Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Joerg Becker skrev 36 minutter siden:

Jo da, jeg kan bekrefte det selv.
Sønnak var ganske greit før i tida, de gamle.
Senere derimot vet jeg ikke om én kunde som kjøpte flere enn 2
og som fikk ikke problemer med minst ett.

...nei, jeg tøyser ikke, bare forteller det jeg både ser og hører.


:fishing:
Jørg

Det er kanskje forskjell på type batteri, men jeg selger mellom 100 og 150 Exide batterier hvert år som del av en vinsjpakke. Har fortsatt ikke en eneste reklamasjon etter 10 år. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 27 minutter siden:

Det er kanskje forskjell på type batteri, men jeg selger mellom 100 og 150 Exide batterier hvert år som del av en vinsjpakke. Har fortsatt ikke en eneste reklamasjon etter 10 år. 

Ikke vet jeg men noen selger andre merker batterier mens andre er bare i mot ting som kan kjøpes på BT billigere og selvfølgelig mye bedre enn all verdens merkevare.
Dog skal jeg  være med på att for 12-15 år siden så var det endel røyk rundt Sønnak sitt Nautilus batteri så kanskje de solgte en dårlig bach med batterier i norge og da til noen av BP sine medlemmer utifra støyen.
Eller kanskje feil folk fikk de batteriene...ikke vet jeg men mine Sønnak Nautilus fungerte lyttefritt til den båten ble solgt.
Uansett er det godt over ett desennium siden disse batteriene gikk ut av produksjon og det var vel bare på slutten av Nautilus sitt livsløp det dukket opp en håndfull misfornøyde kunder her inne.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 1 time siden:

Satt inn ett Exide EK960 i Jaguren for litt siden.
Da hadde den på knappe 9 år drept orginal batteriet og tygget opp BT sitt gule og svarte AGM batteri som går for å være bra her inne. Skal ikke gå god for det selv men tekniske spec på dette batteriet som vekt og evnen til å ta i mot lading er bra
Faktisk er Bt batteriet bare noen hundre gram lettere og ligger bare 2 amp bak Exide sitt batteri på lade motakelighet så sett opp i mot pris står det seg til meget godt...på papiret.

Hvilket batteri fra BT sammenligner du med da?

Link to post
Share on other sites

Da ble det litt diskusjon, og det er jo kjekt at der finnes flere meninger🙂

Monterte det nye batteriet i båten i ettermiddag, og thruster går nå som en kule, og ble selvsagt slutt på ladelampe/alarm,som jo var første tegn på at forrige batteri var kaputt.

Skal måle litt på spenningsfall ved kjøring, når jeg får fruen med for å trykke på knappen en gang🙂

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 12 timer siden:

Satt inn ett Exide EK960 i Jaguren for litt siden.
Da hadde den på knappe 9 år drept orginal batteriet og tygget opp BT sitt gule og svarte AGM batteri som går for å være bra her inne. Skal ikke gå god for det selv men tekniske spec på dette batteriet som vekt og evnen til å ta i mot lading er bra
Faktisk er Bt batteriet bare noen hundre gram lettere og ligger bare 2 amp bak Exide sitt batteri på lade motakelighet

Lurer fremdeles på hvilket BT batteri du sammenligner med. Exide EK960 er oppgitt til 100Ah og 27kg, men kun 800 CCA. Biltema sine gule og svarte er oppgitt til 95 og 105Ah, og hhv. 27 og 29kg. Begge er oppgitt til høyere CCA verdi enn Exide batteriet. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 16 timer siden:

Selger du batterier som hadde tålt TS sitt grill forsøk?
 

Jeg selger ikke lengre batterier, men kun alt som lader og overvåker (>36 år i bransjen, og sluttet vel for ca 8-9 år siden med batterier).
Men det kan hende at jeg må begynne med Litium snart, for er bare blitt
for mange som gjerne vil kjøpe Balmar-dynamoene, fordeling og batterier samtidig.

Men det beste han TS kunne har valgt er et HD-blybatteri med flytende syre,
med ordentlig Ah og tilstrekkelig CCA. Spør du meg. 

Ellers er jeg bare delvis enig i påstanden at det for det -meste- er brukerfeil
som dreper batterier. Enkelt å påstå fra min side når nå ganske mange
bruker batterimonitor også.

