Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

BårdK skrev 1 time siden:

Ja, det blir spennende for meg som ikke får bestemt om det blir hytte eller båt denne gangen - etter skilsmisse for litt over to år siden da hytta ble solgt. Tregt også på de sommerhyttene jeg har i kikkerten nå.


Akkurat hytte og båt kan folk klare seg uten i perioder da det i større grad er sekundærbehov, så her kan det nok være kjøpers marked i større grad en stund fremover.

Mens bolig derimot er primærbehov for folk flest og styrt av reelle livsendringer som skilsmisser, dødsfall, å få barn, trenger mer og mindre plass osv. så primærboligmarkedet holder seg derfor gjerne langt bedre enn markeder som båtmarkedet, fritidsmarkedet etc som man kan klare seg uten i perioder og år.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
ohio skrev 5 minutter siden:

Til de som legger ut båter som ble kjøpt til høye coronapriser og vil selge nå må nok regne med større nedgang enn 10% tror jeg 


Eller om vi ser motsatt på det: de som til nå i 2-3 år har fått verdistigning på båter i forhold til nypris i f eks 2016-2017 og hva de gav for båten i den rimeligere 2012-2019 perioden får ikke det lenger.

Prisbildet normaliserer seg tilbake til tross for fortsatt lange leveringstider og prisoppgang i nybåtmarkedet. Primært da etterspørselen har gått fra ekstremt høy (tullete høy) til et mye roligere nivå. Spørsmålet er om det går under normalnivå eller om det holder seg ok. Det får tiden vise. For at det skal være en nedgang må det gjerne først ha vært en oppgang.

 

Husker jeg kjøpte ny godt utstyrt Ibiza 760t i 2016 for kr 870.000. Solgte i 2017 for 790.000. I fjor og i 2020 kunne jeg ikke finne en eneste 760t fra samme periode med lavere pris.  
Nå må man riktignok tenke på inflasjon også, men det er likevel en beskrivelse av prisbildet. Ny tilsvarende utstyrt 770T koster i dag rundt 1,2-1,3 mill.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Lingefan skrev for 4 timer siden:


Akkurat hytte og båt kan folk klare seg uten i perioder da det i større grad er sekundærbehov, så her kan det nok være kjøpers marked i større grad en stund fremover.

Mens bolig derimot er primærbehov for folk flest og styrt av reelle livsendringer som skilsmisser, dødsfall, å få barn, trenger mer og mindre plass osv. så primærboligmarkedet holder seg derfor gjerne langt bedre enn markeder som båtmarkedet, fritidsmarkedet etc som man kan klare seg uten i perioder og år.

Ja, helt klart og derfor blir det nok adskillig større svingninger for båt spesielt og sannsynligvis for hytter.

Link to post

Selger en del båter og ser at de som eier og skal selge båter til en sum under 500k dumper prisene for å bli kvitt dem. Men alt over 500k så er prisene ganske stabile.

 

Forklaringen er vel at de som eier båt over 500k har råd til å beholde dem.

Norsk økonomi er jo svekket for folk flest og da det naturlig at brukt markedet også blir svekket…

Link to post

@Håvard - Suzuki, hva slags båter? Det er rimelig stor forskjell på om det er en daycruiser eller om det er en større feriebåt. Samt årsmodell vio jeg anta. Båtmarkedet er jo egentlig mange små båtmarkeder, og en som er på jakt etter daycruiser kjøper ikke en feriebåt selv om den er lavt priset  og visa versa.  

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Håvard - Suzuki skrev for 15 timer siden:

Selger en del båter og ser at de som eier og skal selge båter til en sum under 500k dumper prisene for å bli kvitt dem. Men alt over 500k så er prisene ganske stabile.

 

Forklaringen er vel at de som eier båt over 500k har råd til å beholde dem.

Norsk økonomi er jo svekket for folk flest og da det naturlig at brukt markedet også blir svekket…

 

Dette kan jeg ikke si meg enig i.  Ser en rekke båter i det større segmentet som i fjor og forleden år ble støvsugd fra markedet så snart de ble lagt ut forsøkes solgt i skrivende stund (for fjorårspris) uten noen som helst bevegelse.  Disse båtene har nå til dels ligget ute opp mot 3 måneder uten bevegelser.

