Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Kjøpte jo sjøl 80 talls båt for 3,5 år siden. Betalte da 60k for denne. Det var hva tidligere eier hadde lagt ut på ny kalesje/plotter/eksossystem/fix av bautruster noen måneder tidligere. Men måtte selge grunnet manglende vinter plass til båten da ny båt var kjøpt.

Brukte denne en sesong som den var. Ha nå oppgradert det meste, inkludert først til overhalt 41 motor å nu yil fabrikksny motor. Båten står sikkert i små 400k nå, samme som den er forsikret for.

Da har jeg en båt hvor alt det tekniske er up to date, å mye bedre enn på mange 90 talls/2000 talls båter, som ville kostet betydelig mer. 

Meste av innredningen er også oppdatert.

Så å si at 80 talls båter er gammel miljøavfall blir nok så drøyt spør du meg.

 

Men klart, må en bruker verksted til hver en liten ting, ja da er det ny båt med garanti som er saken. Men det koster også jævla mye peng.

 

Men ja vi er alle forskjellige.

 

Men ser ellers at mange med gamle båter med gammel bensin motor, er veldig lysten på salg. Dette har nok mye med prisen på en dagstur å gjøre nå. 

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg holder et øye på 29-36 fot cabincruiser om dagen, ligger ganske mange ute og ser ut til at det går seint å selge.  Virker som prisnivået fortsatt er høyt.

For vår del er planen å kjøpe båt i høst for om mulig utnytte "høst tilbud"  

Forventer nok ingen dramatiske endringer i prisnivå selv om renten stiger

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt mine båter med sparepenger, det hjelper mye, å når jeg ikke liker å kjøre båt for turen sin del i 33kn/45l/tim men heller dorge 99% av tiden med 1.2l/tim så er det veldig billig med båt :))

Men ser de nye "corona" båtene på brygga her att de nesten ikke har vært ute i år, noen kom ikke ut før nå de siste dagene å flere er fremdeles på land, skjønner ikke hvorfor man "må" ha båt til en mill selv om en har ei hytte når de egentlig ikke har båt interesse, å det å kjøpe en fin eldre rimelig båt virker jo for mange å være værre enn ingen båt.....men båt MÅ de ha, men som en tidligere sa, vi er alle ulike.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i en del år fulgt nøye med på seibåter fra åttitallet til 2010-tallet, i klassene 25-26 fot, 33 fot, samt trelugars cruisere i 35-40 fot (med ett rat)t, og 40-46 fot (med to ratt).

 

Med covid gikk prisene til himmels, og det etter en kontinuerlig svak stigning i kanskje fire-fem år på rad forrut for covid. I dette tidsrommet har antall fritidsbåter økt med 50% i følge noen eksperter på slikt. Under covid og fram til våren i år gikk båtene fortere unna enn normalt.

 

Nå midtveis i sesongen legges det ut 4-500 fritidsbåter for salg hver dag. Jeg ser nå en god del annonser som legges ut for andre gang i år (hver står i 60 dager). Det merkelige er at mange av optimistene som ikke fikk solgt i vinduet mars-mai, ikke setter ned prisen i andre runde. Vettuge kjøpere neddiskonterer ifht gjenværende bruk i sesongen (ikke bare kortere nå, men folk har lagt ferieplaner for lengst), reduserte muligheter for ønsket båtplassbeliggenhet og full kost for ønsket båtplass, nærstående opplagsarbeider og kost, bundet kapital, osv. Flere av disse selgerne har fortsatt å prise båtene sine 25-50% høyere enn de typisk kunne kjøpes for våren for tre år siden. Flere har kostet på en god del nytt og dyrt utstyr de siste to årene, men fremstår ikke noe bedre utstyrt en gjennomsnittsbåten av samme modell (utstyret er bare nyere) - men de tror kanskje en ny vindj til 25.000,- er verdt veldig mye mer enn en som er ti år gammel?

 

Før covid var det like mange som året før som tenkte å selge båtene sine, men valgte å sitte på dem pga reiserestriksjoner. Mange nye eiere som gikk lei kom til på toppen. Noen meglere jeg har snakket ned sa de måtte stoppe noen budgivere når de gikk helt amok (to hundre tusen over gjengs verdi for en båt til 800.000-1.000.000.

 

Mange nybegynnere kjøpte feil båt, mange fant at båt ikke var greia i det heltatt, og flere sjøulker som var klare for land - alle sammen forsøker nå å selge samtidig. Det er så langt ute i sesongen mange flere båter til salgs enn normalår - det pleier å tørke opp litt så sent pp sommeren, men ikke i år. Man kan lese av annonsetekstene på mange av de med høyest relative pris at de ikke har hatt båtene mer enn et par tre sesonger - altså mange ferskinger.

 

Det er nok veldig mange som har betalt blodpris, som at på til har investert mange båtpenger i nytt dyrt utstyr, som enda ikke innser at de vil gå på et større tap på begge deler (nange trodde kanskje de ville eie båten i ti år, og at 50-100 båtoenger fordelt pp denne tiden gar ok - men ikke å svi dem av ved salg om to år. En del av disse som ikke fpr oengene tilbake i år vil legge sin lit til våren, men fortsatt gå glipp av vinduet med fortsatt for høye priser - og så kommer det en "reality check", etterfulgt av prisras.