Omvendt er det nemlig imidlertid de færreste som
-ikke- bruker batteriladere som er "beregnet" til å kunne
lade både med flere trins, og (bortsett av redusert
floatspenning til AGM i havner) for det meste med riktig
spenning også.
Laderprodusentene lærte imidlertid også (på nytt) at bly
må overlades med måte for å funke.
Så, dette er på stell.

Det eneste jeg fortsatt ser (overall, og også her) at laderne velges for svak.
Poeng er jo at det finnes forskjellige type kjemi/fysisk oppbygging.
Og AGM trenger trykk når dem enten står ubrukt lenge eller utlades for dypt.
AGM bør også innkjøres en gang per år, og bør lades kortest mulig med høy spenning, som krever tilbud av så mye strøm som dem tåler.

"For dypt" gjelder også når 7%-svilla ikke ble nådd matematisk,
mens spenningen sank for lavt allikevel (klassisk problem med feil bruk grunnen skeiv belastning).

Sett fra min side er det batteriprodusentene som er feilkilden.
NB: Exide er produsent og holding med flere grupper.
Og problemene i gruppene begynte når mora begynte å spare på dem Cent by Cent.

Når batterier blir laget til et formal, da -må- den holde mål.
Sier jeg start, da er det til start, men ikke til annet.
Men det er ikke der problemet for de fleste ligger, rent fysisk,
men at batterier som egentlig er beregnet for start (tynne plater) peppes opp med noen ekstra gram, og så omsider selges i reklamen til "multi-formal" som dagens vanlig forbruk, truster og vinsj også.
Start brukes maks (!) i 3 sekunder**, med noe kapasitetsflyt av kanskje 0,1 - 1%.
Derfor... lever startbatterier lenge, når ikke fartøyet selv elelr andre forbrukere gnager på dem også.
(**ellers er motoren syk. Unntak: Ettergløding og
innsugluftoppvarming samtidig motoren har for lite dynamo-kapasitet).

Alt annet enn Start brukes for lenge, og derfor fantes det
(og finnes fremdeles) traksjons-batterier som tåler dette
både enkelt og helt uten å svette.

Eks: Ta et ordentlig HD-batteri fra Sonnenschein eller
Hoppecke, med passe valgt kapasitet og korrekt ladesystem, og fortell noen som kan batterier at du klarte å ødelegge
dem ila de neste 10 - 15 år.  :smiley: :smiley:
Disse batterier koster ordentlige penger (grunn for at Exide ikke fusker med dem), men det en da får tilbake er verdt dobbelt så mye, spør du meg.
I alle fall er dette merkene som brukes gjerne når ting "bare må gå" i anleggs- og transportbransjen.

Så, ja noen kan har rett at det er brukerfeil,
men bare fordi produsentene, grossister,
og ikke minst selgere ikke gir mer informasjon.

God helg!

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Lurer fremdeles på hvilket BT batteri du sammenligner med. Exide EK960 er oppgitt til 100Ah og 27kg, men kun 800 CCA. Biltema sine gule og svarte er oppgitt til 95 og 105Ah, og hhv. 27 og 29kg. Begge er oppgitt til høyere CCA verdi enn Exide batteriet. 

Det som stod i bilen min.

Mitt hadde gull kasse med sort klistremerke som er motsatt av fargene som det du linket til tidligere.
Har ikke kastet batteriet enda men det ble igjen på jobb så kan sikkert knipse ett bilde med BT nummret,
Fritt i fra husken var det 92 AH og klistrelappen som man peller av måned og år....hvis noen hadde tatt seg bryet gjorde att det ikke kunne være nyere enn 2019.
Så derfor fullt mulig att det batteriet har utgått og blitt oppgradert til 95ah
Ser Sønnak har oppgradert i fra EK950 til EK960 som betyr dyrere pris og en hel AMP større kapasitet,
Den skal jeg bruke på noe gøy.
Men siden vi er i gang med tall så er EK960 på 96AH som nummeret på batteriet tilsier og ikke 100ah.
Derfor kan jeg flotte meg med en hel AH mer enn det gamle EK950 som fortsatt noen selgere har på lager.
 

