Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Sydvesten:

- Ikke ta det så¨tungt. Jeg er enig i at kritikken mot Bavaria er voldsom på ulike fora, ikke bare i Norge. Har ingen sterke meninger om hvorfor, men noen rene antagelser:

 

- Bavaria er blitt selve symbolet på industriell masseproduksjon - en produksjonsform mange ikke helt aksepterer for båter. Foreløpig.

 

- Med sin enorme markedsandel er Bavaria blitt symbolet på den nye folkebåten. Som symbolet på førsteseilbåten for motorbåtfolk og uerfarne. De garvede ønsker seg derfor noe annet.

 

-Tradisjonelt har båtfolk et langt mer personlig forhold til sin båt enn noen annen gjenstand. Kanskje er det slik at dette tette forholdet mellom eier og båt ikke er så enkelt når man møter fløksten identiske i hver havn.

 

- Masseproduksjon innebærer fordeler og ulemper. Bavaria var tidlig ute, og har blitt stående som symbolet for de ulempene en slik produksjon fører med seg, som manglende individuell tilpasning og mimimumsløsninger av hensyn til pris og bunnlinje.

 

- Du nevnte for noen innlegg siden Harmony. Hadde Bavaria og Harmony byttet plass på salgsstatistikken, ville vi sett sistnevnte som skyteskive for alt vondt og vanskelig på vannet.

 

Du har en del poenger, men noen antakelser tror jeg bygger på myter. Blant de jeg kjenner med Bavaria seilbåt eller motorbåt er det båtfolk med årelang erfaring alle sammen - ikke på noen måte førstereisgutter. Men dette finnes det selvsagt ingen statistikk på, så her er det garantert ulike oppfatninger.

 

Problemet for "de andre" som ikke har Bavaria er at de har en båt som koster 4-500 000 kroner mer, men som ikke gir nevneverdig mer båt for pengene. Og derfor tviholder de på argumentet at det er en dårlig båt. Men det er heller litt som Jan Erik Larsen sa det i Autofil da det kom en ny Mercedes-utgave av en modell: "- Betalte du en halv mill for den gamle typen for et havt år siden? Da burde du angre...." Og så er seilere litt mer "sære" og konservative som f... ifht andre folk. De vet ikke helt hva som er galt med Bavaria, men at det er noe galt, det er de sikkre på.... :wink:

:yesnod::yesnod: som jeg skulle ha sagt det sjøl :lol: I alle bransjer finnes samme fenonmen. Merkevare heter det - og vi biter på overalt og TROR at Mercedes er mye bedre en Ford, at Sony er mye bedre en Samsung, at Jernia er mye bedre en Biltema, eller for den del av Windy er mye bedre en Bavaria. Alt sammen fordi noen har skjønt at å bruke millioner på å bygge en eksklusiv merkevare-image gjør at du kan ta mye mer for produktet ditt. Så er vi blinde gang på gang for alle undersøkelser som viser at kvalitet og høy status slettes ikke alltid henger sammen. Har en gått på limpinnen skjønner jo de fleste av oss at det er viktig å forsvare revirene eller for den del rakke ned på det som truer...

Link to post
Share on other sites

Dette med stigmatisering og fordommer kan også komme andre veien. Nå er det jo så opplest og vedtatt at bavaria gir mest for pengene at mange ikke gidder å undersøke hva de egentlig får. De fleste bavariaeiere mener at jeg har betalt 400000,- mer for min båt enn det jeg faktisk har gjort. Når man ser på verdien av dekksutstyret/løpende rigg vil 90% av alle nye bavariaer komme til kort hvis man er interessert i aktiv seiling. Når jeg kjøpte ny båt i 2002-03 sto valget mellom sun odyssey 35 og bavaria 36. Bavariaen ble da dyrere hvis den skulle ha like stor motor, like gode vinsjer, like dyp kjøl, like fine puter og like gode seil som jeanneau'en. Da var fremdeles løygangen ubrukelig under aktiv seilas og festepunktene for spinnaker-blokkene for svake for hard seiling. I tillegg luktet det ikke kloakk i jeanneau'en som forøvrig også hadde en både smartere og penere innredning. Valget ble enkelt og et år senere ble båten solgt med 90000,- i fortjeneste.

