Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Har snakket med Lunde Båt angående denne annonsen på Finn da en bekjent kom over den under leting etter en nyere brukt Bavaria Cruiser.

 

Lunde har prøvd å komme i kontakt med annonsør uten hell, de kjenner ikke til denne båten så dette er trolig en eller annen form for "falsk" annonse.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har for morro prøvd å sende mail, men fikk ikke noe svar. Teksten var seriøs, men ingen respons...

 

Vel, stiftet bekjennskap med en Bavaria 36 fra Stavanger til Stord 1. pinsedag. Vi gikk fra Stavanger kl. 0900 og fikk flott seilvær til et stykke opp i Karmsundet, da spiste vi samtidig som vi gikk for motor, via Smedasundet. Når vi rundet Stålhuset og satte nesa ut på Sletta var det ikke tvil, vinden hadde tatt seg kraftig, fra ca 20 knop vind og full seilføring i Karmsundet ble det nå vist stabilt over 30 knop når vi gikk for motor... Med "ny" båt og såpass kraftig pålandsvind valgte vi å gå for motor til litt før Ryvarden før vi satte seil, da var vinden nede i 25 knop og vi kostet av gårde med revet stor og genoa... En super tur, med en rett og slett imponerende båt, jeg likte iallefall Bavariaen og etter å ha vært med å lett etter båt for disse som endte opp med denne i hele vår syns jeg ikke det er rart at mange faller for Bavaria. De ønsket seg en Jeanneau, men du får rett og slett så mye mindre båt for pengene at en blir nødt til å stille seg spørsmålet om det er en så mye bedre båt. Hanse 341 var også aktuell, betydelig mindre og ca 100.000 dyrere gjør at det blir litt vanskelig å velge en slik båt fremfor Bavariaen. Så får vi se da om kvaliteten er god, tipper det holder i massevis til vanlig bruk. Gleden ved å ha en stor og god båt å bo i vil nok overskygge evt manglende tideler på loggen eller noen grader på høyden når Jeanneauen og Hansen kommer i kapp...

 

MEN, jeg hadde ikke sagt nei takk til en Hanse 400e (eller 370e) for den del...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fikk testet båten vår i pinsehelga. Turen gikk Flekkefjord - Skagen - (155nm) som gikk unna på 25 timer med SW 15-20 knop vind og 2m bølgehøyde.

 

Returen ble turen litt lengre enn vi hadde regnet med. Årsaken var 25-30 knop WNW vind og sjø inn fra siden på 3-5 meter.

Vi tok max høyde som tillot landfall lengs mulig vest langs sørlandskysten, men nådde ikke lengre enn til Lyngør (71nm) etter ca. 13 timers seilas.

Etter 4 timers hvile/søvn fortsatte vi langs yttre led rundt kysten (ca. 100nm) til og ankom Flekkefjord etter 19 timers segling med akterlig bris og gennakerseiling.

 

Båten oppførte seg upåklagelig og selv med de største sjøene som brøt på toppene rett inn fra siden,

taklet den dette kjempeflott og cruiset videre med 6 knop. Tiltroen til min Bavaria har etter denne turen fått seg ett kraftig løft.

 

Fikk også testet vår nye AIS transponder der vi selv så andre store skip og de oss, samt at de hjemme fulgte med oss på Shipplotter.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det slår aldri feil.

Lykta på Lyngør er ALLTID innkomst tilbake fra Skagen.

 

Da har du seilt med samme høyde som jeg har gjort MANGE ganger , med forskjellige båter. :cheers:

Jeg har til og med sett både lykta i Hirtshals og Lyngør på samme tid, engang i BRA vær.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til dere som har peil på bavaria.

 

Hovedskottet har vært fuget fast tidligere og er nå støpt fast , en forbedring bavaria gjorde for å unngå knirk og bevegelse som visstnok har vært litt problem tidligere.

 

Er denne forbedringen gjort på alle Cruiser båtene fra da den nye serien kom eller er det nyere båter fra f.eks 2007 ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser på den svenske Bavaria-klubben at noen plages med baktunge modeller. Flere har løst dette med flere hundre kilos vann- eller sandsekker i forpiggen for å bedre balansen. Det høres utrolig ut, og er neppe ideelt, trolig en konstruksjonsfeil. Men kan jo være et tips om noen norske eiere plages med det samme. Er visst snakk om B30 og B33.

 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=12967

Link to post
Share on other sites

Dehler lanserte for en del år siden en modell der forpiggen kunne gjøres om til en badekar - fortrinnsvis i havn. I en familiebåt som Bavaria er kanskje tanken en medbrakt sandkasse for de minste.

 

Men alvorlig talt, å drasse rundt på opptil 350 kilo sand i en 33 foter høres lite gunstig ut. Ser noen har løst det ved å flytte batterier etc. forut. Regner med at Lunde har forslag til løsninger for norske kjøpere, flytting av vanntank e.l.