Edit. Komondo...EK960 har 850A EN og ikke "bare"800A så da har det samme start amp som BT sitt.
Nå er jeg i dette tilfelle ikke opptatt av det heller da starteren ikke er i nærheten engang til å kunne ha noe nytte av det og det er ikke fordi starteren er liten eller motoren en vits.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 7 timer siden:



Eks: Ta et ordentlig HD-batteri fra Sonnenschein eller
Hoppecke, med passe valgt kapasitet og korrekt ladesystem, og fortell noen som kan batterier at du klarte å ødelegge
dem ila de neste 10 - 15 år.  :smiley: :smiley:
Disse batterier koster ordentlige penger (grunn for at Exide ikke fusker med dem), men det en da får tilbake er verdt dobbelt så mye, spør du meg.
I alle fall er dette merkene som brukes gjerne når ting "bare må gå" i anleggs- og transportbransjen.



:fishing:
Jørg
 

Jeg har ikke tall men jeg ville tro att de fleste batterier som dauer eller mister kapasitet for tidelig i marine segmentet gjør det fordi noen lar spenningen droppe for lavt under vinterlagring.
Da hjelper det lite men gode batterier for de dauer de også og det overrasker ingen som kan batterier

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Jeg har ikke tall men jeg ville tro att de fleste batterier som dauer eller mister kapasitet for tidelig i marine segmentet gjør det fordi noen lar spenningen droppe for lavt under vinterlagring.
Da hjelper det lite men gode batterier for de dauer de også og det overrasker ingen som kan batterier

Du tyder på sulfatering? Det gjelder sikkert for noen slurvinger, men jeg tviler på at det gjelder allmennheten. De fleste har nok frakoblet batteriene (polsko eler hovedbryter) eller ladere tilkoblet enten over hele vinteren eller lader en to ganger, som pleier å holde lenge for å hindre at batterier havner under 12,6V der problemsonen begynner. Og så er det avhengig kjemien også. Alle blybaserte batterier som kan lades med over 14,5V kan fint desulfateres for det lille som danner seg over en vinter. AGM kan t.om. står uten lading over gjerne 4 til 6 måneder. Særlig når det er kald er sulfatering et mindre problem. Tvert imot, kulde bremser dette (forutsetter at batteriene var toppladet før, som de fleste er.).
Men små forbrukere over lang tid kan drepe alle batterier, som f.eks. radiominner og annet slik. Men det er nok ikke dem som klager etter hvert, for vet som har skylden.

:seeya:
Jørg 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Du tyder på sulfatering? Det gjelder sikkert for noen slurvinger, men jeg tviler på at det gjelder allmennheten. De fleste har nok frakoblet batteriene (polsko eler hovedbryter) eller ladere tilkoblet enten over hele vinteren eller lader en to ganger, som pleier å holde lenge for å hindre at batterier havner under 12,6V der problemsonen begynner. Og så er det avhengig kjemien også. Alle blybaserte batterier som kan lades med over 14,5V kan fint desulfateres for det lille som danner seg over en vinter. AGM kan t.om. står uten lading over gjerne 4 til 6 måneder. Særlig når det er kald er sulfatering et mindre problem. Tvert imot, kulde bremser dette (forutsetter at batteriene var toppladet før, som de fleste er.).
Men små forbrukere over lang tid kan drepe alle batterier, som f.eks. radiominner og annet slik. Men det er nok ikke dem som klager etter hvert, for vet som har skylden.

Tror nok vi er farget av erfaringene man har gjort i løpet av ett langt liv.
I min verden er det mange slurvinger der ute som vraker batteribanker over en lav sko og etterpå vil de ikke skjønne eller later som de ikke skjønner.
Gjengangeren er de som skrur av hovedstrømbryteren og tror båten ikke trekker noe strøm.

Når våren kommer så blir batteriene på rutine ladet opp uten at spenningen blir sjekket så tar batteriene lading så aner de ikke at spenningen har vært for lav og batteriene har sulfatert.

Så går de helt i rødt å klager på de jævla dårlige batteriene de kjøpte i fjor eller året før eller året før der igjen.