 

Jeg er skråsikker på at vi vil se en nedgang i priser våren 2023, som vil øke midtveis i sesongen og igjen på slutten av året - selv om nybåtprisene kan øke. Og våren 2024, da faller det for fullt - høy eller lav rente, hly eller lav inflason og strømkost. Hovedgrunnen er at det har blitt oversolgt båter og at etterspørsel vil rase som følge av svunnet båtdrøm mer enn endret økonomi.

 

Jeg ser samme tegn i leiemarkedet. Det koster nå det samme å leie en 36 foter som det kostet å leie en 46 foter av samme år/merke forut for covid. Det ligger også flere båter til leie så sent i sesongen enn det i fjor og årene forrut på dette tidspunktet, mange med ledig tid midt i fellesferien. Båtplasser ligger det flere av også, og vesentlig dyrere enn forut for covid. Havnesjefen nedfor der jeg bor sier at det helt klart er noe på gang.

 

I havnene bortover har jeg på en finværsdag med fri aldri sett færre tomme båser.

 

En større andel av båtene til salgs i år, sammenliknet med tidligere år, har i følge annonsetekstene enda ikke fått vårpussen - og vi er nå to uker inn i skoleferien.

 

Det blir spennende å se antall averterte båter utover høsten og vinteren. I fjor var det veldig få - og en stor andel til fantasipriser (som naturlig nok ble lagt ut igjen i våres, etter mange titalls tusen i påløpte eiekostnader og mye arbeid).

 

Dette er bare mine observasjoner og betraktninger på de båttypene jeg liker å følge. Etter finn blokkerte bakdøra-trikset for å søke opp gamle mobilannonser, så har jeg sluttet å føre ordentlig statistikk - og det er noen år siden.

 

Du kan kalle meg en krakk om båtprisene ikke har gått ned med minst 10-20% innen juni 2024.

 

Hadde du tenkt til å selge eller leie ut båt eller båtplass burde du fått det unna i april i år senest. Skal du kjøpe bør du vente til tidlig sommer 2023 eller 2024.

 

Jeg tror ikke på billigsalg til høsten, i allefall ikke nok til å dekke opplagskost, etc. Det vil kun være få båter avertert, dog flere enn normalt. Men, om du skampruter med mange er nok oddsen bedre enn før, at du møter en som er skikkelig desperat eller dritt lei. For, nybegynnerenes tid er over for nå. Markedet framover vil styres av de erfarne dom fortsatt vil være pp sjøen. De erfarne vet hva båtene er verdt, tror på prisreduksjon, kjenner kostnadene og arbeidet med å sitte ked båt fram til neste sesong - og gidder ikke kjøpe til høsten med mindre de gjør et kupp blant det lille utvalget som de på det tidspunktet kan velge mellom (framfor å vente til våren). Ergo vil ikke kjøpere og selgere bli enige før selger har fått mørne over vinteren, og kanskje en stund lenger.

 

 

Skulle jeg inngått et veddemål så vet jeg hva jeg hadde veddet på. Hadde jeg veldig lyst på å kjøpe meg båt nå eller oppgradere, ja så tror jeg at jeg hadde lykkes overtale meg selv til å vente.

 

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

zooper skrev 34 minutter siden:

Med covid gikk prisene til himmels, og det etter en kontinuerlig svak stigning i kanskje fire-fem år på rad forrut for covid. I dette tidsrommet har antall fritidsbåter økt med 50% i følge noen eksperter på slikt. Under covid og fram til våren i år gikk båtene fortere unna enn normalt.

 

 

Dette er helt feil. Det er blitt solgt noen flere båter de siste årene, men det totale antall fritidsbåter er relativt stabilt og har definitivt ikke økt med 50 %. 

zooper skrev 35 minutter siden:

Mange nybegynnere kjøpte feil båt, mange fant at båt ikke var greia i det heltatt, og flere sjøulker som var klare for land - alle sammen forsøker nå å selge samtidig. Det er så langt ute i sesongen mange flere båter til salgs enn normalår - det pleier å tørke opp litt så sent pp sommeren, men ikke i år. Man kan lese av annonsetekstene på mange av de med høyest relative pris at de ikke har hatt båtene mer enn et par tre sesonger - altså mange ferskinger.

 

Har du tall på dette? For seilbåt så er det ikke flere båter ute enn tidligere år, heller litt færre. 

zooper skrev 38 minutter siden:

Du kan kalle meg en krakk om båtprisene ikke har gått ned med minst 10-20% innen juni 2024.

Gleder meg til sommeren 2024. Jeg er overbevist om at du tar feil.  Jeg tror du overdriver hva som faktisk skjedde med tanke på Corona. Det stemmer ikke at "alle" plutselig skulle ha båt. Det kom knapt flere båter inn på markedet disse to årene, så økningen har stort sett skjedd i bruk av båter som allerede var på markedet. 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 52 minutter siden:

Jeg er skråsikker på at vi vil se en nedgang i priser våren 2023, som vil øke midtveis i sesongen og igjen på slutten av året - selv om nybåtprisene kan øke

Mange fornuftige resonnement her. 

