Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

"Combiner" enda en dings altså.

Litium og bly/agm har jo ganske forskjellig spenning. Er jo viktig at litium tappes først. Er det slik det vil fungere?

Vil de påvirke hverandre og vil litium stå å lade bly/agm? Eller er de helt adskilt bare at de kan tappes uten å påvirke hverandre?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 16 minutter siden:

Litium og bly/agm har jo ganske forskjellig spenning. Er jo viktig at litium tappes først. Er det slik det vil fungere?

LiFePO4 holder jo spenningen over 12.8V helt til de er rundt 20% så de tappes først og tilsvarende med opplading så stikker nok Lithium av med det meste av strømmen ved lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
9 hours ago, Komodo said:

Om det er fare for brann i Webastoen fordi strømmen kutter er jeg usikker på. Tror nok det største problemet er at den ikke får kjørt seg ren før den stopper, med påfølgende startproblemer eller soting. 

Jeg innbiller meg at strømbrudd er noe de har tenkt på inne på designkontoret ?

I motorbåten har Admiralen, et barn og jeg skrudd av bryteren på strømpanelet ved tre anledninger - dette reduserte da  spenningen til Webastoen til 0V umiddelbart. Jeg oppdaget det når jeg gjorde det, så jeg ventet litt, skrudde på og satte på kaldluft i mangel av annen kunnskap. I de to andre tilfellene oppdaget jeg det ikke. Det gikk bra de to gangene ihvertfall.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

lurvetass skrev for 11 timer siden:

"Combiner" enda en dings altså.

Vil de påvirke hverandre og vil litium stå å lade bly/agm? Eller er de helt adskilt bare at de kan tappes uten å påvirke hverandre?

Med combiner er batteriene helt adskilt ja. Strømmen til varmeapparat vil komme fra batteriet med høyest spenning. Og batteriene må ha separate ladeløsninger.

Med direkte sammenkobling vil gjerne lithiumbanken lade AGM batteriet ja. Hvis BMS slår av lithiumbatteriet, så vil da også AGM batteriet forsyne hele forbruksnettet. Jeg har en sikring på sammenkoblingen for å sikre at det ikke går veldig store strømmer ved slike hendelser.

Mine skanbatt HPU Lifepo4 har jeg testet grundig, og de slår seg ikke plutselig av uten å droppe i spenning når man kjører dem helt ut.  De leverte hos meg som nye 100% kapasitet med over 12V på ganske høy belastning, for så å droppe under 12V og ned mot 11V der de leverer ytterligere 2-3% til før nedstengning.  Man kan jo se dette på spennings kurvene for Lifepo4. Jeg utførte denne testen i fjor da de var nye for å teste kapasitet og funksjon.  Spesielt viktig synest jeg det er å vite hvordan de stenger og lar seg lade i uthavn.  Jeg har valgt å gå for flere batterier i parallell som alle har BMS som håndterer dynamo og full belastning alene. Diesel varmere skal stenge på 10,8V, men med spenningsfall i tilførsels kabel så er det min erfaring at de stenger lenge før batteriene er nede på 10,8V.  12V er vel mer i nærheten av grensen der vi ikke lenger kan regne med å ha en stabilt fungerende varmer hos oss. Vi kan med andre ord bruke dieselvarmer i hele det aktuelle spennings området til de nye  Lifepo4 batteriene,  mens vi med AGM fikk stans på varmeren som ett av de første tegnene på at vi var for lavt i SOC.  