Jeg vet også det slurves mye med ladning i proff opplag også.
Opplaget har typisk noen få ladere og veldig mange båter slik att regnestykket ikke går opp på lang tid eller ikke går opp før båtene er pakket inn for vinteren så lading er utsatt til våren
Har ikke båten landstrøm med ladning og vært lite brukt den høsten så er man igang uten å tenke tanken som kunde
Men enig att man kan lade vekk sulfatet i fra vinterlagring av batterier som bare har selvutladet men batterier som har hatt strømtrekk uten å ha blitt ladet er i varierene grad varig sveket eller daue for godt alt etter batterispenning og tid

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke noe syrefylt batteri der framme i baugen, da dette er en planende båt og forholdsvis flatbunnet (Derfor også økonomisk i drift). Blir veldig mye harde slag i sjøgang, og derfor valgte jeg AGM.

 

Ellers har jo det nye EM960 batteriet mitt en MCA på 960A, og forskjellen i forhold til CCA er vel temperaturen.

 

Tror aldri jeg kommer til å bruke båten med -18 grader inni kabinen . Er jo en lyst båt dette :smiley:

 

Cold Cranking Amps (CCA) is a test conducted at 0 F (-18 C) for 30 seconds without falling below 7.2v at the battery's CCA rating.

Marine Cranking Amps (MCA) is a test conducted at 32 F (0 C) for 30 seconds without falling below 7.2v at the battery's MCA rating.

 

Ellers synes jeg også 31kg. batteri nesten er for mye der helt framme i baugen. Er jo endel masse det som skal akselereres opp og ned i bølgene, så noe større batteri vil det nok ikke bli helt der framme. Skulle egentlig bare beholdt den første versjonen jeg jeg gjorde under oppgraderingen, nemlig et 50Ah Maxxima SX900 + i tillegg støtte fra startbanken bak.(Originalt og fabrikkmontert fikk jo thruster kun strøm fra startbanken, og det funket jo forsåvidt det også)

Tror nok jeg uansett kommer til å montere inn en fjernstyrt hovedbryter, for sammenkobling av bankene.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 27.1.2024 at 18.52:

Det som stod i bilen min.

Mitt hadde gull kasse med sort klistremerke som er motsatt av fargene som det du linket til tidligere.
Har ikke kastet batteriet enda men det ble igjen på jobb så kan sikkert knipse ett bilde med BT nummret,
Fritt i fra husken var det 92 AH og klistrelappen som man peller av måned og år....hvis noen hadde tatt seg bryet gjorde att det ikke kunne være nyere enn 2019.
Så derfor fullt mulig att det batteriet har utgått og blitt oppgradert til 95ah
Ser Sønnak har oppgradert i fra EK950 til EK960 som betyr dyrere pris og en hel AMP større kapasitet,
Den skal jeg bruke på noe gøy.
Men siden vi er i gang med tall så er EK960 på 96AH som nummeret på batteriet tilsier og ikke 100ah.
Derfor kan jeg flotte meg med en hel AH mer enn det gamle EK950 som fortsatt noen selgere har på lager.
 

Edit. Komondo...EK960 har 850A EN og ikke "bare"800A så da har det samme start amp som BT sitt.
Nå er jeg i dette tilfelle ikke opptatt av det heller da starteren ikke er i nærheten engang til å kunne ha noe nytte av det og det er ikke fordi starteren er liten eller motoren en vits.

Beklager, ser nå at jeg har sett på batteriet som heter EM960, det er altså på 100Ah og 800CCA:

image.png.85a80d37ff0a03f0c077d96cc31c0bb7.png 

 

Det betyr at EK960 er oppgitt med både startstrøm og kapasitet til samme verdier, altså 95Ah og 850CCA. Men du skriver at BT batteriet er lettere, det stemmer ikke. Det er nesten en kg tyngre. 

 

 

JohnS skrev 12 minutter siden:

Ellers har jo det nye EM960 batteriet mitt en MCA på 960A, og forskjellen i forhold til CCA er vel temperaturen.

Hvis man sammenligner to batterier må man enten se på MCA eller CCA på begge. Som du sier er jo temperaturen ulik for de to standardene, men du ønsker jo uansett ikke å dra batteriet ned i 7,2V. Så verdiene er jo helt irrelevante for trusterbruk, da vil du ha så høy spenning på motoren som mulig og med litt spenningsfall i kablene så bør polspenningen være over 11V. Du får ikke ut 800A i mange mikrosekundene da. 