 

Slike ting må også overlykkelige bavariaeiere respektere. Selv om de mener de har fått mest båt for pengene, trenger de ikke være antisnobber og mene at det er sløsing å legge litt ekstra i en båt som er mere "ferdig". Det er fort gjort å slenge litt med leppa når selvsikre, overpatriotiske, bavariamennesker prøver å overbevise hele verden om at de har rett. (uten at jeg mener noen her på forumet går under den kategorien) :smiley:

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Alltid morro å lese dritkasting om Bavaria, har ikke til nå kommer over noe som må kunne sies å være i nærheten av dokumentasjon på at dette merket lager dårligere båter enn andre, eller bedre for den del. Visst finnes det dokumenterte saker om feil på disse båten, men det er heller ikke vanskelig å finne på de andre merkene.

 

Det som slår meg er at du nå "plutselig" kan du få både Jeanneu, Benetau, Hanse og andre båter like rimelig som Bavaria, ja jeg har fått tilbud fra Hanse på 370 og 400 som jeg vurderer som 5% rimeligere enn tilsvarende Bavaria. Hanse som tidligere har uttalt at de skulle ligge 10% over Bavaria i pris, med forklaring i et bedre og mer påkostet produkt... Sistnevnte forklaring gjelder selvsagt fortsatt...

 

Jeg får en snikende følelse av at disse andre produsentene nå etter mange år har innsett at for å selge mange båter MÅ de ned på prisene til Bavaria. Det kan virke som at de i det lengste har håpet at trenden skulle snu og at folk skulle innse at deres båter var verd et par hundretusen ekstra... (jepp, det finnes mange eksempler på ting har vært bedre i disse båtene), men problemet har jo vært at mange likevel har valgt Bavaria, som jo bare har solgt og solgt, det sies at Bav har 50% av nybåt salget på seilbåt siden? Hvilket annet produkt kan vise til en slik markedsandel uten at konkurrentene har snudd opp ned på alt for å ta igjen det tapte? Bavaria må jo ha fundert fælt på hvorfor de har fått lov til å ture frem på denne måten... Det må jo være historisk i markedsføringsverden dette. Selvsagt har det tatt tid å endre produktet og produksjonsprosessen slik at flere andre merker nå kan matche Bav på pris uten at hele bidraget går i dass. MEN, nå ser det for meg ut som om konkurrentene er der... Ok, det har hatt sin pris. Siste Jeanneu ser jo ikke så mye bedre ut innvendig enn nyeste Bavaria, heller vel mot at Bavariane ser bedre og mer påkostet ut. Har Jeanneu måtte ofre et av sine varemerker for å henge med? Spennende å se, de har jo fortsatt et godt merkenavn...

 

Det som er MEGET spennende nå er at konkurrentene ser ut til å ha gjort leksen skikkelig, de har investert i bedre og mer moderne teknologi i produksjonen. Injectionstøp og Epoxy er jo pt ikke en del av Bavaria sin produksjon og båten deres har blitt SVÆRT tunge med påfølgende lavere og lavere kjølprosent, ok stabiliteten i skrogene blir bedre, men tipper de så tipper det og da ... Vel, jeg følger dette med stor interesse. Vi skal investere om ca 2 år og det er fortsatt helt åpent hvilket merke vi havner på. Har nok hatt en tenning på Hanse og det ryktes at det kommer en nye 350 snart, DEN blir spennende, men det er jo utrolig mye å velge mellom og det meste er nok mer enn bra nok for oss...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris:

Tar jeg ikke helt feil henvender Hanse seg til et noe smalere segment enn Bavaria. De priotorerer seilegenskaper høyere, og har satset på en minimalistisk preg på interiøret som det for konservative kjøpere tar tid å venne seg til.

 

Vil tro at båter som Beneteaus Oceanis, Jeanneaus Sun Oddyssey og Dufour 365/385 i større grad retter seg mot den samme kundegruppen. Og selv om Bavaria er størst i Norge, er vel Beneteau fortsatt verdens største produsent av seilbåter.

Bavaria har utvilsomt lagt et sterkt press på de andre storverftene, hvilket ikke er noen ulempe.

