Jump to content

Et seriøst tema på båtplassen hos båtmagasinet..


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg blir provosert av Worse`s bagatellisering av "manglene" som belyst i hans "tilsynsrapport"!

 

Synes det var flere alvorlige punkt hvor selv han konkuderte med at det bør utbedres! Han bruker flere ganger begreper som "flikking".... ????? Flikk meg her og der... Kjøper jeg en ny dyr båt, SKAL det ikke være behov for FLIKKING!! Hvorfor har i så fall leverandør ikke gjort det for lenge siden? Vil de i så fall greie å treffe med "lakkfargen" og hva med den strukturelle kvaliteten (som det har blitt reist tvil om i forhold til vekt...)

 

Jeg bor i Romsdalen. Tresfjord og Skorgenes har stått frem som "bautaer" blandt båtprodusenter. Jeg synes derfor det er leit at Skorgenes har havnet i en slik "situasjon". Men det er jo i praksis bare "hedersnavnet" igjen. Produskjonen er jo flyttet utenlands.

 

Worse`s subjektive betraktninger, samt hans forsøk på bagatellisering av konkrete feil/mangler, får han i denne sammenhengen til å fremstå som en forsvarsadvokat for et firma, hvis oppgave er formidabel om de ønsker å få gjenreise "imaget" om kvalitet, seriøsitet og tillit overfor opplyste båtfolk!

Link to post
Share on other sites

:boxing:

 

Fant dette på båtmagasinet

 

Linken er her

 

:lol::lol::lol:

 

Worse! Nåangriper de snart QB også...dette må da ta slutt, din blondine-elskende, sigar-røykende, cognac-drikkende gamle gris av en flybrigdebeboer du er! :wink:

 

Hvilke mennesker er det som er på dette BM? De kan da ikke ha det morsomt med båt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Worse`s subjektive betraktninger, samt hans forsøk på bagatellisering av konkrete feil/mangler, får han i denne sammenhengen til å fremstå som en forsvarsadvokat for et firma,

Feil på begge punkter. Også på det tredje, som du ikke forsto selv: Det er rimelig usaklig å begynne med det som best kan kalles personangrep når du er uenig i andres meninger. Hvilket grunnlag har du for å uttale deg, da? Har du sett båten?

 

Fant dette på båtmagasinet

Linken er her

:lol::lol::lol:

Den reddet jo kvelden. :yesnod:

 

Det understreker jo at BM sitt forum er en samling identitetsløse klovner, med noen få gode unntak. Vår kjære (u)venn (-- reference to evil site removed --) er ett av unntakene. Han er jo den som for det aller meste får frem klovnaktigheten slik at den komer til syne.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For oss som har Skorgenes båter har det vært svært ubehagelig med all denne negative omtalen. Derfor gleder det meg at Worses ”Skorgenes-rapporten” kom ut så positivt som den gjorde.

 

Men uavhengig av hva som er realiteten i saken undrer det meg faktisk at båteier fikk/får så uhemmet applaus av flertallet på de forskjellige trådene. Alle slike saker har minst to sider, og Skorgenes bør sikkert ta selvkritikk for sendrektighet i behandlingen av reklamasjonene, men på et eller annet tidspunkt skjønte de vel at denne kunden ikke ville bli fornøyd uansett. Dessuten lå det vel i kortene at det ville bli strid om de 40000 kronene som ikke var innbetalt, selv om manglene hadde blitt utbedret. Det kan forklare hvorfor utbedring ikke ble gjort. Det som får meg til å bli helt overbevist om at dette er en ekstremt vanskelig kunde er pengekrangelen. Det er relativt lett å forstå at Skorgenes ble forsøkt truet til å betale 150.000 kroner mot at kunden ikke skulle gå ut i media. Bare det burde få varselklokkene til å ringe hos de som har fulgt med. Likevel fikk/får kunden tydeligvis medhold i sin handlemåte fra folk flest.

