Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

Jeg vil iallfall synes det blir litt spennende å få vite hvor mye strøm det vil gå ut og inn av dette batteriet, spesielt ved mye thruster kjøring, samt også hvor mye kapasitet som gjenstår. Ikke minst etter alle diskusjonene på denne tråden🙂Instrumentet er iallfall innkjøpt nå til dette formålet, og prisen var ikke avskrekkende.

Ble kjøpt hos Sparelys.

Ellers høres jo Seilars innlegg betryggende ut. Jeg får jo også egen dedikert lader til dette batteriet nå.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest stort i denne tråden om hvordan du har koblet thruster batteriet. Men skumleste litt nå og fant ut at du hadde en tv tilkoblet thruster batteriet.  Da driver du med syklisk drift i mye større grad enn hva ett godt thruster batteri liker.  Regner med at du har fått høre av andre at du kommer til å bytte det thruster batteriet litt oftere enn hva som er normalt i årene fremover. 

Link to post
Share on other sites

Den TV'en trekker ikke mer enn 17W, så tror nok det går bra.

Blir vel ikke mer enn 1,4A, så kan jo bare starte laderen på 15A. Bortsett fra i uthavn da. Hvis ikke et batteri tåler det der, begynner jeg å lure,selv om det er et AGM.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er bare at startbatterier ikke pleier å være konstruert for å tåle forbruk like godt som forbruksbatterier.  Det enkleste er å la dem være dedikerte til oppgaven, og la forbruksbanken som tåler syklisk drift mye bedre være den eneste banken som lades ut på tur.  Det er jo også den eneste banken man ikke trenger for å komme trygt ut fra kai om været slår seg vrang.  Leser du om problemer med batterier, så er det soleklart mest problemer og kortest levetid på banker som har syklisk drift.  

Link to post
Share on other sites

Ombestemte meg🙂

Batterimonitoren vil jeg heller koble til forbruksbanken, samt startbatteri som aux. Har montert shunten i dag.

Har bestilt digitalt voltmeter for thruster batteriet.

Så det ville blitt endel styr å montere den shunten framme i baugen, da jeg også måtte ha kjøpt mer 70mm² kabel og kabelsko. Ble enklere bak ved forbruksbanken, hvor det bare var å kutte minus kabelen på 50mm² og presse på kabelsko jeg hadde liggende. Ellers er enkelt et relativt begrep, da jeg måtte ta opp alle 4 80Ah batteriene og demontere og snu platen de stod på nedi boksen for å få god plass til shunten, og som vanlig medførte det også litt tilleggsarbeid for andre ting, så dagen gikk med bare for shunten, men er nå kjekt også🙂 Å få trekt datakabel med plugger i endene fram til førerplassen, samt å finne en plass å borre Ø52mm hull blir neste utfordring.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 2 timer siden:

Ombestemte meg🙂

 

Tror det var et smart valg. Det betyr jo også at du får færre termineringer på trusterkablene. Dersom du i tillegg vil overvåke strømmen så er det jo også en mulighet å kjøpe et ringkjerneamperemeter. Jeg har et slik på dynamoen slik at jeg ser hva den gir til enhver tid. Amperevisningen på batterimonitoren viser jo ikke hva som kommer fra dynamoen, den trekker fra parallelt forbruk. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

 

Tror det var et smart valg. Det betyr jo også at du får færre termineringer på trusterkablene. Dersom du i tillegg vil overvåke strømmen så er det jo også en mulighet å kjøpe et ringkjerneamperemeter. Jeg har et slik på dynamoen slik at jeg ser hva den gir til enhver tid. Amperevisningen på batterimonitoren viser jo ikke hva som kommer fra dynamoen, den trekker fra parallelt forbruk. 

Det var ikke et dumt tips, mange takk🙂

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt meg tiden til å lese litt mer i denne tråden. Synest du har gjort mange gode forbedringer på anlegget ditt. Anbefaler deg å IKKE koble sammen de tre batteri systemene av andre årsaker enn nød modus i form av permanent utkoblede brytere som kan legges inn. Det er også slik jeg oppfatter at du har koblet anlegget ditt.  

