Jump to content

Sjømannskap i fellesferien

Komodo

Recommended Posts

En eller annen her på BP sa engang at sålenge vi som innhenter passerer såpass  langt fra at han klarer å snu baugen imot, så var han happy.
Med riktig plassering i leia er det oftest veldig greit å få til. Og seilbåter/snekker/halvplanere og helplanere lever sammen i ei lykkelig røre :-)

mvh 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

ydalir skrev for 2 timer siden:

Passere du noen på 20 meter i 30 knop fortjener du vel alle fingrene du kan få

20 meter er god klaring, litt bølger må seilbåter som ligger midt i leien tåle. Ofte kjører saktegående båter med tullere kurs fordi de skal «spare tid». Forståelig det, men da må de tåle at hurtigere båter passerer nærmere også. Og spesielt seilbåter tåler bølger fra en 40 foter i 30 knop fint. Torgersøya og slike steder er jo typiske utfartsstrekninger og må nesten regnes som en riksvei ved siden av E18. Jeg tar mye hensyn spesielt om jeg tar igjen båter, men har de vimsete kurs og kjører klossete mist i leia så kan man velge å sakke av eller svinge og fortsatt passere. Sakker man av ved siden av en båt i 5-6 knop som vimser glir det enorme bølger fordi det tar litt tid å få en stor båt ned i skrogfart, mens svinger man litt unna og passerer med hele 20 meter lager man mindre bølger og det er god oversikt.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Windy37GM skrev 5 minutter siden:

En eller annen her på BP sa engang at sålenge vi som innhenter passerer såpass  langt fra at han klarer å snu baugen imot, så var han happy.
Med riktig plassering i leia er det oftest veldig greit å få til. Og seilbåter/snekker/halvplanere og helplanere lever sammen i ei lykkelig røre :-)

mvh 

Windy37GM

Jeg opplever ofte det samme. Massevis av saktegående båter som kjører på kryss og tvers og skal man holde plan i selv drøbaksundet er det sikk-sakk og noen må man passere med kortere avstand enn andre. Hadde de saktegående båtene holdt litt «orden» seg i mellom så ville det blitt lettere å ta enda bedre hensyn.

Lingefan

Havarita skrev 15 minutter siden:

Generelt ikke. 20m kan være generøst i mange tilfeller. 

Sjøtilstand, og forholdene rundt er av stor betydning.

Størrelsen på båtene har også litt å si.

Om en vannskuter passerer 5-10m til siden i godt driv hilser vi vanligvis høflig.

Om en større båt passerer i 8 knop i 5 knops kortesje 5m til siden er det bare å riste på hodet.

Enig. Men jeg behandler folk på samme måte som de behandlet meg. Dersom jeg kjører sakte litt før en 5 knops-grense og ligger i 6-7 knop skrogfart, mens noen passerer med i halvplan for å komme like før meg inn en 5-knop så jeg får deres største bølger, så hender det at jeg tar igjen litt når sundet er over, eller jeg kjører forbi den spesifikke båten med 7-8 knop.

Dersom jeg derimot passerer andre båter som har tatt hensyn og som du ser bryr seg om bølgene de lager ut fra kjørestilen, så sørger jeg alltid for å svinge inn rett foran de slik at de har gått innenfor min hekkbølge før jeg legger i plan, da får de ikke den store medbølgen ved passering.

Lingefan

TwisT skrev 5 minutter siden:

Så alle saktegående båter skal ta hensyn til de som ønsker å kjøre fort ?:confused:

Selvsagt. På samme måte som de hurtiggående skal ta hensyn til de som kjører sakte. Alle må ta solidarisk hensyn til hverandre. De saktegående bør tenke over ekstra hensyn til hvor de kjører i områder der det kanskje går skip og områder hvor det typisk kan forventes at det går hurtiggående båter.

Men er det for mange saktegående båter på kryss og tvers må selvsagt den hurtiggående til slutt sakke av og vli saktegående selv til situasjonen er oversiktlig og hensynsfull.

Lingefan

8 hours ago, Komodo said:

Nå skal ikke jeg moralisere over dine vurderinger, men siden tråden handler om sjømannskap, og du legger hodet på stabben, så er det interessant å se litt nærmere på hva som skjedde, og hvordan både du og yrkesfartøyet burde ha forholdt dere. 

Det første jeg reagerer på er at du går på autopilot, og tydeligvis ikke har hatt god nok utkikk. Dette erkjenner du jo også selv. Jeg tenker at man bør følge godt med rundt seg enten man styrer manuelt eller går på autopilot, dette kommer klart fram av sjøveisreglene. 