Det jeg regner som den største drifts risikoen med Lifepo4 er ikke å kjøre dem tomme, men å starte dieselvarmer ved kulde ombord, for så å starte motoren før batteriene er varmet opp. Da vil noen batterityper ta skade, mens batterier som mine stenger ned for å ikke ta skade.  Har man da heat batterier slik vi har, så må dynamo og anlegg forøvrig håndtere plutselig batteri nedstengning med motor på tomgang, oppstart av batteri varme, og samtidig klare å drive dieselvarmer og lanterner++.  Jeg har regnet på det, og mener det skal fungere fint hos oss.  Skal også utføre noen flere tester for å få det bekreftet, men vi har i tillegg ett nød system som garantert fungerer i slike tilfeller. Det er at man velger å legge sammen start og forbruk på en BEP velgebryter.  Gjør man dette, så vil optima startbatteriet glatte ut spenningene til systemene. Men det er fortsatt viktig å ha en dynamo som kan levere nok energi til varme+forbruk på tomgang slik at man i alle situasjoner fortsetter å lade start batteriet.  Det er jo ikke en normal situasjon å dra på tur med kulde ombord, men i en vinterstorm så kan man jo ende opp med å måtte starte motor for å berge båt.  Da er det kjedelig om domino brikkene begynner å falle. 

Ja, da blir det en dings til på planen.

Dagens løsning er enkelt opplegg med startbatteri og en forbruksbank adskilt av et enkelt bep rele.

For å gjøre det enklest mulig ved overgang til litium blir det:

Bank 1: Start bly/agm

Bank 2: Vinsj og trøster bly/agm

Bank 3: Forbruk litium

Bank 4: Sikringsbank tilfelle bms kutt på litium

Dagens bep rele fjernes og nye dingser må bli:

Argo FET 200-3

Smart shunt med Bluetooth

Dc-Dc lader for å lade sikringsbank

Mppt regulatoren jeg har til solcellepanel beholdes.

Landstømladeren jeg har må sjekkes så den ikke har for høy spenning til litium.

Hva har jeg glemt?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 10 minutter siden:

.

Hva har jeg glemt?

Jeg synest at du istedenfor å komplisere tingene med en reservebank heller skal gå litt inn i detaljene på at batteriene du installerer skal håndtere alle normale og unormale situasjoner som det er. Eksempelvis vil størrelsen på dynamo/DC-DC og Lifepo4 spille en rolle, samt at alle kabler og batterier bør være dimensjonert for å håndtere ulike scenario. Utkobling av BMS’er er en mulighet, og den kan du ivareta på en udokumentert måte ved å alltid ha thruster og start batteri koblet mot dynamo på argofet, og avalanche dioder eller «alternator protector»  plassert nærmest mulig dynamo.  Slike systemer vil i følge wakespeed (dragonfly) typisk kunne beskytte dynamo 2-300 ganger før de er utslitt. Ved normal bruk der man ikke driver og betjener hovedbrytere eller har BMS’er som stenger til vanlig, så bør det gå bra uten en ekstra batteribank å vedlikeholde. Hos oss var ett av poengene med Lifepo4 å nyte fordelene uten å dra med ulempene fra deep cycle AGM når jeg først bygde om el. anlegget. Det var også viktig å lage ett anlegg som i likhet med en bil kan fungere uten å måtte lese brukerveiledningen. Man skal med andre ord kunne starte motor og gjøre som man alltid har gjort uten å måtte sette seg inn i båtens funksjoner.  Idiot sikkert med andre ord, fordi jeg gjerne opplever at idioten jeg sikrer meg mot er han jeg ser i speilet hver morgen.  Det er derfor lurt å ta høyde for at i en stressende gjestehavn eller vinterstorm, så er det grenser for hvor galt det kan gå om man lager eller får enkeltfeil i anlegget. Det er en av grunnene til at alle mine 4 Lifepo4 batterier kan fungere alene mot den største ladekilden, og det største forbruket. En av de første testene jeg gjorde etter ombyggingen i fjor var å tømme Lifepo4 banken på 800Ah til den stengte, og så startet jeg motor og lot den gå på tomgang for å se at dynamo håndterte vekking av batterier og lading.  «uthavns test» med andre ord. Deretter testet jeg oppvekking med landstrøms ladere.  Mye triveligere å dra på tur når man kjenner båten med sine fordeler og ulemper.  I fjor så opplevde vi ingen strømbrudd i forsyningen, og diesel varmeren har aldri hatt så høy spenning og gode arbeidsforhold før.  