 

Tenk over det. Så snart denne kunden hadde sine egne penger trygt på konto satte de trusselen ut i livet og gikk ut i offentligheten med en skittkastingskampanje for å skade Skorgenes. De slenger ut den ene påstanden etter den andre vel vitende om at det krever langt mer å tilbakevise tvilen de sår enn å slenge den ut. Vi som eier båter fra Skorgenes er i alle fall totalt uskyldige, men vi blir likevel med i dragsuget med risiko for økonomisk tap, bare for at S&S skal få slukket sin hevntørst. S&S klager over at båtdrømmen er ødelagt, men bryr seg ikke filla om de ødelegger båtdrømmen for hundrevis av stolte Skorgenes-eiere. Er dette en handlemåte som bør applauderes?

 

Er det noen som tror at de hadde gått ut i media HVIS de hadde fått de ekstra 150000 kronene de var ute etter?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Jeg blir provosert av Worse`s bagatellisering av "manglene" som belyst i hans "tilsynsrapport"!

 

Worse`s subjektive betraktninger, samt hans forsøk på bagatellisering av konkrete feil/mangler, får han i denne sammenhengen til å fremstå som en forsvarsadvokat for et firma, hvis oppgave er formidabel om de ønsker å få gjenreise "imaget" om kvalitet, seriøsitet og tillit overfor opplyste båtfolk!

Det ante meg at dette måtte komme på et tidspunkt. Den komentaren synes jeg er svært upassende den tid Worse gjør dette på frivillig basis. Han burde heller fått ære og berømmelse for å påta seg en analysering av båten. Flott gjort. Lurer på hvem som burde sett på båten og som Jan-Erik betrakter som objektiv ?.

 

Ingen ønsker mangler når man kjøper båt. Kravene bør dog stå i forhold til feilene noe som ikke har skjedd i dette tilfellet. For ikke å snakke om manglende dømmekraft av S&S

 

Nå er det http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=2116&st=20&

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tenk over det. Så snart denne kunden hadde sine egne penger trygt på konto satte de trusselen ut i livet og gikk ut i offentligheten med en skittkastingskampanje for å skade Skorgenes.

En problemstilling jeg ser, er at kjøperen har hatt alle Forbrukerkjøpslovens relativt strenge redskaper til sin disposisjon. Uten å bruke dem. Det forundrer meg sterkt. Vanligvis pleier jo folk å sørge for å ivareta sine interesser til det fulle pr. disse rettighetene. Og stilt overfor de mulige konsekvenser av lovens strenge regler vil jo de fleste selgere ordne opp. Så også her, forsåvidt.

 

Eventuelle kostnader til advokat hadde de fått dekket på forsikringen på båten, med mindre den var forsikret utenlands. Hvorfor i all verden de ikke søkte juridisk og teknisk bistand, når dette ble slikt et stort problem, skjønner jeg ikke.

 

I stedet valgte de altså å heve kjøpet og deretter sette i gang en svertekampanje på BM som har smittet over her.

 

Som jeg har sagt før, det er noe som ikke rimer her. Skulle likt å vite hva det er. Det kan umulig være skuffelsen over at stuntet med å kreve 150.000 ikke lyktes. Det må være noe annet.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det må da være mulig å holde to hester adskilt.

- framgangsmåten til S&S , slik den er framstilt, under og etter forhandlingene

- selve båtens tilstand og Skorgenes framgangsmåte.

 

Men jeg må jo si at jeg, som de fleste andre, ikke vet noe om de ulike punktene. Det er vel kun synsing etter de opplysningene vi har fått - og de trenger jo ikke være riktige....

En ting er i alle fall sikkert, vi løser ikke problemene, hverken for S&S eller Skorgenes (i den grad de fortsatt har problemer) - men artig har det vært å diskutere og få andres perspektiv på saken.

 

Tror ikke du skal bekymre deg så mye som Skorgeneseier.. vi glemmer så fort..... Dessuten har jo du en båt som er brukt og dermed kan bevise at båten holder mål - også etter bruk...