Nå har ikke jeg fulgt båtmarkedet lenge så kjenner ikke helt til dynamikken i prisene.  Interessant at du mener prisen vil være laver på våren enn på høsten.  Planen er å selge egen båt til neste sesong, har jo et håp om at det er greit å selge en båt ferdig servet og klar i mai . Blir spennende å følge med utover (: 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Problemet med denne diskusjonen er at det finnes få studier, enda ferre som er allment tilgjengelig, og knapt noen her inne som sitter på noe som helst sv televsnt fsktagrunnlag. Da blir det til synsing, og noe mer kvalifisert enn annet.

 

Hva gjelder økning i antall båter så er dette bare en kvalifisert gjetning fra min side. Båtlivsundersøkeksen forrut for covid viste en økning på 20% siden forrige måling - til snaut 1 mill fritidsbåter!!! (en undersøkelse som forøvrig sa at en av fire nordmenn disponerte båt, men også at 3/4 av disse brukte den færre enn 15 dager i året. Jeg kjenner ikke til noen ny måling siden den forrut for covid, men antar at etterspørselen i den perioden som har vært nå sannsynligvis ligger enda høyere. Jeg antar også at båtbruken har økt ila covid, og at flere derfor er mettere på båtlivet nå enn før - nå som de etter flere sessonger på rad har hatt lite annet å ty til. Flybransjens problemer nå, passproblemer, osv har nok en liten effekt i samme retning som covid (men mindre), og vil få enkelte til å prioritere båt også i år mens de ellers ville kvittet seg med den, men så være virkelig sprekkmette til høsten. Så kan man legge til økte renter, lavere disponibel inntekt og inflasjon (vil påvirke dyrere båter aller mest), osv.

 

Selv uten vitenskspelige studier å vise til så er jeg overbevist om at det ikke bare har tilkommet mange nye båter de siste årene, men også at mange flere har skiftet hender enn prene før, med dertil økte priser - og at andelen med mindre båterfaring også er større enn før. Sistnevte er ikke utelukkende ressonering, men også noe som jeg merker både ute i havner og på forum.

 

Jeg leser nok godt over gjennomsnittet antall annonser, og har gjort det i mange år. Det har virkelig slått meg den andelen annonser som i år viser til båter som midt på sommeren enda ikke er pusset, andelen selgere som skriver om lite bruk, andelen selgere som skriver om kort eierforhold eller første båt, andelen selgere som snakker om aspekter med båten de ikke har kjennskap til, etc, etc. Det for meg er i seg selv tegn på at ting er i gjære.

 

Når det kommer til antall båter for salg totalt sett så kan jeg ikke si noe definitivt - jeg har ikke tilgang pp slik statistikk, fører heller ingen statistisk slik jeg en gang gjorde, og jeg er kun interessert i noen båtsegmenter. For de båtene og båthavnene jeg derimot interesserer meg for (både leie og salg), så kan jeg aldri huske å ha opplevd å være i nærheten av så mye å velge mellom. Jeg velger å tro at dette hverken er tilfeldig eller selektiv persepsjon. Det samme gjelder andelen annonser for båter som annonseres for n'te gang for den samme prisen som ligger høyere for båtmodellen enn jeg knapt har sett før (uten at eksemplaret verdimessig skiller seg ut). Jeg merket tendenser til det samme i fjor også - men langt fra så mye som nå. Jeg kjenner på neg at det er en større andel innbilske selgere enn for tre år siden (og kanskje også kjøpere). Da blir det kjøpere og selgere som ikke blir enige før sessongen dabber helt av. Og, når ny sessong følger to-tre kvartal senere, da er desperasjonen stor blant en god del selgere.

 

Selvfølgelig vil været spille en stor rolle også - og det har jeg null forutsetninger for å spå - tiden får vise.

 

Så mye sagt - jeg ser ingenting som kan argumentere for at båter i mine segmenter vil øke i pris - utover at nybåtprisenebvil gjøre det. En grunn til dette er at jeg ikke følger rimeligere båttyper uten bomulighet (den dessidert største markedsandelen for nye båter med over 40% av alle båter). En annen grunn er at jeg tror at mine segmenter (sstore dyre seilbåter) er langt mer oversolgt. En tredje grunn er at jeg tror folk flest vil få strammere økonomibtil neste år (eller være bekymret), og større båter med bomuligheter koster flesk og er et luksus man kan bytte i mye annet billigere snacks. Forbrukerpessimismen er nå større enn på lenge - og det er fakta. Forbrukeroptimismen forrut for covid var på topp - det er igså fakta.

 

Jeg er hellig overbevist om at mange vil få seg en ny realitetsorientering om ikke så lenge - at båten man eier ikke lenger er så heit som den var i mai 2022, og at pilene fortsetter å peke nedover.

 

Selvfølgelig vil enkelte tro at et lite restlager på høsten, med overvekt av råtne og fortsatt overprisede eksemplarer som selger ikke fikk solgt - at disse annonserte prisene gjenspeiler markedsverdien. Markedsverdien er lettere å stadfeste når båter selger som varmt hvetebrød, og det skjer vår og tidlig sommer - ikke høst og vinter. Det du ser nå er ferfor siste dans før musikken på årets fest slutter å spille.

