Jump to content

Et seriøst tema på båtplassen hos båtmagasinet..


Avsluttet2

Recommended Posts

"20 mm Divinicell, hånd lagt ???"

 

Divinicell?

 

Er ikke det materialet som brukes som kjernen i en sanwichkonstruksjon?

(vet at det bruke mye annet, bl.a. Basttre)

 

Tok også ut hull i dørken på toalettet i NB`n. Der var det i hvertfall 25 mm sandwich (Divinicell tror jeg).

 

Nå er det vel i utgangspunktet glassfibertykkelsen som er mest interessant. 2 tynne lag med glassfiber med divinicell mellom blir jo stivt, men blir det særlig sterkt? (Mot rystelser, kraftige slag etc som man utsettes for i mye sjø)

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At Skorgenes har hatt båten i 30 dager og bare har fått unna 7 av 30 punkt på S & S liste tyder vel på at ting har gått sent ?

Så lenge skorgenes inviterte folk til å komme og se på båten, burde de vel kanskje ikke utbedre noe i det hele tatt før det hadde gått en viss tid?

 

Hvem sier for eksempel at det som er angitt som skjevt ikke er utrettet før Skipper Worse kom og inspiserte?

Synes kanskje rapporten hans var litt nyansert av hans holdninger til denne saken fra før.

Kan si meg enig med andre som har sagt at ting bagatelliseres litt vel mye.

 

Men å henge ut Skipper Worse fordi han tok utfordringen og stilte opp synes jeg kun blir søkt.

Alle andre (som bor i nærheten) har da også muligheten til det.

Selv om det etter mitt syn ikke har noe for seg da Værftet retter feilene før alle får inspisert

 

Da det er sagt, er de nok også ganske oppblåste disse kravene.

Men det er det lett for å bli i en slik situasjon.

 

Synes nok også at de burde godta noe av dette da vi snakker om at de fikk en prisreduksjon på Kr 200.000

Det er jeg imidlertid bombesikker på at de hadde gjort også hvis Skorgenes hadde reagert med en gang og utbedret feilene tvert.

I alle fall de mest alvorlige for så å forsikre at de lettere feilene skulle ordnes senere (les mye å gjøre i perioden. Lister 5 uker frem i tid)

eller at de fikk de 40.000 det er snakk om mot at de fikset resten selv.

Hva med å dokumentere vektforskjellen for eksempel; bevise at det ikke er så stor forskjell kanskje.

Dette ville betrygget kunden og vist at de hører på kunden og bryr seg.

 

Så min konklusjon her blir at dette kanskje kunne vært unngått dersom værftet hadde fulgt opp.

Hvis det er tilfelle at de ikke fulgte opp da :crazy:

 

Men da vi snakker om heving av kjøp og Skorgenes har gått med på det har de jo innrømmet feil.

Og som mange sier, skal man da bli stilt slik man var ved kjøpstidspunktet.

Det blir man jo ikke så lenge ikke renter til et eventuellt lån i perioden er dekket.

da vil noen si at de har hatt båt i perioden.

Ja det er mulig det men med masse frustrasjon og hvis de skal stilles som at kjøpet aldri ble gjort så har de aldri hatt båten heller. hverken med tanke på verdiøkningen i de to årene eller gledene ved å ha båten.

 

 

Til diskusjonene på BMs forum må jeg si at det er iallefall ikke rart det blir krig her i verden :lol:

 

Ha en god helg alle sammen

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri kjøpt ny båt, og etter denne historien vet jeg ikke om det er noe sjakktrekk heller. Med brukt båt regner en jo med at det er små og store ting som følger med i handelen, og en tar disse ting med i btraktningen og ikke minst prisen. En ripe fra eller til spiller mindre rolle ved første møte med brygga med ukjent sig.