 

Men det er et dilemma du presenterer - skal vi tie om problemer med et produkt ut i fra hensyn til de som allerede har produktet, eller skal vi opplyse om problemene ut i fra hensyn til fremtidige kjøpere??

Og hvordan skal eventuelt problemer presenteres for å gi mest mulig informasjon og skade minst mulig???

 

Vel, nå gir jeg meg med denne saken - har vel synset nok nå :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var litt av en suppe...

 

Har ikke fått lest absolutt alle inleggene som har florert rundt denne saken, men jeg er overbevist om en ting. Båtkjøpere er ingen homogen masse. Det som kan oppfattes som bagateller av en kunde, kan gjerne skygge for solen og ødelegge dagen for andre. Det spørs hvilken forventninger man har til ting som er nytt. Noen er perfeksjonister, da skal tingene være i vater og litt til, andre ser gjennom fingrene og oppfatter tingene som bagateller. Det er nok helt individuelt. Hvis man hadde sendt et mer representativt utvalg, la oss si 20 forskjellige personer for å få en vurdering av båten, så hadde de sikkert kommet frem til en del ulike/motstridende konklusjoner.

Link to post
Share on other sites

Men det er et dilemma du presenterer - skal vi tie om problemer med et produkt ut i fra hensyn til de som allerede har produktet, eller skal vi opplyse om problemene ut i fra hensyn til fremtidige kjøpere??

Og hvordan skal eventuelt problemer presenteres for å gi mest mulig informasjon og skade minst mulig???

Det er et godt spørsmåldu tar opp, tj. Og på et betimelig tidspunkt.

 

Colin Powell uttalte i sin selvbiografi at han hadde et ordtøkje han benyttet når ting så fryktelig og uoverkommelig ut: "It ain't so bad. It'll look better in the morning". Dvs. "sov på det". Det har jeg ogå stor tro på, selv om jeg ikke alltid etterlever det :rolleyes:

 

Hva jeg mener er ikke noe mer genialt enn at uansett hva det er man har å klage på, så scorer man alltid høyt på balanse og nøkternhet.

 

Men det er ikke dermed sagt at man skal gi etter eller ikke stå på sine krav. "Speak softly and carry a big stick" ble uttalt av en annen berømthet for vel 100 år siden (premie til den som vet hvem). Dette passer også ... man behøver ikke å hyle over seg, eller engasjere et anonymt hylekor på BM, for å få ting ordnet.

 

Særlig i forum-sammenheng -- både her og på BM -- er det en lei tendens til ulveflokkmentalitet der man synser og spekulerer om ting man overhodet ikke har peiling på, bådehva faktum angår og hva det juridiske angår. Det er en uheldig utidighet, både fordi det kan bli fryktelig usaklig og fordi det berøver forumet dets funksjon som en plass for dialog og lærdom.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At Skorgenes har hatt båten i 30 dager og bare har fått unna 7 av 30 punkt på S & S liste tyder vel på at ting har gått sent ? Selv om jeg syntes at listen med feil ikke virker skremmende så undrer jeg litt på de tekniske installasjonene. Såvidt jeg kan huske så var det ingen klager på de ?

Litt rart ? Hvis finishen er slurvet med da burde det også ha vært grunn til å se veldig nøye på det tekniske også,men her syntes Skarpenes å ha gjort det riktig bra. Hvilket inntrykk gav de tekniske installasjonene da Worse ?

Link to post
Share on other sites

Siden Siri og Ståle henviser til mine innlegg i denne saken føler jeg behov for å presisere min oppfatning av saken:

 

I mine innlegg har jeg ikke tatt stilling til om Siri og Ståle sine krav gir rett til heving av kjøpet, men forutsatt at dette er tilstede. De har jo tross alt fått hevet kjøpet, men ser at det også kan være et resultat av at Skorgenes ville bli kvitt en vanskelig kunde. Hvorvidt de rettslig har hatt krav på dette vil aldri komme for en dag. Skipper Worse sin rapport (all honnør og tillit til Skipper Worse) tyder på at de ikke har hatt krav på dette og derfor er heldige.