 

Tiden får vise - til neste sommer har vi facit.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var mange som trodde det skulle bli gratis båter når Coronaen slo til også, men det ble jo ikke slik. Jeg tror det er større mulighet for at renta gjør susen sånn sett neste år. Følger ikke veldig aktivt med på finn, utenom av gammel vane, men mener det før covid var vanlig med 12-13k til salgs på sommeren, men at de siste to år har vært rundt 6-7k. Ser mere normalt ut sånn sett nå med 11k+. Men jeg har ikke hørt om noen som har hatt problem med å selge kurrante båter enda, eller noen som har fåt kjøpt til fantastiske priser.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 12 timer siden:

 

 

 

 

. Det er så langt ute i sesongen mange flere båter til salgs enn normalår - det pleier å tørke opp litt så sent pp sommeren, men ikke i år.

 

 

 

 

 

Tja, har du dekning for denne påstanden? Det ligger 11294 båter på Finn nå. I denne tråden fremgår det i august 2017 var det 12000 båter tilsalgs, men det i Mai 2015 var 10000. Så årets tall virker å være ganske normalt slik jeg leser Finn. 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Bergen

 

Nei, jeg har som sagt ikke dekning av påstandene - de er subjektive. De gjelder forøvrig noen utvalgte kategorier av seilbåter og ikke markedet for alle typer båter i sin helhet. Slik vil det måtte være for 99.9% av oss i denne diskusjonen da dataene faktisk ikke finnes eller er utilgjengelige.

 

Men, når du snakker om finn.no statistikk er det viktig å holde tunga rett i munnen. En stor majoritet av båter som ligger på finn.no er båter uten bomuligheter (ca 2/3 om jeg ikke husker feil). En digersjon er at disse er overrepresentert med togangeren ifht hvor mange fritidsbåter som faktisk eksisterer i kategorien - så det påvirker statistikkene en del. For de fleste av oss inne på båtplassen er det båter med bomuligheter som gjelder. For neg er det i all hovedsak seilbåt med bomuligheter jeg er mest nysgjerrig på (og en og annen motorbåtmodell). Dette segmentet utgjør i skrivende stund kun ca 3% av markedet på finn.no

 

Man kan tyde dataene på mange vis.

 

Min opplevelse i mitt lille 3%-segment er at det ligger an til prisfall - ut ifra endringer jeg opplever i segmentet på finn.no (som er subjektive). I tillegg backer jeg det med gjengs forståelse av makroøkonomi. Når renter øker, inflasjonen går opp, forbrukerpessimismen går ned - ja da er det de dyreste luksusobjektene som får juling. Legg til noen hypoteser om covideffekter, flyindustrieffekter, oassproduksjonseffekter. Legg til noen hypoteserer knyttet til massiv økning i antall båter over flere år. Ja, da er det ikke mye i min bok som taler for at prisene skal lke eller holde seg.

 

Så mye sagt. Det kommer nok fortsatt til å koke i noen segmenter en stund til. Båtlivet vil være yndet også blant de med mindre god råd, for alternative sysler kan være dyrere. Men, denne gruppen vil sjelden oppgradere. De vil stå pp samme linje eller gå ned et knepp eller tre. Nykommer vil legge seg en linje lavere enn de ellers ville.

 

Npr det kommer til større ig dyrere båter, i allefall seilbåter, så kjenner jeg neg trygg på at prisene i allefall ikke kommer til å stige, og at sannsynligheten for prisfall er overhengende stor.

 

Båtmarkedet har gått gjennom mange store svingninger oop gjennom årene. Det vi stod overfor ved inngangen til covid var den perfekte storm med spesielt stor svingning. Nå kjenner jeg i beina mine at det begynner å brygge opp til den perfekte storm atter engang - med motsatt retning. Heg tror at de fleste som kjenner etter kjenner væromskiftninger i knoklene sine nå, ot at alle argumenter som slker bortforklare den følelsen er selvbedragersk.

 

Hva gjelder selvbedrag. Jeg vil alltid være i båtmarkedet, og jeg vil sannsynligvis ønske å oppgradere hele veien til det er på tide å komme seg i land. Jeg vil da være tjent med å kunne snakke prisnivået ned - og slik vil det være for de fleste av oss. Personer her inne pp BP som tenker å bytte inn noe dyrt i noe billigere tilhører mindretallet - nen de vil selvsagt være tjent med høye priser på lik linje som de som skal på land. I alle tilfeller er det fåfengt å tro at man gjennom båtplassen.no kan manipulere markedet ned så mye som en promille. Her kan man legge tilside spekulasjon og heller være åpen og ærlig - uten konsekvens.

 

Det som kommer til å drive prisene er ikke pjatt her inne pp BP. Selgeres og kjøperes faktiske erfaringer med hverandre i nåværende marked - det er det som virkelig definerer hvor utropspriser settes og hvor man havner ifht denne.   Begge benytter finn.no for referanseprising. Begge føler på etterspørselen og hvor lang tid det tar å omsette. Begge leser de samme nyhetene. Begge er en del av den samme makroøkonomien.

