Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Forsettelse følger. Rederinnen kaller inn til kveldsmat.

Eventyret er over. Virkeligheten kaller ... Men nattesøvnen lar nok vente på seg, vil jeg tro. :lol: BTDT

 

Kjapp deg med maten, Astor, vi må få resten av historien før det er leggetid!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå vet du litt om hva båten er god for og det er godt å ta med seg til senere turer.

Lykke til Astor. Det er hærlig på lukket avdeling når bølgene slår over skuta :flag:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

:flag: Deilig å komme i havn tenker jeg :flag:

 

Gratulerer med fin båt!

Så ut til å gå bra i motsjø. Ikke mange som klarer å holde tempo opp når man kommer et stykke ut elva i vind som idag. Fornuftig å slakke av litt slik dere gjorde. Fulgte dere mellom tretoppene et stykke ut elva.

Hydrolift tester ofte båtene ut elva. Det var en som peiset utover i går.

 

Sendte deg en SMS når jeg regnet med at dere hadde passert Hankø, og var kommet mer i le inn mot innsiden av Rauøy.

 

Nå har du i hvertfall fått testet båten. Du har i hvertfall ikke mye dritt i tankene :wink:

 

Lykke til videre i ny båt. Du kommer sikkert til å bli glad i den.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må jeg jo legge til at det er ingen bragd vi har utført. Men for Nikita og meg var det allikevel å tøye grensene noe lenger enn det vi er vant til.

 

Vi la oss miidt i Mossesundet innover. Fart rundt 15 knop- Ringte gamleieren av NWen for å finne de rette knappene på radaren. Skjermen var for sterk og vi ønsket et mer dempet lys som ikke ødela nattesynet. En alltid imøtekommende Odd fra Florø forklarte hva vi skulle gjøre.

 

Nå var det stort sett bare gammel sjø igjen og farten på rundt 15 knop holdt hele veien inn forbi Filtvet fyr og langs Hurumlandet. Lysene fra Oscarsborg og Drøbak lyste oss i møte. Været hadde nå slått om fra striregn og vindt til en nærmest perfekt kveld i klarvær. Men ute var det jo stummende mørkt.

 

Vi nærmet oss jeteen på Storsand. Åpningen er nå utvidet og etter hvert dukket de også opp på radaren, de to stakene som markerer leden i gjennom. Jeg satte på lyskasteren og der blinket det fint i refleksen på rød og grønn stake. Å gå utenom disse ville vært grunnstøtning.

 

Vi slakket av på farten og gled fint i gjennom i nattemørke. Rundt nesset kunne vi se lysene fra Sætre. Båtvenner hadde samlet seg på brygga for å ta i mot oss. Snakk om omtanke. :blush:

 

Sakte gled Silje/Astor inn mot brygga og den nye plassen i boblehavna. Hun er fin å manøvrere. Foreløpig savner jeg ikke baugtrøster.

 

Klart vi var slitne. En tur i nattemørke med ukjent båt, hvor både vind og store bølger spiller inn gjør at turen blir noe annerledes enn det vi var vant med.

 

Vi hadde forberedt oss godt. Første del av turen gikk i ukjent farvann. Del 2 og 3 var kjent farvann. Å ha med en erfaren båtmann som Nikita var også viktig. Han holdt orden på kart og kunne komme med forpleining underveis i mat og drikke. Alt løst ble lagt slik at det ikke ville skape vanskelige situasjoner.

 

Odd i Florø hadde også en lang tur på 5 timer for å levere båten i Bergen. Også han hadde rotete sjø å stri med. En stor takk til gamleieren for en fin båt i god stand. Når en båtmann leverer en solgt båt i en slik stand for man respekt.

 

Redereinnen ankom båthavna for å innspisere med kritisk blikk. Etter vært gikk også hun over til et stort smil. :lol: Båten er godkjent, og vel så det. Nå gleder vi oss begge til å lage hygge i båten i form av egne ting som vi har tatt med oss fra gamle-Astor. Søndag er det meldt godvær over Hurum. Da blir det ganske sikkert en tur utpå.