 

MEN så er det den andre siden, hvorfor har det vært utallige rykter om denne modellen/produsenten, både med kvaliteten og kundehåndtering? Det skulle jo være rart om alle de vanskelige kunden velger denne modellen. Ser at det også er fornøyde kunder, men det skurrer for meg at det bare er bagateller som har resultert i dette ryktet.

 

Tråden vil vel fortsette, men det som blir spennende fremover er om nye slike saker kommer opp. Hvis ikke har vi kanskje oppnådd noe med denne debatten?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Roosevelt: Speak softly and carry a big stick

Yep. Teddy, ikke Franklin D. Her er premien: :drink: --den kan innløses på julebordet.

 

Hvilket inntrykk gav de tekniske installasjonene da Worse ?

De jeg så, ga et godt inntrykk.

 

hvorfor har det vært utallige rykter om denne modellen/produsenten

Det er noe også jeg lurer på. Spesielt siden det ser ut for at ryktene har sitt utspring i anonyme innlegg på BM. Folk jeg har snakket med sm har 330, er såre fornøyde. Bern gir uttrykk for det samme. Så om det er grunnlag for ryktene er jo et aldeles åpent spørsmål.

 

Jeg liker bare ikke slikt, jeg. Har noen noe å klage på, så kan de vel ta det i åpenhet og forklare det på en nøktern måte uten emosjonell ballast. Når det blir motsatt, så lyser jo alle varsellamper.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det jeg håper kan komme ut av denne (og lignende) saker er at båtprodusentene skjerper inn sine rutiner til kvalitetskontroll. Veldig mange som kjøper nye båter over en viss størrelse må bruke første sesongen til å få rettet opp forsjellige feil - små eller store, og det burde kunne gå an å levere båter uten alle disse "småfeilene".

 

En ny båt med feil koster tid, penger og ergrelser både for leverandør og kunde, og mye av det kunne sikkert vært ungått ved bedre rutiner / kvalitetskontroll. Der jeg jobber har vi nå innført et veldig enkelt slagord:

 

Alt riktig første gang.

 

Det betyr i praksis at når vi gjør en levereanse, skal det ikke oppdages noen feil eller mangler ved leveransen i løpet av den første uken. Ikke enkelt, men heller ikke umulig. Hvis f.eks 8 av 10 levereanser var av typen "Alt riktig første gang" tror jeg man har kommet langt.

 

Mener S&S ga oss et feilaktig intrykk av Skorgenes og båten de hadde fått levert. Jeg satt med intrykket at båten var både ubruklig og farlig å bruke. Etter Worses inspeksjon har jeg fått et annet intrykk, men det er klart at Skorgenes kunne gjort det bedre, og det tror jeg også de kommer til å gjøre i framtiden.

Link to post
Share on other sites

Det er noe også jeg lurer på. Spesielt siden det ser ut for at ryktene har sitt utspring i anonyme innlegg på BM. Folk jeg har snakket med sm har 330, er såre fornøyde. Bern gir uttrykk for det samme. Så om det er grunnlag for ryktene er jo et aldeles åpent spørsmål.

Ser ikke bort fra at du har rett. En eller noen få lager et rykte på BM og så etter en tid sprer det inntrykket seg i båtmiljøer, andre diskusjonforum ol at dette er dårlige båter. I såfall en svært trist situasjon for produsenten og selvsagt for alle andre berørte... Det er jo spesielt ett annet merket som har vært utsatt for tilsvarende angrep både saklige og dokumenterbare og usaklige i en herlig blanding (Bavaria). Folk fortsetter å kjøpe Bavaria og det kommer vel til å skje med 330 vil jeg tro...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sånn generelt...:

Det værste man kan gjøre er å la kunden selv oppdage feil på en vare, store eller små. Da hjelper det lite å forsvare seg. Det blir som å helle bensin på bålet.