Link to post
Share on other sites

PolarOslo skrev On 6.6.2022 at 16.50:

Kjøpte Gp700 rett før påske, etter å ha fulgt markedet tett i nesten to år på akkurat denne modellen. Syntes den var vel høgt priset i forhold til tidligere båter som var solgt, men var heldig og fikk en pris eg var villig til å gi ( og den hadde alle specs eg ønsket). Nå ser eg båter ligger ute til samme prisantydning, og de går stort sett unna fort. Så ingen umiddelbare tegn eg har sett om kraftig korreksjon. Det kan ha med tid å gjøre også, det skjedde en kraftig korreksjon i markedet rundt månedskiftet juni juli i fjor, da låg båtene plutselig lang lenger tid. Men det er bare min observasjon...

 

Har fulgt med på denne selv, og disse selges til gullpriser. Grunnen er nok at det er en stor 23-foter, godt utstyrt, økonomisk å kjøre og farten er grei nok. På finn.no så ser den jo ut som en 30-foter, men virkeligheten er litt annerledes etter noen timer om bord. Men den har alt for en overnatting eller tre. 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 11 timer siden:

 

Har fulgt med på denne selv, og disse selges til gullpriser. Grunnen er nok at det er en stor 23-foter, godt utstyrt, økonomisk å kjøre og farten er grei nok. På finn.no så ser den jo ut som en 30-foter, men virkeligheten er litt annerledes etter noen timer om bord. Men den har alt for en overnatting eller tre. 

Jepp, har allerede logget 25 overnattinger, så strålende happy med det. Behagelig seng, separat toalett, strak aksling og fint uteområde på 23 fot var avgjørende for min del. Men det er klart, de begynte jo å bli identisk i pris med båter som var både 3 og 4 fot større. Eg gjorde en så enkel vurdering at det var akkurat den båtmodellen eg skulle ha nå, og tåler fint om markedet skulle justeres litt. Heldigvis kom eg frem til et fornuftig kompromiss med selger, ellers så var den priset et godt stykke over marked. Nå ligger de til tildels samme prisområde, men de blir ikkje solgt heller.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte daycruiser i år etter å solgt seilbåt i år. I alle fall ikke tegn på dårlig marked for daycruisere. «Alt» kurant forsvant fort fra Finn og antar dermed til gode priser. At prisene generelt skal ned fra coronaårene er jeg derimot overbevist om. Men nedgangen kan ta tid. Hvis folk ikke får den oppblåste prisen de tror båten er verdt, er det fort å prøve å beholde et år eller to til. Samme tenker jeg om hytter.

 

 

Link to post
Share on other sites

34 fot cabincruiser kjøpt for 1,6 for tre år siden, ble solgt for 1.88 nå nylig. Så helt krise kan det ikke være i bruktbåtsalget.

 

Og som @Bergen viser til i den gamle tråden, så er antall båter til salgs omtrent det samme nå som da den tråden gikk sin gang. 

 

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 4 timer siden:

Kjøpte daycruiser i år etter å solgt seilbåt i år. I alle fall ikke tegn på dårlig marked for daycruisere. «Alt» kurant forsvant fort fra Finn og antar dermed til gode priser. At prisene generelt skal ned fra coronaårene er jeg derimot overbevist om. Men nedgangen kan ta tid. Hvis folk ikke får den oppblåste prisen de tror båten er verdt, er det fort å prøve å beholde et år eller to til. Samme tenker jeg om hytter.

 

 

Jeg er sikker på at nedgangen vil ta tid - at det tar tid før selgere realitetsorienterer seg til endringene i redusert etterspørsel. Jeg opplever at det var høy aktivitet i våres, men at den dabbet raskere av enn tidligere år - i de segmentene jeg følger med på. Flesteparten av båtene som fortsatt ligger ute til høsten vil ikke bli solgt i år - fordi det er høst. Jeg tror at vi allerede nå har begynt å se markedet snu - at etterspørselen har gått ned sammenliknet med de to forrutgående årene. Allerede nå kjenner nå sitter noen å kjenner på at de ikke fikk den prisen de trodde de skulle få på våren, og at det begynner å bli trangt i dørene på de siste togene som går i år. De vet også at de ikke får solgt snart så risikerer de å sitte igjen med opplag, opplagskost og forsikringer, kanskje både vårpuss og båtpusskost, og i verste fall slipp og båtplass, samt annonseringskost, bundet kapital, og et sannsynlig verdifall på toppen. Smarte kjøpere vil neddiskontere nå, og selgere som skal gjøre god butikk må gjøre det samme - om de ikke belager seg på flaks.

 

Komodo skrev for 3 timer siden:

34 fot cabincruiser kjøpt for 1,6 for tre år siden, ble solgt for 1.88 nå nylig. Så helt krise kan det ikke være i bruktbåtsalget.

 

Og som @Bergen viser til i den gamle tråden, så er antall båter til salgs omtrent det samme nå som da den tråden gikk sin gang. 

 

 

Krise er det ikke - langt i fra. Dette vil ta tid. Jeg tror derimot at i det segmentet jeg ser på så begynte det å bremse hardt et par uker før skoleferien, og at det som normalt vil eskalere jo lenger ut i høysesongen vi kommer.

 

Om det er sik at antall båter til salgs er på normalnivå ved inngangen til juli, ja så er det i seg selv ikke et godt tegn for båtprisene om man tror på at etterspørselen er i ferd med å synke i eskalerende takt. Da sitter man med et større tilbud enn etterspørsel som over tid vil hope seg opp til et stadig større tilbud og eskalerende prisfall. Jeg for min del klarer bare ikke se mange og sterke nok mekanismer som skulle være i sving nå, og som skal sørge for en fortsatt like høy etterspørsel i tiden som kommer - jeg ser for det motsatte. I de segmentene jeg følger mest med på så virker alt dette for meg ganske tydelig.

