Jump to content

Dyre drivstoff priser fremover...hvordan vil det påvirke din båtbruk fremmover.?


Ida Marie III

Recommended Posts

En kan alltid mimre tilbake. I mine første år med bil (60-tallet) brukte den litt under literen på milen, og bensinen kostet litt over en krone. Da var det greit å vite hvor langt en hadde råd til å kjøre: 1 krone pr. mil! Et raskt blikk i loggen for båten viser en literpris på dieselen på 2 kroner i 1988.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her et avisoppslag fra 1972, hva tjener en "oljearbeider" nå mon tro?

 

 

streiken_liten.jpg.3b24f763e626d5e453aa5a490892fbec.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg og fruen har aldri hatt det så godt som nå økonomisk. Vi er begge pensjonister, god trygd, gjeldfri og penger på bok. Men det må da være lov å reagere på drivstoffprisene som staten "håver inn" penger på? Idag kom forresten strømregningen for februar, kr.2660.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mente absolutt ikke at det er noe galt i å mimre litt eller reagere @Lars H..  Vi må ha med historien også for å se fremover.

 

Men i forhold til endret båtbruk, hva med båttypene som selges.

Synes det har vært en jevn økning i motorstørrelse og fartspotensiale. Vi produsentene endre fokus mot mindre forbruk og lavere fart?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Her lokalt vart det idag noe hensides forskjell på marine diesel.

Ene plassen skulle ha 16.99kr

Andre plassen skulle ha 13,40kr

Den dyreste plassen er også plassen som er raskest til å sette opp prisen, sjøl om de har største tanker.

De har økt prisen 3 ganer siden jeg sjekket første gang for under to uker siden. Å ikke selger de så mye, at de har måtte fylle opp så ofte.

Men nå er båten full, å det står litt ekstra i dunker til det er plass. Får så håpe ting roer seg litt til sommeren.

 

 

 

Link to post
  Lars H. skrev On 8.3.2022 at 14.33:

Her et avisoppslag fra 1972, hva tjener en "oljearbeider" nå mon tro?

 

Vis hele sitatet  

 

Hva de tjener i dag, vet jeg ikke. Men i 2012 nådde mine kolleger greit 1 mill/år med litt overtid. Samme år tjente vel jeg 2,4 mill med blanding offshore/kontor/hjemmekontor. Logget godt 2000-og-et-eller-annet timer. De har det trolig fremdeles økonomisk godt de som jobber offshore i Norge.

Link to post
  Hulda skrev On 8.3.2022 at 16.30:

 

Hva de tjener i dag, vet jeg ikke. Men i 2012 nådde mine kolleger greit 1 mill/år med litt overtid. Samme år tjente vel jeg 2,4 mill med blanding offshore/kontor/hjemmekontor. Logget godt 2000-og-et-eller-annet timer. De har det trolig fremdeles økonomisk godt de som jobber offshore i Norge.

Vis hele sitatet  

Oljearbeider er så mangt, de som er ansatt i opratør selskaper tjener relativt gode penger, selv om de har sakket noe akturut forhold til industri på land siste årene. Jobber man i ISO fag, maling, stilas, mekanisk innleie osv, er ikke lønningene stort mer en tilsvarende på land.

Link to post

Det ble da voldsomt med personlige betroelser her inne. Tror ikke det er så mange som vil bruke tid på å høre hva den enkelte har i gjeld eller hva inntekten er. Hvermannsen får selv avgjøre hvor mye penger de vil bruke på årets båtferie. Verre å regulere utgifter på strøm som monner. Greit å vær trønder med "ulovlige" vindparker om dagen ihvertfall. 

Link to post
  Martine29 skrev On 8.3.2022 at 17.18:

Det ble da voldsomt med personlige betroelser her inne. Tror ikke det er så mange som vil bruke tid på å høre hva den enkelte har i gjeld eller hva inntekten er. Hvermannsen får selv avgjøre hvor mye penger de vil bruke på årets båtferie. Verre å regulere utgifter på strøm som monner. Greit å vær trønder med "ulovlige" vindparker om dagen ihvertfall. 

Vis hele sitatet  

 

Siden årtusenskiftet har jeg vel tjent rundt 3-4 millioner tilsammen :giggle: Men båtlivet må man jo få med seg uansett :saint:

Gjelden skal forbli hemmelig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  lurvetass skrev On 8.3.2022 at 15.57:

, hva med båttypene som selges.

Synes det har vært en jevn økning i motorstørrelse og fartspotensiale. Vi produsentene endre fokus mot mindre forbruk og lavere fart?

 

Vis hele sitatet  


Tvinger seg nok frem. Overrasket meg at det ikke har blitt et større segment. Det et enten snekke fra 80 tallet eller planende båt (litt spissformulert). Skulle gjerne hatt en motorbåt 32-35fot med moderne layout som gikk effektivt i 8-9 knop.

Link to post
  lurvetass skrev On 8.3.2022 at 14.56:

Fant en sammenligning på dinside fra august 2019.

Bensin kostet i 1969 1,27 og skulle kostet 24 kroner for å være like dyr.

 

Betyr vel at prisen fortsatt egentlig er lavere?

Vis hele sitatet  

Drivstoffpriser er stort sett politisk bestemt og akkurat nå har norske politikere bestemt at drivstoff skal koste omtrent det samme som i 1969.

SSB har historiske priser på drivstoff langt tilbake i tid. Det kan plottes korrigert mot konsumprisindeks eller lønnsindeks.

 

Her kan dere finne priser i ulike land, og ulike myndigheter har ulike prioriteringer. På dette området har de stor handlefrihet, og i demokratiske land strømmer velgerne likevel til.?

 

https://no.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/

Link to post
  R.O skrev On 8.3.2022 at 18.02:

Tvinger seg nok frem. Overrasket meg at det ikke har blitt et større segment. Det et enten snekke fra 80 tallet eller planende båt (litt spissformulert). Skulle gjerne hatt en motorbåt 32-35fot med moderne layout som gikk effektivt i 8-9 knop

Vis hele sitatet  


Mener det er moderne båter i dag som dekker dette brukbart. Har selv Viksund 35 med 560hk common rail, denne går fint på 1l pr.nautiske i 8 knop, har begrenset med siderulling og går snore beint, har ingen planingsterskel oppover. I tillegg har du muligheten til å gi på når det trengs.

Link to post
  Ida Marie III skrev On 8.3.2022 at 18.39:

Noen som har sjekket båtdiesel prisene i dag..?

Jeg har fått høre om priser opp i 19 kr literen i dag...vet ikke om det stemmer...

Vis hele sitatet  

Som jeg skrev lengre oppe. 16,99 ene plassen her, å 13,40 andre plassen her. De med 13,40 er nok snart tomme, å da blir prisen nok 17++ når de får fylt opp tanken igjen.

 

Dette i Egersund

 

 

 

Link to post
  jotto skrev On 8.3.2022 at 18.40:

Kanskje dette setter fart på elektrifisering av fritidsbåter?

Vis hele sitatet  

Tar nok tid dette, er jo lite lade infrastruktur på plass for båter

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...