 

Og det som gleder oss enda mer er våre båtvenner som har båten på land for vinteren. Flere av dem vurderer n¨å ha båten på vannet neste vinter. Vår sosiale omgang i helgene strekker seg lenger enn til bare å ta en tur utpå. Nå kan vi i lukket avdeling også nyte vinteren sammen i en fredelig skjærgård fri for overfylte havner. Kvelden i dag var akkurat så mild som enkelte sommerkvelder kan bli. En liten lunk på ovnen, og en tynn en var alt som manglet.

 

Dette ble noen betraktinger. Noe spontant men slikt for det være.

 

Koslig av dere som møtte oss på brygga. Dette gjør at vi setter ekstra pris på båtlivet. Det er godt å vite at vi har venner som deler vår båt-interesse.

 

Bilder fra turen kommer etter hvert.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Astor! Like greit å prøve skikkelig med en gang skjønner jeg!

 

Fortellingen din minner veldig om når jeg hentet min gamle Albin Cirrus i Halden og tok den til Nærsnes. Det var før Fjord 815 og Viksunden og lenge før hjemsendelsen til vestlandet... 15 sekund meter var det meldt, men jeg tenkte som tøff vestlendingen (i mine egne øyner selvsagt) at 15 s/m, hva er vel det på østlandet??? Ikke noe særlig kom jeg frem til og la ut... Gud bedre for et styr vi hadde for å komme rundt Strømtangen og når da plutselig ekkoloddet viste 3 meter toppet det seg... Dritten viste selvsagt helt feil, men det var 2 gangen jeg var der og det gikk kaldt nedover ryggen...

 

Lærte en lekse der gitt...

 

Bra det gikk fint hjem i ny god vestlandsbåt, velkommen i klubben :sailing:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå kan vi i lukket avdeling også nyte vinteren sammen i en fredelig skjærgård fri for overfylte havner. Kvelden i dag var akkurat så mild som enkelte sommerkvelder kan bli.

Du har skjønt det, Astor. :yesnod: Velkommen til fornuftens verden!

 

Det er mange som gleder seg med deg over nye-båten -- vi kjenner jo alle den ekstatiske lykke over å ha ny båt, sammen med den gnagende angst over alt vi ikke vet om den, kombinert med de spente forventninger om all fremtidig lykke og glede i båtlivet. Kort og godt --- alle skjønner at du fryder deg som en guttunge, og det er deg vel unt.

 

Til lykke med nye båten ... håper den svarer til forventningene over tid.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:confused: Kan bare si GRATTIS jeg da . Håper dere for mye glede av båten og at vi ser dere i Horten . Selv om prisane går opp i gjestehavna her også .Vil vel ikke ha så mye gjester kansje

 

Tine II like blid men kansje blir det min tur også snart :wink:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det gikk radig nedover i regnværet på Glomma. Det skvulpet godt i strømmen hvor Glomma rant nedover og vinden blåste i mot. Under Kråkerøybrua landet vi perfekt etter fire forsøk. Her ble det bunkret opp med full tank. (400 liter)

He, he.. Alltid motstrøms fortøyning i Vesterelva.. Da går det fint.

 

Veldig artig å følge denne tråden i dag - Gratulerer!

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende tråd. Med oppdateringer underveis er jo dette mye bedre enn noe reality TV, som andre har nevnt før. Men du skal vite at du forstyrrer privatlivet i thi mange hjem. Får jo ikke gjort så mye når man stadig vekk må bortom PC'n for å få med seg status :rolleyes:. Ser ut som dere fikk prøvd dere skikkelig på turen også. Bra det er freddag i morgen (Du må vente til freddag...). Da får du bevilge deg noen stille timer i båten og titte igjennom alle duppedittene og detaljene. Mens du nyter den tidligere anviste cognac'en. Blondinerne er det kanskje ikke noen fare for på denne årstiden. Til lykke med ny båt i havn! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vellykket hjembringelse og takk for interessant og fengende beskrivelse så langt!