 

Men, hvis jeg skulle ha kjøpt ny båt, ville jeg hatt visse forventninger. Blant annet ville jeg forventet at båten var ship shape, at alt fungerte etter intensjonen og at arbeidet var utført på en fagmessig god måte. Hvis mitt inntrykk var at dette ikke var tilfelle ville jeg reagert. Hvis inntrykket var at leverandør ikke gjorde sitt ytterste for å imøtekomme meg ville jeg blitt enda surere. Neste skritt er; hva gjør man så?

 

De fleste båtprodusenter er nok ikke det for de de har et inderlig ønske om å tilfredsstille meg? De er det fordi de ønsker å tjene penger, jo mer de klarer å presse produsjonskostnadene, jo mer fortjeneste. Så kommer Siri og Ståle, og så oppdager Skorgenes at de har laget et dårlig produkt. I dette skjæringspunktet oppstår konflikten. Hvordan denne utvikler seg er avhengig av mange ting, ikke minst personkjemi, kommunikasjonsforhold og tidspress + -.

 

Det er lite tillitsvekkende å oppdage en reparasjon under vann hvor glassfibermattene ligger utenpå bunnstoffet, uansett om dette er farlig eller ei. Det er lite tillitsvekkende at lovnader om utbedringer ikke blitt overholdt, og at nye tidsfrister stadig forskyves. Uansett om feilene er lette å utbedre, om de er bagatellmessige eler på annen måte lite å falle istaver over; dette var en ny båt, den hadde feil og mangler, og leverandør stillte ikke opp på en imøtekommende måte. Da blir 1,5 mill forferdelig mye penger.

 

Resten er krangel og historie. HVorfor har vi FBI på NRK og tilsvarende på TV2? Fordi det i økende grad er for mange aktører i markedet som skal gjøre minst mulig for å tjene mest mulig. Som regel går dette bra fordi kundene ikke orker å protestere for mye, og leverandørene kan fortsette å balansere mellom inntekt og service. Inntil Siri og Ståle kommer, ellr kanskje en Worse som umiddelbart ville slått i bordet og skrevet en meget intrikat juridisk skrivelse på en slik måte at leverandør ville forstått alvoret og promte stille opp for å unngå konkurs og tap av anseelse.

 

Hva ville skjedd hvis det var Røkke med sine millioner og anseelse som var kjøper i dette tilfellet, utenkelig, men likevel?

 

Noen må skjerpe seg ser det ut til.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Disse båtene er CE-godkjent i klasse B. Å få godkjent i klasse B er betydelig vanskeligere enn i klasse C. Det betyr f.eks. at båten ikke skal ha problemer med å krysse korte og lange kystnære åpne havstrekk i skikkelig dårlig vær. Skroget er konstruert og bygget for å tåle meget store krefter. Innvendig avstivning likeså.

 

Lotus

 

PS: Noen må rette hvis jeg har feil, men klasse B skal vel klare signifikant bølgehøyde på 4 meter med god margin?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lite tillitsvekkende å oppdage en reparasjon under vann hvor glassfibermattene ligger utenpå bunnstoffet, uansett om dette er farlig eller ei.

Det Skorgenes hadde å si om dette var at innstøpingen av stevnlageret hade gått utenfor det preparerte området, altså ut på bunnstoffet, med den øverste matten. Det var ikke en reparasjon, høres mer ut som litt misforstått "gjøre det bedre enn instruks".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er slurv spør du meg. Hvor langt er det overlappet ? Hvor godt er det gjort rent under når du ser bunnstoff forsvinner bak glassfiberen.

Jeg får litt sympati jeg for S&S når jeg leser igjennom tråden både her og på B.M. sine sider. Når ting ikke blir rettet på, uansett hvor bagatellmesige de syntes å være, og dette drar ut i tid og da blir det bare værre og værre :puke:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Det Skorgenes hadde å si om dette var at innstøpingen av stevnlageret hade gått utenfor det preparerte området, altså ut på bunnstoffet, med den øverste matten. Det var ikke en reparasjon, høres mer ut som litt misforstått "gjøre det bedre enn instruks".

 

Hei.