 

Jeg tror også at en del folk ikke vil bite i det sure eple eller lever på tro og håp - at de vil vente til de får seg en kalddusj.

 

Om grunnen til at man ønsker å selge er; endrede behov, ønsker om å gjøre noe annet, trang økonomi, dårlig helse, flytteplaner, eller en annen årsak hvor det å sitte med båten har signifikante konsekvenser - ja så må det komme en ketchup-effekt om få av disse får solgt nå. Den første ketchup-effekten (om en moderat liten), den tror jeg vi ser til våren 2023, og så vil effekten øke i omfang sommeren 2023, våren 2024, og sommeren 2024.

 

Enn så lenge tror jeg ikke på at vi vil se prisfall i annonserte priser på en god stund. Men, jeg tror at man kan treffe på selgere som begynner å bli skikkelig urolige og som man kan prute veldig hardt med. Så langt ute i sesongen (neddiskontering pga kostnader og arbeid), og med hva jeg tror vil skje til våren (prisfall) - ja så ville ikke jeg kjøpt båt nå i juli om jeg ikke fikk prutet veldig mye.

Link to post
Share on other sites

Tror det er umulig å spå, selv om mye tilsier at prisene går ned på brukte båter fremover, er det mye vi ikke har kontroll over. For alt vi vet kan vi stå i en ny pandemi neste sommer, eller sommeren deretter...ting har vist seg å skje uhyggelig fort og uventet. Norgesferie kan bli det trygge og gode alternativet i fremtiden, nye båter stiger i pris. Alt blir dyrere...flere har fått smak på båtlivet etter coronaen osv.. Selv var jeg usikker om jeg skulle kjøpe båt nå eller avvente, men da rette båt dukket opp kjøpte jeg, så får det bare gå som det går, båt må man ha 😀 

Link to post
Share on other sites

slogmaaken skrev for 1 time siden:

Selv var jeg usikker om jeg skulle kjøpe båt nå eller avvente, men da rette båt dukket opp kjøpte jeg, så får det bare gå som det går, båt må man ha 😀 

Enig. Leser annonser om dagen, men planen er fortsatt å ha ny båt til sommeren 23, men dukker det opp noe virkelig bra kan det jo være vrient å holde seg unna. Problemet er nok vel så mye hvordan en skal vurdere om det er en god (riktig) pris eller ei. Synd det er lite statistikk på båtpriser.

Redigert av Blouberg
Typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

slogmaaken skrev for 1 time siden:

Tror det er umulig å spå, selv om mye tilsier at prisene går ned på brukte båter fremover, er det mye vi ikke har kontroll over. For alt vi vet kan vi stå i en ny pandemi neste sommer, eller sommeren deretter...ting har vist seg å skje uhyggelig fort og uventet. Norgesferie kan bli det trygge og gode alternativet i fremtiden, nye båter stiger i pris. Alt blir dyrere...flere har fått smak på båtlivet etter coronaen osv.. Selv var jeg usikker om jeg skulle kjøpe båt nå eller avvente, men da rette båt dukket opp kjøpte jeg, så får det bare gå som det går, båt må man ha 😀 

Noen utfall er nok mer sannsynlig enn andre...

 

Er man en erfaren båtmann uten båt - og lengselen er stor. Da er forutsetningene for å kjøpe en båt man kan eie i mange år store. Da spiller prissvingningene en mindre rolle - løp og kjøp! Men, jo mer uvant med båtlivet man er, desto større er sannsynligheten for feilkjøp - og da kan byttekostnadene bli relativt store og man bør være beredt på å ta et tap. Det betyr kanskje ikke all verdens om man kjøpte en båt som ikke gjorde veldig stort innhugg i ens disponible midler. Men har man gravd dypt i lommeboka???

 

Er man nå i juli på jakt etter en båt det finnes nok av, og man har et budsjett på feks en million, og man ser for seg ordinær bruk - da ville jeg rådet selv de erfarne til å tøyle "må ha" syken og vente en stund og heller leie i mellomtiden.

 

Tenker man feks i baner av en ti år gammel Bavaria seilbåt på over 40 fot, til ca en mill, og du skal ha den innerst i Oslofjorden - da må du regne med 40-50.000,- i opplag og båtplass, 15.000,- i forsikring, og 10% i; verditap, kapitalkostnader, vedlikehold og utskiftning av utrangert eller utslitt utstyr - og da gjør du arbeidet selv. Vi snakker om en kost på 75-150.000,- avhengig av hvor optimistisk eller pessimistisk man er, og hvor mye forutsett og uforutsett som kommer. Forventer du et ekstraordinært prisfall på selv kun 5% over normalen kan du da legge på 50.000,- til på toppen. Selv med dagens leiepriser kan du leie veldig mye båt i samme klasse for de pengene - veeeeldig mye. Ikke nok med det, du slipper arbeidet til høsten og til våren, samt at du reduserer økonomisk risiko da nedsiden sannsynligvis er større enn oppsiden. Da du heller ikke binder kapitalen står du også mer fritt ifht endrede behov eller endringer i økonomisk handlingsrom. Alle pengene du sparer kan du da til våren putte i alt fra å ta ut ubetalt ferie til etterlengtet utstyr - eller rett og slett en enda bedre båt.