 

Det er vel alltids noe ved levering av en båt til 1,5 mill. Hvis man forbereder kunden på at det kan man kanskje unngå en krig som dette.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke bort fra at du har rett. En eller noen få lager et rykte på BM og så etter en tid sprer det inntrykket seg i båtmiljøer, andre diskusjonforum ol at dette er dårlige båter.

Noe lignende er det vel som har skjedd med f.eks Volvo 42 motoren. Den er levert i et stort antall, de første utgavene hadde noen feil som førte til fatale skader, men dette ble raskt forbedret på de senere utgavene. Samtidig fikk motorene ofte for tunge oppgaver da de ble plassert i alt for tunge båter. Dette har nå ført til at 42 motoren har et veldig dårlig rykte selv om det ikke er noen som har dokumentert at disse motorene har en større andel havari enn andre motorer. Volvo endret jo også navn på motoren i 97/98 til 43 uten at det var vesentlig forskjeller fra 42-motoren.

 

Alt dette har ført til at de fleste skyr båter med 42-motoren. Har selv en svigerfar som unnlot å kjøpe en bra båt til en grei pris med denne motoren etter at han hadde hørt alt det negative om 42-motoren. På samme måte som med Skorgeneseiere så må det være kjedelig å eie en båt som er utstyrt 42-motoren når man skal selge båten.

 

Det ultimate mareritt etter all denne negative fokuseringen på Skorgenes og Volvo 42-motoren må være å eie en Skorgenesbåt med en Volvo 42. Den båten får man vel ikke gitt bort en gang om man skal tro all den kritikken som har kommet. :cryin:

Link to post
Share on other sites

"Mener S&S ga oss et feilaktig intrykk av Skorgenes og båten de hadde fått levert. Jeg satt med intrykket at båten var både ubruklig og farlig å bruke."

 

Etter å ha fulgt denne debatten ifra starten av, synes jeg det er tid med noe edruelighet. Jeg tror nok S&S hadde tenkt seg om både en og to ganger om de hadde sett hvordan denne saken nå bl.a. gjennom S_Worses "objektive" rapport har snudd seg til nærmest en heksejakt på dem.

 

Jeg har ikke tenkt å uttale meg verken om S&S eller Skorgenes, for den som ikke vet gjør best i å tie.

Det eneste måtte være er at det her tydeligvis har manglet en del på kommunikasjon mellom partene. Det kan de sikkert dele ansvaret for.

 

Men to ting vil jeg si om debatten. Det ene er bruken av adjektiver brukt på andre personer og harselering med S&S selv om det kan være ironisk ment. Det er ikke alltid for alle like lett å oppfatte.

 

Det andre er den overdrevne tro på S_Worses rapport som en endelig "objektiv" avklaring av de faktiske forhold. Den er i beste fall en overfladisk gjennomgang og subjektiv(jeg ser han selv bruker begrepet objektiv) vurdering av en del av de påpekte mangler og feil. Med all respekt for S_Worses gode hensikter, han er ingen sakkyndig i denne sammenheng. Jeg kunne nok heller ikke gjort mer enn S_Worse gjorde i sin gjennomgang, men jeg ville aldri presentert oppsummeringen i en slik form.

 

Også jeg har hatt båt i 20 år, og kjøpt og solgt båter. Jeg har og vært igjennom prosessen med ny båt og oppfølging av reklamasjoner gjennom første sesongen. Jeg har også vært til hjelp for andre i slik en situasjon. Men er jeg derved ekspert? Gode og velmenende råd og vurderinger kan jeg nok gi om noen er interessert.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest denne tråden med interresse. At den ennå ikke har sporet av, tyder på at det er et viktig tema som tas opp - hva kan vi som kunde forvente oss ved kjøp av et komplekst, håndlaget produkt som en båt i denne klassen jo er.