 

Er det vanlig att det bunnsmørres før all plastarbeid utvendig på eit "nybygg" er gjort ferdig?

Eller er det noko dei prøver å skjule?

 

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det Skorgenes hadde å si om dette var at innstøpingen av stevnlageret hade gått utenfor det preparerte området, altså ut på bunnstoffet, med den øverste matten. Det var ikke en reparasjon, høres mer ut som litt misforstått "gjøre det bedre enn instruks".

Foklaringen er grei nok, problemet er at slik forklaring er nødvendig. Her har to ting skjedd, eller snarere ikke; en: noen har gjort en dårlig og lite fagmessig jobb, to: kvalitetessikringen har sviktet. Det man da automatisk tar seg til å tenke er; hvis dette er så dårlig utført og kvalitetssikret, hva da med resten av skuta?

 

Som et a pro pos til dette: Jeg hadde bilen på et verksted en gang som under monteringen hadde glemt å sette i alle hjulboltene, og de som var der var ikke strammet skikkelig. Etter en kilometer hørte jeg underlige lyder, og fant snart problemet.

 

På verkstedet beklaget de, men jeg setter aldri min bil der igjen.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg får litt sympati jeg for S&S når jeg leser igjennom tråden både her og på B.M. sine sider. Når ting ikke blir rettet på, uansett hvor bagatellmesige de syntes å være, og dette drar ut i tid og da blir det bare værre og værre :puke:

Sympati har de ikke fra meg. Det er helt uakseptabelt å kritisere i den form som ble gjort på BM. De har rett og slett for dårlig moral til å få sympati. :nono:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det værste var at jeg før jeg begynte å lese dette dette forumet, var på vei for å signere en Sonic i Stavanger, men ble litt skeptisk til selgeren og alle manglene han remset opp som skulle fikses før overleveringen. Etter alle bastante "hat" innleggene her, har båten måttet seile sin egen sjø...

Båten var 7 måneder gammel, og hadde endel feil jeg fant noe merkelige:

-Trelistene på rekka rundt akterdekket var løst flere steder

-Skyvedøren var ikke tett

-Motorluker var ikke mulig å lukke igjen

-Vask på toalett var løs

-dieselmåler og vannmåler var defekt.

 

I tillegg var det en del finish som ikke var helt 100.

Denne 7 måneder gamle Sonic'n i Stavanger da. Var dette også en forhandler båt ?

Kanskje en retur båt fra misfornøyd kunde dette også ?

Mistenkelig å ha slike båter liggende "på lager" spør du meg. De pleier å produseres på bestilling.

Var det privat salg Kaptein, eller forhandler ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det på tide å komme ut av skapet - jeg har en 330 Sonic i bestilling :blush:. Klarer dere å sette dere inn i min situasjon de siste dagene/ukene?

:eek::headbang::smash::rolleyes::confused::smiley:

 

Jeg må først og fremst si at jeg lar meg irritere :smash: over mange innlegg av dårlig standard i en sak som kan ramme mange så hardt.

 

Så alvorlige anklager burde vært dokumentert med bilder (men det klarer vel ikke BM :lol:).

 

Vekten på de fleste nybåtene jeg har sett på, er angitt uten spesifikasjon av hvilken motor eller utstyrskonfigurasjon som inngår. Skorgenes har lagt ut informasjon om at vekten 6.500 kg gjelder sertifisert båt med alt utstyr (men uten last), mens båten til S&S hadde relativt lite utstyr. Diskusjonen som har vært her vedrørende evt. manglende GRP er i svært liten grad basert på fakta og er dermed mer villedende enn veiledende.

 

Noen synes Worse bagatelliserer feilene. Jeg klarer ikke å lese annet enn at han, som alle andre, mener at de fleste feilene må utbedres. Årsaken til at det synes som om han bagatelliserer er nok heller at S&S har overdrevet betydningen av mange av feilene!