 

I regattabåter tar proffene ut dorullkjernene for å spare vekt. Det er ekstremt. Men å lempe om bord flere hundre ubrukelige kilo, høres ikke mindre ekstremt ut. Noen utpreget lettvindsseiler er Bavaria ikke, men man burde jo ikke gjøre den verre enn den er.

Link to post
Share on other sites

Det står ikke i min liste fra Lundebaat. :eek: Er dette blitt ekstrautstyr nå ? :eek: Får man fremdelse med skypumpe ? :confused:

 

Skal du ha deg ny båt nå igjen Lano, :eek:

Så du kunne ikke holde deg borte ifra disse inlandsbåtene du heller :crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi som har Bavaria merker ikke noe til dette, men de som ikke har Bavaria merker nok mere til dette "problemet" vil jeg tro... uvisst av hvilken årsak, men det skal jeg ikke spekulere så mye i, det overlater jeg til ekspertene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var innom en bekjent i dag som nylig har fått sin splitter nye B39. Den er ikke ferdig sammenstilt enda, men den står på sjøen og har fått på masta. Den er fylt med herlig nybåt-lukt... Utrolig flott båt, lyse farger og pene detaljer. Vinduer (ikke vindruer) med teak(?)-ramme, masse skaper -også ved kartbordet. 3 store lugarer osv. Nesten 4m bred, og gigantisk innvendig og utvendig. .......Gleder meg til jeg få bli med å prøveseile den!!!

 

:sailing::sailing::sailing::sailing::sailing:

 

____/)_______

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så mye å si om produktet Bavaria. Det har nå solgt mest i Norge i noen år. Hadde det vært mange misfornøyde

kunder hadde de kommet i tale. Dette merkes fort. Men det viktigste er at du får en helt ny båt til en fornuftig penge. Utstyret

er levert fra anerkjente produsenter. Bavaria har etter at de kuttet ut Match-serien fjernet seg fra performance-cruisere. Vision

serien er heller ikke en erstatning, men heller konkurrent til Jeanneau DS serien. Hanse har tatt mye av det markedet.

Cruiser-serien har blitt en inner-tier for Bavaria. Se salgstall. Hvor mye negativt har vært skrevet av EIERE,tidligere eiere. Ikke mye. Selvfølgelig kunne det vært forbedringerer her også. Vår 42 gir mye seilglede for pengene. Moderat lys-tall, men

med OK trim, synes jeg det er bra nok. Båten skal være en familie-seiler. I tilegg har du en importør som tar vare på kundene sine. Personer som kan oppgavene sine.

 

Nå er ikke Bavaria alene om å lage bra båter, det er det mange som kan. Men så lenge imp-leddet er en del av produktet mener jeg de står i en særstilling sammen med blant andre Normar.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsmann:

Det er også mitt inntrykk at Lunde er et av de beste argumentene for kjøp av Bavaria. Og jeg antar at Lunde ganske sikkert har en løsning for norske kjøpere på problemene med baktunge modeller. Jeg har i alle fall ikke registrert at norske eiere av mindre modeller forsøker å balansere sine båter med flere hundre kilo sand, vann og jernkuler, som fremgår av innleggene i den svenske Bavaria-klubben.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg seilt 30/33 og kjenner de ikke så godt. Men har et par 30 i havnen hvor eierne er godt fornøyde. Joelle her,

var meget godt fornøyd med sin 30. Så fornøyd at han kjøpte 34. Han hadde også quantum seil på sin 30. Den seilte bra.

Men enig, å legge 300 kg uansett endeskip er ikke riktig. Vekten skal EGENTLIG bort derifra. Men jeg tror Lano er veldig nærme, angående å ha winch foran. Det er stort sett oss her oppe som legger baugen inn.

 

Lunde Båt er en del av produktet, men ikke det viktigste. Men for vårt vedkommende sto det mellom Jeanneau og Bavaria,

da ble Lunde vekten

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det spesielle med bavaria er at alle som ikke har en bav. eller har hatt en bav. er dem som har mest meninger om båtmerket. Det pleier gjerne å være omvendt

 

Enig, jeg blander meg ikke i diskusjonen. Gidder ikke engang å krangle om jern- kontra plast- kontra tre- kontra muring.

 

 

Moderat lys-tall, men

med OK trim, synes jeg det er bra nok. Båten skal være en familie-seiler. I tilegg har du en importør som tar vare på kundene sine. Personer som kan oppgavene sine.

 

Tja, der er du vel inne på noe man kaller 'seilglede'. Noen finner ut av det, andre ikke. Fart er en relativ ting. Min første seilglede fikk jeg med sjekta til kompisen, sekkeseil sydd av melsekker, design fra vikingetiden. Sekkene 'lånte' vi fra mellageret til kompisens far og sydde sammen med hyssing. Også 'lånt' fra samme landhandleri. Så rodde vi oppvinds og seilte medvinds hjem. En gang rodde og sleit vi flere timer motvinds for å få en fin tur hjem. Så løya det og vi måtte ro hjem også. Det var nå det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...