Deretter skriver du at dette var mellom noen holmer, men det var på ingen måte trangt. Da har du gjort en vurdering av at det ikke var trangt, men det er ikke sikkert andre er enige i den vurderingen. Vi skjønner jo også at dette er ei lei hvor det går store fartøy (frakteskip), og da blir plutselig vurderingen av hva som er trangt farvann en helt annen. Når du så skriver at lasteskipet kom opp på din styrbord side får jeg et inntrykk av at du har plassert deg sånn cirka midt i leia. Det kunne vært interessant om du la inn et kartutsnitt av stedet, og tegnet inn din posisjon, samt posisjonen til lasteskipet som innhentet deg. Det er vanskelig for oss som ikke var der å vurdere situasjonen, men umiddelbart tenker jeg at dette er et sted du burde holdt så langt styrbord i leia som mulig. Men når det er sagt tenker jeg også at lastebåten passerte deg på feil side. Men igjen er det vanskelig å vite hva kapteinen tenkte, han kan jo ha hatt årsaker til å måtte holde sin kurs. I så tilfelle tenker jeg at han burde varslet med horn/VHF så tidlig som mulig, og veldig tydelig. 

Du skriver også at du er klar over at man skal vike for yrkesfartøy, eller "holde av veien" som det heter. Det hadde vært interessant å vite hvorfor du mener at du skulle holdt av veien i denne situasjonen.

Erkeekempel på dårlig sjømannskap. Hvis man ikke plasserer seg riktig i leia kan man presse andre opp i et problem. 

Jeg setter bare pris på konstruktive innspill :)

Dette med autopilot er ikke en stor sak, de fleste båtene jeg kjenner som har autopilot har vanligvis dette i drift når de går transport etapper(i 7-9knop), du sitter fortsatt i førerposisjon og opererer båten som normalt, men korrigerer kursen med autopiloten og ikke roret. Da slipper du å korrigere så mye på roret med tanke på strøm og vind. Tror ikke jeg følger mer eller mindre med om jeg går for autopilot eller ikke. Men akuratt i dette tilfellet hadde jeg gått i noen timer, var i kjent farvann og som det kommer frem så var jeg ikke observang nok.

Det var jeg som var feil plassert i leia, slik at et større skip måtte passere på min styrbord. Frakteskipet hadde dog 1nm til land på sin styrbord og valgte å passere meg på 10-20m avstand.(vi gikk mellom holmer 1km før passeringen og skulle mellom noen holmer 1km etter passeringen) Jeg har forståelse for at større skip ikke ønsker å endre kurs, spesielt når småbåter ikke plasserer seg riktig i leia. Hoved punktet mitt er at de kunne brukt VHF eller fløyte for å unngått en farlig situasjon.  

5 hours ago, Mouche said:

Hvis jeg har oppfattet deg riktig så var dette lasteskipet innhentende fartøy, brukte ingen tilgjengelige midler for kommunikasjon med deg så lurer litt på hvem du mener hadde fått skylden hvis du hadde blitt rent i senk for selv nyttefartøy har vel ikke påkjørselsesrett?

Jeg forstår at innhentende fartøy har ansvar for å ikke skape farlige situasjoner. Men siden det er betydelig enklere for oss mindre fritidsfartøy og endre kurs prøver jeg å "holde av veien" for yrkesfartøy som ikke suser rundt i fjordene på ferie sånn som meg :) Hvem som får skylden hjelper meg lite om jeg blir rendt i senk av et større fartøy.

Lingefan skrev 11 minutter siden:

Selvsagt. På samme måte som de hurtiggående skal ta hensyn til de som kjører sakte. Alle må ta solidarisk hensyn til hverandre. De saktegående bør tenke over ekstra hensyn til hvor de kjører i områder der det kanskje går skip og områder hvor det typisk kan forventes at det går hurtiggående båter.

Men er det for mange saktegående båter på kryss og tvers må selvsagt den hurtiggående til slutt sakke av og vli saktegående selv til situasjonen er oversiktlig og hensynsfull.

Da er vi nok mer enig. Synes bare det kom ensidig fram i forrige innlegg.

Redigert av TwisT (see edit history)
Furre skrev 2 minutter siden:

Det var jeg som var feil plassert i leia, slik at et større skip måtte passere på min styrbord. Frakteskipet hadde dog 1nm til land på sin styrbord og valgte å passere meg på 10-20m avstand.(vi gikk mellom holmer 1km før passeringen og skulle mellom noen holmer 1km etter passeringen) Jeg har forståelse for at større skip ikke ønsker å endre kurs, spesielt når småbåter ikke plasserer seg riktig i leia. Hoved punktet mitt er at de kunne brukt VHF eller fløyte for å unngått en farlig situasjon.  