 

S&S og Skorgenes er parter i saken mens Worse definitivt ikke er det. Hans rapport er trolig det nærmeste vi kan komme en objektiv inspeksjon i et slikt forum. Det er lov å være uenig i hans vurderinger - men prøv å ta ballen og ikke mannen :nono:

 

Det hersker da heller ingen tvil om at den aktuelle båten ikke skulle vært levert til S&S i den tilstand den var. Feilene skulle enten vært rettet på forhånd eller det skulle vært laget et forslag til plan for utbedring. Men for å få utbedret feil må partene samarbeide og det har tydeligvis skjært seg her :boxing: Løsningen med å refundere kjøpesummen når det har skjært seg, synes jeg vitner om at Skorgenes er seriøse. Noen kunder har da også bekreftet at de har fått feil utbedret av Skorgenes så det er tydeligvis mulig hvis man vil. Skorgenes har innrømmet at de hadde problemer med å håndtere oppfølgning av leveransene i år, på grunn av salgsøkning og underbemanning. De har derfor styrket organisasjonen i Norge betydelig og synes dermed å ha forstått at kvaliteten må ivaretas ved leveransene videre.

 

En av hovedgrunnene til å velge Skorgenes for meg, har vært den høye kvaliteten på produktet. Vi har lest at det var (altfor) mange synlige småfeil på S&S sin båt (og kanskje på andre uten at vi har fått det bekreftet), men jeg har personlig bare sett Skorgenes-er uten antydning til slike synlige feil. Det er fortsatt ikke dokumentert alvorlige feil på båten og det er sannelig ikke fordi man ikke har lett etter de!

 

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i Bitteliten sine beretninger om familiens ”båtgalskap” (kunne nesten vært meg selv :cool:). Jeg har derfor bestemt meg for at vår båtglede ikke skal knekkes av noen ukjente som lager hekkbølger på båtfora :puke:. Nå har vi igjen fått tillit til at Skorgenes skal klare å levere båt med høy kvalitet til oss – og hele familien gleder seg vilt og hemningsløst til båten kommer :flag:

 

Hvis vi tør å komme på båtplassen-treff til sommeren er det noen som er interessert i en inspeksjon av båten? :sailing: Sigarer og konjakk serveres i øverste etasje selvfølgelig :cheers:

Link to post
Share on other sites

... Nå har vi igjen fått tillit til at Skorgenes skal klare å levere båt med høy kvalitet til oss – og hele familien gleder seg vilt og hemningsløst til båten kommer :flag:

 

Hvis vi tør å komme på båtplassen-treff til sommeren er det noen som er interessert i en inspeksjon av båten? :sailing: Sigarer og konjakk serveres i øverste etasje selvfølgelig :cheers:

 

Dette var godt å se!

 

Maken til "far out" diskusjoner og elendig diskusjonsteknikker/argumenter skal man lete lenge etter.

Sure oppgulp er som oftest ikke annet enn nettopp dette.

Til lykke med flott ny båt, og at dere ser frem til neste sommer kan jeg meget godt skjønne.

 

Om dere kommer til Lillesand, så tar jeg gjerne den cognac i penthouse. :wink:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med valg av båt Sjøsyk. Jeg håper og tror at dere vil bli fornøyde. Du kan se det positive i S&S sin sak også - det har antakelig fått Skorgenes til å skjerpe seg kraftig for ikke å miste all troverdighet.

 

Ellers gratulerer jeg med rekord i antall smilies i et innlegg :wink: , ny båt og jeg gjengelder invitasjonen ombord i Bitteliten IV til inspeksjon. Feilfri båt forventer jeg ikke fra Windy, men jeg håper det beste - i det minste at Windy har kvalitetssikret båten skikkelig før jeg overtar den. Det jeg har lært om kjøp av ny båt etter 3 båtkjøp er at jo mer avansert båten blir jo mer småfeil blir det.

 

Holder dere til i sentrale deler av Østlandet? Lurer på om jeg skal kikke etter dere

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sigarer og konjakk serveres i øverste etasje selvfølgelig

 

Også er du østlending i tillegg :drink:

 

Its a håop in a hænging snør....