Jeg driver et enmanns firma og jobber for tiden med å lage et universal hovedbryterpanel  for to batteribanker der lithium forbruksbatterier er temaet. Bl a så har jeg utviklet en løsning som sikrer dieselbrennere mot å miste strøm i tilfelle BMS i lithiumbatteriet kopler batteriet i fra. Med min løsning så vil dieselvarmeren gå i normalt i noen minutter for så å slå seg selv av. Ingen kutt av vifte for nedkjøling under stans og dermed ingen mulighet for brann eller skade på dieselvarmeren.

Løsningen krever separate start og forbruksbatterier Strøm til dieselvarmer vil veksle mellom disse avhengig av posisjon til hovedbryter forbruk. Dieselvarmeren kan ikke gå i mer enn noen minutter før den vil slå seg selv av på vanlig vis når den får strøm fra startbatteriet. Det krever litt elektronikk for å få dette til, men det krever ikke noen endringer av selve dieselvarmeren.  Jeg antar at første variant av panelet blir ferdig i løpet av april. Deretter må det testes i praksis. Jeg har lyst å holde selve koplingene med det som er nødvendig rundt for meg selv inntil jeg har noe håndfast å vise til.

En ting er i hvertfall helt sikkert og det er at jeg ikke ønsker å komplisere.

Tanken er så enkelt som mulig, men sikkerhet bør jo ivaretas. 

Og hvis det må bli ekstra manuelle prosedyrer som må følges er jo det typisk der det skjærer seg ved stress eller nytt mannskap. Synes ikke det virker som det er en idiot du ser i speilet @Seilars, tvert imot ganske klok. @dennrick sin er erfaring er nyttig info.

Vi har 3 x 100 Ah agm som forbruk i dag og tanken har vært å erstatte de med 2-300 ah litium. Vi har klart oss fint en uke i uthavn med de vi har i dag med solcellepanelet som hjelp.

Batteribytte er forhåpentligvis litt fem i tid fortsatt så derfor er det topp med disse diskusjonene nå så jeg kan ha planen klar når den tid kommer.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 9 minutter siden:

En ting er i hvertfall helt sikkert og det er at jeg ikke ønsker å komplisere.

Tanken er så enkelt som mulig, men sikkerhet bør jo ivaretas. 

Du kan gjerne bruke thrusterbatteriet som "sikringsbank" med en combiner. Og så ville jeg satt DC-DC på Lithiumbatteriene.  

J-Å skrev 2 minutter siden:

Du kan gjerne bruke thrusterbatteriet som "sikringsbank" med en combiner. Og så ville jeg satt DC-DC på Lithiumbatteriene.  

Combiner på trusterbatteriet var en god ide.

Vi har jo diskutert tidligere å bruke argo fet skille og lade litimbanken  fra generator eller dc-dc fra startbatteri.

Var vel @Fantino som mente argo Fet var ok, mens du var redd for at den sviktet?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 3 minutter siden:

Var vel @Fantino som mente argo Fet var ok, mens du var redd for at den sviktet?

Ja. vi trenger ikke ta den diskusjonen om igjen, men det er klart at med Argofet må du gi alle batteriene samme spenning, og kan ikke gi lithiumbanken "spesialbehandling". Det er jo også en mulighet å "booste" lading med å koble lithiumbatteriene til Argofet, og så la en forholdsvis liten DC-DC lader ta over når de begynner å bli fulladet, hvis en går mange timer for motor. 

lurvetass skrev for 19 timer siden:

Ja, da blir det en dings til på planen.

Dagens løsning er enkelt opplegg med startbatteri og en forbruksbank adskilt av et enkelt bep rele.

For å gjøre det enklest mulig ved overgang til litium blir det:

Bank 1: Start bly/agm

Bank 2: Vinsj og trøster bly/agm

Bank 3: Forbruk litium

Bank 4: Sikringsbank tilfelle bms kutt på litium

Dagens bep rele fjernes og nye dingser må bli:

Argo FET 200-3

Smart shunt med Bluetooth

Dc-Dc lader for å lade sikringsbank

Mppt regulatoren jeg har til solcellepanel beholdes.