Ikke godt sjømannsskap av yrkesfartøyet her i alle fall, de burde fint kunne legge litt styrbord og få mer klaring. Jeg tipper de ikke har sett deg før det var for sent å legge om, ikke bra.

TwisT skrev 12 minutter siden:

Så alle saktegående båter skal ta hensyn til de som ønsker å kjøre fort ?:confused:

Nei, vi skal leve sammen i en eller annen form for harmoni :-)

Fjellet vi sitter på når vi og du kommer frem er dønn likt. Og glasset med cola/øl/cider/vann eller kanskje kaffe smaker like godt for deg som for meg :-)

Med ønske om en finfin sommer

mvh 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Havarita skrev 30 minutter siden:

Generelt ikke. 20m kan være generøst i mange tilfeller. 

Sjøtilstand, og forholdene rundt er av stor betydning.

Størrelsen på båtene har også litt å si.

Hvem er det som bestemmer hva som er riktig avstand og fart? Får du fingeren er det en grei indikasjon på at måten du kjører båt på ikke blir satt pris på av båten du passerer. Du kan selvfølgelig bare fortsette å ture frem eller du kan forsøke å kjøre med en vis grad av folkeskikk.

ydalir skrev 2 minutter siden:

Sier hvem? Hvorfor må jeg tåle dine hekkbølger? 

I situasjonen/eksempelet her skjønte jeg at en saktegående halvplaner lå midt i leia. Da synes jeg den hurtiggående båten reagerte så høflig han kunne. 
Man skal ta hensyn, men å overdrive hensyn fordi folk ikke tåler hekkbølger er litt tullete den andre veien det også. Jeg mener du må tåle hekkbølgen min og andres fordi du er på sjøen, og der må man forvente at det kommer både hurtiggående og saktegående båter. Selv ser jeg på større seilbåter på båter som tåler godt med sjø. Dersom jeg med mine 42 fot planer i 30 knop 20-30 meter unna en jevnstor seilbåt tenker jeg det er greit. Passere en 20 fots tresnekke eller mindre småbåter bør man være mer varsom. 

Lingefan

ydalir skrev 11 minutter siden:

Hvem er det som bestemmer hva som er riktig avstand og fart? Får du fingeren er det en grei indikasjon på at måten du kjører båt på ikke blir satt pris på av båten du passerer. Du kan selvfølgelig bare fortsette å ture frem eller du kan forsøke å kjøre med en vis grad av folkeskikk.

Det er selvfølgelig båtføreren som bestemmer hva som er riktig fart og riktige hensyn å ta.

Hvem kan ellers gjøre det?

Det er kun politiet (og forsikringselskapet) som kan overprøve det.

Lingefan skrev 2 minutter siden:

Dersom jeg med mine 42 fot planer i 30 knop 20-30 meter unna en jevnstor seilbåt tenker jeg det er greit.

Ok, da synes jeg du skal tenke om igjen. Det er oppfattes ikke som greit i det hele tatt... Er det lite vind, er det seil, bom, suppe og spaghetti over alt.. Og det handler jo ikke om hva båten min tåler. Det handler om din  manglende forståelse, din arroganse, og  ditt sjømannskap.

Ser at det fort kan komme flere fartsbegrensninger etter som båter blir større og større. Der det er greit å gå i plan med en 30 fots båt er det ikke alltid greit med en på 50 fot. Det skal ikke være slik at leia er forbeholdt store båter. 

Håpet må være at flere oppfører seg fornuftig, da vil ikke politikere vedta flere håpløse regler. 

Jeg bor på ei øy. Alle båtene med mastehøyde under 17 meter som går fra Ålesund og skal i retning Geiranger/Hjørundfjorden, eller motsatt, passerer forbi huset. Synes det skikkelig dårlig sjømannskap å passere her i istedenfor å gå rundt enten vest av Sula, er bare noen timer ekstra i 20 knop, eller nordsiden av øya.. jeg har ikke vært på sjøen i år så misunnelsen er stor. Blir så slitsomt å måtte snu seg hvert 2 minutt etter motorlyden for å betrakte båter, gjette på modell og telle fendere som henger ute. 

jo forresten, jeg har hatt 1, én, tur på sjøen. Men dramatikk på slutten av turen medførte at turen i seg sjøl nesten er glemt. 

god båtsommeren folkens 

ydalir skrev 18 minutter siden:

Ok, da synes jeg du skal tenke om igjen. Det er oppfattes ikke som greit i det hele tatt... Er det lite vind, er det seil, bom, suppe og spaghetti over alt.. Og det handler jo ikke om hva båten min tåler. Det handler om din  manglende forståelse, din arroganse, og  ditt sjømannskap.