 

Når det gjelder temperatur kompensert lading. Dropp det som hoved regel. Det samme gjelder AGM funksjoner på ladere.  Det er kun ved syklisk drift der man normalt ikke rekker å lade opp banken før neste bruk at slike løsninger som øker ladespenningene bør velges. I fritidsbåt bør man ved AGM lading heller gå for stor nok lader, og lav nok spenning.  Feks. 0,15-0,20C ladestrøm (60-80A på en 400Ah bank), og spenning lavere enn gassespenningen i absorpsjon. Feks. 14,25V.  Når det gjelder float spenning, så for enhver pris…..ikke sett den til 13,8V+ temp kompensering, og la dem lade slik hele vinteren.  Her kommer det med temp. kompensering inn. De fleste bruker båten sjelden på vinterstid, så 13,5V-13,6V uten temp kompensering vil likevel være tilstrekkelig til å lade opp innen rimelig tid ved litt bruk.  Har man en lader som dem victron og mastervolt leverer som gir en liten times oppfriskning på absorpsjon/bulk spenning med visse mellomrom, så kan man la float/storage spenningen gå ytterligere ned mot 13,2V. Men generelt så har jeg erfart at man trenger 13,5V for å lade 100% innen rimelig tid.  Men alle disse tingene finnes det mange meninger om her på BP.  Men først og fremst….nivå på ladespenning bør vurderes i forhold til frekvensen på bruk.  AGM kan lades hard ved veldig syklisk drift, men har man ikke slik bruk, så kan slike innstillinger føre til veldig tidlig havari.  Den fordelen med AGM som aldri blir feil er evnen til å ta imot store ladestrømmer uten å bli varme. En uskrevet regel er at man aldri skal lade hardere enn at batteri ikke skal stige mer enn 10 grader celsius i temperatur. Har du en lader som leverer maksimalt 0,2C, (20A pr. 100Ah batteri) så holder man seg under disse 10 gradene etter min erfaring (og andres), og kan droppe temp. sensoren.  Vinter lading med temp. kompensering kan gå fint dersom det er en victron lader som går ned i storage etter lading, og dermed holder seg under 13,5V ferdig kompensert. Men ideelt sett så ville jeg endret til å ikke ha temp. kompensering i avanserte innstillinger.  Det holder lenge med en liten time i uka med 14,25V og påtrykt spenning 13,2V som er litt over hvilespenning. 

 

Men disse temaene er det mange meninger om på BP.  

 

Det neste jeg vil si er at alle AGM/GEL batterier som er i syklisk drift bør tømmes 100% og lades opp igjen ett par ganger i året for å jevne cellene. Har du ikke stor nok landstrømslader til å få dem raskt opp igjen, så lad det første med landstrømsladeren, ta en kjøretur med båten, og lad det resterende med landstrøms laderen igjen. Denne prosessen vil gi økt kapasitet og lenger levetid på banken pga. jevnere celler.  

 

 

Link to post
Share on other sites

@Seilars Dette var interessant lesning. Da kan jeg muligens kutte ut den temperatur korreksjonen skjønner jeg, men funger ikke den slik at den også reduserer spenningen når det er veldig varmt i været?

Laderen min er jo noe tilårskommen nå (vel 20 år), og er nok altfor liten også (16A) etter oppgraderingen av batteri kapasiteten. Har du en anbefalt lader størrelse og type? Blir jo for 320Ah forbruk ( 4 x 80Ah Gel) og start 100Ah ( 2x50Ah AGM)

Thruster batteri har jo fått egen lader nå. Hadde det vært en idė med egen liten lader for start banken kanskje?

 

Link to post
Share on other sites

Da er kabel til Victron strukket, og alt er koblet opp.

Ble montering på siden av instrument bord, var eneste ledige plass, men er helt ok, da kan det også sees fra salongen oppe.

Greit med den Appen på telefonen også. Synd det ikke rekker helt hjem.

Hadde jo vært greit å følge med også hjemmefra, men er sikkert mulig å få det til på et vis. 20240205_143004.jpg.fada04577ec4d37e93229b41ef7f087d.jpg

20240205_133643.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert denne victron laderen på 50A. Fordelen med disse er at de kan styres over blåtann. Har du flere andre victron produkter, så kan man bygge videre og sy sammen. 

 

https://www.sparelys.no/phoenix-smart-ip43-charger-12-50-11

 

Når forbruksbanken er GEL, så må du sørge for å ikke koke dem. Hold spenningen på maks 14,1-14,2V.  Se også på dynamoen, så ikke den er av typen som gir ut for høy spenning.  

 

Hvor varmt kan du ha det i batterikassa?  Vi snakker vel om Norge?  Unntaket er maskinrom og dieselvarmere/uisolerte varmeslanger i nærheten….Du kan enkelt teste om ett batteri blir fulladet uten temp. kompensering.  Det pleier jeg alltid gjøre om jeg lurer på om en floatspenning eller ladesekvens klarer å toppe opp 100%.  Det jeg da gjør er å dyputlade, for så å sette på laderen, feks. etter en helg på sjøen. Etter to døgn på lading, så slår jeg av alt forbruk, og tar strømmen til laderen slik at den starter en ny ladesekvens. Ladestrømmen skal da ved absorpsjonsspenning gå ganske raskt ned mot 0-0,3A på en bank som din. Går det en lengre periode med 1A eller mer, så ville jeg vurdert å lade mer.  Det kan da typisk være litt høyere float spenning som skal til.  Det skal i prinsippet ikke være plass til noen flere Ah i en fulladet bank.  