Dette er båter som lå vesentlig lavere i pris for 4-5 år siden enn det de nå blir forsøkt solgte for da enkelte selgere har en oppfatning om at "coronapris" fortsatt gjelder. Eller kjøpte på topp og ikke har lyst til å ta et større tap. Naturlig nok.

 

Man kan da enten la båten forbli usolgt eller forsøke seg på nytt med en lavere pris. Men det koster å lagre noe slikt, bare forsikring, opplagskostnader og service/polering for nytt år kommer for opp i et par hundre tusen for en båt i 50-fots klassen. Og er ikke båten ship shape får man ihvertfall ikke solgt noe i dette segmentet.

 

Jeg tror ALLE i båtmarkedet har merket seg den uroen som nå forefinnes mht. renteendringer, drivstoffpriser etc. og at dette også påvirker storbåtmarkedet er det ingen tvil om. Det kan man lese direkte ut av Finn.no om man følger med over tid slik jeg har gjort gjennom mange år.

 

Det er utvilsomt kjøpers marked nå. Sitter man på gjerdet med pengene klar er man i en ganske hyggelig situasjon om man ønsker seg noe konkret nå til dags og slik vil det være i lang tid framover.

Link to post
Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

 

Dette kan jeg ikke si meg enig i.  Ser en rekke båter i det større segmentet som i fjor og forleden år ble støvsugd fra markedet så snart de ble lagt ut forsøkes solgt i skrivende stund (for fjorårspris) uten noen som helst bevegelse.  Disse båtene har nå til dels ligget ute opp mot 3 måneder uten bevegelser.

Dette er båter som lå vesentlig lavere i pris for 4-5 år siden enn det de nå blir forsøkt solgte for da enkelte selgere har en oppfatning om at "coronapris" fortsatt gjelder. Eller kjøpte på topp og ikke har lyst til å ta et større tap. Naturlig nok.

 

Man kan da enten la båten forbli usolgt eller forsøke seg på nytt med en lavere pris. Men det koster å lagre noe slikt, bare forsikring, opplagskostnader og service/polering for nytt år kommer for opp i et par hundre tusen for en båt i 50-fots klassen. Og er ikke båten ship shape får man ihvertfall ikke solgt noe i dette segmentet.

 

Jeg tror ALLE i båtmarkedet har merket seg den uroen som nå forefinnes mht. renteendringer, drivstoffpriser etc. og at dette også påvirker storbåtmarkedet er det ingen tvil om. Det kan man lese direkte ut av Finn.no om man følger med over tid slik jeg har gjort gjennom mange år.

 

Det er utvilsomt kjøpers marked nå. Sitter man på gjerdet med pengene klar er man i en ganske hyggelig situasjon om man ønsker seg noe konkret nå til dags og slik vil det være i lang tid framover.

 

Ja, ganske ufattelig at folk ikke setter ned prisene. Ytterst få store båter som har blitt satt ned. Kun fåtall store båter som er solgt siden juli og det de som bevist har blitt priset lavere fra selger. 

Redigert av nn- (see edit history)
Link to post
nn- skrev for 8 timer siden:

Fordi prisene er kunstig høye og de eneste som ikke skjønner det er de som skal selge. Men de har vel gjerne kjøpt høyt midt i covid tid. Til våren er det sannsynligvis ennå vanskeligere å selge. 

Eller så vil de rett og slett beholde båten, om de ikke får det de ønsker for den. Man kan jo også snu på det og si "fatter ikke at kjøper ikke gir det selger vil ha for båten, om det er slik båt de har lyst på". Uansett marked, blir det salg om selger og kjøper blir enige. Det er jo bare de som MÅ selge av en eller annen grunn, som trenger å sette ned prisen.

Link to post
Chiefengineer skrev for 23 timer siden:

Man kan da enten la båten forbli usolgt eller forsøke seg på nytt med en lavere pris. Men det koster å lagre noe slikt, bare forsikring, opplagskostnader og service/polering for nytt år kommer for opp i et par hundre tusen for en båt i 50-fots klassen. Og er ikke båten ship shape får man ihvertfall ikke solgt noe i dette segmentet.

Par hundre hørtes litt i overkant ut?

Link to post

Kommer vel an på hvor man er. Så en Princess ca 50 fot til salgs i Oslo for ca 1,2 mill. Årlig båtplasskostnad som kunne overtas var på 98000 per år.

 

Skal noen polere en slik båt for seg så koster det nok en god del. Samt forsikring,  service på 2 motorer etc.