 

Ellers, når det gjelder det vi snakket om med spenning på vedlikeholdslading, så dukket det opp en gammel tråd her nå i dag som er relevant:

https://baatplassen.no/i/topic/104362-agm-batterierkan-de-knekkes-ved-kontinuerlig-lading/

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Beklager, ser nå at jeg har sett på batteriet som heter EM960, det er altså på 100Ah og 800CCA:

image.png.85a80d37ff0a03f0c077d96cc31c0bb7.png 

 

Det betyr at EK960 er oppgitt med både startstrøm og kapasitet til samme verdier, altså 95Ah og 850CCA. Men du skriver at BT batteriet er lettere, det stemmer ikke. Det er nesten en kg tyngre. 

 

 

Hvis man sammenligner to batterier må man enten se på MCA eller CCA på begge. Som du sier er jo temperaturen ulik for de to standardene, men du ønsker jo uansett ikke å dra batteriet ned i 7,2V. Så verdiene er jo helt irrelevante for trusterbruk, da vil du ha så høy spenning på motoren som mulig og med litt spenningsfall i kablene så bør polspenningen være over 11V. Du får ikke ut 800A i mange mikrosekundene da. 

 

Ellers, når det gjelder det vi snakket om med spenning på vedlikeholdslading, så dukket det opp en gammel tråd her nå i dag som er relevant:

https://baatplassen.no/i/topic/104362-agm-batterierkan-de-knekkes-ved-kontinuerlig-lading/

Enig med den, 7,2V er ikke aktuelt, men tviler på at jeg kommer opp i 11V, kanskje med startbank innkoblet. Blir spennende å måle :smiley:

Er mer snakk om en 350-400A her. Ellers er der litt forskjellige verdier ute å går for samme batteri. Exide oppgav 31kg.

Dette er det jeg fikk av dem:

image.png.9e8b2c08e64db7847d9756b0fd1d7d12.png

Ellers tror jeg at jeg får ta badevekten i båten og veie det nye batteriet. Kan være greit å sammenligne etter noen år.

Komodo skrev for 3 timer siden:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke forstår er hvorfor at "alle" evig diskuterer CCA og MCA.
Dette er nok greit når vi ser på start, dog ikke på storforbrukere som ankervinsj

eller t.o.m. trustere?  
Det som er mye viktigere i så fall er jo å titte på utladingskurven av et batteri,
som kan vise spenningsforløp relatert til strøm og tid ved gitt temperatur.
Å kjøpe et baug-batteri uten slik datablad blir nok bare lotteri.

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Men du skriver at BT batteriet er lettere, det stemmer ikke. Det er nesten en kg tyngre. 

Det stemmer nok....men jeg sammenlignet litt epler og bananer ser jeg da mitt BT AGM batteri er på 92AH og har Gul kasse med sort klistremerke som er motsatt farger av dagens som har sort kasse med gult klistremerke og er på 95AH.
Så det gir jo mening att ett batteri med mindre AH er lettere.
Men som skrevet enten i denne tråden eller en annen har BT sine AGM batterier gode tekniske data og en fornuftig pris.

Link to post
Share on other sites

Vekten på det nye batteriet er 30,9kg ifølge min badevekt🙂

Målt spenning ved kjøring thruster.

Volvoen i gang på tomgang, og lade spenning 14,24V.

Etter 10 sek.thruster kjøring : 10,6V

Med start batterier innkoblet: 11V ( Også etter 10 sekunder)

Ble bare en kjapp kvelds måling i kuldegrader ute, og noen få plussgrader inni båten, men batteriene var fulladet.