Bortsett fra det punktet du selv er inne på - at priskrigen gjør at man kutter unødig mye i svingene.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder innredning og hvordan den ser ut så blir vel dette en subjektiv vurdering for de aller fleste av oss. slik var det i allefall for meg. Jeg var ombord i Jeanneau, Benetau, Hanse, Dufor og en del andre merker, men ingen av disse ga oss det samme i romfølelse, materialtvalg og planløsning som passt oss. Var også ombord i Harmony 38 her forleden og den impnerte slett ikke, var nesten som om den var levert av Ikea. Men som sagt dette er jo subjektive vurderinger etter mitt syn, for oss var det to merker som falt i smak, det var Hunter og Bavaria da stort sett på grunn av materialvalg og løsninger som vi likte.

 

Det hender fortsatt jeg har øynene åpne når jeg er ute med båten og det er fortsatt ikke noen andre merker som har imponert meg.. men for meg er utseende fortsatt en subjektiv oppfatning av hvordan en båt bør se ut.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt et svært grovt uhell med båten vår. Den veltet på land. Det jeg er glad for er at den er svært solid. Når båten hvilte på riggen, kunne vi fremdeles åpne skapdører og røstjernfester og bunnstokker, krakkelerte ikke en gang.

Takstmannen sa da han og jeg gikk inn i båten for å inspisere at nå kommer vi nok inn i en haug med ved, det gjorde vi ikke.

Nå som D-Yachts ser ut til å ha sett lyset m.t.p. kundeservice, skal en se at det å ha et annet merke enn Bavaria nok kan bli svært interressant fremover.

P.S. vurderte også Bavaria da vi kjøpte, men drittlukt i ny båt og åpne skapdører 7 til 10 cm over gassblusset tiltaler ikke oss.

Link to post
Share on other sites

Hehe...er det siste innlegget et argument for ikke å kjøpe Bavaria? Skjønte ikke helt hva du mente.... Er det slik at bavaria er dårligere båter når båten velter på land ifht andre båter? Hvis det er det du mener så tar du argumentasjonen til nye høyder!!

 

Har aldri hatt seilbåt, men har et par kompiser som har og de er skeptiske til Bavaria. Sikkert ikke verdens beste regataseiere, men det er da heller ikke det segmentet i markedet Bavaria henvender seg til? Min Nidelv 24 funker dårlig i Kilsundregataen (for racerbater), men som comfort og hyggebåt funker den fint...;-)

 

Men jeg må si at jeg var imponert over Janneu (er det slik det skrives...?) på messa på Lillestrøm. Bavaria ser ihevrtfall pene ut etter min smak :-)

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Bav har 50% av nybåt salget på seilbåt siden? Hvilket annet produkt kan vise til en slik markedsandel uten at konkurrentene har snudd opp ned på alt for å ta igjen det tapte? Bavaria må jo ha fundert fælt på hvorfor de har fått lov til å ture frem på denne måten... Det må jo være historisk i markedsføringsverden dette. Selvsagt har det tatt tid å endre produktet og produksjonsprosessen slik at flere andre merker nå kan matche Bav på pris uten at hele bidraget går i dass. MEN, nå ser det for meg ut som om konkurrentene er der... Ok, det har hatt sin pris. Siste Jeanneu ser jo ikke så mye bedre ut innvendig enn nyeste Bavaria, heller vel mot at Bavariane ser bedre og mer påkostet ut. Har Jeanneu måtte ofre et av sine varemerker for å henge med? Spennende å se, de har jo fortsatt et godt merkenavn...

 

Jeg er enig men uenig... Det stemmer ikke at bavaria har 50% av seilbåtsalget. Det er kun her i norge, det. Benetau produserer mange flere båter enn bavaria og alle blir solgt. Jeanneau ligger også veldig høyt. Det gjelder vel for de fleste båtprodusenter for tiden. Tror egentlig at bavaria ikke har konkurrert ut noen. Alle har jo fulle ordrebøker. Det som er saken er vel at markedet for seilbåter generelt har vokst, og bavaria har tatt stort for seg av alle disse "nye" seilerne. En ting som overrasker mange, er jo at her i norge hvor man har så god råd er det de billigste båtene (bavaria) som selger best, mens i andre land er de andre merkene som gjerne ligger 10% over i pris som er mestselgende.