 

Er du mindre vant med båtlivet er kanskje argumentet for å leie en sessong eller tre enda større - for å finne ut av i hvilken grad båtlivet faktisk er noe for en, samt hvilke båtbehov en har.

 

Setter du bort alt arbeidet med opplag, service, reparasjoner, båtpuss, installasjon av nytt utstyr, riggsjekk, etc (feks hos Orust i Sverige) - ja da kan du fint legge på 50-100.000,- til på kostnadene du har over vinteren. For de fleste av oss her inne på båtplassen er ikke det et tema.

 

I alle tilfeller - dette er ikke et tidspunkt jeg med god samvittighet kan anbefale annet enn å vente til våren med å kjøpe (med visse unntak). Selv om jeg også skjønner at det kan slå begge veier så er jeg overbevist om at nedsiden er både større og mer sannsynlig enn oppsiden. Hva med dere andre? Når det kommer til å gi generelle kjøpsanbefalinger anbefalinger nå i Juli 2022 - anbefalinger som potensielt kan få stor betydning for folk? Sier dere "løp og kjøp", eller "sitt rolig å se an"?

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

zooper skrev 37 minutter siden:

Tenker man feks i baner av en ti år gammel Bavaria seilbåt på over 40 fot, til ca en mill, og du skal ha den innerst i Oslofjorden - da må du regne med 40-50.000,- i opplag og båtplass, 15.000,- i forsikring, og 10% i; verditap, kapitalkostnader, vedlikehold og utskiftning av utrangert eller utslitt utstyr - og da gjør du arbeidet selv. Vi snakker om en kost på 75-150.000,- avhengig av hvor optimistisk eller pessimistisk man er, og hvor mye forutsett og uforutsett som kommer. Forventer du et ekstraordinært prisfall på selv kun 5% over normalen kan du da legge på 50.000,- til på toppen.

Det finnes båter utenfor Oslofjorden også, her på Vestlandet får du fint båtplass og opplag til rundt 15 000 kr for en 40 foter.   Jeg tror verditapet blir minimalt på en 10 år gammel Bavaria. Disse koster nå rundt 4 millioner kroner nye og det selges svært få av de i Norge. Med stadig stigende energipriser og økt miljøengasjement så vil disse bli svært populære på bruktmarkedet. Det gikk nylig en 1998 modell Bavaria 38 til 670k. I ditt regnestykke skulle denne være omtrent verdiløs nå. 

 

Og de fleste seilere jeg kjenner (som ikke bruker seilbåten som campingvogn) har lite bekymringer knyttet til økonomi. De har gode og trygge jobber, har mye oppsparte midler og er nøkterne. Noe økte renter har liten betydning for det som må være den beste hobbyen og avkobling som finnes, nemlig turseiling. 

 

Link to post
Share on other sites

For egen del, blir jeg helt matt av at noen orker å kjøre en slik økonomi analyse av båtlivet. Skulle jeg holdt på sånn, tror jeg mye av båtgleden ville forsvinne. Om man skal bytte båt, er man selger og kjøper i samme marked, så skal vel ikke ha så mye betydning. Jeg solgte egen båt i oktober 2018, da jeg byttet båt, og skulle bruke god tid. Klarte vel 14dager. Jeg kom til at det er mye mere konkurranse om båtene på våren, og risken for å møte sommeren uten båt, var ikke akseptabel. En annen ting er at det er jo ikke gratis å reise land og strand å se på forskjellig båter heller, hverken i tid eller økonomi. Dessuten fikk jeg hele vinteren til å bli kjent med båten, og gjøre ønskede endringer. Hadde jeg ikke kjøpt da, men ventet, hadde jeg måttet vente fortsatt for å kjøpe samme båt til den prisen, eller endt med betydelig eldre/mindre. En flott båtsesong kan ikke måles i penger for meg. Og jeg er ikke rik, kun en vanlig lønnsmottakere, så det er sagt. Om man lar være å kjøpe båt i det heletatt, sparer man jo enorme summer på vedlikehold, puss, og båtplass gjennom livet:rolleyes:, men fattig på opplevelser fra båtlivet. 

Jeg vil anbefale de som ønsker å kjøpe båt, å gjøre nettopp det, og kose seg på vannet. Ikke kjøp for mere enn du kan tape, og ha et edruelig forhold til hva det koster å serve det du kjøper. Om man er engstelig for å selge med tap, eller avhengig av fortjeneste, finn på noe annet. 

Om jeg skal synse litt om pris, vil kanskje dieselpriser øke popularitet på seilbåter. Økning i nybåtpriser, og inflasjon, kan føre til mere press på bruktbåter, og at prisen i kronetall holder seg. Det kan sef også bli kjøpers marked pga rente osv også, men det får så være. 

Selv tenker jeg at havarier og utskiftninger kan være en langt større utfordring for økonomien enn evt kapitaltap. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 4 timer siden:

Det gikk nylig en 1998 modell Bavaria 38 til 670k. I ditt regnestykke skulle denne være omtrent verdiløs nå. 