20-30 meter avstand passering er mye når det er snakk om en litt smal, men forventet «motorveistrekning» på sjøen. Det er jo 60-90 fot unna og du har fort 10 sekunder på å snu baugen opp mot bølgene om de skulle føles så ille. 5-10 meter er derimot kort avstand og svært uhøflig. Men farlig? Neppe. Jevnstore båter +/- 5 fot enten det er seil eller motor tåler hverandres bølger i plan eller deplasementfart, men ligger man i halvplan blir det ofte store hekkbølger. Selv en 32 fots halvplaner vil ofte lage større bølger i marsjfart enn jeg gjør i plan.

Jeg vil understreke at jeg ikke har fått en eneste langefinger eller knytteneve i sommer. Men det gjentar seg at mange ikke hilser tilbake på sjøen, spesielt når man kjører rolig i 6-7 knop der båten ikke lager bølger. Litt skuffende at folk bare ser på en og ikke vinker tilbake når jeg vinker synes jeg da :giggle: men de har vel sone grunner… heldigvis er det en del som fortsatt hilser stilrent og elegant på sjøen. 

Lingefan

ydalir skrev for 1 time siden:

Hva er "riktig" oppførsel etter ditt syn...?

ydalir skrev for 3 timer siden:

Seriøst? Så fordi en har gjort en feil, er det  lissom fritt frem å kjøre som idiot.?

Nei. Men hva var idiotien, avstanden eller hastigheten? Jeg tenkte at avstanden var stor nok. Og så sant det ikke var 5 knops sone var vel hastigheten grei?

ydalir skrev for 2 timer siden:

Sier hvem? Hvorfor må jeg tåle dine hekkbølger? 

Men etter å ha lest flere av dine innlegg slår det meg at det ikke er verken hastigheten eller avstanden som plager deg, men at andre lager hekkbølger som får båten din til å bevege på seg. Mitt beste tips er da at du gjør sjøklart før du kaster loss neste gang. 

Merk også at han som lå midt i leia hadde spist av marginene til han som kom innhentende og skulle passere bakfra. Dersom det kommer møtende trafikk blir det mindre å gå på for den som innhenter og passerer. Hadde han som ble innhentet lagt seg lengre styrbord hadde han sluppet å få denne tette passeringen som han tydeligvis ikke likte. Fingersymbolikken hans blir derfor rimelig uinteressant i mine øyne. 

Furre skrev for 2 timer siden:

Jeg setter bare pris på konstruktive innspill :)

Takk i lige så :thumbsup:

Dette med autopilot er ikke en stor sak, de fleste båtene jeg kjenner som har autopilot har vanligvis dette i drift når de går transport etapper(i 7-9knop), du sitter fortsatt i førerposisjon og opererer båten som normalt, men korrigerer kursen med autopiloten og ikke roret. Da slipper du å korrigere så mye på roret med tanke på strøm og vind. Tror ikke jeg følger mer eller mindre med om jeg går for autopilot eller ikke.

Autopilot er greit nok, men forutsetningen er selvsagt som du sier at man følger med. Det blir jo litt som å kjøre bil med cruisekontrollen på, man korrigerer litt hele tiden. Men jeg mistenker at mange lager seg ei rute og følger den med autopiloten, og den ruta er sjeldent lagt opp så langt styrbord i leia som mulig. Da er det ikke greit i mine øyne. 

Det var jeg som var feil plassert i leia, slik at et større skip måtte passere på min styrbord. Frakteskipet hadde dog 1nm til land på sin styrbord og valgte å passere meg på 10-20m avstand.

Jeg skjønte jo egentlig situasjonen, men avstandene du nevner her er jo selvsagt vesentlige. At frakteskipet ikke la seg lengre styrbord er jo kritikkverdig. Kanskje han ikke så deg, og det var bare flaks at han ikke kjørte på deg? Det kan jo ha vært flere som var sløve med utkikken den dagen :wink:

Poenget med mitt siste spørsmål var imidlertid hvordan du forankrer synspunktet ditt i sjøveisreglene. Spørsmålet var altså hvorfor du anser at du skal holde av veien for yrkestrafikk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...