 

Mitt inntrykk er at kunden går svært langt - ja urimelig langt, i å forvente det perfekte, særlig i lys av at man har kjøpt og betalt for en demo-brukt båt. :rolleyes:

 

Når man ikke får fullt gjennomslag for sine krav, går man så ut med 'drittpakke' i media for å sverte motparten mest mulig.

 

Leverandøren har svart med å vise fram det omstridte produktet offentlig. Takk til Worse for å bruke energi på se på båten med uhildete øyne, i den grad slike finnes. :crazy:

 

Skorgenes har ikke vært perfekte på kundebehandling, det er så. Til gjengjeld har kunden fått ny båt mens de har betalt for en demobrukt. Kunden har derfor totalt sett fått mer enn de betalte for, så vidt jeg kan se.

Noen blir dog aldri fornøyde, og vil kjempe to the bitter end med alle midler, av økonomiske, hevnmessige eller andre motiver.

 

Kunden går ALT FOR LANGT i denne saken. :nono:

Link to post
Share on other sites

Som båteier er det viktig å planlegge service på båt, uansett om det er reklamasjoner, akutte feil osv. Dette skjer oftest i høysesong, noe som kan bety at båten blir liggende. Da er det viktig å ta en besluttning om man virkelig vil være uten båt i en tid, eller om det er mulig vente til sesongen roer seg. Selv ved reklamasjoner kan ikke en båtforhandler legge alt til side for å ta din båt. Oftest har båtforhandleren satt opp en arbeidsliste for flere uker frem.

 

Tror derfor at irritasjonen kan bli stor ved å være uten båt, hvis man kunne istedet ha ventet f eks til det

roet seg. Bedre å ha båt med noe feil i en periode, enn uten. Forstår selvfølgelig stor frustrasjon, ved feil på

ny båt. Men se hvilke feil du kan leve med i en periode.

 

Dette kan jeg alt om. Men det fritar ikke produsenter ved å sette mer fokus på sluttkontroll.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å uttale meg verken om S&S eller Skorgenes, for den som ikke vet gjør best i å tie.

Det var derfor jeg valgte å se på båten.

 

Men to ting vil jeg si om debatten. Det ene er bruken av adjektiver brukt på andre personer og harselering med S&S selv om det kan være ironisk ment.

Hvis du tenker på min (halvflåsete) kommentar om ballast så kan du kanskje ha rett. Men den var nå markert med en smiley, da. Før man besværer sege over manglende vekt var det jo en ide å vite hva faktum er. Og hvis faktum er at 330'en veier 5,9-6 tonn så har man ikke det store grunnlaget for å frykte at båten nærmest skal gå opp i limingen på grunn av for lite plast.

 

Det eneste måtte være er at det her tydeligvis har manglet en del på kommunikasjon mellom partene. Det kan de sikkert dele ansvaret for.

Kan hende at Skorgenes må ta det meste av ansvaret for at det skar seg i kommunikasjonen, i alle fall i begynnelsen. Det var nå engang Skorgenes som leverte en ikke-feilfri båt og som brukte litt mer enn forventet tid på å rette feilene.

 

Det andre er den overdrevne tro på S_Worses rapport som en endelig "objektiv" avklaring av de faktiske forhold. Den er i beste fall en overfladisk gjennomgang og subjektiv(jeg ser han selv bruker begrepet objektiv) vurdering av en del av de påpekte mangler og feil. Med all respekt for S_Worses gode hensikter, han er ingen sakkyndig i denne sammenheng.

Jeg godtar selvsagt din oppfatning, men jeg har nå engang sett båten og jeg har det underliggende erfaringsgrunnlag for å vurdere de påpekte feilene. Jeg skal ikke overdrive min egen båttekniske kompetanse, men på de her spørsmålene kreves det i sannhet ikke megen innsikt for å vurdere betydning og løsning for de enkelte manglene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...