Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Til lokalavisen i Farsund kommenterer mannskapet passeringen i Søgne på følgende måte:

 

Fra København

Torsdag kveld ankom den Farsund. Den ble liggende til kai ved Amfi-senteret, til den dro videre fredag formiddag.

Mannskapet på båten forteller til Lister24 at de har kommet fra København, men er fra Cayman-øyene i det Karibiske hav. De sier at de hadde to valg da de skulle ta seg gjennom skjærene i Søgne.

– Det var veldig sterk vind den dagen. Når vinden kommer inn fra siden så kan båten legge seg sidelengs og svinge. Den eneste måten å unngå det på, er å øke farten. Vi senket selvfølgelig farten med en gang vi hadde tatt oss gjennom sundet, sier mannskapsmedlemmene, som ikke ønsker navnene sine i avisen.

– Hvis det hadde vært små båter i området så hadde vi selvfølgelig ikke prøvd å ødelegge noe for dem, vi har små båter selv, så vi forstår at det kunne vært problematisk, fortsetter mannskapsmedlemmene på «Big Beaver»

– Vi kunne enten velge å treffe skjærene i den vinden, eller «speede» opp. Jeg tror mange ville gjort det samme som oss i den situasjonen, avslutter yacht-mannskapet.

Link to post
Share on other sites

Det der må være noe av den tynneste bortforklaringen jeg har sett på lenge. Som videoen viser så er både vind og bølger rett imot. Jeg har gått der mange ganger, og det blåser nesten alltid fra vest gjennom der om sommeren.

Hvis det var så risikabelt som de gir uttrykk for burde de heller gått på sørsida av øya der leia er. Der er det også mye bedre plass.

Jeg holder fortsatt på at han ikke burde ha rett til å føre båt, i alle fall ikke en så stor som dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

De har i alle fall lykkes med mye mediedekning, her fra Båtmagasinet:

https://www.batmagasinet.no/delta-88-carbon-fartsgrense-hurtigbat/ganske-sikker-pa-at-den-kom-til-a-smelle/761166

https://www.batmagasinet.no/ais-delta-88-carbon-farsund/na-har-den-dukket-opp-her-men-aisn-sier-at-den-er-i-cannes/761182

 

I mitt hode er dette laangt forbi "frekk" kjøring. Etter artikkelen i lokalavisen kan det jo også tyde på at mannskapet ikke er lokalkjent - noe som ikke gjør saken bedre:nonod:

 

En slik hastighet gjennom et trangt og uoversiktlig sund på sørlandet en flott sommerdag i juli, i en skute på 88 fot....:thumbsdown:.

Hvis de må holde slik hastighet for å ha kontroll på båten med IPS og alle tilgjengelige hjelpemidler får de velge andre ruter eller ligge til kai når det blåser.. 

 

Og dette har ingenting med jantelov eller misunnelse å gjøre - jeg lar meg lett imponere av mannskap med god manøvrering og kontroll på eget fartøy, både i havn og i høy hastighet blant holmer og skjær, helt uavhengig av båtstørrelse og pris. Mange imponerende og fascinerende filmer på Youtube f.eks. Men dette mener jeg var uforsvarlig og i ytterste konsekvens gambling med andres liv og helse. Heldigvis gikk det bra denne gangen, og ingen skade skjedd - kanskje med unntak av et litt svertet omdømme.

 

Selve båten er utrolig imponerende da:smiley:!

 

Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev 1 time siden:

– Det var veldig sterk vind den dagen. Når vinden kommer inn fra siden så kan båten legge seg sidelengs og svinge. Den eneste måten å unngå det på, er å øke farten.

Sjømenn av beste merke.:thumbsup:

Mistenker nå at kritikken mot disse bare er er ren misunnelse av båt og sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 1 time siden:

Det der må være noe av den tynneste bortforklaringen jeg har sett på lenge. Som videoen viser så er både vind og bølger rett imot. Jeg har gått der mange ganger, og det blåser nesten alltid fra vest gjennom der om sommeren.

Hvis det var så risikabelt som de gir uttrykk for burde de heller gått på sørsida av øya der leia er. Der er det også mye bedre plass.

Jeg holder fortsatt på at han ikke burde ha rett til å føre båt, i alle fall ikke en så stor som dette.

 

 


Jeg tenker at kapteinen på den båten der kjenner skuta bedre enn både deg, meg og de aller fleste av oss her inne og hvordan den reagerer.

Og en ting er å velge en rute, men når det først er valgt og vinden tar tak så er det ikke bare bare å snu 88 fot vil jeg tippe.