 

Man kan vel alltid gjøre ting billigere.  Men at båten fort koster 200000 per år før den er kjørt noe kan nok stemme for mange.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

For min del skal jeg hverken kjøpe eller selge, men jeg synes det er spennende med salgspsykologi og med konjunktursvigninger. Og det er interessant å få litt innblikk i hvordan andre tenker om ting. Altså deres oppfattelse av tingenes tilstand (og Rikets tilstand). 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg tror du trenger å kjøpe deg en prosjektbåt @Okkaby, så du slipper å kjede deg. En gammel Baltic med utslitt VP eller noe slikt. Ikke godt med lediggang...

 

Nå er de så billige sies det.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Jeg tror du trenger å kjøpe deg en prosjektbåt @Okkaby, så du slipper å kjede deg. En gammel Baltic med utslitt VP eller noe slikt. Ikke godt med lediggang...

Nei ikke faen. Har nok å gjøre med den jeg har. Når den byttes ut om noen år, så blir det en båt som er klar for ferie.

Har jo nok å gjøre på jobb og nye import prosjektet mitt. Så håper jo båt prisene holder seg lave 2-3 år nå hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Havelle skrev for 2 timer siden:

Par hundre hørtes litt i overkant ut?

Det fins kanskje rimeligere men jeg er ganske sikker på at denne prisen ikke er uvanlig for en 50 fots båt med opptak, vasking, polering, bunnsmøring, service på motorene og lagringskostnader i oppvarmet hall gjennom vinteren. Forsikring skal jo også betales i opplagstiden så da er man vel gjerne passert denne summen.

 

Det er ikke billig å eie noe slikt med dagens priser på varer og tjenester selv om man ikke bruker båten i det hele tatt.

Link to post
Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

Det fins kanskje rimeligere men jeg er ganske sikker på at denne prisen ikke er uvanlig for en 50 fots båt med opptak, vasking, polering, bunnsmøring, service på motorene og lagringskostnader i oppvarmet hall gjennom vinteren. Forsikring skal jo også betales i opplagstiden så da er man vel gjerne passert denne summen.

 

Det er ikke billig å eie noe slikt med dagens priser på varer og tjenester selv om man ikke bruker båten i det hele tatt.

Enig det. Forutsatt at man skal sette bort alt kan det jo kanskje komme opp i en slik pris, spesielt om man legger inn preventivt vedlikehold og oppdateringer.

Men vi har en 42 fots seilbåt, og bruker langt mindre - men så gjør vi mye selv.

Link to post
Gullfisk skrev for 10 timer siden:

Eller så vil de rett og slett beholde båten, om de ikke får det de ønsker for den. Man kan jo også snu på det og si "fatter ikke at kjøper ikke gir det selger vil ha for båten, om det er slik båt de har lyst på". Uansett marked, blir det salg om selger og kjøper blir enige. Det er jo bare de som MÅ selge av en eller annen grunn, som trenger å sette ned prisen.

Og de som vil selge, men ikke må.

Link to post
index skrev for 10 timer siden:

Morsom tråd dette her. Sliter folk med å selge båt nå? Ikke det? Hva med nå da? Sliter de nå? Hvor lenge skal jeg vente for å få kjøpt en båt for mindre enn det den er verdt?:crazy::lol::lol:

La dem vente, imens nyter vi andre skjærgården. Vi reiste på telemarkskanalen i juli i år, nesten ikke båter på kanalen, helt nydelig at disse koronatilstandene er over. Om båten blir mindre verdt spiller liten rolle, opplevelser på sjøen blir til minner du ikke kan kjøpe for penger. 

Link to post
Scand 360 dc skrev 20 minutter siden:

Om båten blir mindre verdt spiller liten rolle, opplevelser på sjøen blir til minner du ikke kan kjøpe for penger. 

Helt enig! La priser være priser og nyt heller båtlivet!  Det at prisene fortsatt holder seg høye viser at folk ikke må selge. De som må selge setter ned prisen, og får solgt kjapt. Verre er det ikke. Jeg for min del har ingen planer om å verken kjøpe eller selge. Har hatt båten i 17 år nå, og den gjør nok jobben en stund til tenker jeg. 

 

Så da får de som absolutt må ha et godt kjøp vente og se hvordan markedet utvikler seg. Husk bare at man ofte venter for lenge . ..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...