Til tross for at dette uten tvil har gått ut over både jobb- og fritidsaktiviteter for mange BP-medlemmer rundt om i det ganske land, så håper jeg virkelig at tråden fortsetter i samme stil!

Lykke til videre! :flag:

Link to post
Share on other sites

Heisan Astor!

Godt turen gikk bra, men hadde ikke ventet noe annet heller :yesnod:

Må si jeg ble beroliget når det viste seg å være en Perkins ombord :lol:

Ikke noe annet kunne vært bedre.

Det er forøvrig en flott båt.

Var forøvrig bortom brygga de når jeg var i Sætre for å bunkre i august, men der lå gamlebåten å duppet helt alene...

Får hilse på å se på vidundret til våren enten i Sætre eller i "Pollen"

Forøvrig har vi som regel meget bra stemning på bryggene i "Pollen" i sesongen, så det er bare å ta en tur bortom.

:flag:

Mvh

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod:

En liten cognac, og en lang, eftertenksom cigar. :yesnod:

 

Var nedom havna og fikk spylt av saltvannet som var festet rundt hele båten. vannet er stegt av så jeg fikk en alltid hjelpsom medarbeider på Sætre Marina til å legge ut egen vannslange i dag. Fikk også fyllt opp vanntanken. Fruen kom nedom og var med en snartur utpå for å ta del i følelsen av å kjøre lukket båt.

 

- Dette er akkurat som å kjøre sundbåten hjemme i Kristiansund, var kommentaren. Jeg lurte i all verden hva hun mente med det. :headbang: -Jo der sitter vi også sidelengs, lo hun. :lol::lol:

 

Tok med meg alt som var av manualer hjem. Først skal de blas litt i. Deretter skal de leses. Etter en stund skal de fin-leses. Vinteren kan jo bli lang, vet dere.

 

Når det gjelder cognac og sigar har jeg flg. kommentater min kjære herr. Worse. Jeg røker ikke, men har allikevel i dag godt til innkjøp av en god sigar. Cognacen derimot har jeg alltid stående klar. I kveld har jeg en god anledning til å feire et godt båtkjøp.

 

Bilder fra turen kommer trolig utover kvelden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bilde

Astor settes på sjøen.

 

Bilde

 

For meg har alltid Strømtangen og forholdene her ute en stormnatt vært preget av uhygge. Min bestefar som var dykker ombord i bjergningsdamperen Trygve druknet her ute lille julaften 1912. Alle ombord omkom.

 

I går når vi passerte området var det også ville tilstander rundt oss.

 

Bilde

 

Godt at Odd hadde satt inn nye pussere. De gjorde jobben sammen med en defrostervifte på fullt.

 

 

 

Bilde

 

Eriksen holder rutene rene for dugg. Utenfor raser uværet.

 

Bilde

 

Nikita har rorvakt.

 

 

 

Bilde

 

Et fornøyd rederpar i ny båt. Her med blomster og lykkeønsker fra familen "rem".


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det skal bli moro å se mer bilder av båten og ikke minst fra turen rundt Strømtangen.

Trodde ikke dere fikk tatt noen bilder der, men har vel tatt feil.

 

Ser mange dra på ut elva, og når de passerer odden etter tankene på Krosnes er det første aha opplevelse i slik vind. Så at dere også fikk et par svev der :lol: . Så bli der litt bedre inntil man kommer på høyde med Gåsungene. Så får man hvilt litt igjen, inntil man kommer på utsiden av St Marnet. Da bar blir sjøen grovere og grovere på vei utover (men ikke så krapp som i elva).

