Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Da er kartplotter og vhf anskaffet. Sistnevnte blir litt catch-22, da jeg slik jeg forstår er pliktet til å ha den påslått, samtidig som jeg ikke har lov å bruke den (men har i det minste opplæring, erfaring og papirer på alt av forsvarets sambandsutstyr). Har hverken råd eller mulighet til å ta kurs før i august, men har fått klar beskjed om at jeg ikke bør tenke på å krysse nordsjøen uten.

 

Kartplotteren er en Raymarine Axiom 7", så det blir en real oppgradering fra nettbrett med norgeskart. Hadde min første skikkelige grunnstøting for noen dager siden, der jeg kom for tett opp på vinden gjennom et skjærdekket område, og måtte falle av.

Gikk klar av alle, men da jeg trodde jeg var trygg, smalt det noe innforj*vlig to ganger. Heldigvis var det 1m dybde (jeg stikker 1.29), og båten helte 20 grader med full seilføring, så vinkelen på det relativt gjevne svaberg-skjæret ble ikke verre enn at jeg klarte å stå oppreist uten å holde meg fast når jeg traff. Kjølboltene er hele og fine, så skal få dykket ila uken for å inspisere kjølen. Men neste gang blir det motor, eller seile rundt, for å miste fremdriften der med påfølgende ufrivillig svinging unner jeg ingen.

20220627_130300.jpg

Screenshot_20220623-153526_Norgeskart outdoors.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk dykket under båten igår, og fant ikke engang en skrape på kjølen. Hele kanten rundt overgangen til glassfiberet var uten tegn til sprekker. Gjennomføringen var også i plettfri stand. Utrolig glad for at jeg har en overdrevet solid bygget bygget båt! Kjølboltene er som tidliger nevnt hele, og jeg har ingen tegn til vannlekkasje, så dersom det er noe mer jeg burde være obs på, tas alle råd imot. 

 

Må forøvrig få meg en dykkermaske som ikke lekker som en sil, for å være oppned under kjølen mens vannet pipler inn i nesen var ikke gøy.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo ut til å kunne gå bra. Kan fort være nyttig å forhøre seg med forsikringsselskapet om de ønsker at båten skal løftes og vurderes. 

 

VHF-sertifikat tar du på en ettermiddag hvis du vil. Om du er kjent med radio fra tidligere går det nok bare enda fortere.

Link to post
Share on other sites

pirlo skrev for 16 timer siden:

Det høres jo ut til å kunne gå bra. Kan fort være nyttig å forhøre seg med forsikringsselskapet om de ønsker at båten skal løftes og vurderes. 

 

VHF-sertifikat tar du på en ettermiddag hvis du vil. Om du er kjent med radio fra tidligere går det nok bare enda fortere.

Ser på andres erfaringer med maxi at de tåler en god del mer enn det man forventer, så satser på det. Har ikke forsikring, da det i det store og det hele er bortkastet på en så billig og gammel båt + at jeg da ville fått store begrensninger på hva jeg kan montere selv (EL, dieselvarmer mm). Dersom jeg måtte ha vraket båten, så får jeg dekket mer av å strippe den for deler jeg kan selge.

 

Klar over at det bare er en ettermiddag, det er dessverre pengene det står på. 

Er belånt opp etter ørene for å kjøpe sikkerhetsutstyr til turen. Satser på å få gjort det i august, inntil videre blir det havregryn og fisk, med mindre skattepengene kommer hakket tidligere i år.

 

Konsesjon er jeg hakket mer skeptisk til, da jeg ikke har folkeregistrert adresse. Tidligere erfaring med nødpeilesender var at de til tross for gjentatte forsøk på å føre opp moren min sin adresse til faktura bare sendte hele sulamitten rett til inkasso uten å kontakte meg først. Kredittverdigheten min er automatisk i kjelleren grunnet ufb-status, så slikt er utrolig ødeleggende for muligheten min til enkle ting som for eksempel telefonabbonoment. Men jeg ønsker selvfølgelig å støtte kystradioene, så får snuse på muligheten for e-faktura der.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På tide med en liten oppdatering her!

Som forberedelse til turen som ikke ble noe av, fikk vi satt inn kartplotter (Raymarine axiom 7" med lighthouse kart), ringbolt til sikringsline i cockpit, samt dekksliner. Har også et par spinlock 6D 175kn med doble sikringsliner, noe som mildt sagt er mer komfortabelt enn de gamle seilvestene.

Fikk endel problemer på veien, koblingsboksen på 4 av 6 solcellepaneler falt av, den var nemlig bare limt på med sika....
Har fått kjøpt inn nye, usikker på om jeg kan reklamere på de gamle. Et av dem ble derimot montert i april, så der burde jeg ha en sjans.

Motoren fikk også problemer, heldigvis hadde styrmannen lang erfaring med trimming av mopeder, så der fikk jeg kyndig opplæring, og jerngenoaen durer nå som en klokke, godt hjulpet av ny olje.