 

Lov å være kritisk og mene at det der vsr idiotkjpring, men en form for nødverge forsvarer jeg og kjøper jeg.
Tenker kritikerne må tenke seg om og se nøyere på to sider av samme sak før de dømmer kapteinen nord og ned.

 

Den ser jo ganske flat ut under og tipper det er massivt med vindfang så å legge skroget i halvplan løser faktisk styringsfartproblemer i de fleste vindstyrker.

 

Men det er på sjøen alltid noen som er (altfor) tidlig oppe med knyttenevene i været, og kommentarer i kommentarfelt er sjelden nøye gjennomtenkt. Ja du mener til og med at han ikke burde ha rett til å føre båt… 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Når man ikke kan gå trygt eller gå lovlig med båt et sted, skal man velge å ikke gå der.

Så enkelt er det . .

 

Med dagens gode hjelpemidler er det ikke noe problem å vurdere en trang passasje lenge før man kommer dit og ta riktige valg på forhånd. Det er vel DET som er godt sjømannskap . . ?

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

Pussig med det sundet der. Dette er jo et ganske trangt sund, og et av de få stedene i området hvor man ligger lunt og skjermet. Men det forhindrer tydeligvis ikke folk i å kjøre i halvplan gjennom sundet. Vi lå der over natta og ut over dagen for et par år siden, og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 90% av alle som kjørte gjennom der lå i halvplan.


Slike sund kan det ofte være en del strømninger i der en kaptein heller gir litt mer enn mindre styringsfsrt pga at det er ingen tilgivelse å miste styringen. Tipper en 88 fot uten styringskontroll er vanskelig å rette opp i det sundet.

Men folk i små båter skjønner ikke alltid hvordan det er å kjøre store båter. Samme kan man si på veien.

Syklister presser seg inni dødsoner pp store lastebiler så lastebilene ikke ser de. Det er rett og slett uvitenhet, tipper jeg. De vet ikke at lastebilen ikke kan se dem.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev Just now:

Når man ikke kan gå trygt eller gå lovlig med båt et sted, skal man velge å ikke gå der.

Så enkelt er det . .

 

Med dagens gode hjelpemidler er det ikke noe problem å vurdere en trang passasje lenge før man kommer dit og ta riktige valg på forhånd.


Selvfølgelig, men ting kan jo fort overraske, type strømninger og vindkast. Litt sent å snu når man har begynt…

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 44 minutter siden:


Selvfølgelig, men ting kan jo fort overraske, type strømninger og vindkast. Litt sent å snu når man har begynt…

Sant nok, men slik det ser ut i dette tilfellet, har han allerede god fart før sundet. Ingen videre tegn til å slakke av når sundet åpner seg igjen.

 

Som det blir sagt, å vurdere vind, strøm, sesong, bredde på sund o.s.v slik at man kan ferdes trygt, forutsigbart og trygt. Det er godt sjømannskap.

 

Det jeg ser på videoen er en idiot på tur, og det eneste jeg misunner han er hans evne til å gi totalt f... i alt annet enn seg selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvis han skal unnskylde seg bør han i det minste begynne med å snakke sant, og kanskje legge seg litt flat. Da blir det mer troverdig.

Han sier at han slakket ned med en gang, men fullversjonen av filmen (og sannsynligvis AIS tracket) viser at han fortsatte i samme fart et godt stykke etter sundet.

 

 

Politiet gjør ikke stort ;

Politiet: Vil ikke bruke ressurser på å jakte yachten

Politiet i Agder sier det er for ressurskrevende å følge opp saken med yachten som har vekket reaksjoner etter å ha kjørt fort i Søgne-skjærgården.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Å bruke politiets ressurser på sånt som dette ville være utrolig idiotisk.

Joda, det kunne gått verre, men: ingen er skadet, kapteinen reddet båten uskadet gjennom sundet, ingen brygger eller båter er skadet. 
Det eneste som har skjedd er at mediene har fått noe å skrive om og folk har fått noe å klage på. Og vi fikk en diskusjonstråd her å kaste bort tiden vår på :saint:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 1 time siden:


Slike sund kan det ofte være en del strømninger i der en kaptein heller gir litt mer enn mindre styringsfsrt pga at det er ingen tilgivelse å miste styringen. Tipper en 88 fot uten styringskontroll er vanskelig å rette opp i det sundet.

Men folk i små båter skjønner ikke alltid hvordan det er å kjøre store båter.

Samme kan man si på veien.

 

Nå må du slutte å vase Lingefan før du driter deg ut enda mer. 

Det er jo helt tydelig at du ikke er kjent i det konkrete sundet som @lurvetass viser til. Ingen problemer med strøm i det sundet der. 