 

Obs! var litt sen jeg, du kom meg i forkjøpet. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser mange dra på ut elva, og når de passerer odden etter tankene på Krosnes er det første aha opplevelse i slik vind. Så at dere også fikk et par svev der :lol: . Så bli der litt bedre inntil man kommer på høyde med Gåsungene. Så får man hvilt litt igjen, inntil man kommer på utsiden av St Marnet. Da bar blir sjøen grovere og grovere på vei utover (men ikke så krapp som i elva).

Akkurat det der kan jeg også skrive under på! Lå værfast i Fredrikstad for noen år siden. Da hadde det blåst 16-17 sekundmeter vind fra sør-vest på Strømtangen et par dager. Det løyet til 13, og vi bestemte oss for å gå. Vi måtte hjem. Brukte 1 1/2 time utover mot sjøen for å komme langt nok vest til å gå klar av grunnene utenfor for Hankø. Da vendte jeg baugen nordover og surfet på bølgene i 1 1/2 time inn til Moss. :cool:

 

Når vi passerte odden etter disse tankene på Krosnes, var det en Draco på en 24-25 fot som lå like foran oss som prøvde å dra på litt. Han tok av på en bølgetopp så hele båten var i friluft, og datt rett ned igjen! :eek: Ble så liggende stille et øyeblikk, og så snudde han tvert og gikk tilbake. Vi fortsatte bare pent og rolig utover. Men fytterakker'n som det stampet......

Link to post
Share on other sites

Akkurat det der kan jeg også skrive under på! Lå værfast i Fredrikstad for noen år siden. Da hadde det blåst 16-17 sekundmeter vind fra sør-vest på Strømtangen et par dager. Det løyet til 13, og vi bestemte oss for å gå. Vi måtte hjem. Brukte 1 1/2 time utover mot sjøen for å komme langt nok vest til å gå klar av grunnene utenfor for Hankø. Da vendte jeg baugen nordover og surfet på bølgene i 1 1/2 time inn til Moss. :cool:

 

Når vi passerte odden etter disse tankene på Krosnes, var det en Draco på en 24-25 fot som lå like foran oss som prøvde å dra på litt. Han tok av på en bølgetopp så hele båten var i friluft, og datt rett ned igjen! :eek: Ble så liggende stille et øyeblikk, og så snudde han tvert og gikk tilbake. Vi fortsatte bare pent og rolig utover. Men fytterakker'n som det stampet......

 

He, he :lol:

 

Jeg sitter på verandaen og ser mange som snur, men der er jo mest mindre båter da. Når det er 16 m/s som igår er det sjelden noen drar ut i det hele tatt. Mange som ikke er kjent vet ikke hvor hardt det kan ta utover elva og rundt Strømtangen på sterk S/V. Jeg har kjørt der i mange år, begynte med joller.

Generelt har jeg inntrykk av at mange fra nord Norge og veslandet tror at ytre Olsofjordd er en andedam, men flere har blitt overrasket. Kona er fra Austevoll og jeg har hatt med famlie derfra som har blitt litt mørbanket i bl.a en skjærgårdsjeep for en del år siden. Der er at bølgene blir veldig krappe som er uvant. Det er som nevnt tidligere strøm utover (opp til 3 knop) og vind innover fra s/v sammen med relativt grunt vann som lager de krappe bølgene.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag går turen til Sandspollen. Tiden er kommet til å prøve dreggvinsj, og teste manøvreringsegenskapene. Greit det når man er alane på sjøen.

Været her denne søndagen er blå himmel og lite vind.

 

Etter noen dager i havne med midlertidige fortøyninger er tiden kommet til å få tilpasset det faste fortøyningsutstyret.

Mulig det blir tid til noen bilder også.

 

Dossen sluttet å virke i går. Det sitter et toalett av typen manuell ombord. Den pumper ikke inn vann. Trolig bare noe som trengs å bytte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...