 

Når det gjelder jeanneau er jeg enig i at de har kompromisset (for)mye på finishen for å komme ned i pris. Nå er det bare modellene fra 45 fot og oppover som ser ordentlige ut. Det er trist og etter min mening unødvendig. Men de gjør jo at min bruktbåt fra år 2000 bør være attraktiv. Når jeg kjøpte sun od 35 i 2003 stod det i skrytebrosjyren at hele innredningen var i teak fra burma. Det er jo også noe de har sluttet med, men en trenger jo ikke å begynne med plastlaminat i stedet av den grunn... :nonod: Men heldigvis er iallefall dekksutstyret fremdeles ordentlig harken-opplegg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har har hatt i eie noen båter gjennom årene, også seilt mange forskjellige fabrikater, personlig så kan ikke jeg se at kvalitetene er så formidabelt forskjellig i det vi kan kalle crusing båter i det segmentet som de fleste her sammenligner B. i mot. For oss så var valget enkelt når vi skulle ha ny seilbåt, hva for vi for pengene med tanke på utstyr og alder på båten. Vi solgte en ganske gammel (18 år) svensk seiler til meget hyggelig pris for oss, Hvis vi skulle gå på en svenske igjen så hadde det kostet dobbelt så mye og vel så det. Vår vurdering var at så mye bedre kvalitet det fant ikke vi i de båtene vi kikket på at det kunne forsvare prisforskjellen. Dette gjalt også noen franske båter som også ble vurdert.

 

Når det gjelder seilegenskapene på B. vår så er de helt ok til våre familie og ferieturer, føler ikke at vi blir fraseilt av hverken franske eller andre crusingbåter i samme segment (husk det er ikke bare båten som avgjør hvordan den seiler :wink: ) Hvis jeg skal ha noen invendinger så er den noe treg i lette vinder, ellers så oppfører den seg eksemplarisk under alle vind og værforhold. Noe annet som jeg kan klage på er utformingen av benk/rygg i cockpitt den er ikke spesiellt god og sitte med ryggen mot fartsretningen i og det er litt synd da det er en fin plass og sitte under lengre seilaser

Link to post
Share on other sites

Bavaria er en flott båt som jeg virkelig kunne tenkt meg. Jeg føler imidlertid at Lunde båt små-lurer kunden og derfor handlet jeg meg heller en annen båt. Når man kjøper en båt av forhandler forventer man at den blir levert i Norge. Nei, kjøper du båt hos Lunde båt kjøper du båten for å ha den på land i Tyskland. Frakt kommer nemlig i tillegg (i ekstrautstyrslisten!) fra 39100kr til 69300kr avhenging av størrelse - Dette er noe som bør være inkludert i prisen på båten. Kjøper du også båt av Lunde båt må du også klargjøre båten selv om du ikke krysser av for teknisk klargjøring. Dette kommer i tillegg fra 12500kr til 22500kr. Å stoffe/bunnbehandle båten er også ekstrautstyr og koster alt fra 19500kr til 29000kr for. Alt dette burde etter min mening være inkludert i prisen når man kjøper en nybåt - og hvertfall til så mange penger. Faktisk så syns jeg kalesje burde være inkludert også og bare kalesjen har en prislapp fra 24700kr til 42600kr!

:smash: :nono:

 

Det er godt mulig det bare er meg det er noe rart med. Alle andre båter jeg har fått tilbud på har nemlig hatt dette inkludert i prisen.

 

Alt i alt ble Bavariaen en DYR båt når man må ta med disse tingene. Synd, for Bavaria er nok en sinnsykt god båt!

 

Det du nevner i dette innlegget er ikke enestående for bavaria , det gjelder 99% av båtene osm tilbys av norske forhandlere.

 

Prisene er levert fabrikk så kan kunden selv bestemme om han vil hente båten eller få den transportert hjem.

Rigging koster også , det samme gjør bunnstoff og priming. Dette er jobber kundene ofte tar selv for å spare kroner. de fleste på østlandet henter vel nybåtene sine i Tyskland,Danmark og sverige istedet for å betale rundt 50lapper for å få de levert i Norge.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg av de som oppfant kruttet selv om jeg til tider blir beskyldt for å ha stått litt vel nært når det smalt :crazy: Hva er egentlig problemet med Bavaria ? Er det at den selger i bøtter og spann og således må være rett priset for "folk flest" ,manglende status eller noe annet :confused: Jeg syntes :discuss: er lett tøvete men så det vel kanskje fordi lakencruisere ikke interesser så da vet jeg heller ikke bedre. :cheers:

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med Bavaria ?