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Forstår den laderen i linken da gir kun 3A til startbatteriet.

Er sikkert tilstrekkelig når båten ikke er i bruk, men hos meg er ankervinsj (1000W)  i hekken koblet til startbatteri, og vi ligger mye i uthavn så vinsjen blir brukt endel. Etter 2-3 døgn i uthavn (gjerne flere steder), går vi gjerne til en gjestehavn for å lade batterier og annet.

Da har vi jo denne, men koster noe mer:https://www.sparelys.no/phoenix-smart-ip43-charger-12-50-3

Ellers er jo disse batteriene bak i motorrom, og blir vel ikke stort varmere enn ute temperatur når lader er på, men selvsagt endel varmere når man kommer fra tur, og plugger inn landstrøm.

Tror ikke den 75A dynamoen gir mer enn maks. 14,4V, men får jo fulgt bedre med på det, siden jeg nå har den monitoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fått på plass batterimonitor og voltmeter og sett litt an behovet for jeg bestemte meg. Da får du god kontroll på forbruksbatteriet og det nye thrusterbatteriet. I praksis bør de andre batteriene være ferdig ladet når du ankommer gjestehavn, og om forbruk da er på 50-60% så ordner vel 16A lader det over ei natt. Ser to mulige grunner for å kjøpe ny hovedlader og det måtte i så fall være for å kunne fylle opp forbruk på noen få timer om det er et behov, men virker jo ikke som om det har vært et problem tidligere og dernest at konstruksjonen med kombinert landstrømsentral uten mulighet for å slå av lader er litt klønete. Det siste kan vel dog ordnes på 12V sida om ønskelig. Ville også beholdt lader på den nye settingen da jeg mener for høy spenning på AGM over tid må være hovedmistenkte i denne saken?
 

Og sist, men ikke minst: jo mer overvåking du installerer, jo flere bekymringer får du 😂 Jeg har kastet bort ufattelig mye tid på å følge med på et system med Lithiumbatterier jeg laget med overvåking pr mobil.. (i en kamerat sin båt, så derfor er jeg ekstra påpasselig)

Link to post
Share on other sites

Godt forslag Fantino, kan avvente litt og følge med på mine nye instrumenter, men der er 1 grunn til for å bytte lader, det er at den gamle har en irriterende kjølevifte, og laderen/ el. sentral er montert på skottet mot sovekabinen, og viften høres da veldig godt om natten. Den slår seg på hver gang lader kommer opp i 60 grader.(Altså mye på og av)

Trekker jeg ut kontakten, mister jeg også all landstrøm, og dermed også eventuell varmeovn som ofte står på, samt bereder. Kan gjerne legge opp bryter så 12V kan slås av, men akkurat når båt er i bruk, er det ønskelig med mest mulig lading når man først er i en gjestehavn.

Ellers er det nok riktig som du skriver Fantino, at det blir mer bekymringer dess mer overvåkning man installerer, bortsett fra om alt virker perfekt da, men det gjør det jo skjelden, er alltid noe som skjer og som må fikses.

Derfor er det heller ikke kjedelig å ha båt🙂

Når du snakker om å bruke tid: Dette problemet med thruster batteriet var bare et irriterende ekstra problem som oppstod på siste tekniske prøvetur av mange jeg hadde i høst/ vinter. Hadde problem med Volvoen med høy temperatur og lavt oljetrykk samt alarm for oljetrykk, og det viste seg utrolig nok at det skyldtes 3 uavhengige og separate feil som hadde oppstått samtidig. (Ble ny sjøvannspumpe, nye ventiler/fjærer i oljefordelingshus samt også ny giver for alarm ( Helt utrolig den der, fikk fortsatt alarm på tomgang også når oljetrykk var fikset, så da ble det ny giver også))

 Ble iallfall mange prøveturer av dette.

Når jeg først var i gang med motor, installerte jeg også et noe sofistikert veivhus ventilasjon filtreringssystem, da jeg ble lei den gassen i motorrom. KAD 300 har jo kun en åpen slange som ligger under turbo, og intet filter.