 

Skjønner ikke helt ditt behov for å forsvare kjøringen til denne 88 foteren, men skjønner jo at du har en viss fetisj for slik kjøring, og får en halvkram i bokseren av fete båter som kjører fort gjennom trange sund. Hver sin lyst. 

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 18 minutter siden:

Å bruke politiets ressurser på sånt som dette ville være utrolig idiotisk.

Joda, det kunne gått verre, men: ingen er skadet, kapteinen reddet båten uskadet gjennom sundet, ingen brygger eller båter er skadet. 
Det eneste som har skjedd er at mediene har fått noe å skrive om og folk har fått noe å klage på. Og vi fikk en diskusjonstråd her å kaste bort tiden vår på :saint:

Maken til tøvete innlegg skal man lete lenge etter.

Link to post
Share on other sites

At man er blir heilt vill i knickersen og bruker de største ord og uttrykk for å beskrive noen samt hevde inndragning av førerrett og andre heilt ville avstraffelser for den aller minste bagatell er første tegn på man sjøl burde stoppe opp litt og spørre seg sjøl ka i all verden??   En eller anna bagatell og folk går av skaftet og vil plutselig ha tilnærma dødsstraff. Og alt dette kommer 99% fra eldre kor manglende intelligens eller annen agenda fremstår åpenbart. 

Dette er ingenting annet enn den minste bagatell, første trinn over å ikkje ha hatt på vest i båt under 8 meter. Dette handler utelukkende om at det var en fin båt. Get over it. Vi har alle og den som nekter lyger så det renner , brutt 5 knops grensa. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men i all verden, komodo og LM 605  :giggle::giggle:


Jaja - jeg tar meg bryet å svare likevel da dette handler om rettferdighet.

Jeg tenker tvilen alltid skal komme «tiltalte» til gode frem til det motsatte er bevist. Uavhengig om jeg eller du kjenner det sundet eller ikke. 

 

Jeg har alltid et behov for å forsvare folk, rike som fattige, som blir forhåndsdømt av medier og et samlet hylekor, i dette tilfelle tydeligvis «båtfolk», som vet best og spekulerer seg frem at føreren uansett er idiot. Og jeg står gjerne frem som eneste som mener det motsatte av «flokken» når jeg synes det blir urettferdig forhåndsdømmende.
Min og din mening om han er idiot eller ikke er uvesentlig frem til man setter seg inn i årsaken og har hørt begrunnelsen.. Og her fikk vi årsaken beskrevet av mannskapet.

 

Men dere vet sikkert best. De som skal gjennom slike sund får heretter spørre en av dere neste gang i stedet for kapteinen/mannskapet.
I tillegg bør de spørre om de dømmes til å være i kategori båtfolk eller folk i båt, for det er de nok veldig opptatt av….

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 2 minutter siden:

At man er blir heilt vill i knickersen og bruker de største ord og uttrykk for å beskrive noen samt hevde inndragning av førerrett og andre heilt ville avstraffelser for den aller minste bagatell er første tegn på man sjøl burde stoppe opp litt og spørre seg sjøl ka i all verden??   En eller anna bagatell og folk går av skaftet og vil plutselig ha tilnærma dødsstraff. Og alt dette kommer 99% fra eldre kor manglende intelligens eller annen agenda fremstår åpenbart. 

:thumbsup: Spikeren på hodet.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til de eldre, som jeg kommer inn under med manglende intelligens og kaller den måten å "kjøre" båt på som idioti! Så får de yngre med topp intelligens forsvare "kjøringen".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får melde meg på de eldre jeg også da, at båtfolk kan forsvare dette er for meg en gåte, men med all den idiot kjøringen man ser på sommeren så burde man kanskje ikke være overrasket, men likevel..

Lingefan som ikke vil båter på utsiden av seg hvis de ikke er nypolerte, klarer å lire av seg at dette er tøft, jeg har ikke ord lenger.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ps - jeg driver hverken med idiotkjøring eller polering. Vask og polering gjøres på opplag :smiley:

 

Men tenker vi lar denne ligge.
Alle er enige om at det er idiotisk kjøring i filmen. Men det er samtidig viktig å ta hensyn til mannskapets forklaring, og årsaken kjøper jeg faktisk godt på vei.
Og når det først har skjedd og blitt filmet: det er liten tvil om at det er et stilig syn i seg selv å se en så mektig og stor 88 foter gjennom et så smalt sund i halv plan. Det har jeg aldri sett før.

 

Selvsagt krise hvis det var badende eller båter der.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...