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Ellers gratulerer jeg med rekord i antall smilies i et innlegg :wink:

Ja det ble litt følelsesladet det der....

 

Lurer på om jeg skal kikke etter dere

Du får begynne å speide neste vår!

 

 

Og jada - jeg har helt klart fått skjerpet fokus på å sikre kvaliteten på leveransen. Får kanskje leie inn S&S som konsulenter :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri kjøpt den båten med de feil og mangler som er beskrevet - både av S&S og av SkipperWorse. Og jeg synes Worserapporten bagateliserer manglene ved båten.

 

Nei, jeg har ikke sett kontrakten. Det får være grenser for hva jeg som utenforstående båtinteressert skal legge meg opp i.

Men du gidder å reise avgårde og befare en båt du egentlig ikke er noe interessert i og bruker X antall timer på å rapportere og debattere saken på dette forumet! OG denne rapporten får stor oppmerksomhet både i dette og båtmagasinets fora. Mange ser på den som en sannhet og tar part i saken og attpåtil skifter mening på grunnlag av dine påstander. Derfor synes jeg det bør advares mot å se på denne "rapporten" som uhildet. Den er egentlig preget av forutintatte holdninger og ønske om å beskrive alle feil og mangler som "filleting" og uvesentligheter som småskoleelever kunne fikse. Seriøse beskrivelser? Eller? Jeg bare spør.

 

Personlig synes jeg at det virker som om S..Worse har irritert seg over at uheldige kunder henger ut en båtlevarandør og atpåtil søker erstatning ut over båtens kjøpspris. Holdningene til SkippernW skinner jo meget lett igjenom i postingene og virker forutinntatt og partiske overfor selger. Og kritikk av rapporten tas ikke lett synes jeg å lese.

 

Jeg ønsker IKKE å ta part i saken, men synes en slik "rapport" som til de grader er partisk og som mange oppfatter som et viktig bidrag til saken burde ikke oppfattes som uhildet.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke utelukkende se negativt på dette som har kommet frem i S & S sitt innlegg, Sjøsyk.

Det har sikkert skjerpet både Skorgenes sin "check out"- kontroll, og at du er mer skjerpet under kontrollen av båten ved overlevering.

 

Uansett om man mener det er småfeil eller av den mer alvorlige sorten så er det bra at slike ting avdekkes og blir fortalt. Kan hende flere fabrikanter hadde hatt godt av slik fokusering når det er feil og mangler. Et slik forum kan i så måte være et slags organ som tar opp slike ting og diskuterer de.

 

Jeg tror og håper at du blir fornøyd med din nye båt. Synes personlig at båten er sprek og linjelekker.

 

Gjett om jeg skal ta en titt på den på "Sjøen for alle"? De er det sikkert også andre som gjør, og det krever full skjerping fra Skorgenes som side.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor synes jeg det bør advares mot å se på denne "rapporten" som uhildet. Den er egentlig preget av forutintatte holdninger

Holdningene til SkippernW skinner jo meget lett igjenom i postingene og virker forutinntatt og partiske

:confused:

Mens du, Anesthesis, med sikkerhet kan uttale deg om dette ... selv om du ikke har sett båten? :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:confused:

Mens du, Anesthesis, med sikkerhet kan uttale deg om dette ... selv om du ikke har sett båten? :rolleyes:

 

Hei.

 

Her synest eg att du kunne tatt nokon bilde, og lagt ut slik att vi også kunne fått sett problemene.

Det var jo fleire som ytret ønske om det før du drog på befaringa.

 

Raporten som er laget, og innlegg både før og etter synest eg har eit slikt preg som Anesthesis beskriver det.

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Her synest eg att du kunne tatt nokon bilde, og lagt ut slik att vi også kunne fått sett problemene.

Det var jo fleire som ytret ønske om det før du drog på befaringa

Ja...i og for seg...men det får da være måte på forlangender?? Bilde

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...