Landstømladeren jeg har må sjekkes så den ikke har for høy spenning til litium.

Hva har jeg glemt?

Under normal bruk og dimensjonering er det ingen ting som tilsier at du trenger bank 4! Bruk heller de pengene på utvide kapasiteten på forbruksbanken, mer solceller eller kanskje dynamo/regulator.

Bank 2: er det kabelens lengde eller strømmen/begrensninger i BMS som gjør at du ønsker separat batteri til thruster og winch? Det er ingen ting som tilsier at lithium ikke kan kjøre store laster, så lenge anlegget er dimensjonert tilstrekkelig. 

Edit: poenget mitt er at du bør måle faktisk strøm som går til thruster/winch og ikke bare godta at det kan man ikke gjøre bare fordi noen på nette sa det. Gjør deg noen tanker om scenarioer om forbruk og hvilke utstyr du normalt vil kjøre samtidig og hvor lenge man faktisk kjører det.   Man har vel som regel i gang motoren når man heiser anker og får ladding fra dynamo? 

Ytterstad skrev for 3 timer siden:

Under normal bruk og dimensjonering er det ingen ting som tilsier at du trenger bank 4! Bruk heller de pengene på utvide kapasiteten på forbruksbanken, mer solceller eller kanskje dynamo/regulator.

Bank 2: er det kabelens lengde eller strømmen/begrensninger i BMS som gjør at du ønsker separat batteri til thruster og winch? Det er ingen ting som tilsier at lithium ikke kan kjøre store laster, så lenge anlegget er dimensjonert tilstrekkelig. 

Edit: poenget mitt er at du bør måle faktisk strøm som går til thruster/winch og ikke bare godta at det kan man ikke gjøre bare fordi noen på nette sa det. Gjør deg noen tanker om scenarioer om forbruk og hvilke utstyr du normalt vil kjøre samtidig og hvor lenge man faktisk kjører det.   Man har vel som regel i gang motoren når man heiser anker og får ladding fra dynamo? 

Det enkleste hadde jo vært å bare kunne sette inn nye litium batterier lik det er i dag. Hvis det å parallell koble flere litiumbatterier med 100a bms medførte at de tålte strømtrekket hadde forenklet alt.

Men ingen forhandler eller beskrivelse av batterier jeg har sett anbefaler bruk av litium til truster og vinsj eller beskriver at det er mulig ved bruk av flere batterier. Tvert imot og da er det ikke så lett for en som synes strøm er litt magisk å begynne med egne vurderinger. Da følger jeg rådene så godt det lar seg gjøre.

Det er jo noe av det fine med denne tråden at det kommer frem så mange vinklinger på temaet.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 38 minutter siden:

Det enkleste hadde jo vært å bare kunne sette inn nye litium batterier lik det er i dag. Hvis det å parallell koble flere litiumbatterier med 100a bms medførte at de tålte strømtrekket hadde forenklet alt.

Jeg anbefaler de fleste å gå for to batterier, hverken mer eller mindre.  To batterier kan kobles opp balansert ved å hente ut pluss på det ene, og minus på det andre. Lithium er lette batterier, så tyngde er ikke ett problem selv om man har to store.  To er bedre enn ett mtp. driftsikkerhet, og om man legger opp til at ett av batteriene alene kan håndtere største lading og belastning, så vil du kun få kapasitets reduksjon om  ett av batteriene kutter.  Ikke gå i den fella å montere x antall 100Ah for å få størst mulig BMS totalt sett. Det er veldig mye vanskeligere å gi feks. 3-4 batterier ett likt liv enn 2 batterier.  På samme viset er 5-6 stykk nærmest umulig om man ikke benytter samleskinner og like lange kabler.  