 

 

 

Forutsett null verditap og kun noen prosent i årlig inflasjon - og om 25 år fra nå så kjøper ikke 670k nevneverdig mye.

 

Men forskjellige deler av båten faller i verdi i ulik takt (jeg snakker ikke om vedlikeholdsgreier). Ting må byttes ut underveis fordi det blir utslitt eller blir avleggs - det må avskrives. Ett sett med seil alene, med normal bruk, må avskrives helt kanskje hvert syvende år? Bare der ligger du fort på 1% årlig avskrivning ifht båtens total-verdi. Du kan jo strunte i å skifte ut eller oppgradere mer enn absolutt nødvendig - og da vil du for alvor se verditapet på salgssummen på båten. Du kan ikke sammenlikne et åttitallsskrog med original rigg, instrumentering, motor, etc, etc, med en som fikk dette oppgradert de siste årene. De fleste dyre båter blir vedlikeholdt og får løpende oppgradering og avskrivningene ifht opprinnelig kjøpssum blir kamuflert. Om man ser på dette som verditap eller vedlikehold kan diskuteres, men det forandrer ikke på innvirkningen på lommeboka.

 

Ellers er jeg jo litt der jeg og at man må ha litt mørke solbriller på og være en smule selvbedragersk om man skal ha det godt med å eie dyr båt. Men når ting blir ekstraordinært som nå må jeg nærmest ta på meg sveisebriller og lukke øynene.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte vår aller første båt i april i år, etter å ha fulgt markedet sporadisk noen år og relativt tett i 2021. Basert på Finn, skipsregisteret, merkegrupper mm dannet jeg meg et godt bilde av historisk og nåværende marked for aktuelle båter (cabincruiser 32-37 fot). 

Lagret noen titalls båtannonser fra 2021 og noen fra 2020. 

 

Med diverse bakgrunnsarbeid på reell kjøpesum virket det som om båtene vi vurderte sommer/høst/vinter 2021 gikk for omtrent forventet pris, kanskje litt over(annonsert eksempelvis for 950-990, gikk for 820-850). De fleste av båtene ble solgt. På våren i år virket det som om mindre aktuelle båter (rundt 32 fot) gikk noe høyere enn høsten 2021, men ser også noen blir liggende usolgt til en relativt stiv pris. 

 

Antallet båter til salgs på Finn nå virker ikke unormalt. Mener det har ligget rundt der, kanskje litt i underkant, de seneste årene. 

 

Det som derimot har vært helt spesielt for oss som har vært i kjøpsmodus er at det etter vårt kjøp i april omtrent ikke har dukket opp en eneste interessant båt. Siden mars/april! Hadde vi ikke kjøpt den båten hadde vi stått uten båt, noe som for så vidt hadde gått helt fint og vi hadde sikkert dratt et par uker til sydeuropa isteden i sommer :)

Men det overrasker meg, da det var en god del aktuelle båter for salg i fjor. Kanskje de kommer til høsten? 

 

Konklusjonen jeg dro markedsmessig når vi gikk fra sondering til reell kjøpsmodus i 2021 virker å stå seg, minus Russlands angrep på Ukrania, energipriser og høyere inflasjon enn forventet. Globale logistikkutfordringer ser også ut til å vedvare lenger enn jeg trodde i 2021. Alt i alt forventer jeg et roligere bruktmarked i 2023 og 2024. Krakk virker ikke sannsynlig. En del faktorer taler for prisnedgang, andre taler for stabilitet eller prisvekst over tid. Regner med vi beholder båten 2-3 år før vi oppgraderer. 

Link to post
Share on other sites

@Weekendmode 

 

Interessant lesing. Opplevelsene kan kanskje være forskjellige avhengig av hvilke båttyper man følger med på. Jeg ser som sagt på seilbåter med bomuligheter, og disse utgjør etter mine beregninger kun 3% av markedet. Siste megleren jeg snakket ned for bare noen uker siden konstaterte at det gar vært ville tilstander de siste to årene, med båter som har gått til usannsynlige hlye priser.

 

Noe krakk blir det nok ikke nei - ikke uten krakk i økonomien forøvrig. Men bruktbåtmarkedet og prisene svinger. De fleste trodde nok på oppsving med covid - og fikk rett. Etter en slik cedvarende oppsving vi har hatt de siste 6-7 årene kommer det en korrektur på et eller annet tidspunkt. Jeg vil mene at betingelsene for en slik korrektur synes spesielt sterke nå.

 

Det kan også hende at når lommeboka blir skunken, så er båt og ankerdram den første gleden man tyr til, og den siste man kvitter seg med. Selv tror jeg nok mer på at covid har flrt til en kunstig lav exit ut av båtlivet gjennom covid. Kombinert med andre faktorer som at jeg tror på en høyere andel usolgte båter til høsten pga for hlye prisforventninger og fallende etterspørsel, så tror jeg vi får en ketchup-effekt med økende tilbud, reduserebde etterspørsel, mer desperate selgere, mindre desperate kjøpere - og priskorrektur.

 

Selv om nybåtprisene skyter i været, så tror jeg det blir noe underordnet - fordi jeg anser markedet som oversolgt og temnekig mettet. Så godt som ingen større plastbåter med bomulighet blir skrotet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...