 

Jeg syntes :discuss: er lett tøvete men så det vel kanskje fordi lakencruisere ikke interesser så da vet jeg heller ikke bedre. :cheers:

Problemet er det samme som det var det var med Maxibåtene i sin tid - De var for billige!

 

 

Kan være enig i det, men det heter lite like "lakencruiser" som din båt heter "sjøplog" eller noe annet visvas.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir båtene noe bedre om de legger på prisen da :wink: I all min enkelhet så trodde jeg ikke seilbåtfolket var like ille som motorbåtfolket Dette minner litt om Yanmar og VP krangling på enkelte måter. Men en lærer så lenge en lever. Sjøplog, der traff du virkelig innertier. :yesnod::cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja, det var disse som fikk all pepperen før bavaria slo seg opp...

 

Joda, men navnet skjemmer ingen - jeg synes Bavariane er fine jeg. Men skal man mislike et merke må det være en grunn til det. Hvis du f.eks. sikter til mange amerikanske merker har mine (for)dommer å gjøre med altfor høy plysjfaktor, mange Scandvarianter oppfatter jeg som geniale rent løsningsmessig, men halvplanerne liker jeg lite på grunn av pløyefaktoren (og generelle kvalitetsproblemer jeg har lært om av andre, uten at det behøver å være riktig i dag). Hadde Bavarias motorbåter virkelig vært billige etter at nødvendig utstyr er inkludert hadde jeg vurdert ny båt når jeg etter nyttår gikk for en 92-modell Nimbus, mens en rekke amerikanske merker som virkelig er billige (ref. f.eks. Rinker) ble utelukket på grunn av plysj etc.

Link to post
Share on other sites

Mågerø Marina, hvor jeg ligger, har service/reperasjoner på Bavaria hvilket betyr at det er en del å se der. Jeg syns båtene ser kjempefine ut jeg. Nå har jeg null greie på seilbåt, men jeg syns båtene har fine linjer. Syns også at de går pent i vannet. Kan ikke skjønne annet enn at det må være glimrende familiebåter.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Problemet er det samme som det var det var med Maxibåtene i sin tid - De var for billige!

 

Tja, min Maxi800 (fra 1993) ble så dyr i produksjon/salg at de la ned produksjonen etter at bare 43 eksemplarer var produsert! Og dagens Maxier sliter nok med samme propblemet. Men dette er båter av god kvalitet! :smiley:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

lir båtene noe bedre om de legger på prisen da :wink:

 

Det spørs hva som er grunnen til høyere pris. Bra dekksutstyr, gode nok seil, stor nok motor, dyp nok kjøl, toalett som ikke lukter er jo faktorer som teller for mange. Men jeg har respekt for at ikke alle bryr seg om sånne små detaljer..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det spørs hva som er grunnen til høyere pris. Bra dekksutstyr, gode nok seil, stor nok motor, dyp nok kjøl, toalett som ikke lukter er jo faktorer som teller for mange. Men jeg har respekt for at ikke alle bryr seg om sånne små detaljer..

 

Her tror jeg vi er ved "stridens" kjerne: Dekksutstyret, seilene, motoren, kjølens lengde, osv mener altså du ikke er godt nok på Bavariaen. Jeg vet ikke hva slags krav du har som mener utstyret som leveres er for dårlig, men kanskje du bruker båten slik at dette er nødvendig. Men nå er det slik at det er veldig mange andre som bruker båten på en slik måte at Bavarias utstyr er mer enn godt nok...

 

Det er litt som om man skal ha et konsertanlegg til Øya-festivalen. Da kan man ikke gå på HI-FI-klubben å handle forsterker og høyttalere. Der er alt for spinkelt og er laget for private stuer. Da skaffer man utstyr som tåler å spy ut 1000-vis av watt og som kan brukes på et slikt arrangement. Men at høyttalere og forsterkere fra HI-FI-klubben er ræva fordi de ikke duger til bruksområdet til Øyafestivelen er jo ikke riktig?

 

Men så der det noen som mener at man må ha konserthøyttalere i stua også da.... ;-)

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...