Gå heller ikke i den fella å kun ha Lifepo4 ombord.  Man trenger blybatterier for å dempe spenningspeaker i nettet dersom bms’er tripper. Eksempelvis så sies det at om man kun  har ett lithium batteri koblet direkte mot en dynamo som går på høy effekt, og BMS stenger, så kan det generere en spennings peak i dynamo på opp mot 100V (kilde:dragonfly/wakespeed).  Energien har med andre ord ingen plass å gjøre av seg.  Legg inn ett start blybatteri på samme dynamoen, så vil en god del av energien gå dit før spenningen stiger så mye at det blir havari/brann.  Legg også inn ett thruster batteri……ett Lifepo4 batteri til……en alternator protector……Kort fortalt, blybatterier er gull verdt til start og thruster.  Lithium er virkelig bra…brukt riktig. 

Kort fortalt, gå for å bytte ut 3x100Ah blybatterier med 2x100Ah eller 2x150Ah, som begge tåler dynamo ladingen din og maks forbruk.  

Seilars skrev 28 minutter siden:

Eksempelvis så sies det at om man kun  har ett lithium batteri koblet direkte mot en dynamo som går på høy effekt, og BMS stenger, så kan det generere en spennings peak i dynamo på opp mot 100V (kilde:dragonfly/wakespeed). 

Andre har registrert et godt stykke over 150V.
Det tar ca. 1/5000 sek for å brenne opp dioder.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har dynamoen koblet til thruster/startbatteri og en Victron DC/DC fra dette mot lithium forbruksbank.
Victron Multiplus lader/inverter mot forbruksbank.
Savner noe å lade/toppe startbatteriet som nevnt over her, om man kjører thruster rett før motor stoppes, og/eller ligger lenge uten at båten brukes. 

Ser at Sterling har en interessant DC/DC-variant som også kan brukes til å lade andre veien/toppe startbatteri fra lithium forbruksbank - noen som har erfaring med denne?
https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/12v-to-12v-120a-dc-to-dc-charger-bb12120

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg har ikke egen erfaring med de,  men det er vel trolig at de Sterling laderene fungerer fint. Jeg synes det er greit med Victrons app, hvor en kan monitorere og konfigurere veldig fleksibelt. Men det kan sikkert fungere bra med Sterlings remote control også. 

Er det en Orion 12/12-30 du har? Da kan du kanskje bruke den motsatt vei, og kjøpe en ny Orion 12/12-50 for å lade forbruksbanken ?  

Eller kanskje du ganske enkelt kan koble batteriene sammen og følge med på strømmen som går mellom?

12/12-50 er betydelig mer effektiv, og har flere muligheter, bl.a. visning og justering av strøm. Men det holder kanskje med en 12/12-18 for deg da, koblet for å lade startbatteriet fra forbruksbanken? Det lar seg muligens gjøre uten manuell inn og ut kobling.

Arne Henriksen skrev 16 minutter siden:

Mye moro man kan kjøpe for over 5 båtlapper, som har større må-ha-faktor hos meg enn den derTror jeg heller mer mot en slik for dette behovet: https://www.sparelys.no/blue-smart-ip67-charger-12-7-1

Arne Henriksen skrev On 20.3.2024 at 11.44:

Ser at Sterling har en interessant DC/DC-variant som også kan brukes til å lade andre veien/toppe startbatteri fra lithium forbruksbank -

Åja, jeg misforsto nok da, jeg trodde du ville toppe startbatteri fra forbruksbank, uten å ha landstrøm tilgjengelig. Ja, en grei lader det der.

4 minutes ago, J-Å said:

Åja, jeg misforsto nok da, jeg trodde du ville toppe startbatteri fra forbruksbank, uten å ha landstrøm tilgjengelig.

Nei, det er egentlig ikke kritisk. Bare en tanke siden jeg fant den Sterlingen og allerede har Multiplus som lader forbruksbanken...  Blir nok enklest billigst i denne omgangen. 

mvh, Arne
www.tiarora.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...