Link to post
Share on other sites

20240203_124501.jpg.87e2bd4a681a6bb0b44e60bbc411f4aa.jpgSer at også i båten er flyt spenning 13,2V med den nye laderen.(Iallfall ifølge mitt multimeter)

Har nå fått installert en lett tilgjengelig av/på bryter for tilførsel strøm til lader, samt der kommer en rød signallampe som viser om lader er tilkoblet. Har også kjøpt en Victron BMV 712 Smart batteri monitor, så jeg kan følge med på thuster batteriet🙂

Det medfulgte en 500A Shunt, og jeg håper det er nok. Er usikker på om jeg også skal koble ankervinsjen framme også via denne shunten, eller direkte på batteriet som i dag( Minus side)Vil tippe thruster gjerne kan trekke vel 400A og ankervinsjen 100A. Har riktignok aldri brukt vinsjen framme enda, men hadde jo vært greit å prøve å ligge på svai også (Den i hekken er derimot mye brukt). Er vel lite trolig at thruster vil bli brukt samtidig med baug vinsj, men det kunne jo teoretisk kunne skje, og er usikker på om den shunten da vil tåle det. Noen som vet? ( Har ikke lest hele manualen enda🙂)

Link to post
Share on other sites

Shunten er bare en metallkloss med en kalibrert motstand, antakelig 50 mV/500A som gir 0.1 milli-Ohm motstand. Effekten i den blir 25W med max belastning, mao ca som en loddebolt. Jeg ville tatt det rolig mhp om den tåler en kortvarig høy belastning, men den kan jo gi utslag utenfor måleområdet og dermed feil i instrument. Dog ville jeg tro det var litt margin der også.

 

Men jeg ser ikke helt anvendelsen av batterimonitor på thruster/vinsjebatterier som egentlig aldri skal utlades særlig. Du vil sannsynligvis aldri lese noe særlig utlading, men spenningen er det jo greit å følge med på. For evt overvåking av thrusterbatteri ville jeg bare hatt voltmeter og heller hatt monitor på forbruksbanken. Batterimonitoren du har kjøpt har egen AUX inngang som kan brukes for dette. I tillegg har den et programmerbart relé som kan settes til å slå lader av/på basert på mange parametre, bla batterispenning på AUX batteri.

 

https://backend.seatronic.no//media/productattach/0/6/061e418c19cc48f_3.pdf

Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar Fantino🙂

Tenkte å kjøpe et eget instrument for forbruksbanken senere,men kobler nå opp dette nå. Kan jo også koble til forbruk på Aux.

Tv'en framme i baugen har jeg faktisk også koblet til Thruster batteriet, da kontakten original montert tydeligvis går på samme kurs som kjøleskap, og TV konket ut hver gang kjøleskap startet. Måtte revet ned halve båten for å legge opp ny kabel til forbruk, så da ble det til thruster batteri.

Greit å ha et slikt instrument der framme i salongen, hvor vi er mest om kveldene🙂

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev On 26.1.2024 at 13.16:

 

Når jeg nå får en egen dedikert lader jeg bare kan slå på ved behov, tenker jeg det nye batteriet skal vare lenge.

 

De tingene som bare virker gang etter gang har man lett for å glemme. Optima yellowtop batteriet til thrusteren vår har vært tilkoblet egen victron 7A bluetooth lader i 12år nå.  Har aldri slått den av, så det gir mer enn 3500 døgn på landstrøms lading.  I tillegg så lades dette batteriet av 70mm2+ kabel som går via argofet og til dynamo når motoren går. Det gir nødvendig lading mellom uthavnene.  Poenget mitt var at slike batterier med riktig lading bør ha relativt lang levetid, og at man med fordel kan ha en dedikert lader som kun ser dette batteriet.  Victron laderen går over i storage etter lading, og senker da til ca. 13,2V. Viktigst er det å toppe opp batteriet regelmessig, og ikke presse på for høy spenning over for lang tid.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

Men jeg ser ikke helt anvendelsen av batterimonitor på thruster/vinsjebatterier som egentlig aldri skal utlades særlig. Du vil sannsynligvis aldri lese noe særlig utlading, men spenningen er det jo greit å følge med på. For evt overvåking av thrusterbatteri ville jeg bare hatt voltmeter og heller hatt monitor på forbruksbanken. Batterimonitoren du har kjøpt har egen AUX inngang som kan brukes for dette.

 

Mulig jeg har misforstått,men jeg oppfattet det slik at hensikten med instrumentet var å kunne overvåke både spenning og strøm. Kunne jo løst det med separat voltmeter og amperemeter, men jeg vet ikke om det hadde blitt noe billigere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...