Ellers har jeg fått kjøpt inn en Ozonmaskin (i siste liten før de blir forbudt), så nå skal endelig den fordømte muggsoppen dø, sammen med den gamle båtlukten.

Har blitt litt opptatt med forpliktelser på land den siste uken, så beklager manglende bilder. Blir dog straks en langhelg til sjøs igjen med nytt mannskap imorgen, blir godt å komme seg utpå igjen :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var det motoren sin tur til å takke for seg, selvfølgelig midt på fjorden uten vind. Ble mer og mer ujevn lyd i den, før den begynte å smelle til med høylytt dunking. Får fortsatt fremdrift i den, men høres ut som den skal eksplodere hvert øyeblikk. Olje ble jo byttet for ikke så lenge siden, så min begrensede forbrenningsmotorkunnskap tilsier at det er sylinderproblemer.

 

Men har som sagt fint lite peiling, så alle råd tas godt imot. Er som sagt midtfjords, er langt til land, og har på toppen av det hele feber :giggle:

Link to post
Share on other sites

index skrev 23 minutter siden:

Skru ut bunnpluggen i forgasseren, pump et par tak med blæra for å skylle ut evt uhumskheter og monter sammen igjen. Ofte er det ikke mer som skal til. Gjort på få minutter. 

Kan det gjøres på vannet da? Høres ut som om noe er løst inne i motoren, ujevne smell istedenfor den vanlige jevne duren. Fikk ikke start på den i det hele tatt nå, så byttet tennplugg. Starter igjen, men fortsatt så ujevnt at jeg blir å spare den til krise/legge til i havn. Er selvfølgelig bare 50nm fra vinterhavna på toppen av det hele, den kunne ha ventet litt til...

Link to post
Share on other sites

Da var forgasser tømt, og etter regnbuefargen på vannet å dømme kommer jeg aldri inn i miljøhimmelen... Fikk stoppet det verste i det minste.

 

Motoren smeller og rykker til som før, veldig tydelig at noe er løst inni der. Holder forøvrig 1.8 knop hver gang det kommer en regnbyge, så kommer meg i det minste fremover. Litt over 40nm igjen til vinterhavna, om ikke annet får seilesesongen en spennende avsluttning, med en aldri så liten eksamen i det jeg har tilegnet meg av sjømannskap så langt :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Da ligger jeg trygt for anker, ble snaue 15nm idag, der toppfarten var en halvtime med 3,5 knop...

Hadde aldri trodd jeg virkelig skulle få bruk for årene, men de var faktisk gull verdt idag, hadde ikke kommet meg inn i bukta der jeg er uten. 

 

Meldt lite vind imorgen, men skal være sol, så håper jeg får hjelp av solgangsbrisen. 35nm igjen til vinterhavna!

Link to post
Share on other sites

Hei. Du har bra ståpåvilje! Respekt.

 

Då eg hadde Albin Vega, med dårleg Volvo Penta, og påhengsmotor på brakett hadde eg alltid med ein påhengsmotor ekstra. 

På ein tur til Espevær var både foreldra mine, søster mi og nieser med.

 

Dei blei litt imponert då eg drog fram den tredje påhengsmotorer, og monterte den på braketten. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 42 minutter siden:

Dei blei litt imponert då eg drog fram den tredje påhengsmotorer, og monterte den på braketten. 

 

Ikke verst! Om du hadde dratt fram enda flere hadde de nok ristet på hodet...😂

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Har hatt mange år med påhengsmotor, rens av forgasser og ekstra tennplugger er like nyttig som ekstra påhengsmotor. Hvis de behandles pent så fungerer de ganske greit. Men savner totakterne. 

Den eine motoren fekk diesel. Det var nok å drenera tank og forgassar, og å fylla ny bensin. 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Da var det på høy tid med en oppdatering! 

 

Kom meg omsider frem til vinterhavna, der jeg gav bort motoren til en med lite penger og mye pågangsmot. Selv ble jeg sengeliggende i nesten 3 måneder med sykdom i et annet fylke, og da jeg endelig kom tilbake til båten hadde den fuktige høsten herjet. Salongen lignet mer en petri-skål enn det jeg var komfortabel med å bo i, og jeg endte opp med å bo i hybel i noen måneder mens jeg luftet, kjørte ozongenerator, luftavfukter og vasket for harde livet hver helg det ikke var drittvær.

 

I april gikk jeg til innkjøp av en suzuki 2,5hk langstammet motor, noe svak for moderskipet, men gull verdt for jolla! Herlig å slippe å ro til butikken når jeg kastet loss i mai. Har også endt opp med å bli mye flinkere på å heise seil og ta hensyn til tidevann, da jeg ikke lenger kan falle tilbake på jerngenoaen hver gang jeg er lat.

 

Jolla er i skrivende stund på vei inn i solnedgangen, 2 av 3 luftkammer lekker, hekkplaten er bøyd, samtlige skjøtekanter er løse, og jeg er lei av å lime årefestene. Men 10 år på havet er jo lang og tro tjeneste for en aquaquick 230 light, så den skal få tre av så snart jeg får den nye i posten.