(Dampen fra ventil deksel går kun via en liten plastboks som leder olje ned i bunnpanne, og gassen går derfra bak under turbo)

Filteret jeg installerte er et  Racor CCV 4500, filtrert gass går så via luftfilter boks, samt utskilt olje til bunnpanne via 1- veis ventil. Et lite pilot prosjekt dette🙂.  Iallfall, under prøveturen med dette filteret, gikk ladealarm da jeg brukte thruster da jeg skulle inn igjen i båsen, og så hadde vi det gående med en ny sak, som også har tatt litt tid.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 20 timer siden:

Takk for tips. Forstår den laderen i linken da gir kun 3A til startbatteriet.

Er sikkert tilstrekkelig når båten ikke er i bruk, men hos meg er ankervinsj (1000W)  i hekken koblet til startbatteri, og vi ligger mye i uthavn så vinsjen blir brukt endel. Etter 2-3 døgn i uthavn (gjerne flere steder), går vi gjerne til en gjestehavn for å lade batterier.

Det er ikke uten grunn at victron og mange andre har en liten 3A utgang til start batteriet.  Du trenger rett og slett ikke mer på ett batteri som man tar ut såpass få Ah av.  Jeg ville latt være å bruke utgang nummer to på laderen, og heller kjøpt en egen liten victron lader til start batteriet.  En fordel da er at man kan tilpasse ladingen til den typen batteri og bruk som man har via. blåtann app. Går du senere for lithium på forbruk, så påvirker det ikke start. Hos oss ble lithium planlagt i forbindelse med innkjøp av ladere flere år før vi fikk oss lithium. 50A laderen jeg linket til håndterer også lithium av den typen som ikke tåler å lades i kulde for dem som har det. Har en slik som i linken nedenfor på thrusteren hos meg, selv om jeg har to ledige utganger fra andre ladere i nærheten.  Når man først begynner med det victron greiene, så blir det bare mer og mer blått ombord.  Med en egen blåtann lader plassert nær batteriet, så kan man enkelt styre og overvåke fra mobilen.  

 

https://www.sparelys.no/blue-smart-ip67-charger-12-7-1

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det Seilars.

Etter noen døgn i uthavn er det gjerne ikke så veldig mye igjen i forbruksbanken, derfor foretrekker jeg å ha vinsjen bak tilkoblet startbatteriet.

Mulig et bra tips å ha en egen lader også for startbatteri, men kan jo også låne den 15A Exide laderen til thruster batteri framme hvis behov. (Har jo en egen løs kabel med batteri klemmer som fulgte med den).

Link to post
Share on other sites

Flyt spenning på forbruksbank er 13,38V Spent på hva den blir når jeg tar  vekk temperatur kompensasjon.

Thruster batteri 12,9V uten lader tilkoblet.(Har ikke ladet på det, kun 1 natt etter testing av thrusteren for en stund siden)

ps,  instrumentene står ikke skjevt, men fotografen var noe skjev🤪.

20240208_141447.jpg

20240208_144848.jpg

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 2 timer siden:

Nei, da må jeg ha hjelp🙂

Voltmeter er i salongen framme, men er jo mest for å vite når det er på tide å slå på laderen.

Ja OK, ville jo egentlig trodd at det sjelden var behov, men om TVen spiser litt er det jo greit. Tenkte mest på å lese ut spenning mens du kjører thruster, er jo et veldig godt mål på om batteriet leverer det det skal.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Koblet av temperatur sensor giver for en stund siden, og det hjalp godt for å få flyt spenning litt ned🙂

Hadde i profil C på laderen før frakobling: 13,63V forbruksbank og 13,70V startbank.

Etter frakobling: 13,27V forbruk og 13,39V start.

Er ellers godt fornøyd med Victron instrumentet jeg monterte. Er jo ikke i synsretning fra førerplassen, men har jo full kontroll fra Appen på telefonen.

Greit å ha kontroll på hvor mye strøm det er igjen etter noen dager i uthavn, og ikke minst kunne se hva som bruker strøm. Nå vet jeg f.eks. at varmeapparat bruker 20A ved gløding og 5A ellers. Skulle jo hatt et slikt instrument for mange år siden.

 

 

 

20240224_170411.jpg

Link to post
Share on other sites

Kommer seg nå ja🙂

Må ha vært mellom november -desember 2020 jeg monterte inn den temperatur føleren, og da stod jo også laderen i profil B, som jo egentlig etter boken skulle vært det korrekte.

Som bilder fra Maskin dagbok viser, var flyt spenning høy, og ble enda høyere med temp. kompensasjon.

image.png.f00930b26a50716bd97eab994329a0e9.png

20240224_173235.jpg

20240224_173442.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...