet og frem til 2004, så stoppes det hele av en prisreduksjon på nyere båter. En gammel båt kan ikke bli dyrere enn en ny, spesielt så lenge nye båter importeres i kanonfart. Eldre båter får dermed også reduksjon pga alders slitasje, mot tidligere økning i likhet med boligmarkedet (større prisstigning enn aldersfradrag)

 

Dermed er synderen kåret. Bavaria er en kjempestor aktør som selger båter i bøtter og spann, og de er en av årsaken til dette pristaket. (sammen med lav inflasjon). Mens boligmarkedet i norge har tatt av bla. pga god økonomi, har båtmarkedet gått motsatt vei pga. Industrialisering og god tilgang til arbeidskraft i land som feks. tyskland. (og sikkert snart kina)

 

Jeg mener at ettersom det er såpass mye meninger om bavaria, kan det ha med trusselen enkelte føler overfor verdien av egen båt, den som pleide å stige i pris hvert år........

 

Dette ble mye info. Les seilmagasinet, så ser dere masse om pris statistikker på nye og brukte seilbåter. Veldig interessant synest jeg, og det forklarer for min del hvorfor det er såpass sterke meninger om bavaria.

 

Nå skal jeg logge ut, og reise på 2 ukers seilferie. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at ettersom det er såpass mye meninger om bavaria, kan det ha med trusselen enkelte føler overfor verdien av egen båt, den som pleide å stige i pris hvert år........

 

Dette er et argument det er vrient å verifisere eller legge dødt.

 

De fleste vil ganske sikkert forsvare sine valg av båt. Enten de er eldre eller av nyere modell, heter Bavaria, Beneteau, HR eller X-yacht. Foreløpig har jeg ikke sett noen tendens til at Bavaria-kritikere fortrinnsvis sitter med båter fra 80-tallet.

 

Vel er Bavaria markedsledende i Norge, og uansett hvordan man ser på fenomenet, så har Bavaria vært en suksess. Men selv om Bavaria har tatt markedsandeler, så selger tross alt andre verft flere båter på det norske markedet enn noen gang.

 

Bavaria er store innen et segment - relativt sett rimelige båter innen turseilersegmentet. Her konkurrer de først og fremst om kjøperne med andre store volumprodusenter og med bruktbåtmarkedet for turseilere. Og i liten grad med verft som HR, Najad, Malø og andre kvalitetsbåter som ligger himmelhøyt over pris.

Og Bavaria konkurrerer overhode ikke i det stadig mer populære cruising-racing-segmentet (LYS 1.25-1.35) etter at Match-serien ble lagt ned.

 

Poenget med dette er at mange seilbåteiere vil argumentere ut fra helt andre kriterier enn frykt for hva egen båt er verdt, men ut fra hvorfor de tross alt har valgt annerledes. Som Bavaria-eiere argumenterer ut fra hvorfor de mener Bavaria er et godt kjøp.

 

Selv tror jeg Bavaria-kritikken i hovedsak skyldes at Bavaria er blitt selve symbolet på effektiv industriproduksjon med mye mimimumsstandarder (som sikkert holder i massevis). Dette representerte noe nytt innen båtproduksjon, og båtfolk er gjerne konservative av legning. Opplever at Bavaria-kritikken er mer en kritikk av fenomenet med sine fordeler og ulemper, enn av hver enkelt modell.

Link to post
Share on other sites

Syens dette med bavaria kritikk er veldig overdrevet, og så fort noen kommer med en bemerkning om noe de ikke liker ved en bavaria så pøses det på med forsvarstaler fra bavaria eiere. Bavaria eiere må enten være ekstremt hårsåre, tilhøre en religiøs sekt, eller så gjør de dette for å opprettholde en slags image som går på at "alle kritiserer bavaria".

 

Jeg tror de fleste som velger båt - uansett fabrikat gjør det utfra sine egne vurderinger, smak behov og lommebok.

 

Hvis jeg f.eks skriver: Jeg vil ikke ha Bavaria, er jeg da en bavaria kritiker?

Link to post
Share on other sites

Syens dette med bavaria kritikk er veldig overdrevet, og så fort noen kommer med en bemerkning om noe de ikke liker ved en bavaria så pøses det på med forsvarstaler fra bavaria eiere. bavaria eiere må enten være ekstremt hårsåre, tilhøre en religiøs sekt, eller så gjør de dette for å opprettholde en slags image som går på at "alle kritiserer bavaria".

 

Jeg tror de fleste som velger båt - uansett fabrikat gjør det utfra sine egne vurderinger, smak behov og lommebok.

 

Hvis jeg f.eks skriver: Jeg vil ikke ha Bavaria, er jeg da en bavaria kritiker?

 

Jeg er i utgangspunket enig sett ut fra et personlig ståsted, men jeg tror er ikke at Bavariaeiere er mer hårsåre enn andre (har ikke Bavaria selv). Jeg tror ikke en må være markedsanalytiker for å forstå at det er flere underliggende grunner for denne diskusjonen. Utgangspunket er et produkt som i forhold til bruksverdi, salgsapell og i første rekke pris som slår ut andre båtmerker og selger i slike mengder at det også presser ned prisen på bruktmarkedet.

Flere gode grunner til at Bavariadiskusjonen har en nokså lav sakelighetsgrad :nonod:

 

Hva om vi tar en runde på Windy, jeg har hørt at en blander potemel i polyestern når de støpes ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...