 

Har kjøpt en West 250 Light, som ser ut til å være av samme ulla, men selvfølgelig hakket større. Nå som jeg har motor blir det kjekt med litt mer plass når jeg skal på oppdagelsesferd, for ikke å snakke om å få plass til en ekstra passasjer.

 

I skrivende stund ligger jeg fortøyd til et berg med kamkiler, da ankeret mitt (bruce 15kg med blytau) omsider ble hengende fast for godt. Prøvde å få det løs i flere timer med seil, motor, vinsj og det hele, uten hell. Er heldigvis en plass jeg er ofte, så da ofret jeg en fender mot å bli den stolte eier av egen moring! Satser på å få byttet til oransje bøye neste gang jeg passerer (er godt ute av skipsleia).

 

Det noe overdimensjonerte ankeret mitt har aldri sviktet, så satser på identisk oppsett. Er heldigvis bare en dags seilas fra maritim og biltema, så det ordner seg.

 

Ellers har båten fått litt skade på kryssholt i en høststorm som rev utliggeren til nabobåten tvert av, så det må muligens utbedres. 

 

Hovedpri i sommer er fall til cockpit og å gå over hele dekket med tec7. Må muligens ha av masta for å tette mastefoten, det tar jeg isåfall samtidig som jeg bunnstoffer. Har allerede byttet en hengsle og tettet alle gjennomføringer til dekksluka, resten tar jeg fortløpende når jeg har tid. 

 

Har gjennopptatt fridykkingen og er på utkikk etter strikkharpun, så det er godt det er mye igjen av sommeren!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg nettopp vært igjennom mitt største mareritt på båtfronten!

 

Ble ringt av en bekjent i brannvesenet, som fortalte at båten hadde slitt seg for anker, og hadde drevet rett inn i en steinmolo. De hadde heldigvis fått kjørt den til nærmeste kai (takk og lov at jeg alltid lar dødmannsknappen være i når jeg ankrer), og fortøyd den.

 

Kastet meg på sykkelen, og møtte politiet på kaien, som fortalte at den hadde gnaget på en stein akter. Det var ankerlina (blytau 4000kg fra biltema) som hadde røket, attpåtil mindre enn to år etter innkjøp, og uten synlige skader da jeg lempet det uti. 

 

Var ankret på en halvskjermet sandstrand med mye vind, men bare moderat sjøgang, der jeg ofte legger båten når jeg skal besøke familien.

Det var 3 meter dypt, ingen steiner, og 15kg bruce med 5m kjetting og 45m 16mm blytau med avlastere i kryssholt, så hva som har skjedd er et mysterium. Skal få dykket etter ankeret så snart det lar seg gjøre.

 

Hoppet overbord med den nye dykkermaska, og etter å ha testet ut fridykking med 170 i puls (anbefales ikke), kom jeg meg under båten.

 

Kjølen var skrapet opp, roret likeså, og det var mindre skrapeskader i gelcoat på skroget. Men ingen synlige skader i kjølbolter, ei heller vann i kjølsvinet (som jeg endelig har holdt helt tørt over tid).

 

Så i ettertid at det var lite sjøgang der den gikk på land, hadde vinden vært hakket mer nordlig hadde det utvilsomt gått mye verre.

Nå skal jeg få båten på land i morgen hos den lokale seilforeningen, dessverre blir den da på land til 1. August...

 

Vrikket selvfølgelig også ankelen i hastverket med å komme meg ut, så nå blir det hverken seiling eller fjelltur... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fått båten land, dro jeg ut til der jeg hadde ankret med broren min. Den nye jolla lå der fortsatt, og vi kom oss utpå. Savnet våtdrakt, ble kaldt uten sol og 25 grader, selvom vanntemperaturen var ok.

 

Saumfarte havbunnen i en times tid, før vi omsider fant det på 4-5 meters dyp. Det satt strakt ut som et skoleeksempel, uten floker eller sammenvikling i ankeret. Kjetting først, deretter 10-15m tau, noe som tilsier at sannsynligheten for at det har gnaget på ankeret er minimal. Sjekket hele havbunnen for steiner, men der var det kun sand, sand og atter sand. Ikke engang et skjell var å finne.

 

Som en av de tidligere postene forteller hadde jeg satt det fast, og etter at jeg skrev det klarte jeg etter mye om og men å få det opp. Gikk derfor nitidig over både tau, sjakkel og anker flere ganger på den snaut 4 timer lange seilasen til stranda der jeg ankret opp, og lå i en snau uke mens jeg var på familiebesøk/hentet ny jolle. Var utom båten hver dag for å se til fortøyningene, men var selvfølgelig ikke under vannet. Vet derfor med sikkerhet at tauet ikke hadde synlige skader.

 

Ble derfor veldig overrasket da jeg oppdaget at halve tauet var kappet over. Den andre halvparten samsvarer med slitasjebrudd. Hva eller hvem som har gjort det får jeg nok aldri vite.

GOPR1713_1688219256323.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...